Ga naar inhoud

BMW Lovers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 8/7/2024 om 20:55, zwoemba zei:

@BMW boys

Mijn schoonvader gaat een nieuwe auto kopen waardoor zijn 2017 218d Gran Tourer beschikbaar komt. Is dat nog een model waar een particulier van wakker ligt of wordt die beter meteen gedumpt bij een handelaar om op een boot te zetten?

Ik zou 'm in brand steken

• Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
Op 4/7/2024 om 14:42, Soul zei:

bmw-x4-verde-ermes-01.jpg

BMW Confirms There Won’t Be Another X4

Back in September 2022, BMWBLOG was the first to report about the potential demise of the X4 after this generation. Now, BMW has confirmed there won’t be a follow-up to the G02. In an interview with Motor1 Italy, a company representative said there’s basically no room in the lineup anymore for the Sports Activity Coupe.

We saw this coming right from the moment the latest X2 premiered in October 2023. Much larger than its predecessor, the entry-level SAC is going to fill the void left following the X4’s demise. Granted, it won’t be a direct replacement considering the X2 is a front-wheel-drive-based vehicle. In addition, the baby crossover-coupe doesn’t have a six-cylinder engine, nor does it offer a plug-in hybrid powertrain. However, the X2 is now much closer in size and pricing to the X4 than ever before.

https://www.bmwblog.com/2024/07/04/bmw-x4-no-third-generation/

dat is goed nieuws! 

edit: wel een heel mooi groen dit. Welke is dat? 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

lSMgVc9.jpg

BMW showroom uit de jaren’80, ditmaal van H&T, de toenmalige BMW dealer in Leeuwarden.

• Vind ik leuk 5
Geplaatst:

@Tommie @Asserti @Stancke

Wat is de verhouding manueel vs automaat voor de F40 1-reeks, meer bepaald de 118i? M.a.w. verkoopt een manuele nog in de 1 of valt dat nog wel mee? Kwestie van geen maanden met een kist te blijven zitten waar ik niet van af geraak  

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Is zeer zeer weinig vraag naar, tenzij aan een topprijs. 

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Manuele f40 heeft een vliegwiel van 2ton. Would not recommend 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Geplaatst:

LrdvkYv.jpeg

BNPcgGW.jpeg

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Geplaatst:

Kennis van m'n ouders rijdt met een F10 530e, eerste eigenaar. Waarom vind ik daar zo weinig over terug? Denk dat het 2 liter is.

Geplaatst:
46 minuten geleden, 3000 zei:

Kennis van m'n ouders rijdt met een F10 530e, eerste eigenaar. Waarom vind ik daar zo weinig over terug? Denk dat het 2 liter is.

Ben je zeker dat een F10 is? Want een 530e heeft daar strict genomen nooit bestaan. De enige hybride toen was een "Active Hybrid 5", met 3 liter benzinemotor:

https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_F10#Hybrid

Bij een G30 bestaat een 530e wel, met een 2 liter benzinemotor.

Geplaatst: (aangepast)

Ja net daarmee. Ik moet eens een foto nemen van z'n auto. 530e logo staat op de koffer.

Edit: F10-G30... Je doet me twijfelen.

aangepast door 3000
Geplaatst:

Banden wisselen en Xdrive. 

Er gaan nogal wat verhalen rond over het wisselen van banden met Xdrive, dat je altijd een hele set moet vernieuwen. Situatie nu, mijn achterbanden zitten op 4mm en mijn voorbanden op 5.5mm. Binnenkort zal ik dus op 2mm achter zitten en vermoedelijk 4mm voor. Normaal gezien zou ik dan nieuwe achterbanden bestellen en enige tijd later nieuwe voorbanden.

Het gaat over modeljaar 2021 (mild hybrid m340i), breedset uiteraard.

Wat is het devies? Ik denk dat @Jan en @gTa hier wel zicht op hebben?

Zit voorlopig nog in fabrieksgarantie, maar heb totaal geen zin om daar gebruik van te moeten maken  

Geplaatst:
8 minuten geleden, msxx zei:

Banden wisselen en Xdrive. 

Er gaan nogal wat verhalen rond over het wisselen van banden met Xdrive, dat je altijd een hele set moet vernieuwen. Situatie nu, mijn achterbanden zitten op 4mm en mijn voorbanden op 5.5mm. Binnenkort zal ik dus op 2mm achter zitten en vermoedelijk 4mm voor. Normaal gezien zou ik dan nieuwe achterbanden bestellen en enige tijd later nieuwe voorbanden.

Het gaat over modeljaar 2021 (mild hybrid m340i), breedset uiteraard.

Wat is het devies? Ik denk dat @Jan en @gTa hier wel zicht op hebben?

Zit voorlopig nog in fabrieksgarantie, maar heb totaal geen zin om daar gebruik van te moeten maken  

Ik weet dat gTa het sterrenbanden/Xdrive verhaal moeilijk kan aanvaarden :D.

Mijn advies: 2mm verschil in profieldiepte valt te overbruggen zonder probleem. Erboven is het wat gokken, zolang je geen correcties voelt van de tussenbak (schokkerig gedrag tijdens manoeuvreren of tijdens zware belasting) zit je safe.
Als je zelf eens wilt checken na montage van nieuwe banden: 20 toeren test doen, 1/8 omwenteling verschil op 20 rotaties = OK. 

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
8 minuten geleden, Jan zei:

Ik weet dat gTa het sterrenbanden/Xdrive verhaal moeilijk kan aanvaarden :D.

Mijn advies: 2mm verschil in profieldiepte valt te overbruggen zonder probleem. Erboven is het wat gokken, zolang je geen correcties voelt van de tussenbak (schokkerig gedrag tijdens manoeuvreren of tijdens zware belasting) zit je safe.
Als je zelf eens wilt checken na montage van nieuwe banden: 20 toeren test doen, 1/8 omwenteling verschil op 20 rotaties = OK. 

Dan ga ik ze dus als set moeten vervangen, want vermoedelijk gaat het richting de 4mm verschil zijn. 

Thx!

Geplaatst:
8 uren geleden, msxx zei:

Dan ga ik ze dus als set moeten vervangen, want vermoedelijk gaat het richting de 4mm verschil zijn. 

Thx!

Zou ik ook doen.

Zoals gezegd: het sterrenbandenverhaal geloof ik niet (dat lost het 'probleem' niet op, gaat hooguit wat extra bereidwilligheid creëren bij BMW als het toch stuk gaat).
De clou zit 'm in het verschil in rolomvang tussen vooras en achteras en daar moet je idd rekening mee houden, zoals jij doet.
In jouw situatie zou ik net hetzelfde doen.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
9 minuten geleden, gTa zei:

Zou ik ook doen.

Zoals gezegd: het sterrenbandenverhaal geloof ik niet (dat lost het 'probleem' niet op, gaat hooguit wat extra bereidwilligheid creëren bij BMW als het toch stuk gaat).
De clou zit 'm in het verschil in rolomvang tussen vooras en achteras en daar moet je idd rekening mee houden, zoals jij doet.
In jouw situatie zou ik net hetzelfde doen.

As said before (en ik zie het écht wekelijks): 

Check eens de rolomvang van een nieuwe non-ster setje banden (dus V tov A) en die van een ster-band setje in dezelfde maat, type, merk,…  

Hoeveel discussies met klanten/eigenaars ik al heb gehad de voorbije jaren.. als ik de schilderstape boven haal en de auto eens 20 wielomwentelingen laat doen snappen ze het doorgaans wel. 

De laatste was een F15 op splinternieuwe Michelin Latitudes, correcte maat, bandenspanning e.d.  Op 20 omw liep de achteras een halve omwenteling voor. Dezelfde latitudes met ster-markering na 20 toeren: Mooi gelijk .

En t’is nu de laatste keer dat ik dat vertel :D

• Vind ik leuk 3
  • Thanks Friendly 2
Geplaatst:
33 minuten geleden, Jan zei:

Check eens de rolomvang van een nieuwe non-ster setje banden (dus V tov A) en die van een ster-band setje in dezelfde maat, type, merk,…  

Hoeveel discussies met klanten/eigenaars ik al heb gehad de voorbije jaren.. als ik de schilderstape boven haal en de auto eens 20 wielomwentelingen laat doen snappen ze het doorgaans wel. 

De laatste was een F15 op splinternieuwe Michelin Latitudes, correcte maat, bandenspanning e.d.  Op 20 omw liep de achteras een halve omwenteling voor. Dezelfde latitudes met ster-markering na 20 toeren: Mooi gelijk .

Ging sowieso sterbanden halen, maar mocht ik nog getwijfeld hebben: nu al zeker niet meer

Geplaatst:

Waarom wil BMW geen eigen achteruitkijkcamera instaleren in naplaatsing? 

Geplaatst:
Op 29/7/2024 om 20:47, Jan zei:

Damn,  1/40e afwijking, da's straf, da's focking veel!
En dan nog van Michelin, een bandenmerk dat door zovelen als "de enige" wordt opgehemeld.......

(En for the record: ik had deze uitleg nog niet gelezen van jou, hier.)

Toch echt straf eigenlijk dat dat bij BMW voor problemen blijft zorgen terwijl andere merken daar geen last van hebben.
Je leest die problematiek toch nooit bij Audi/VAG/Bentley, Benz, Jaguar/LR, ... etc?

Bij de non-* allseasons die ik heb laten steken op de '6 was ere voor- en achteraan ongeveer 1 mm verschil in bandhoogte (digitaal afstandsmetertje, half dozijn metingskes gedaan en 't zat tussen de 0 en de 1,5 mm qua afwijking).
Belast, auto op de grond, correcte bandenspanning, bedoel ik dan. Zou eens opnieuw moeten meten met 50k gebold, nu. En de M140i ook eens, ook al heeft die geen xDrive: draagt wel dezelfde bandenmaat als eentje en 't zijn ook non-*.
(En om correcter te meten zou ik eigenlijk van aan middelpunt naafgat moeten meten tot op de grond, niet van top to bottom. Of nog beter, zoals jij: 10 cm schilderstape en dan 100 m bollen  om 't visueel duidelijk te zien.)

Edit: snel eens naar buiten gelopen en de '6 getest.

start

image.png.d79750374d9b4d3d49f552c72e6f0159.png

en na 100+ meter rijden (dus makkelijk 40+ omwentelingen), pal rechtdoor uiteraard

image.png.a3f79fecbdb3226396f8996566b5f98b.png

Wou even hoogte (diameter) meten ook maar m'n waterpas ligt aan zee dus 't is eerder eyeballen dan echt correct meten, zeker de diameter is echt niet nauwkeurig genoeg.
De straal (vanuit center naafgat) kon ik redelijk accuraat meten:

image.png.517d36bee13b46d0d79ba3c002c5faea.png

Bovenste waarde is voorwiel, onderste waarde is achterwiel.

• Halve mm verschil in straal, dus 1 mm verschil in diameter, zoals in 't begin. Wat klopt met de beginafwijking en het huidige slijtagepatroon (zeer homogeen).
  • En dan staat de bandendruk nog niet eens correct nu, want die staat in "tow/haul mode" ;D  (met achteraan 2,8 bar en vooraan 2,3 bar koud ... terwijl die bij max 4 inzittenden 2,3 voor en 2,4 bar achter adviseert).
    Met bandendruk correct zou er mogelijks nog een mm'tje minder diameter zijn achteraan en was het verschil quasi nada.

Maw: een *-band (die bovendien niet eens bestond in deze staggered setup in allseason) had in dit geval niks van voordeel geweest.

Eén dezer eens de M140i checken. 

Geplaatst:
2 uren geleden, gTa zei:

Edit: snel eens naar buiten gelopen en de '6 getest.

start

image.png.d79750374d9b4d3d49f552c72e6f0159.png

en na 100+ meter rijden (dus makkelijk 40+ omwentelingen), pal rechtdoor uiteraard

image.png.a3f79fecbdb3226396f8996566b5f98b.png

Wou even hoogte (diameter) meten ook maar m'n waterpas ligt aan zee dus 't is eerder eyeballen dan echt correct meten, zeker de diameter is echt niet nauwkeurig genoeg.
De straal (vanuit center naafgat) kon ik redelijk accuraat meten:

image.png.517d36bee13b46d0d79ba3c002c5faea.png

Bovenste waarde is voorwiel, onderste waarde is achterwiel.

• Halve mm verschil in straal, dus 1 mm verschil in diameter, zoals in 't begin. Wat klopt met de beginafwijking en het huidige slijtagepatroon (zeer homogeen).
  • En dan staat de bandendruk nog niet eens correct nu, want die staat in "tow/haul mode" ;D  (met achteraan 2,8 bar en vooraan 2,3 bar koud ... terwijl die bij max 4 inzittenden 2,3 voor en 2,4 bar achter adviseert).
    Met bandendruk correct zou er mogelijks nog een mm'tje minder diameter zijn achteraan en was het verschil quasi nada.

Maw: een *-band (die bovendien niet eens bestond in deze staggered setup in allseason) had in dit geval niks van voordeel geweest.

Eén dezer eens de M140i checken. 

Uw wiel kan al een toer verder zitten in uw voorbeeld. 

Omtrek is 2rπ, ongeveer 2m dus. Die 0,5 cm geeft 3-4cm verschil per rotatie. 100m is 50 rotaties, 50 rotaties aan 3-4cm verschil is weer 2 meter 

Tenzij je effectief uw wielen gevolgd hebt, want het is natuurlijk heel toevallig dat het exact gelijk is als je uitstapt Verschil in druk kan ook een deel van de delta verklaren inderdaad.

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid