Ga naar inhoud

BMW Lovers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Als ik me die vraag stel dan vraag ik me af wat het juiste compromis is.

Ik ben verslaafd aan veel koppel en ben in dat opzicht een meer luiere bestuurder geworden dan dat ik vroeger was. Een hoogtoerige benzine vertoeft graag in de hogere toerentallen waardoor je er sowieso een agressievere rijstijl op nahoudt. Al zal dat in een F1x en ook F3x wel meevallen waarschijnlijk.

Daarom denk ik soms dat een diesel à la x30d me beter zou uitkomen, maar ik ben niet zo zeker meer.

Eigenlijk denk ik dat zo'n F11 535i me ook wel goed zou afgaan. :D

Maar die geblazen benzines van vandaag (35i, 40i, M35i, ...) zijn absoluut niet (enkel maar) hoogtoerig. Dat heeft een zalige zachte, geraffineerde bodem vol van het gezondste koppel dat je je maar kan inbeelden! Wil je lui rijden? Gaat zelfs tot 900 tpm, easily, zonder morren en zelfs dán nog met een mooie sound... Rondtaffelen in 't stad in 3e gaat van 10 per uur, mocht je dat willen.

Plus, je zegt dat je een luie bestuurder geworden bent (ik lees er het korreltje zout bij  ;) ), so what? Je ambieert eentje met sportautomaat! Daarmee mag je luier zijn dan wie dan ook! Schakelt zelf! (En hoe... fantastisch apparaat die ZF HP8, eerlijk waar.) Wil je zelfs "bewust extra lui" zijn, dan kan je 'm vasttikken in hogere versnelling en mooi op koppel hernemen (believe me: dat is met zo'n 535i een droom, vooral ook qua sound ... ook al zal een 530d op dat vlak mogelijks sneller hernemen vanuit de Drehzahlkeller ... maar jij kan sneller zijn, alleen moet je dan willen vertrekken vanuit een versnellinkje lager, en bereid zijn om de knappe sound erbij te nemen dan :D ).

Mochten we nog altijd over atmosferische motoren bezig zijn: ge hebt gelijk. Nu echt niet. Een 535i is geen koppelkanon gelijk een 530d (die fantastisch rijdt, ik zou daar ook maar wat graag meer rondtaffelen als daily, which I do maar ik bedoel vooral de nieuwe :D ), maar laat je nooit om koppel verlegen zitten ÉN biedt ook nog eens het benzinerijplezier (toeren, toerentalbereik, sound, raffinement, ...). De Laufkultur van de BMW R6-diesels is al 2 generaties niet meer het 'nec plus ultra' in de dieselwereld (de Mercedes V6, net als de Jag/LR V6, en ja zelfs de Audi V6 ... die doen 't m.i. allemaal beter op dat vlak). De 6-in-lijn met turbo van BMW echter... mmmmmm. :inlove:

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

:lol: :lol: :lol:

Komaan, dit is een autoforum ! Wees dan toch ernstig, rij met naft !

Mietjes !

;)

'k Vind het wel een mooie verwoording.

Belachelijke goeie auto : 't hoofd dat spreekt.

Maar liever naft : 't hart dat spreekt.

Maar alle gekheid op een stokje, gTa, ik geniet van je ellange (soms toch) artikels hier en merk een "kleine naft BMW" verslaving. 

Kruip jij dan op een avond niet achter je pc om eens te bereken wat het verschil is tussen "den dikken diesel" en een liefhebbers naft ?

Voor korte ritten is diesel niet echt het van het... En die doe je ook. Om een voorbeeldje te nemen.

Wat zou een naft je meer kosten (aankoop, onderhoud, verzekering, VB, BIV, naft,...) ten opzichte van een diesel. En zou je dat bedrag er misschien niet voor over hebben ? Immers... iedere hobby kost geld. En dit is het soort hobby waar je dagelijks geniet van hebt.

Begrijp me niet verkeerd, ik maak jouw rekening niet, hé ! Ik merk alleen een zekere vurigheid in jou en dan wil ik wel eens luidop meedenken !

Autominded becomes Naftminded :lol:

Zéér terechte post. ;-)  En ik vind het niet erg als anderen m'n rekening proberen te maken. It comes with the membership of these forums. :D

Het klopt, ik heb al vaak zitten rekenen. En mijn opgeslagen zoekopdrachten mobile.de en autoscout24 blijven lopen, wees maar zeker. Feit is: als ik nu zou wisselen, dan zou ik dat niet meer willen doen voor een E61 ... tenzij ik er nog centen aan overhoud. En m'n eisen blijven (E61 09 of later, navi pro cic, xenon, comfortzetels, geen panodak, wel HUD, geen M Pack (tenzij Individual), xDrive liefst niet, sportautomaat, HiFi, soft close, ...), het blijft immers onze "gezinswagen" en daar beslis ik niet alleen wat er in huis komt. Anyway: als ik zie dat de F11 serieus aan 't zakken zijn, dan zou ik nu (voor wat opleg) geen E61 willen maar een F11.

Mocht ik nu echt niet graag met de onze rijden, dan had ik al gewisseld. En daar zit 't probleem: als ik dat zo van aan een klaviertje of vanuit m'n luie zetel aan 't overdenken ben, dan wil ik liever een benzine. Maar als ik met den dikken rijd, dan ben ik meer dan content, want da's (momenteel nog altijd) een fantastische daily.

Plus: ik ben sowieso al een impulsief bazeke, en heb m'n fair share al wel gehad qua momentaankopen/-beslissingen. Ik weet dat er als volgende auto iets leuks zit aan te komen, dus ik kan daar nu al wat van genieten, van dat idee dat er later terug iets (erg) leuks aan zit te komen. Naar iets verlangen is al de helft van de fun.

En eerlijk? Ik wil eerst nog een jaartje of 2 kijken wat onze regeringen gaan doen met de jaarlijkse rijtax. Zoals 't er naar uit ziet gaat sp.a/PS niet in de federale coalitie zitten (thank God!), en ik voorzie dan ook niet dat er de komende legislatuur een knoert van een "herverdelingstax" zal worden geheven in de vorm van een vernieuwde jaarlijkse rijtax voor motorvoertuigen. But you never know! Nu is een 3-liter makkelijk betaalbaar (iets van een 800 EUR per jaar). Stel dat dat plots x 3 gaat wegens uitstoot en vermogen en cilinderinhoud ... nou, dan gaan de kaarten anders liggen. Ik vind het niet zo prettig om te denken dat ik bij wijze van spreken een heel maandloon moet spenderen aan het recht om met een auto te mogen rijden (zonder nog maar een meter gereden te hebben).

Geplaatst:

Klopt !

Is een zalige cruiser, stijlvol en oogt zeker niet oud of ouderwets !

Alleen, die pastelkleur, daar heb ik het niet voor.

Maar voor de rest, moet zalig zijn om dit op een zomerse vakantiedag buiten te halen, en dan een tripje te doen en op een terras "e cremeke" te gaan eten, met één oog op de wagen, en dan vast stellen dat best wat wandelaars d'er even blijven bij staan.

Ook juist.

Als ik mij niet vergis, was het moment van het verschijnen van deze touring, ook het moment dat een touring of break meer op een auto gelijkte dan op een bestelwagen.

Touring geniet mijn voorkeur boven de andere uitvoeringen. Heeft ergens een zeker "stijl" die niet in de 2- of 4-deurs te vinden is.

Maar ook hier, niet aan prutsen. Is sterk in zijn eenvoud. Kies gewoon de juiste motor ! :)

En andere velgen... Tja, dat kan ik eventueel nog toestaan. Maar welke ? 

Die '6 is toch niet in pastelkleur maar in metallic? Of vergis ik me?

Ik heb nog een E30 touring gehad, m'n eerste auto. Een 325i met alle opties, m.u.v. de grote boordcomputer, verwarmde zetels en het HiFi-systeem met 8 LS. Al de rest had 'ie (EFH v+h, ESSHD, M-sportophanging + servostuur + sperdifferentieel, wi/wa, Sportsitze, leder, airco, ...). Heerlijke auto. Fantastische dingen mee beleefd, sommige zelfs quasi onvoorstelbaar.

Ik heb dus een zwak voor die dingetjes. :D  Ik zie ze 't liefst zonder M bumperkit, en ik vind ze 't mooist met de OEM 15" kruisspaakjes.

Geplaatst:

Klopt !

Is een zalige cruiser, stijlvol en oogt zeker niet oud of ouderwets !

Alleen, die pastelkleur, daar heb ik het niet voor.

Maar voor de rest, moet zalig zijn om dit op een zomerse vakantiedag buiten te halen, en dan een tripje te doen en op een terras "e cremeke" te gaan eten, met één oog op de wagen, en dan vast stellen dat best wat wandelaars d'er even blijven bij staan.

image-30.jpg

:D

• Vind ik leuk 5
Geplaatst:

Maar alle gekheid op een stokje, gTa, ik geniet van je ellange (soms toch) artikels hier en merk een "kleine naft BMW" verslaving. 

Kruip jij dan op een avond niet achter je pc om eens te bereken wat het verschil is tussen "den dikken diesel" en een liefhebbers naft ?

Voor korte ritten is diesel niet echt het van het... En die doe je ook. Om een voorbeeldje te nemen.

Wat zou een naft je meer kosten (aankoop, onderhoud, verzekering, VB, BIV, naft,...) ten opzichte van een diesel. En zou je dat bedrag er misschien niet voor over hebben ? Immers... iedere hobby kost geld. En dit is het soort hobby waar je dagelijks geniet van hebt.

Begrijp me niet verkeerd, ik maak jouw rekening niet, hé ! Ik merk alleen een zekere vurigheid in jou en dan wil ik wel eens luidop meedenken !

Autominded becomes Naftminded :lol:

Mijn allereerste auto was een VW Jetta (A2) 1.8GT. Dat zoop 12L benzine en als student was dat wat duur :)

Discussie is hier al een paar keer gevoerd hé, benzine valt wel mee in verbruik tot je vlot begint te rijden en dan is de fun er snel af :(

Mijn kar heeft 450Nm, denk da ge die 320Nm uit diene koffiemolen rap vergeten zijt :D

Is het al? :ninja::D

Geplaatst:

Is het al? :ninja::D

Trekt door tot 7000rpm.

Hoe zit dat met den uwe? :ninja:

Geplaatst:

Mijn kar heeft 450Nm, denk da ge die 320Nm uit diene koffiemolen rap vergeten zijt :D

I know, ik weet wat 560Nm met ne mens doet hoor.   :D

Ik wijt mijn twijfelen en licht scepticisme aan gebrek aan ervaring met zo'n karren.

Waarom zou je het koppel van een diesel willen overtréffen met een geblazen benzine? Het grote voordeel van de benzine is net dat 'ie een zoveel groter toerentalbereik heeft, en daar doorheen verschillende karakters toont. Daar waar een diesel enkel *BAM* een schop onder je kont kan geven, of, in autostradetermen, voor een lange surge kan zorgen als je op massa's koppel doorblaast. That's all. Een benzine kan dat ook, maar zoveel leuker nog is twee tikjes tegen de schakelpaddles achter 't stuur (vermits je een sportautomaat wil, ja?) waardoor je de volledige zelfde beweging doet, startend aan 4.000 tpm, tot 7.000 tpm inclusief fantastische sound, daarna even schakelen (it's just a click away, or simply do nothing) en verder doen. En daarmee ben je niet trager dan met een diesel - integendeel.

Het is gewoon anders rijden. Veel verfijnder. En minstens even snel.

Omdat ik die surge blijk leuk te vinden. De surge van zo'n 996TT bv is verslavend. Feit is wel dat 't nog steeds een pak lineairder is dan de kleine surge die m'n koffiemolen biedt. Ik denk dat het (dringend) tijd is om met zo van die geblazen 3-liters te gaan rijden.

Ik heb zo, al een tijd geleden, met de Z4 35is gereden van Bornem. Maar 't is al te lang geleden om me te herinneren hoe die kar juist reed.

Maar die geblazen benzines van vandaag (35i, 40i, M35i, ...) zijn absoluut niet (enkel maar) hoogtoerig. Dat heeft een zalige zachte, geraffineerde bodem vol van het gezondste koppel dat je je maar kan inbeelden! Wil je lui rijden? Gaat zelfs tot 900 tpm, easily, zonder morren en zelfs dán nog met een mooie sound... Rondtaffelen in 't stad in 3e gaat van 10 per uur, mocht je dat willen.

Plus, je zegt dat je een luie bestuurder geworden bent (ik lees er het korreltje zout bij  ;) ), so what? Je ambieert eentje met sportautomaat! Daarmee mag je luier zijn dan wie dan ook! Schakelt zelf! (En hoe... fantastisch apparaat die ZF HP8, eerlijk waar.) Wil je zelfs "bewust extra lui" zijn, dan kan je 'm vasttikken in hogere versnelling en mooi op koppel hernemen (believe me: dat is met zo'n 535i een droom, vooral ook qua sound ... ook al zal een 530d op dat vlak mogelijks sneller hernemen vanuit de Drehzahlkeller ... maar jij kan sneller zijn, alleen moet je dan willen vertrekken vanuit een versnellinkje lager, en bereid zijn om de knappe sound erbij te nemen dan :D ).

Mochten we nog altijd over atmosferische motoren bezig zijn: ge hebt gelijk. Nu echt niet. Een 535i is geen koppelkanon gelijk een 530d (die fantastisch rijdt, ik zou daar ook maar wat graag meer rondtaffelen als daily, which I do maar ik bedoel vooral de nieuwe :D ), maar laat je nooit om koppel verlegen zitten ÉN biedt ook nog eens het benzinerijplezier (toeren, toerentalbereik, sound, raffinement, ...). De Laufkultur van de BMW R6-diesels is al 2 generaties niet meer het 'nec plus ultra' in de dieselwereld (de Mercedes V6, net als de Jag/LR V6, en ja zelfs de Audi V6 ... die doen 't m.i. allemaal beter op dat vlak). De 6-in-lijn met turbo van BMW echter... mmmmmm. :inlove:

Hebben die geblazen 6-in-lijn'ers echt zo'n mooie sound? Zo mooi dat het geluid van de x30d bv er echt niet meer mee kan vergeleken worden? Need to check that!

Maar merci voor de overtuigingspogingen. :D

't Is te zeggen, ik moet daar eigenlijk niet echt voor overtuigd worden, alleen blijf ik nog met wat vragen zitten.

Geplaatst:

Als je niet houdt van lineair: die achtbak is daar ook voor een groot deel 'schuldig' aan hoor. Samen met de fasering van turbo('s).

Geplaatst:

Ik vind persoonlijk dat de zespitter diesels van BMW de laatste 2 generaties (tenzij met downpipe en uitlaat gelijk bij Koen) niet zoooo denderend. Ze klinken nogal gestrengt, hoe zeg je dat in 't vlaams ... niet zo bijster "gezapig" maar eerder "opgejaagd", met meer mechanische bijgeluiden dan mooie ontploffingssound. Plus: 't blijft diesel.

't Zal wel zijn dat die 3-liters op benzine beter klinken. Zelfs met turbo. Stock klinkt een 535i zeer stil, maar een Z4 sDrive35is b.v. klinkt fantastisch, vind ik. En BMW Performance maakt silencers voor de 535i :handjewrijf: !!

Geplaatst:

Als je niet houdt van lineair: die achtbak is daar ook voor een groot deel 'schuldig' aan hoor. Samen met de fasering van turbo('s).

Sportautomaat biedt oplossing daarvoor in de vorm van de paddles: klik-klik-klik vastzetten in z'n 6e vitesse aan 60 en dan planken (geen kickdown). Heerlijk.

Geplaatst:

Omdat ik die surge blijk leuk te vinden. De surge van zo'n 996TT bv is verslavend. Feit is wel dat 't nog steeds een pak lineairder is dan de kleine surge die m'n koffiemolen biedt.

Ge wilt dus echt een slechte motor feitelijk?

Hebben die geblazen 6-in-lijn'ers echt zo'n mooie sound? Zo mooi dat het geluid van de x30d bv er echt niet meer mee kan vergeleken worden? Need to check that!

Sinds die M-Performance uitlaat eronder zit klinkt dat ding echt goed IMO.

Geplaatst:

Zeker manueel.

Automaat is helaas een pak minder, vind ik.

Geplaatst:

Da geluid bij opschakelen :fp:

Daar hebben ze dus allemaal last van, turbo of niet. Bah.

Dat ze "altijd" blippen bij 't terugschakelen (al dan niet in Sport) is wijs, klinkt leuk.

Maar die kleine verschillen tussen de verhoudingen + inderdaad die protjes: bah.

Geplaatst:

Die '6 is toch niet in pastelkleur maar in metallic? Of vergis ik me?

Ik was mijn "" vergeten bij pastelkleur.

Ik bedoel dus maar, dat ik zo'n kleur letterlijk en figuurlijk "te licht" vind voor zo'n kar.

En wat de e30 touring betreft...

Rhoodup2.jpg

Bovenstaande is er nog eentje van het www...

Ik ga nog eens tussen mijn meetingpics zoeken...

Geplaatst:

Trekt door tot 7000rpm.

Hoe zit dat met den uwe? :ninja:

4.500 :)

Geplaatst:

Pas op, ik hou daar wel van. Ik ben gewoon benieuwd naar mijn bevindingen. En uiteraard is die 8-bak daar schuldig aan. Dat merk ik goed bij de F10 van onze pa. Maar ik wil echt niets anders meer voor een daily.

Ge wilt dus echt een slechte motor feitelijk?

Sinds die M-Performance uitlaat eronder zit klinkt dat ding echt goed IMO.

Een slechte motor? Hoeda?

Ga je de 10e aug naar Ecuyers toevallig?

Geplaatst:

Ik heb ze hier alledrie staan. Een 30d, een 35i en een 3.6 atmosferisch. Als daily om veel kilometers af te leggen in het dagelijks drukke verkeer, verkies ik de 30d. Voor in de vrije tijd verkies ik de atmo.

Geplaatst:

Kwestie van kort-door-de-bochtheid kan dit wel tellen

"Ik kies de 3.6 atmo" in vergelijking met een BMW naft en een BMW diesel.

dat die "3.6 atmo" toevallig een flat 6 van Porsche is, ach, dat is een detail niwaar :D

Geplaatst:

Een slechte motor? Hoeda?

Ge kunt eventueel ook een turbo benzine motor bij een tuner binnen steken en vragen dat ze die mappen met een koppelverloop zoals die diesel van je. Dan ga je hetzelfde effect krijgen, maar eigenlijk is dat gewoon "slecht".

Ga je de 10e aug naar Ecuyers toevallig?

Dat kan. Weet het nog ni.

Geplaatst:

Kwestie van kort-door-de-bochtheid kan dit wel tellen

"Ik kies de 3.6 atmo" in vergelijking met een BMW naft en een BMW diesel.

dat die "3.6 atmo" toevallig een flat 6 van Porsche is, ach, dat is een detail niwaar :D

Onze M3 was ook atmosferisch. Je hebt minder koppel in lage toeren, maar je hebt wel een zeer directe gasrespons. Bij onze 135i is dat om te janken. De 135 heeft idd meer koppel in de lage toeren, maar hoger in de toeren komt niet zoveel meer. Bij de 911 begint het pas vanaf 4000 toeren. Dat was bij de M3 ook zo. Ik heb soms zelfs wat spijt dat ik heen handgeschakelde 911 heb gekocht.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Maar merci voor de overtuigingspogingen. :D

't Is te zeggen, ik moet daar eigenlijk niet echt voor overtuigd worden, alleen blijf ik nog met wat vragen zitten.

Mijn pa heeft nooit klachten gehad van de buren met zijn 330d maar met de 335i....man,man

Ik hoor 2 straten ver nog altijd dat zware gebrul van die N55

Geplaatst:

Onze M3 was ook atmosferisch. Je hebt minder koppel in lage toeren, maar je hebt wel een zeer directe gasrespons. Bij onze 135i is dat om te janken. De 135 heeft idd meer koppel in de lage toeren, maar hoger in de toeren komt niet zoveel meer. Bij de 911 begint het pas vanaf 4000 toeren. Dat was bij de M3 ook zo. Ik heb soms zelfs wat spijt dat ik heen handgeschakelde 911 heb gekocht.

Zelf moeten terugschakelen met koppeling en heel de mikmak in een sportwagen in je vrije tijd. Kan begrijpen dat dat geen pretje is.

En ik denk wel dat er nog een verschil is tussen de motor in jullie 135i tov de motor in mijn M235i.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid