Ga naar inhoud

Autonieuws


Martini Racing

Aanbevolen berichten

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2448446

 

 

Volkswagen is er gloeiend bij: de autobouwer is in de Verenigde Staten betrapt op het manipuleren van uitstoottesten. Volkswagen heeft jarenlang gelogen over de hoeveelheid schadelijke uitlaatgassen die dieselauto’s uitstoten. Er dreigen grote gevolgen voor het Duitse autoconcern. Wat is er precies gebeurd en wat hangt VW nu boven het hoofd? Wij geven het antwoord op 5 cruciale vragen.

1. Wat heeft Volkswagen precies gedaan?

Volkswagen heeft sinds 2008 geheime software in dieselauto’s ingebouwd. Die software was bedoeld om de uitstoot van het broeikasgas stikstofoxide (NOx) te beperken als de auto in een laboratoriumsituatie werd getest.

Hoe dit concreet in zijn werk gaat, is nog onduidelijk. Maar het is wel te bedenken wat de ingenieurs hebben gedaan om de test-instanties te foppen. Een autotest gebeurt namelijk in heel typische omstandigheden: op een rollenbank. Daarbij rollen meestal alleen de aangedreven wielen.

Voor een ingenieur is het bijvoorbeeld relatief kinderspel om dat met een aantal sensoren op de wielen te detecteren. Als deze informatie met een aantal andere signalen naar de centrale computer van de auto wordt gestuurd, kan die in deze specifieke situatie regelen dat de dieselmotor veel zuiniger en schoner gaat draaien dan in het dagelijkse gebruik op de weg.

De software zit in maar liefst 11 miljoen auto’s verstopt, heeft VW toegegeven. Als er één van die auto’s lukraak uitgepikt werd voor een test op rollen, konden die allemaal het kunstje uitvoeren.

2. Hoe is de fraude aan het licht gekomen?

Zolang de betrokken auto’s op de gewone weg rijden, grijpt de gewraakte software niet in. En aangezien de uitstoot alleen in labosituaties wordt getest, kwam Volkswagen 7 jaar weg met het truukje, tot de auto’s vorig jaar op de weg getest werden.

Het was Peter Mock, de baas van non-profit organisatie International Council on Clean Transportation, opgevallen dat de Europese testresultaten van de Volkswagen diesels in vergelijking met die van BMW erg verschilden met de testresultaten in de VS.

Daarom vroeg hij aan de universiteit van West Virginia om de uitstoot van een VW Jetta uit 2012, een VW Passat uit 2013 en een grote BMW X5 eens goed te testen: met een mobiele meetinstallatie in de koffer, in het gewone verkeer en niet in een typische testsituatie. En wat bleek? De Volkswagens stootten tot maar liefst 40 keer meer schadelijke gassen uit dan is toegelaten in de VS en de auto’s bleken in realiteit ook aardig meer te verbruiken dan in testsituaties.

Toen de testresultaten vorig jaar in mei overgemaakt werden aan het de Amerikaanse milieuwaakhond EPA, zag die nog niet meteen een vuiltje aan de lucht. VW wijtte de resultaten namelijk aan een technisch defect. Pas toen EPA begin deze maand weigerde om de nieuwste modellen van VW goed te keuren voor verkoop in de VS, gaf Volkswagen uiteindelijk toe dat men de tests omzeilde. Het schandaal werd eind vorige week bekendgemaakt door de Amerikaanse autoriteiten.

Vervolgens heeft Volkswagen zelf bekendgemaakt dat de omvang van het schandaal niet alleen 482.000 Amerikaanse auto’s omvat, maar dat er wereldwijd maar liefst 11 miljoen auto’s met de software zijn uitgerust.

3. Wat zijn de gevolgen voor VW

Op korte en lange termijn houdt Volkswagen, de grootste autobouwer ter wereld, een flinke financiële kater over aan het debacle. Maandag, na het bekend worden van het schandaal verloor Volkswagen al 13 miljard euro bij beursopening. Toen het bedrijf een dag later bekendmaakte dat er 11 miljoen auto’s bij het schandaal betrokken zijn, zette het bedrijf meteen 6,5 miljard euro opzij om de crisis het hoofd te bieden.

VW riskeert namelijk een forse boete die in Amerika alleen al kan oplopen tot 16 miljard euro, of 37.500 dollar per auto als uit strafrechtelijk onderzoek blijkt dat de autobouwer de Amerikaanse wet heeft overtreden. Daarnaast moet VW ook alle getroffen auto’s gratis aanpassen zodat ze aan de Amerikaanse emissienormen voldoen.

Het is ondenkbaar dat de interne organisatie van VW niet getroffen zal worden door het schandaal. Het is heel onwaarschijnlijk dat de hoogste echelons van het bedrijf niet op de hoogte waren van zo’n omvangrijke fraude. CEO Martin Winterkorn heeft al openlijk zijn excuses aangeboden, maar voorlopig is zijn kop nog niet gerold. Hij heeft een intern onderzoek gelast en zijn volledige medewerking aan het gerechtelijk onderzoek beloofd. Woensdag komt de raad van bestuur in spoedzitting bijeen.

4. Wat zijn de gevolgen voor VW-rijders?

In eerste instantie was alleen geweten dat de gewraakte software in Volkswagens zit die in de VS zijn verkocht. Het gaat om 482.000 auto’s met een 2.0-dieselmotor. Meer concreet gaat het om Volkswagens Jetta, Beetle en Golf, en Audi’s A3 die tussen 2008 en 2015 gebouwd werden. De verkoop van deze auto’s is meteen stopgezet. En de auto’s van het modeljaar 2016 mogen ook niet verkocht worden.

Wie zo’n auto heeft, hoeft niet meteen een boete te vrezen omdat zijn auto te veel uitstoot, want mogelijk VW wordt hiervoor verantwoordelijk gehouden. Maar helemaal uitgesloten is een boete voor VW-rijders niet. Want de Amerikaanse wetgeving voorziet een boete van 3.750 dollar (omgerekend zo’n 3.350 euro) voor wie de lucht vervuilt. Wat de mogelijke gevolgen zijn voor VW-rijders in de rest van de wereld is nog onduidelijk.

Van zodra de autobouwer een oplossing heeft om de uitstoot te beperken, zal die trouwens zoals hierboven vermeld werd gratis ingebouwd worden in de auto’s. Dat laatste kan wel een domper zijn, want wie zo’n diesel kocht omdat die best veel vermogen had voor zijn relatief kleine motor (naar Amerikaanse standaarden), zal waarschijnlijk een tragere auto terugkrijgen van de garage.

Dat laatste kan restwaarde van de auto drukken. Wie zijn Volkswagen nu al wil verkopen, zal er mogelijk ook minder voor krijgen dan voordien, door de schandaalsfeer die er nu rond hangt.

5. Zijn er gevolgen bij ons?

In Duitsland heeft de minister van Mobiliteit al aangekondigd dat de dieselauto’s van Volkswagen meteen onderzocht zullen worden door onafhankelijke experten.

Het is nog koffiedik kijken, maar het schandaal schudt mogelijk ook de automobielindustrie in de rest van de wereld wakker. Er is al langer kritiek op onrealistische testcycli van auto’s waarbij het officiële verbruik vaak lager ligt dan het echte verbruik op de weg.

De Europese Commissie neemt de zaak ernstig, maar denkt dat het "nog te vroeg om te zeggen of er al dan niet snel bijzondere toezichtsmaatregelen genomen moeten worden en of ook in Europa op de markt gebrachte Volkswagen-voertuigen bij de zaak betrokken zijn", zegt een woordvoerder
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat het hek van de dam is

Als ze nu enorme boetes geven aan de constructeurs moeten ze toch even denken aan al de mensen die ze werk geven

Al die personen aan de dop zal wat geven ipv een boete

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat het hek van de dam is

Als ze nu enorme boetes geven aan de constructeurs moeten ze toch even denken aan al de mensen die ze werk geven

Al die personen aan de dop zal wat geven ipv een boete

Daar zullen ze zeker aan denken.

 

Concurrentievervalsing door Duitsers waardoor Amerikanen minder werk hebben. Dat zullen ze nu recht kunnen zetten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, ik denk ook dat VW lang niet de enige is. Er moet natuurlijk iéts gebeuren om de strengere uitstootnormen te volgen, alleen zijn die softwaretrucjes jammer en belachelijk imho. Dan moeten ze maar eerlijk toegeven dat een diesel aan zijn limieten zit qua uitstoot en verbruik en meer overschakelen op benzine of lpg. Op benzinemotoren is trouwens nog meer marge op verbruik en uitstoot dan op diesel vandaag de dag...

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gokken dat de accountant door de hoogte van het bedrag inderdaad behoorlijk emotioneel werd.

3,3 miljard ekkermannen. Da’s het bedrag dat VAG-dochter Seat tot en met 2019 investeert in onder meer een nieuw modellenoffensief. Het Spaanse merk trapt in de eerste helft van volgend jaar af met een verse doch compacte SUV. De drie andere nieuwe modellen zullen later volgen.

Een deel van het bedrag wordt natuurlijk ook besteed aan de fabriek, maar de hoofdmoot wordt gebruikt voor de R&D van het nog te introduceren viertal. De investering is overigens wel opvallend, want niet zo lang geleden was Seat nog het rugzakje van de Volkswagengroep. De verkoop zit echter alweer een paar jaar in de lift en die trend willen de Spanjaarden middels deze forse investering zoveel mogelijk stimuleren.

Werkgelegenheid speelt eveneens een rol. Zo meldt Seat dat het van alle Spaanse bedrijven de hoogste investeringen doet qua onderzoek en ontwikkeling en dat het maar liefst 70.000 (in)directe banen creëert. Muy caliente tijden dus, voor het merk dat emotie ademt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben het deksel van een vreselijk vies potje getrokken vrees ik....

 

Volgens mij niet alleen Volkswagen schuldig aan die praktijken....

Dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Straks krijgen alle VW-bezitters een factuurke voor achterstallige wegentaks  :ninja:

 

 

wegentaks niet direct, maar VAA zal wel eens kunnen wijzigen.

 

Het gaat hier weldegelijk om de Amerikaanse markt naar EPA normen. Onze Euronorm is een flut regel. Constructeurs verwijderen zelfs spiegels, kleven kieren af, monteren andere banden e.d. om een zo goed mogelijk resultaat te halen.

 

Verder hebben we allen een voertuig met een europese goedkeuring. Mocht deze niet in orde zijn, dan is de voertuigeigenaar hier niet verantwoordelijk voor maar de toelatingsinstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duitsers dachten waarschijnlijk aan payback voor 1945. :-)

Daar zullen ze zeker aan denken.

Concurrentievervalsing door Duitsers waardoor Amerikanen minder werk hebben. Dat zullen ze nu recht kunnen zetten ;)

Duitsers dachten waarschijnlijk aan playback voor 1945. :-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

500.000 VW-dieselwagens verdacht in België

26-09-15, 06.15u- Bron: Belga
 

Het dieselschandaal bij Volkswagen laat zich mogelijk ook in ons land hard voelen. "500.000 Belgische wagens zijn verdacht", zo heeft Economieminister Kris Peeters (CD&V) onthuld. Het gaat om bijna 50 procent van de auto's met een VW-motor.

"In totaal rijden in België 500.000 wagens rond met het dieselmotortype waarbij de manipulatie mogelijk was (EA189, nvdr.)", zegt de vicepremier. Het gaat om auto's van de merken Volkswagen, Audi, Skoda en Seat.

"Hoeveel er daarvan effectief uitgerust zijn met de bewuste software, is nog niet duidelijk. Ik heb Volkswagen gevraagd om snel opheldering te verschaffen over de auto's en de tegemoetkomingen die ze plannen. De FOD Economie maakt ondertussen een juridische analyse. Zodra inbreuken bewezen zijn, zal de Inspectie optreden", zegt Peeters.

De impact kan hier zo groot zijn omdat België een echt dieselland is. Op 5,6 miljoen wagens zijn er 3,4 miljoen diesels.

 

demorgen.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai, al verkoop van VW diesels verboden in Zwitserland.

 

http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/article/detail/2468848/2015/09/26/Zwitserland-schort-verkoop-van-Volkswagens-op.dhtml

 

Echt benieuwd naar de gevolgen voor de particulieren, die wagens kunnen toch niet anders dan 1 voor 1 terug gehomologeerd te worden? Stel, ze verwijderen de kwaadaardige software, dan stoot je wagen meer uit. In de keuring ga je toch boven de toegelaten waardes zitten en je PVG klopt niet meer? Dus terug homologeren, je taks ligt hoger want je stoot meer uit etc.

Ben benieuwd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai, al verkoop van VW diesels verboden in Zwitserland.

 

http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/article/detail/2468848/2015/09/26/Zwitserland-schort-verkoop-van-Volkswagens-op.dhtml

 

Echt benieuwd naar de gevolgen voor de particulieren, die wagens kunnen toch niet anders dan 1 voor 1 terug gehomologeerd te worden? Stel, ze verwijderen de kwaadaardige software, dan stoot je wagen meer uit. In de keuring ga je toch boven de toegelaten waardes zitten en je PVG klopt niet meer? Dus terug homologeren, je taks ligt hoger want je stoot meer uit etc.

Ben benieuwd

 

Keuring meet geen NOx.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

wtf

dat wordt echt een farce

imho: VW een boete laten betalen en de auto's/eigenaars gewoon met rust laten

 

best van al: VW dwingen zijn naam/logo/... te laten veranderen :D

vraag maar aan Piech wat hij wil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid