Ga naar inhoud

BMW Lovers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik maak mezelf het andere wijs, maar ... in een zware '5 met 8-traps automaat, goede windgeruisisolatie en twee motoren vergelijken die allebei turbo-geblazen zijn ... is de benzine eigenlijk (objectief gezien) absoluut niet zo veel beter. Integendeel... 't is zelfs ontnuchterend hoe een 535d eigenlijk alles beter doet dan de 535i. Sneller, zuiniger, krachtiger, even stil (want de 535i hoor je ook quasi niet via de uitlaat) en dan heb je nog 't nadeel bij de 535i dat 'ie wat "te veel" aan het huilen slaat (binnenin de auto) als je volle pétard doorknalt en dat dat gehuil niet helemaal in de juiste verhouding staat met de pit van die auto (omdat we nu éénmaal gewoon zijn van met 535d's met zo gigantisch veel koppel te rijden).

Niettemin wil ik graag een 535i, maar ik zou die aan niet veel mensen aanraden. :oops:

Geplaatst:

Echt yum. :oops:

d added to mobile.de 2011-... 535 touring search :inlove:

Ik vind het geen mooie sound.  :o

Geplaatst:

Klinkt echt zoals de A6 BiTurbo...

Op zich wel tof, maar je installeert zoiets echt niet voor jezelf he.

Geplaatst:

Da's inderdaad 't jammere. De winst zit aan de buitenkant en dat kan me gestolen worden ... met de ruitjes open rijden = niet voor mij.

Da's ook m'n ontnuchterende vaststelling bij een kort ritje met een A6 3.0 TTDI 313. Dacht dat ik dat hard zou smaken maar binnenin is dat 100% Audi-V6-TDI (dewelke niet zo lekker klinken, ik zet 'm hoogstens op 't niveau van de recente BMW 6-in-lijns en duidelijk onder de V6'en van Jaguar en Mercedes).

Geplaatst:

Het karakter van een diesel en een benzine is imo totaal anders. Diesel is veel meer iets utilitair. Lekker koppel onderin, gas intrappen en hij gaat zonder drama.

Als liefhebber echter kan ik mij niet inbeelden dat je het karakter van een benzine niet prefereert. De sound is 1. Maar wat het vooral voor mij doet is het karakter. Je hebt veel meer het gevoel dat die motor wil doordat hij toeren wil maken en dan beter/krachtiger wordt, het is mooi hoe dat ding evolueert tussen 2 en 7000 toeren, een diesel geeft enkel een duw en dan heb je het beste wel gehad. Dat koppel doet mij vrij weinig, best tof zo een duw, maar het gewillige van een benzine is een heel ander niveau, zeker als het in een auto zit die voor de rest ook wil, bij een 5 is dat wel kantje boordje, maar ik zou zeker extra genieten van die auto met een benzine.

Ik vind over het algemeen niks aan diesels, in het beste geval gaat het hard, waar je dan ook nog aan went, verder heeft het niet veel te bieden. Het kan erg soepel en gecultiveerd zijn, maar een benzine ook. Ik heb er zelf ook geen moeite mee dat een motor niet onmiddellijk zijn vol vermogen kan leveren, of toch niet bij een 3 liter turbo, dat gaat bij beide brandstoffen wel vooruit, zeker met die 8-traps automaat.

Geplaatst:

Je verkondigt een mooie theorie ... die in praktijk echter enkel nog op gaat voor echte liefhebbers of die-hards. In praktijk is het verschil in karakter tussen een F10 535i en een F10 535d verdomme zeer klein, of beter: wel anders maar de i is absoluut niet meer de (duidelijk) betere van de d.

Als je 't over een 524td vs. een 525i hebt van in de jaren '80: 't zal wel zijn. Maar nu zijn 't andere tijden...

Geplaatst:

Voor mij is de sound binnen belangrijker. De mooiste 6cil. dieselsound vind ik nog steeds die van de 640d. :o

Geplaatst:

Ook fake, maar bon, ik maal daar ook al niet meer over.

En inderdaad: dat klinkt verdomme lekker. Live nog lekkerder dan op video.

Ik heb alleen de indruk dat de 535d die sound composer in 't interieur niét heeft. En ik zou dat willen. :cry:

En een M550d wil ik niet (die heeft dat wel).

Geplaatst:

335d en 535d hebben dat idd niet, wel de M550d.

En natuurlijk de 640d... :inlove:

Geplaatst:

Je verkondigt een mooie theorie ... die in praktijk echter enkel nog op gaat voor echte liefhebbers of die-hards. In praktijk is het verschil in karakter tussen een F10 535i en een F10 535d verdomme zeer klein, of beter: wel anders maar de i is absoluut niet meer de (duidelijk) betere van de d.

Als je 't over een 524td vs. een 525i hebt van in de jaren '80: 't zal wel zijn. Maar nu zijn 't andere tijden...

Klopt idd enkel voor liefhebbers. Echter, voor die liefhebber vind ik dit argument wel zwaar doorwegen.

Maar zal gedeeltelijk ook mijn voorkeur zijn.

Geplaatst:

Ergens op 3/4e van de video gaat 'ie tegen de 256km/u aan (op teller) en zie je de vermogensmeter zakken van 240 kW naar een dikke 180 kW. Is dat ten gevolge van de limiter? (ik vermoed van wel)

Dat betekent maw ook dat die kar een 180-190 kW nodig heeft om de snelheid van 256 km/u (op teller) aan te houden, dus 'ie heeft nog dik 50 kW op overschot? (goed voor, zou ik denken 15 tot 20 echte km/u)

Geplaatst:

Ook de SDV6 in onze Range klinkt zalig voor een diesel. Wel spijtig dat 'm aan 4200 toeren al opschakelt, zelfs als je manueel schakelt. Zo'n biturbo moet toch tot 5000 toeren kunnen gaan. 

Geplaatst:

335d en 535d hebben dat idd niet, wel de M550d.

En natuurlijk de 640d... :inlove:

Maar ... als we zien dat de M135i al de "sound composer files" van de M3 kan hebben ... wie zegt dat dat niet in te coderen valt in een '5?

Zou ik eens naar moeten zoeken...

Geplaatst:

Ook de SDV6 in onze Range klinkt zalig voor een diesel. Wel spijtig dat 'm aan 4200 toeren al opschakelt, zelfs als je manueel schakelt. Zo'n biturbo moet toch tot 5000 toeren kunnen gaan. 

Niet in een Range. Zo'n toerentallen zijn niet positief voor lange levensduur. Zuigersnelheden worden hoger en hoger en de belasting gaat dan exponentieel de hoogte in. Diesels waren oorspronkelijk bedoeld om niet veel meer dan een paar 1.000 omw./min te draaien, met lange slag en zwaar vliegwiel. :D  Ondertussen zijn we dat concept zodanig hard aan 't pushen dat ze minder lang mee gaan den benzines.

M.a.w. weest content dat die maar 4.200 tpm draait. En nog meer: schakel altijd op aan maximaal 4.000 tpm want met zo'n kar haal je geen voordeel door die tegen de limiter aan te rijden. Zo'n zwaar ding accelereren, daar heb je koppel voor nodig, en 't meeste koppel zit tussen z'n 2.000 en 3.000 tpm, vanaf 3.500 tpm gaat dat al proper naar beneden (zie video hoger van die 535d op Autobahn en kijk naar de Nm-meter bij 't accelereren tot 5.000 tpm, hoe sterk dat koppel daalt).

Geplaatst:

Dat betekent maw ook dat die kar een 180-190 kW nodig heeft om de snelheid van 256 km/u (op teller) aan te houden, dus 'ie heeft nog dik 50 kW op overschot? (goed voor, zou ik denken 15 tot 20 echte km/u)

Met mijn 530d heb ik ook al 255 op de teller gereden, en ik heb 'maar' 258 originele pk's.

Geplaatst:

335d ging tot 261 op de teller, 530d 'maar' 256 ofzo.

Vreemd.

Autobahnen. :inlove:

Geplaatst:

530d schakelt aan 4500 toeren.

Van de week bij het hernemen schakelt de bak plots terug naar 1e en schiet mij de naald van de toerenteller tot 5500 toeren.  :o  Dat kan toch niet gezond zijn?  :mellow:

Geplaatst:

530d schakelt aan 4500 toeren.

Van de week bij het hernemen schakelt de bak plots terug naar 1e en schiet mij de naald van de toerenteller tot 5500 toeren.  :o  Dat kan toch niet gezond zijn?  :mellow:

Da's al een "propere" overrev. Zou ik niet te vaak herhalen, moest ik jou zijn. :D  Bij Mezger-motoren is dat zoveel omwentelingen van niveau 2 of 3 zelfs, wat je toch makkelijk een 10k aan verkoopprijs scheelt, misschien. :D :D :D

Geplaatst:

Zou ik ook wel willen in de 530d. Sound is zoveel dikker. Ik zie in de lijst diverse types, dus welke zou dan voor de 530d zijn? 

Geplaatst:

hoe werkt die active sound generator eigenlijk?

Geplaatst:

't Is blijkbaar nog niet zó plug & play:

Hello everybody,

I want to share with you my fresh experience with retrofitting of ASD into my pre-lci F10 535d.
Yes, I know that this topic is used mostly by M5 users, who want to turn it off, but i was really missing some engine sound, and don't wanted to fully kill original exhaust - and i'm happy with way i'm chosen ;-)

So, first of all - prerequisites.
I have an B&O amp installed - that why for me it was easy installation - it had 32 pin connector already. If you have just Logic7 - you must buy another amp, from M model or from model supporting ASD - like lci 528i - your amp must have 32 pin connector.

Installation itself requires some additional cabling. 
You need KCAN2 (i took from gateway), + (took it from original place in rear fuse holder), and -.
Plus, you need to connect 9 wires from ASD module to Amp. For this i used VAG repair wires - so this was easy.

Then, after connection and cabling was done - flashing and coding.
I've made copy of FA and modified model code to m550d in my case, keeping same vin and etc.
Then, after calculation of software ASD appeared in target state and was allowed to flash - and i did it.
Then, i coded AMP and ASD with this m550d FA.
And then - tests.

This was amazing ;-) While driving in comfort mode - you will hear just few additional sounds. But when you will switch to Sport... Wow... I don't have a words to describe it. 
First of all - you will never believe, that sound is going from speakers. You really hear, that this is engine sound.
Second - it's really loud, but very quality one - you hear all expected details and sound, for example in case of kickdown or etc.

Results: i'm very happy. I'm sure that i will not touch now the original exhaust. Yes, car is same from outside now, but internally you feel really much much more fun.

Geplaatst:

Kan bijvoorbeeld een Frits dat niet? Of Stefplus van PPE?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid