Ga naar inhoud

BMW Lovers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
27 minuten geleden, BelgianRally zei:

dezelfde velgen op een BMW 1 serie. image.thumb.jpeg.0efc06c306074312d5ff36f392b79764.jpeg

image.thumb.jpeg.fc063e6fb56a94b40d30eac8b83e340e.jpeg

@gTa :D

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
13 minuten geleden, Denniske zei:

@gTa :D

Ik was het niet meer zeker, de tweede bmw was ook van een forum member

Geplaatst:

Nog een paar gevonden: 

8 reeks op Spa: 

P1000498.thumb.JPG.57ac1ed2bffc0c59d338c99d06860364.JPG

E28

P1000495.thumb.JPG.c6f5b6b2e805eb18ffe490b2e29689b0.JPG

Deze E30 Cabrio vond ik nog proper "getuned" 

P1050834.thumb.JPG.78f607e747d52c49e1126ff2303f4187.JPG

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
Geplaatst:
16 uren geleden, Redfive zei:

Geen persoonlijke ervaring mee, maar over het algemeen hoor ik wel positieve zaken.
Ik woon in de buurt, wil gerust eens gaan kijken als je specifieke zaken wil zien

Geplaatst:
18 uren geleden, Redfive zei:

Graag jullie mening(en) over (...) de auto. Hoe zit dat met de vraagprijs? Kleurcombinatie lijkt me wel ok. Enkel had interieur in beige gemogen ipv dat oranje/bruin?

Ik heb wel wat ervaring met de F12, ik heb er een 3-tal gereden, waaronder 1 al een paar duizend km. (Helaas een 640d, omdat mijn ouders mijn advies om te wachten op een 'juiste' 640i niet hebben gevolgd en dat spijt hen ondertussen stevig.)

Over de prijs ... da's moeilijk. Voor iedereen is een 'juiste prijs' anders. Vergelijk met andere 640i cabrio (van die generatie) in Europa, naar kilometerstand en ook naar FL/PFL. Maar 't is geen courante auto dus er zullen er niet zo heel veel zijn (geen 100'en toch) en er kan dus wel wat variatie in zitten waardoor het moeilijk te bepalen is of de prijs 'correct' is. Hoe méér je liefhebber bent (en/of wensen hebt), hoe moeilijker ook. Voor mij mist deze auto b.v. bepaalde 'cruciale' uitrusting waardoor hij niet in aanmerking zou komen (voor deze prijs). Maar dat is voor jou misschien anders. Ik vind het alvast niet weinig voor een F12, hoewel de auto één van de laatste is (dat model liep tot eind 2017 / begin 2018 dacht ik) blijft dat wel een auto die 2 generaties oud is (verscheen +15 jaar terug).

Het is een bijzonder aangename auto, maar weet wat je koopt:

• verhouding buitenafmetingen vs. binnenafmetingen is slecht (zoals met alle grotere/duurdere GT's/cabrio's), het is binnenin een kleine auto voor de toch stevige buitenafmetingen
  • instap is laag, zelf vind ik dat fantastisch (in alle opzichten) maar ik hoor van mijn beide ouders dat hen dat stilaan té wordt (ze zijn ook 75 jaar, dat helpt niet natuurlijk)
  • het is een GT, absoluut geen sportauto maar ook geen super-comfortabele auto (vnl. dan inzake ophangingscomfort, maar later meer details daarover)

De auto geeft je (zeker in de higher specced exemplaren) wel een heel bijzonder gevoel: dit is (nogmaals: in de higher specced versies) echt een auto die een heel segment boven een '4 cabrio zit inzake visuele indruk, kwaliteitsindruk, rijgevoel.

Qua rijden: de '6 is uiteindelijk quasi identiek aan de '5 en de '7 (van zijn generatie), maar door zijn afstelling zit hij wat tussen de twee in. De '6 GT voelt "planted" aan, bijna "als een blok graniet". Dat is deels door z'n constructie (lang, breed, lange wielbasis, laag zwaartepunt, hoog gewicht) en deels door z'n daaraan aangepaste afstelling (bekrachtiging stuur, afstelling van ophanging etc). Een '6 cabrio is dan ook een droom om mee te GT'en (dagtrips etc langsheen vrije, glooiende wegen). Voor in de stad, om te draaien en te keren (afmetingen + slechte zichtbaarheid) of om te "peren" doorheen snel wisselende bochten zoek je beter iets anders. Om te reizen, glooiende wegen of autostrade past die prachtig, ik heb met mijn moeder haar huidige én met haar vorige het geluk gehad om een (enkele) verplaatsing richting Zuid-Spanje te mogen rijden en op de Franse autoroutes en vooral de Spaanse autostrades met een stevige streep gas komt die auto helemaal tot z'n recht. ❤️ 

De motor staat boven elke twijfel verheven. In een zware auto is de 3-liter 40i geen "bom", maar meer dan voldoende gemotoriseerd. It's quick, not fast. Ik vind onze 40i in de '6 GT (generatie nieuwer) bovendien bijna béter tot z'n recht komen dan in mijn '1 (M140i) omdat de motor ietsje meer moet werken bij normaal / normaal sportief rijden, waardoor hij wat hoger in toeren gaat (2,5 tot 3,5k rpm) en je meer van z'n timbre kan genieten. In een '6 cabrio is dat ongeveer hetzelfde.

Hier gecombineerd (ik denk zelfs standaard in de '6) met de sportautomaat en dat is een goeie zaak. Deels door de lepels aan het stuur (waardoor je manueel kan ingrijpen, ik gebruik dat geregeld en zeker niet enkel om snel te rijden, maar ook om te kunnen anticiperen door b.v. efficiënter van de motorrem gebruik te maken, of om bij zachtere voet toch wat hoger in de revrange te gaan owv 't geluid), deels ook door de versnellingsbaksoftware.

Hij mist m.i. de (optionele) instelbare ophanging of de (nog duurdere, optionele) actieve ophanging, wat deels een gemis is want zeker dat laatste maakt de '6 echt tot die toch indrukwekkende GT, maar anderzijds is dat ook goed want die dingen gaan soms stuk en kosten wel wat om te laten herstellen. Ik heb maar 1 '6 cabrio gereden met de standaardophanging en ik vond die eigenlijk helemaal OK rijden. 

Superleuk aan de '6 cabrio is de elektrisch neerschuifbare achterruit, ook met de kap dicht kan je zo een pak (mooie) uitlaatsound en buitenlucht binnenhalen zonder storende windwervelingen, zelfs aan hogere snelheden. Ik vind dat een enorme troef, dat werkt écht. Ook bij slecht weer kan je dan een half cabriogevoel creëren en dat doet het plezier van zo'n auto te hebben alleen maar toenemen.

Maar dan z'n achillespees: die auto is niet sportief (te zwaar van gewicht, te zwaar rijdend afgesteld), maar helaas ook niet comfortabel. Zeker niet met de grootste wielen (20") waarop je 'm kon krijgen, dan rijdt hij eigenlijk onnodig hard, droog en onkundig. Zeker als je runflats hebt steken. By far de betere keuze (rijdynamisch & qua comfort) is om hem op 19" te houden (wat hier het geval is), daar rijdt hij simpelweg beter mee. Als je kan/wil/durft: geen runflats steken, maar nieuwe moderne topbanden in 19" en je hebt een '6 die rijdt als de beste. (Ik kan niet genoeg benadrukken hoe "slecht" de 20"-wielen zijn op die auto.)

Qua uitrusting:

Hij mist de optionele zetels. De (optionele) sportzetels zijn visueel wel beter maar missen eigenlijk de verstelmogelijkheden van de énige zetels die zo'n auto echt waard zijn: de comfortzetels. Daarmee vouw je echt een 'handschoen' rond je lichaam en zit je absurd goed in de auto. Ik heb nooit in '6 cabrio/coupé standaardzetels gezeten maar ik vrees er wel wat voor. Then again: wat je niet kent, kan je niet missen.

Voor mij eveneens een 'afknapper' zijn de '6 met de standaardbekleding. Ze hebben wel een (namaak of goedkope) lederen bekleding van het dashboard, met stikking, maar het voelt allemaal niet zo high end aan als eigenlijk wel hoort in dit segment. Voor mij moet een '6 (en '8) cabrio eigenlijk het uitgebreid en liefst zelfs het volledig nappalederen interieur (Individual) hebben, dan pas wordt dat interieur écht edel.

Nog een nadeel: hij heeft de standaard audio. De auto die mijn moeder nu rijdt heeft dat ook (nog een argument waar m'n ouders niet naar wilden luisteren en wat hen nu spijt). Je wil daarin minstens de (optionele) harman/kardon en als je er eentje vindt met de Bowers & Wilkins: niet twijfelen, want dat is ma-gis-traal.

En dan de kleurencombo. Hmm. Uiteraard zeer persoonlijk. Jatoba met zimt werkt wel, maar 't is niet fris of hip. Ik ben niet zot van jatoba, tbh. Maar ga 't live bekijken, enkel dan weet je of 't je ligt.

Ik vind deze specifieke auto enkele (voor mij cruciale) uitrusting missen om van een aantrekkelijk exemplaar te spreken. Voor dezelfde prijs (en er zit zelfs nog 2.600 EUR rest-BPM op die je kan terugkrijgen na export) vind je b.v. in NL een Individual exemplaar (weliswaar zwart exterieur) met de comfortzetels, Individual interieur, harman/kardon en nog wat uitrusting extra. Auto is wel een jaar ouder en heeft bijna 't dubbele aantal km, maar: het is geen xDrive dus eigenlijk zou ik dan niet echt malen over de km. 

Hopelijk ben je hier al wat mee. Indien nog vragen: shoot.

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Wat een geweldige uitleg!  Veel dank daarvoor. Ik twijfelde wel, en na uw toelichting ga ik toch maar niet kijken. Was wel benieuwd naar punten waar ik kon op letten en die zijn nu wel duidelijk.

Geplaatst:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=444761497&c=Cabrio&dam=false&ft=PETROL&isSearchRequest=true&ms=3500%3B68%3B%3B&od=down&ref=srp&refId=09bc275b-d7a6-ef68-7435-db66f085a6cc&s=Car&sb=p&searchId=09bc275b-d7a6-ef68-7435-db66f085a6cc&vc=Car

5k duurder, maar onvergelijkbaar qua uitrusting ... dit is (als de kleurencombinatie je aanstaat) just waauw. Comfortzetels, B&W, Dynamic Damper Control, HUD,  ...  Staat wel op 20" (wat 'men' wil wegens looks), indien gecombineerd met non-runflats nog doenbaar (tenzij je veel slechte wegen moet rijden). En geen xDrive, da's ook een meerwaarde. En recenter qua km.

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bmw-640-6-serie-cabrio-640i-individual-edition-l-nederland-benzine-zwart-87dd07da-b45a-4dc5-9117-2fce90a174d5?sort=price&desc=1&position=8&source_otp=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=unknown&boost_level=t10&applied_boost_level=t10&relevance_adjustment=organic&boosting_product=none

Da's de Hollander waar ik in vorige post over sprak. Opletten met NL autoverkopers en hun praatjes, auto goed doorlichten (maar dat moet je overal en altijd doen).

Geplaatst:
1 uur terug, zwoemba zei:

Geen persoonlijke ervaring mee, maar over het algemeen hoor ik wel positieve zaken.
Ik woon in de buurt, wil gerust eens gaan kijken als je specifieke zaken wil zien

Dank voor je aanbod, maar is niet nodig 

Geplaatst:

En voorlopig nog geen verdere aankooplannen

Geplaatst:

BMW mannen, hoe erg zijn de problemen echt met die N13 motoren?
Is dat echt zo'n grote troep of valt dat opzich nog mee?

@Jan

Geplaatst:
4 uren geleden, gTa zei:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=444761497&c=Cabrio&dam=false&ft=PETROL&isSearchRequest=true&ms=3500%3B68%3B%3B&od=down&ref=srp&refId=09bc275b-d7a6-ef68-7435-db66f085a6cc&s=Car&sb=p&searchId=09bc275b-d7a6-ef68-7435-db66f085a6cc&vc=Car

5k duurder, maar onvergelijkbaar qua uitrusting ... dit is (als de kleurencombinatie je aanstaat) just waauw. Comfortzetels, B&W, Dynamic Damper Control, HUD,  ...  Staat wel op 20" (wat 'men' wil wegens looks), indien gecombineerd met non-runflats nog doenbaar (tenzij je veel slechte wegen moet rijden). En geen xDrive, da's ook een meerwaarde. En recenter qua km.

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bmw-640-6-serie-cabrio-640i-individual-edition-l-nederland-benzine-zwart-87dd07da-b45a-4dc5-9117-2fce90a174d5?sort=price&desc=1&position=8&source_otp=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=unknown&boost_level=t10&applied_boost_level=t10&relevance_adjustment=organic&boosting_product=none

Da's de Hollander waar ik in vorige post over sprak. Opletten met NL autoverkopers en hun praatjes, auto goed doorlichten (maar dat moet je overal en altijd doen).

Blijven toch wel geschift knappe auto's, zeker als Gran Coupé. F10/ F11 blijft ook een pareltje om te zien.

Peak BMW design wat mij betreft. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
18 uren geleden, Ceke zei:

BMW mannen, hoe erg zijn de problemen echt met die N13 motoren?
Is dat echt zo'n grote troep of valt dat opzich nog mee?

@Jan

Al bij al vind ik dat nog meevallen.. Scheelt wel als je een garagist hebt die ze wat kent. Olieverbruik hebben ze wel quasi allemaal. 

Achteraan op de cilinderkop zit een koelvloeistofflens die vaak lekt, geen ramp maar de versnellingsbak moet er wel af om het deftig te doen. Mocht je hem op een brug kunnen bekijken, linkerkant versnellingsbak (chauffeurszijde) checken op koelvloeistofrestanten. 

Zijkant turbo zitten er 2 koelvloeistofleidingen die ook frequent lekken. 
En eens goed kijken rond de krukaspoulie of je geen oliespoor ziet (of rubber van de poulie zelf die gezwollen is). 

Geplaatst:
Zojuist, Jan zei:

Al bij al vind ik dat nog meevallen.. Scheelt wel als je een garagist hebt die ze wat kent. Olieverbruik hebben ze wel quasi allemaal. 

Achteraan op de cilinderkop zit een koelvloeistofflens die vaak lekt, geen ramp maar de versnellingsbak moet er wel af om het deftig te doen. Mocht je hem op een brug kunnen bekijken, linkerkant versnellingsbak (chauffeurszijde) checken op koelvloeistofrestanten. 

Zijkant turbo zitten er 2 koelvloeistofleidingen die ook frequent lekken. 
En eens goed kijken rond de krukaspoulie of je geen oliespoor ziet (of rubber van de poulie zelf die gezwollen is). 

Bijvoeging: blijf weg van gechipte exemplaren. Alle gekende probleempjes komen veel vlugger naar boven :D

Geplaatst:
50 minuten geleden, Jan zei:

Bijvoeging: blijf weg van gechipte exemplaren. Alle gekende probleempjes komen veel vlugger naar boven :D

Het zou om zelf te chippen zijn :D 
114 of 116 tot 118 power = 170pk

Geplaatst:

Speciale optie bij deze BMW E30 325i dat bij me binnen staat:

Schermafbeelding2026-01-30134404.png.4fa606783be24f9bfbccfe17d3aa685a.png

Geplaatst:

en hoe zien die wielen er dan uit ?  Met terreinbanden ofzo ?

Geplaatst:

Reeds verroest aan achterzijde.

• Grappig 3
Geplaatst:
6 uren geleden, ex-Mooseman zei:

en hoe zien die wielen er dan uit ?  Met terreinbanden ofzo ?

Die er nu op zitten zijn niet de origenele dus geen idee. Al denk ik eerder een foutje in het systeem.

Nu hadden wij ook ooit een E30 320i automaat overgenomen die origineel de fabriek was buiten gegaan met de 16 duims Z1 velgen. 
Moet eens zien of ik die chassis nummer nog ergens heb. Was toen een vervangwagen geworden...tot er een klant is mee wilde driften....

Heb die toen als wrak opgekocht voor onderdelen. 

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ah nog is een ICE met brandgevaar. 

Tja die starters mogen stevig werken de laatste jaren. 

Beste brandgevaar door de jaren heen vond ik wel met de E60/E61 hun zetel verwarming die in brand kon vliegen en daadwerkelijk wat 5 reeksen heeft doen uitbranden. 
Bij vele zag je dan al de brandsporen in het leder als ze binnen kwamen.

Geplaatst:
9 uren geleden, Bjorno zei:

is

'es of eens

"is" is 3e persoon enkelvoud van het werkwoord 'zijn'

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
39 minuten geleden, gTa zei:

'es of eens

"is" is 3e persoon enkelvoud van het werkwoord 'zijn'

"'es" is ook niet correct.

Als het bijwoord eens onbeklemtoond kan worden uitgesproken als [əs], met de [ə] van de, kan het in informelere teksten of bij de weergave van gesproken taal verkort worden tot 'ns of 's. Eens wordt dan ter versterking gebruikt; de betekenis is 'een keer'. De spellingen is* en es* zijn in die context niet correct.

• Kom eens / 'ns / 's hier.
  • Wacht eens / 'ns / 's even.
  • Vraag het eens / 'ns / 's aan Nick.

Als eens alleen beklemtoond kan worden uitgesproken, kan het niet worden vervangen door 's of 'ns. De betekenis is dan meestal 'één keer'.

• Ze werd al meer dan eens gewaarschuwd.
  • Ik zeg het je eens en voor altijd.

https://www.vlaanderen.be/team-taaladvies/taaladviezen/eens-ns-s-is-es

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

BMW = Buitengewoon Militant Woordgebruik?   :D

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid