Ga naar inhoud

2015 Audi A4 B9


vince522

Aanbevolen berichten

audi-a4-2-614x420.jpg

 

Een lager verbruik en betere prestaties lopen langs een betere windgeleiding en een lager gewicht. Daarom pronkt de nieuwe Audi A4 met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23 (Avant: 0,26) en met een gewicht dat tot 120 kilogram lager ligt dan zijn voorganger, terwijl hij toch groeide (4,73 meter lang, 1,84 meter breed en 1,43 meter hoog).

 

De A4 leunt op het zogeheten MLBevo-platform, een evolutie van de basis waarop de vorige generatie leunde. De ophanging en de stuurinrichting werden flink onder handen genomen, met naast die eerder vermelde gewichtsbesparing ook een beter compromis tussen sport en comfort als resultaat.

Het koetswerk oogt opnieuw strak, maar blijft voorspelbaar. Enkel de vorm van de koplampen suggereert wat esthetische progressie. Bovenop de gekende S-Line introduceert Audi ook een zogeheten Design-uitrustingslijn die visueel zal verschillen van de andere modelversies.

 

De nieuwe Audi A4 komt meteen als duo, want Ingolstadt presenteert de sedan samen met de Avant. Die breakversie heeft een bagagevolume dat schommelt van minimum 505 tot maximum 1.510 liter. Een elektrische hoedenplank en een automatisch openende/sluitende kofferklep komen als standaard.

 

Net zoals bij de vorige generatie zal de Audi A4 als basis dienen voor sportievere koetswerkvariaties die de A5-badge zullen dragen.

 

Bij de lancering deze herfst zal de Audi A4 verkrijgbaar zijn met drie TFSI-benzinemotoren: de 1.4 TFSI (140 pk, 114 g/km), de 2.0 TFSI Ultra (190 pk, 109 g/km) en de 2.0 TFSI (252 pk, 129 g/km), en met vier TDI-dieselmotoren: 2.0 TDI 150 (150 pk, Ultra: 95 g/km), 2.0 TDI 190 (190 pk, 107 g/km), 3.0 TDI 218 (218 pk, 110 g/km) en 3.0 TDI 272 (272 pk, 129 g/km).

Later volgt er nog een 2.0 TDI-instapdiesel met 122 pk.

 

Uiteraard hangt het normverbruik en de daaraan gekoppelde C02-uitstoot sterk af van het koetswerktype, de aandrijving (de krachtigere motorisaties komen desgewenst met de Quattro-vierwielaandrijving) en de versnellingsbak (afhankelijk van de motorisatie voorziet Audi een manuele zesbak, een gerobotiseerde zevenbak en een automatische achtbak).

 

Om het brandstofverbruik ook in de praktijk zo laag mogelijk te houden, voorziet Audi de zogenaamde Predictive Efficiency-assistent die de bestuurder met raad en daad bijstaat om de dorst naar diesel of de honger naar benzine te stillen. De automatische transmissies krijgen nu ook een coasting-zeilfunctie.

 

Bron: Autowereld

 

Meer foto's: Autoblog

Link naar reactie
Delen op andere sites

Audi interieurs :inlove:

 

Edit: Het valt me net op, maar het lijkt erop dat de GPS niet langer inklapt/inschuift zoals bij vele andere modellen van Audi. Zonde :unsure:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nooit zo gehad op de huidige A4, maar dit is toch wel een knappe verschijning. Knap hoe kleine details een auto stukken mooier kan laten maken, vooral de achterkant is er goed op vooruit gegaan.

 

Toffe kleurtjes ook, maakt die kar wat minder saai.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind hem zeer geslaagd. Voorkant ligt in de lijn van de vorige. Wat ik vooral zeer knap vind zijn de achterlichten. Met die lijn die zo naar binnen loopt. Interieur is zoals we gewend zijn weeral top van Audi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach... Ik ben waarschijnlijk ook niet de doelgroep van Audi... Maar het lijkt me weer gewoon "meer van hetzelfde" zoals bij de A6.

 

Technisch hoogstwaarschijnlijk de top in z'n klasse... Maar het uiterlijk laat het niet zien. Het begint allemaal wel héél koud en steriel te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten de spiegels en lichtblokken vind ik het interieur niet veranderd. Interieur hebben ze daarentegen wel grondig herbekeken en dat vind ik op de doorlopende roosters na een goede zaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten de spiegels en lichtblokken vind ik het interieur niet veranderd. 

 

 

:D

 

Zoals verwacht geen drastische designveranderingen, maar de Avant vind ik best mooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Station is altijd hoger. Daar duwt de lucht langer tegen het dak, bij een sedan kan het vlugger nr beneden, gok ik.

Langere wagens hebben doorgaans een lagere Cd hoor. Sedan zit wel dichter bij een druppelvorm dan een break.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ook benieuwd naar wat de S en RS versies zullen brengen. Die tablet op het dashboard vind ik ook een beetje storend op 't eerste zicht, maar dat moet je IRL zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Langere wagens hebben doorgaans een lagere Cd hoor. Sedan zit wel dichter bij een druppelvorm dan een break.

Een break is aerodynamischer als hij achteruit rijdt dan vooruit.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Porsche 928 ook, volgens de legendes. De mythbusters hebben dat ooit 'es getest maar 't bleek toch geen waar te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid