Ga naar inhoud

Something old...


erq

Aanbevolen berichten

Something new, something borrowed and something blue...

 

Om mijn jaarlijkse koopwoede te stillen ben ik dit maal aan het kijken om een oldtimer aan te kopen. De A6 bevalt meer dan verwacht en gaat nog een jaartje blijven. Die is groot genoeg voor alle mogelijke ritten van ikea tot solosjeezen. Daarmee dat, in navolging van de Z4, ik weer uitkijk naar iets leuks. Gezien het beperkt aantal km's graag een oldtimer (vaste kosten quasi 0). Recent papa geworden dus ik durf nog niet inschatten hoeveel deze gaat buiten komen. Waarvoor hij dient? Wat rondritten, trackday of SED, geen roadtrips voorzien.

 

Vereisten:

+25j 

RWD (+sper of optie tot)

sub 8k€

 

Voor de rest ben ik flexibel. Mag wat werk aan zijn, indien dit zich weerspiegelt in de aankoopprijs. Cabrio is + en - tegelijk. Leuk voor in de zomer wel.

 

 

Mijn voorkeuren:

1. Porsche 944. (S2)

+ Fout jeugdsentiment. (eigenlijk wou ik er een zoals Magnum PI, maar daar is geen budget voor  :lol: )

+ Concept van sportwagen (oa gewichtsverdeling)

+ Waardeverlies beperkt

 

2. MX-5

+ referentie als het op driving fun aankomt

+ ruim onder budget

+ walhalla aan onderdelen

+ cabrio -> multi-inzetbaar

 

3. E30 318is/325i

+ trackminded veel opties

+ valt goed zelf aan te sleutelen 

 

Outsider: Lotus Super Seven/ Westfield

Aan de bovenkant van het budget en RHD. Maar scoort hoog in de bucketlist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het dak van de 944 kan je er ook wel uitnemen, al is het niet zo praktisch en is dit natuurlijk niet hetzelfde als cabrio rijden.

Zo een 944 s2 stuurt wel leuk, acceleratie vond ik wel wat tegenvallen. (had er meer van verwacht)

Maar ik denk dat het moeilijk is om nog een deftige s2 onder de 8k te vinden..

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit dat lijstje zou ik voor een E30 325i gaan. Enorm goed waarbehoud, gaat altijd vlotjes terug verkopen in principe.

 

De rest is, persoonlijk, te traag.

M20 sound is beestig. Van laag tot tegen de begrenzer is dat lekker.

Nadeel is natuurlijk wel wat hogere dorst tegenover die 4 pitterkes...

 

Voor de rest: relatief simpele basistechniek waar je makkelijk aan kan sleutelen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan weer de 318is kiezen, maar ik vrees dat een propere al moeilijk word met dat budget.

 

Waarom de 318is -> lichter op de neus, agressiever blokje (qua toeren draaien en 'willen' toeren draaien), veel lager verbruik. Enige die ontbreekt is de sound van de M20 idd, die is een pak mooier en dat voegt toch ook iets toe aan de beleving.

 

Op een E30 ga je denk ik ook geen geld verliezen bij eventuele herverkoop.

 

Een MX-5 NA is wel de helft goedkoper dan een E30, en dan heb je meer geld over voor mods. Wat ook mooi meegenomen is. Echter raad ik dat nooit aan omdat ik me in een softtop cabrio nooit veilig voel op circuit. (een vals gevoel, want een E30 is ook een sigarenkistje, maar toch)

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

het dak van de 944 kan je er ook wel uitnemen, al is het niet zo praktisch en is dit natuurlijk niet hetzelfde als cabrio rijden.

Zo een 944 s2 stuurt wel leuk, acceleratie vond ik wel wat tegenvallen. (had er meer van verwacht)

Maar ik denk dat het moeilijk is om nog een deftige s2 onder de 8k te vinden..

Wel het interieur dat je het meeste 'beleving' geeft imho. En momenteel ook aan bodemprijs, dus wie weet enigszins als investering te beschouwen? 911 proporties zal dat nooit aannemen, maar de algemene tendens is wel al stijgend.

 

Uit dat lijstje zou ik voor een E30 325i gaan. Enorm goed waarbehoud, gaat altijd vlotjes terug verkopen in principe.

 

De rest is, persoonlijk, te traag.

M20 sound is beestig. Van laag tot tegen de begrenzer is dat lekker.

Nadeel is natuurlijk wel wat hogere dorst tegenover die 4 pitterkes...

 

Voor de rest: relatief simpele basistechniek waar je makkelijk aan kan sleutelen.

6cyl is idd het voordeel. En mits wat aanpassingen (ophanging en remmen) leuk te maken! Is deze zo veel sneller dan de andere opties? Want in de vergelijking van de cijfers valt dat wel mee. Is ook de zwaarste van de hoop. Vmax is ook niet van belang, eerder rijplezier. Vandaar dat er een miata in de lijst staat.

 

Ik zou dan weer de 318is kiezen, maar ik vrees dat een propere al moeilijk word met dat budget.

 

Waarom de 318is -> lichter op de neus, agressiever blokje (qua toeren draaien en 'willen' toeren draaien), veel lager verbruik. Enige die ontbreekt is de sound van de M20 idd, die is een pak mooier en dat voegt toch ook iets toe aan de beleving.

 

Op een E30 ga je denk ik ook geen geld verliezen bij eventuele herverkoop.

 

Een MX-5 NA is wel de helft goedkoper dan een E30, en dan heb je meer geld over voor mods. Wat ook mooi meegenomen is. Echter raad ik dat nooit aan omdat ik me in een softtop cabrio nooit veilig voel op circuit. (een vals gevoel, want een E30 is ook een sigarenkistje, maar toch)

318is is standaard al wel leuk idd. Het atmo blokje in de Mini van de vrouw laat ik ook graag zijn hele register zingen.

E30 is al niet meer goedkoop, maar wel bewezen waardevast.

 

Porsche 944, gaat veruit de best rijdende auto zijn

Standaard ok, maar met het extra budget kan je een E30 toch leuk speccen imho. Daarbij komt nog dat ik niet in cé op zoek ben naar de beste auto, maar naar de leukste binnen de lijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

E30 vind ik persoonlijk al redelijk stevig in de prijs en volgens mij gaat dat niet bijster veel meer toenemen.
MX5 is al wat gestegen, maar zal ongetwijfeld nog wat verder toenemen in waarde.
De P. gaat volgens mij ook nog toenemen in waarde.

 

Ik zou gaan voor MX5 en wat geld overhouden voor upgrades als het na verloop van tijd wat zotter mag (rolkooi, supercharger,...).

Toch als het is voor driften/tracken/...

Die MX5 NB met turbo op de vorige SED  :inlove:

 

Als het is voor te cruisen en het "oldtimer" gevoel te beleven, dan zou ik gaan voor de P.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

944 maar dan de S2 (gaat wel boven budget zijn).

Heb er zelf twee gahad, de 2.5 is niet zo snel, de 2.7 is te mijden en de turb is te duur.

Daarom de S2 ;) oerdegelijk en stukken goed te verkrijgen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

E30 vind ik persoonlijk al redelijk stevig in de prijs en volgens mij gaat dat niet bijster veel meer toenemen.

MX5 is al wat gestegen, maar zal ongetwijfeld nog wat verder toenemen in waarde.

De P. gaat volgens mij ook nog toenemen in waarde.

 

Ik zou gaan voor MX5 en wat geld overhouden voor upgrades als het na verloop van tijd wat zotter mag (rolkooi, supercharger,...).

Toch als het is voor driften/tracken/...

 

Als het is voor te cruisen en het "oldtimer" gevoel te beleven, dan zou ik gaan voor de P.

 

MX5 toenemen? Neh! Het zijn nu de eerste wat oldie worden, en daar gaan er elk jaar nu een flink deel bijkomen! Dus eerder dalen vermoed ik. Of je zou hem puur/stock moeten houden wat hem dan ook weer minder trackgericht maakt. 

 

Een beetje hetzelfde met de P, slechts beperkt aanpassen.

 

Met een E30 kan je al wat meer los gaan. 

 

Enfin , das mijn idee er van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij gaat een MX5 wel degelijk toenemen in waarde. Hoeveel miata's zaten er 5 jaar terug op AF, AM, BB? verwaarloosbaar ivgm nu.

 

Het zijn de E30's van 5-10 jaar terug en gaan volgens mij dezelfde evolutie mee maken. Plots doken overal E30's op. Elke zichzelf respecterende jonge autofanaat moest een E30 hebben, wegens fun en goedkoop. Ik kocht mijn E30 in mint staat 9 jaar terug voor €750... Daar vind je nu nog geen rotte kas voor.

Nu (enfin, sinds een 2 tal jaar) is dat de MX5.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van elk model heb ik een "favoriet' op het oog. De meeste hebben me al aangetoond dat de werken goed zijn uitgevoerd adhv facturen en foto's. 

 

325i

 

318is

 

MX-5

 

944

 

 

Uit dit lijstje kies ik de 944.

Destijds had ik het er niet zo voor, maar als ik ze nu zie ...  :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Standaard ok, maar met het extra budget kan je een E30 toch leuk speccen imho. Daarbij komt nog dat ik niet in cé op zoek ben naar de beste auto, maar naar de leukste binnen de lijst.

 

Klopt.

Maar wat blijft er over nadien van alle dure aanpassingen? Niets.

 

Maar ik ben zo een idioot die alles in originele toestand bekijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij zo een plezierkar en oldtimer zou ik wel niet te veel belang hechten aan verbruik, als je op je verbruiksmeter zit te letten bij zulke ritjes is het plezier rap over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik uit uw lijstje van autoscout moest kiezen zou ik die mx5 nemen, dat ziet er echt een proper bakske uit!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet een S2 maar met een budget van 8k... Prijzen gaan vrij snel omhoog tegenwoordig.

Weet t ben stom geweest om mijne 924S te verkopen :( staan nu zelfs al bijna 8k voor een goeie en mijne was een goeie 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 944 van je link is geen S2 maar een S.  2.5l 16v met 190pk.  De S2 heeft de turbo-neus en 211pk.

 

Waarmee ik niet wil zeggen dat de S geen leuke auto is.  Die wordt wel pas echt wakker boven de 4k rpm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid