Ga naar inhoud

Lexus LC 500


Jef

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...
  • 10 maanden later...

Opnieuw een dikke helaas voor West-Europa. Daarmee gaan ze 't niet maken, hier. Zo langzamerhand kan je toch niet anders dan concluderen dat 't die Japanners geen schele fok kan bommen of ze hier nog voet aan wal krijgen. Welk percentage van hun verkoop vertegenwoordigt West-Europa nu? Zou dat 10% zijn? Ik denk dat 't eerder bij 1% aansluit. Of ze hier nu plots dubbel zo veel auto's verkopen of niet: they keep making things for themselves and the Americans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze hier willen verkopen moeten ze heel andere auto's gaan bouwen, ik begrijp wel dat ze dat niet gaan doen. Volgens mij is Europa het enige continent waar de overheid je in een 2 liter diesel dwingt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben het geprobeerd met de vorige IS. Daar kon je een 4-pitter diesel in krijgen. Op 't moment van concipiëren leek die 2,2-liter nog een goed idee; je kan het hen niet kwalijk nemen dat op 't moment dat die auto uit kwam, die cilinderinhoud plots al ongunstig geworden was door de gewijzigde regelgevingen die in West-Europa gelden. Ze hebben dan nog een 2-liter versie gemaakt, dacht ik, en ze hebben absurde inspanningen gedaan om die auto in een betere prijsschuif te krijgen bij de leasingfirma's, maar 't mocht niet baten. Het succes van die IS (nochtans een goeie auto, ik heb er 2 testgereden) was marginaal. Huige IS idem: Westeuropeanen zijn niet te vinden voor een auto met CVT die z'n constante toerental probeert te maskeren met fake toerentellerbewegingen en motorgeluiden.

De zogenaamde "luxe-hatchback" CT ziet er helaas als niks anders uit dan een (veel te) duur geprijsde Toyota Auris, dat was eventjes een klein succesje na release (vooral voor zij die de marketingpraat slikten als kouwe pap) maar all in all is dat een auto die nu nog altijd geen vuist kan maken tegen de Benz A, Audi A3, BMW '1 e.a.

GS en LS hebben het zelfs zuiver objectief moeilijk om de Westeuropeaan te overtuigen. Dat zijn geen slechte auto's (integendeel), maar ze breken geen potten, op geen enkel vlak. En van zodra ook de buik mag meespreken hebben die sowieso maar slim chances (door hun sex appeal dat close to zero dobbert). Wij nemen nu eenmaal geen genoegen met een kant-en-klaar-from-production-line-dertien-in-een-dozijn kar waar zga geen enkele personaliseringsmogelijkheid te vinden is én die qua styling ook vooral een samenraapsel is van het beste van elders. Objectief gezien niks mis mee, subjectief echter... is dat zielloze, kouwe pap.

Blijven over de hybride SUV's, waar ze langs onze kanten nog eventjes wisten mee te scoren, maar ondertussen heeft de concurrentie hen bijgehaald. Als je nu kan kiezen tussen een minstens discutabel gestylede RX hybride, of ééntje van de reeks Q7/X5/GLE/Cayenne/XC90/... (die ook al allemaal als hybride te krijgen zijn), dan is de keuze snel gemaakt.

Lexus heeft in de voorbije 10-15 jaar nochtans af en toe sublieme concepts getoond. De serieversies waren echter altijd bijzonder lauw en steeds opnieuw kom je in een Lexus binnen in een auto die zo overduidelijk voor de Amerikaanse smaak en standaarden is gemaakt. Mooi van ver. Maar ziel en passie blijven absoluut afwezig.

Bij Lexus heb ik altijd het volgende gevoel: als je een chemicus/technicus alle beste ingrediënten van alle cocktails ter wereld laat bepalen, met hightech equipment e.d., om zo een mix van ingrediënten te bekomen om daarmee de "ultieme cocktail" te maken in z'n labo ... dan zal dat in z'n technische paper wel allemaal kloppen ... maar toch gaat dat nooit zo'n smaakvolle belevenis zijn als een passioneel klaargestoomde (en mogelijks chemisch gezien minder perfecte) cocktail in een bruisende cocktailbar door een bartender die heel 't ding omkadert met een idee, met een kader, met sex appeal. Lexus is me te klinisch, veel te "te hard geprobeerd", te Japans quoi. Het zegt ook genoeg dat Europese merken Lexus niet vaak als serieuze contender zien, zeker in de nichemarkten, waar b.v. deze LC in speelt. Men ligt daar in de Duitse, Italiaanse en Britse (i.e. Indiase) head offices niet echt wakker van.

Deze LC 500 is daar ook weer een prachtvoorbeeld van. Ik vind dat ook geen misse auto. En toch ... ik zie dat hier niet van de grond komen. Z'n looks, alhoewel nergens verkeerd te noemen, vind ik overlopen van Amerikaanse bling-factor, zonder echt verfijnd, edel of passioneel te zijn. En dan de specs: een 5-liter V8 als enige krachtbron. De LC 500h heeft dan misschien wat meer kansen, hier, maar dan nog... I seriously doubt it. En dan z'n prijs. Voor dat geld koop je een SL 500 of een S-klasse coupé of een 911. Hmmm...

 

Dus: yep ze zouden 't anders moeten doen, but they don't. De passie zit er niet in, in die auto's (en de LF-A bevestigt als uitzondering de regel, en zelfs dié kan ik persoonlijk allerminst smaken, ook al geloof ik elke expert die zegt dat die auto fantastisch rijdt), maar 't verkoopt goed op de andere markten dan de onze. Dus: why bother? De rest van de wereld koopt die Lexussen graag, enkel wij niet. Ik durf te denken dat ze er echt niet zo hard wakker van liggen. De investering om OOK die Europeanen content te krijgen lijken me dermate groot te moeten zijn, dat het nooit rendabel is voor hen om dat echt te doen, gezien de minimale afname die wij maar vertegenwoordigen, vergeleken met de USA, Japan en de emerging markets.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Feit dat Nissan met Infinity en Honda met Acura zich ook vooral/volledig op de VS richten wijst erop dat er ergens toch een reden is voor die strategie.

Je zou denken dat het te veel kost om de Duitse drie bij te benen, maar als je dan ziet dat het Volvo en Jaguar gelukt is en dat ook alfa nu probeert vraag ik mij toch af waarom de japanners niet meer moeite hebben gedaan. Premium lijkt mij toch het groeisegment van de laatste jaren geweest te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Geezer:

Feit dat Nissan met Infinity en Honda met Acura zich ook vooral/volledig op de VS richten wijst erop dat er ergens toch een reden is voor die strategie.

Je zou denken dat het te veel kost om de Duitse drie bij te benen, maar als je dan ziet dat het Volvo en Jaguar gelukt is en dat ook alfa nu probeert vraag ik mij toch af waarom de japanners niet meer moeite hebben gedaan.

Ik kan me sterk vergissen, maar hebben Volvo en Jaguar worldwide die drie Duitse titanen bijgebeend inzake verkoopcijfers? Ik denk het niet, toch? En dan nog: als je voornamelijk auto's maakt voor Amerikanen en Aziaten, dan kijk je naar de verkoopcijfers daar. Ik denk dat Lexus zich in de States niet hoeft te schamen? Geen idee van het marktaandeel daar in de segmenten waarin ze aanwezig zijn, maar dat zal toch grondig anders liggen dan hier in Europa. Daar scoren ze goed. Dan lijkt 't me interessanter om je product te boetseren naar de wensen van de bestaande klanten, dan je bestaande klanten mogelijks te negeren in je zoektocht om een zeer moeilijke (maar kleinere) klant in een andere markt nog te proberen verleiden. Als de IS220d dat niet heeft bewezen, dat dat hier niet (meer) zal lukken, dan weet ik het ook niet. Dat was echt een goeie auto: goed geassembleerd, aanvaardbare materialen, aanvaardbare looks, goed rijgedrag, specs binnen de norm, enzovoort. En bij momenten in leasing zeer aantrekkelijk geprijsd. Maar toch kwam dat niet van de grond. Het merk heeft langs hier absoluut de ring-to-it niet die 't wel heeft in de States. Daar is een Lexus een luxeproduct met label, hier is dat Aziatische-naäperij-met-te-duur-prijskaartje. Daar geraken ze, denk ik, na 20 jaar proberen, niet meer van af, van dat imago.

Lexus blijft volharden, vermoedelijk omdat ze nog altijd gokken op 't feit dat wij Europeanen weldra ook massaal op die hybridekar gaan springen (ze kunnen wel eens gelijk gaan krijgen), maar Infiniti en Acura zijn hier zelfs al niet meer te verkrijgen (als ze dat al ooit waren). Zegt genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Infinity kan je wel nog krijgen, sinds ze die GLA kloon hebben zie je er af en toe zo nog wel eens eentje rijden.

 

2017-Infiniti-QX30-front-three-quarter-0

 

 

Wat ik bedoel met de Duitse drie bijbenen is dat ze valabele concurrenten zijn. Jaguar en Volvo verkopen niet evenveel maar zijn nu toch waardige concurrenten waar ze eerst duidelijk een klasse lager waren. Het heeft dus geloond te investeren in premium, vooral voor Volvo heeft die strategie volgens mij geen windeieren gelegd.

Hetzelfde kan je eigenlijk zeggen van Audi. Voor de single frame grill en de koerswijziging waar dat in kaderde was dat merk ook een trapje lager dan Mercedes en BMW, nu duidelijk hetzelfde niveau voor de meeste mensen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet 't zo nog niet. Is dat nu anders dan toen? Het lijk me eerder van niet, maar zie dit vooral als een open discussie. 't Is maar mijn idee.

Jaguar is m.i. altijd wel een waardige concurrent geweest voor de Duitse luxelimousines en GT-auto's. XK-reeksen, E-type e.d. vergeten? Dat was van het beste dat te krijgen was. (Betrouwbaarheid is iets anders, maar dat is nu eenmaal typisch Brits.) Limousines idem. De XJ was misschien 2 generaties duidelijk kleiner dan een S of een '7, maar dat was m.i. een te valabele concurrent. Jaguar was nooit de obvious choice en sprak steevast de liefhebbers aan (de minder gepassioneerde koper liet Jaguar steevast links liggen), maar om te zeggen dat Jaguar pas in recente jaren op de hoogte van de 3 Duitse premium massaconstructeurs gekomen is? Lijkt me toch wat straf.
Kleinere merken (die bovendien een deel van hun tijd ook nog eens in financiële moeilijkheden zitten) hebben uiteraard minder kans om snel op markttendenzen in te spelen. 't Is maar nu de Indiërs van LR/J een succesvol, gezond duo gemaakt hebben, dat Jaguar inderdaad met een SUV op de proppen kwam (meer dan 10 jaar te laat, eigenlijk), maar dat neemt niet weg (vind ik) dat Jaguar altijd premium geweest is, mooi alongside Benz b.v.

Volvo is gewoon anders, zij hebben heel hun bestaan precies al geprobeerd van net dat beetje anders te zijn. Klopt wel dat ze in de gouden jaren van Benz geen modellen hadden die daarmee konden concurreren ... maar is dat nu anders? Sure, de XC90 is bloedmooi en een succes langs hier, maar voor de bovenste helft van 't aanbod van Benz heeft Volvo toch geen antwoord klaar? AMG GT, GLS (al zou je daar met wat verbeelding een XC90 tegen kunnen zetten ... of ook niet, want 4-pitter), S berline, S coupé, S cabrio, SL, CLS, CLS Estate, ... allemaal modellen waar Volvo niet wenst tegen te concurreren. Ik trek toch duidelijke parallellen met hoe 't vroeger was, eigenlijk. En ja, die nieuwe V90 is een break die 't meest "lifestyle" uitstraalt sinds lange tijd (mogelijks zelfs sinds 't begin van Volvo's bestaan), en er is niks mis met 't feit dat je een XC90 D5 tegenover een CLS 250 Shooting Brake zet als concurrent ... maar dan zit je met 't topmodel van Volvo op 't kneusje van Benz (in dat model) te concurreren. Hmm. Not quite the same. (Geen kwaad woord over Volvo, mind you.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat we wat naast elkaar door praten.

Wat ik zeg kadert allemaal in het idee dat het voor meerdere fabrikanten rendabel was, voor zo ver ik zie, om te investeren in de Europese premiummarkt. Je leest ook wel vaker dat het daar is, naast de suv's, waar het geld nog zit. Volvo, Audi en Jag hebben succesvol geïnvesteerd in deze markt, enkel Lexus is het niet gelukt. De andere twee Japanse luxemerken hebben niet eens echt geprobeerd. Dat is een tegenstelling die ik opmerkelijk vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 2 maanden later...

Laatst foto's en videos gezien van enkele in LA. Daar klopt die auto echt qua styling. Heb je met meerdere auto's. Geldt ook voor Aziatische landen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid