Ga naar inhoud

BMW G30 5 Reeks

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
2 uur geleden zei BMWMB:

En ze rammelen. Fok dat ook!!!

Dat kunnen BMW's ook. :D 

Geplaatst:
2 uur geleden zei Tom Bentley:

En die lease-shletjes zorgen trouwens voor omzet, waardoor het mogelijk wordt voor BMW om niet zo commerciële dingen zoals een M2 in de markt te zetten. Dus zeggen dat BMW het pad volledig kwijt is, gaat toch niet volledig op. 

Ja en neen.

"In den tijd" kreeg je, zelfs als je b.v. een eerder basic 520i haalde, een middenklasse berline met veel ruimte en voldoende comfort, maar met een snedige voortrein en een erg levendige achtertrein, een heerlijke zes-in-lijn met veel karakter en een fantastische manuele versnellingsbak. Je kon daar lui mee kerktorenrondjes malen, maar een beetje chauffeur kreeg daar bijzonder veel "echt rijplezier" van terug. En het was geen ding dat je zonder zorgen in de handen van een nitwit mocht steken, want van zodra het nat lag ging die zijdelings of achterwaarts rond een boom.
Dat was toen, in zijn klasse (vergeleken met b.v. de Benz-, Audi-, Opel-, Ford- en Franse concurrentie) echt een duidelijk beter/geestiger sturende en rijdende auto. Het verschil was zelfs groot. Alfa Romeo bouwde toen ook nog net (of al net niet meer) berline die overliepen van 't karakter.

Maar nu? Met alle respect maar rijdt een '5 zoveel anders/beter dan alle concurrentie? Integendeel. De huidige A6 heeft een stuur dat snediger/preciezer is dan de uittredende '5, verdorie (en dat is een FWD of hoogstens een quattro)! De XF heeft een duidelijk levendiger chassis, speelser en toch (minstens) even comfortabel.

Dus ja, op dat vlak zijn ze het vroegere karakter kwijt, ja. Maar ik kan me inbeelden dat jij die "goeie ouwe tijd" nooit meegemaakt hebt. Of ze daarmee "het pad volledig" kwijt zijn? Wel, neen zeker? Want ze verkopen goed. Maar de Freude am Fahren zit er toch niet meer in zoals dat vroeger wél het geval was (vergeleken met de concurrentie).

Geplaatst:

Ja ge hebt mensen die in het verleden leven en mensen die dat niet doen. Feit is ze in Munchen en daarbuiten niet met hun vingers staan draaien maar weldegelijk elke generatie beter maken met de kaarten die ze toegedeeld krijgen. Maar zolang uw en mijn overheid regels opleggen die in het voordeel zijn van veiligheid en milieu, wat je ze niet kwalijk kan nemen natuurlijk, gaan we niet direct terug naar "uw gouden tijden". Zelfs liefhebbers op dit forum en daarbuiten kopen van die hybride-toestanden omdat hun financieel verstand groter is dan hun passie voor autorijden. Maar wees gerust, de dag dat al die regels verdwijnen, steekt BMW wel terug een V10 in een sedan. Ik zou dus zeker je CVP-lidkaart nog niet in de prullenmand gooien. 

Geplaatst:

Die regels gaan niet meer verdwijnen.

Geplaatst:
22 minuten geleden zei Tom Bentley:

Ja ge hebt mensen die in het verleden leven en mensen die dat niet doen. Feit is ze in Munchen en daarbuiten niet met hun vingers staan draaien maar weldegelijk elke generatie beter maken met de kaarten die ze toegedeeld krijgen. Maar zolang uw en mijn overheid regels opleggen die in het voordeel zijn van veiligheid en milieu, wat je ze niet kwalijk kan nemen natuurlijk, gaan we niet direct terug naar "uw gouden tijden". Zelfs liefhebbers op dit forum en daarbuiten kopen van die hybride-toestanden omdat hun financieel verstand groter is dan hun passie voor autorijden. Maar wees gerust, de dag dat al die regels verdwijnen, steekt BMW wel terug een V10 in een sedan. Ik zou dus zeker je CVP-lidkaart nog niet in de prullenmand gooien. 

Da's behoorlijk wat kapsones. Ik hoop dat je ooit het succes, de competenties, het geluk en/of de ballen hebt om die franke muil ook waar te maken.

Lees nog eens wat ik (en veel anderen) hier en elders schrijven, misschien ga je beseffen dat die mening een pak genuanceerder is dan je meent te weten. Als je van mening bent dat meningen uiten op een forum niet past (in het bijzonder als die mening niet strookt met de jouwe), dan kan je je ook elders begeven? 't Moet niet, van mij, maar wat verdraagzaamheid en een open geest kan je mogelijks nog ver brengen (cfr. alinea één).
En wee je gebeentje als jij ooit nostalgisch wordt, over een decennium of 2-3, op een forum, en daar met weemoed terugdenkt aan de tijd dat er nog manueel te schakelen auto's waren met atmosferische brandstofmotor. Ik hoop dat er dan ook iemand is die jou wijst op het feit dat je nostalgie en mooie herinneringen beter blijven waar de zon niet schijnt omdat het hem/haar niet interesseert. :-p  ;-)

Een V10 kan ik niet betalen, dus dat hoeft voor mij niet. Ik ben tevreden met een drukgevoede (i.e. het moét niet per se een atmosferische zijn) zescilinder 3-liter (want meer wordt fiscaal té zwaar voor mijn budget) benzine met een knappe klank en behoorlijk wat koppel/vermogen. Als 'ie ook nog eens wat geïnspireerd is qua rijgevoel en niet 100-ten-100 als lease-filerijder is geconcipieerd (quod non, ik overdrijf graag eens), ben ik al helemaal tevreden.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
3 hours ago, Tom Bentley said:

En die lease-shletjes zorgen trouwens voor omzet, waardoor het mogelijk wordt voor BMW om niet zo commerciële dingen zoals een M2 in de markt te zetten. Dus zeggen dat BMW het pad volledig kwijt is, gaat toch niet volledig op. 

Wat een zever in pakskes, altijd weer dat "excuus".

Die modellen zoals een M2 verkopen ook als zoete broodjes om te beginnen (koop maar eens eentje, kijk naar de wachttijd + de korting en je weet genoeg), maar wat een groter probleem is dat is dat ze in de basis gebouwd zijn op technologie die net komt van die duffe karren. BMW kan zich echt niet permitteren een auto from scratch te gaan ontwikkelen, want dan ga je een M2 krijgen die 180K moet kosten (of zoiets als een i8 met bijhorende prijs). Dus de stuurinrichting is die van een 1/2 met wat aangepaste software, maar in essentie blijft het die stuurinrichting. Je zal daar nooit het stuurgevoel van een Porsche door krijgen bv.

Mijn M235i was daar zo een mooi voorbeeld van. In "Sport" werd het stuur zwaarder. Waarom? Geen idee want behalve dat het zwaarder werd bracht dat eigenlijk nul de ballen bij aan de rijbeleving. t was niet dat je dan ineens elk steentje onder je band kon voelen door je stuur ofzo, om van dat zwaar punt bij bijna rechtdoor nog maar te zwijgen, wat kleine correcties maken op bv de snelweg echt vermoeiend maakt. Dat heeft niks te maken met een sportieve auto bouwen, het stuur meer weerstand geven als je de sport stand aanzet. Dat is gewoon wat "de klant" verwacht tegenwoordig want dan denken ze dat ze sportief rijden. Mijn GT3 met veel camber vooraan stuurde zeer licht bv, nochtans kan je niet zeggen dat dat geen deftig stuur heeft, of dat die geen feedback geeft.

99% van de mensen willen een auto die simpel stuurt, en die gemakkelijk parkeert. Denk je echt dat ze dan veel resources gaan spenderen aan die 1%? Want laten we wel wezen, van de mensen die zo een M2/M3/M4 koopt kent het merendeel ook geen hol van autorijden en zoeken ze eigenlijk net hetzelfde.

Motoren staan trouwens compleet los van die ganse discussie. Of daar nu een atmo V10 in zit of een biturbo 6 in lijn verandert wat dat betreft niks aan de zaak.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

En terug on topic: uiteindelijk is een 5 ook geen kar waarin je "sportiviteit" zoekt. Dat is gewoon een "budget" 7. Ruimte en comfort zijn het belangrijkste. Je vertrekt al om te beginnen van een veel te grote en zware auto om daar iets snedigs van te maken. Enfin, technisch zal dat wel lukken maar het sop is de kool niet waard in dat segment. Dat zoekt de klant niet. Als je leuk wil sturen moet je maar een model kleiner kopen.

Geplaatst:

Deels, maar niet helemaal akkoord. Ik ben er zeker van dat je een '5 even leuk kan laten sturen als een '3. 't Is nu niet dat die '3 plots een lichtgewicht is, integendeel: zitten ze meer dan 200 kg uit elkaar? Da's best veel, maar duidelijk te weinig om de ene een stuurwonder en de andere een vrachttrein te maken. Het kan volgens mij absoluut, alleen is er zo goed als niemand die dat wil. Zoals je zegt: wat de klant wil. En de '5-koper wil vooral een comfy auto, zo blijkt. Anders zou de '5 niet zijn wat 'ie nu is.

Geplaatst:
9 minutes ago, gTa said:

Deels, maar niet helemaal akkoord. Ik ben er zeker van dat je een '5 even leuk kan laten sturen als een '3. 't Is nu niet dat die '3 plots een lichtgewicht is, integendeel: zitten ze meer dan 200 kg uit elkaar? Da's best veel, maar duidelijk te weinig om de ene een stuurwonder en de andere een vrachttrein te maken. Het kan volgens mij absoluut, alleen is er zo goed als niemand die dat wil. Zoals je zegt: wat de klant wil. En de '5-koper wil vooral een comfy auto, zo blijkt. Anders zou de '5 niet zijn wat 'ie nu is.

Ik zei dus dat het technisch kan maar dat het sop de kolen niet waard is. In tegendeel. Het merendeel gaat die auto dan ineens "te nerveus" vinden en een A6 kopen.

Geplaatst:

Ik niet. :D En Salokin. En Porker.

Maar daar stopt het zowat, vrees ik. :cry: 

Geplaatst:
Just now, gTa said:

Ik niet. :D En Salokin. En Porker.

Maar daar stopt het zowat, vrees ik. :cry: 

Maar jij koopt dat niet nieuw :P 

Geplaatst:

Nochtans: BMW belt me iedere keer als ik m'n ketel op onderhoud heb gedaan, waarbij ze ook vragen wat ik van m'n auto vind en dan ga ik daar altijd grondig op in?!? :D:D:D 

Nope, I don't. Zal ook niet snel gebeuren. Zelfs met 10fach m'n huidige budget zou ik dat nog niet doen. :oops: 

Geplaatst:

Jah met 600k koop ik me wel nieuw, maar dan das Rammelste oder Nichts :inlove: geen BMW. :oops: 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Nou wat IR fuel zegt deel ik toch niet volledig. Een 5 is toch geen budget 7? Mijn pa kon een 7 betalen, maar heeft gekozen voor een 'dikke' 5 omdat hij de 7 te log en te groot vondt. Hij wilt een luxe auto, met stance maar toch nog een redelijk dynamisch chassis. Een 3 is gewoon niet chique genoeg van binnen, evenals een 4 (wat in principe gewoon een 3 is). De 5 staat op dat gebied toch echt op een hogere trede. Moest de nieuwe 6 serie er zijn geweest dan had ik zeker niet uitgesloten dat hij voor deze was gegaan.

Geplaatst:

't Is maar hoe je 't bekijkt. Voor sommige mensen is een '3 een budget-'5. Enzovoort. Niet verkeerd opnemen, is niet slecht bedoeld.

Edit: Anderzijds: een '5 rijdt naar mijn persoonlijke mening niet (meer) duidelijk snediger dan een '7, alles hangt af van de ophanging die je kiest en de velgen/banden.

Geplaatst:
1 uur geleden zei ir_fuel:

Wat een zever in pakskes, altijd weer dat "excuus".

Die modellen zoals een M2 verkopen ook als zoete broodjes om te beginnen (koop maar eens eentje, kijk naar de wachttijd + de korting en je weet genoeg), maar wat een groter probleem is dat is dat ze in de basis gebouwd zijn op technologie die net komt van die duffe karren. BMW kan zich echt niet permitteren een auto from scratch te gaan ontwikkelen, want dan ga je een M2 krijgen die 180K moet kosten (of zoiets als een i8 met bijhorende prijs). Dus de stuurinrichting is die van een 1/2 met wat aangepaste software, maar in essentie blijft het die stuurinrichting. Je zal daar nooit het stuurgevoel van een Porsche door krijgen bv.

Mijn M235i was daar zo een mooi voorbeeld van. In "Sport" werd het stuur zwaarder. Waarom? Geen idee want behalve dat het zwaarder werd bracht dat eigenlijk nul de ballen bij aan de rijbeleving. t was niet dat je dan ineens elk steentje onder je band kon voelen door je stuur ofzo, om van dat zwaar punt bij bijna rechtdoor nog maar te zwijgen, wat kleine correcties maken op bv de snelweg echt vermoeiend maakt. Dat heeft niks te maken met een sportieve auto bouwen, het stuur meer weerstand geven als je de sport stand aanzet. Dat is gewoon wat "de klant" verwacht tegenwoordig want dan denken ze dat ze sportief rijden. Mijn GT3 met veel camber vooraan stuurde zeer licht bv, nochtans kan je niet zeggen dat dat geen deftig stuur heeft, of dat die geen feedback geeft.

99% van de mensen willen een auto die simpel stuurt, en die gemakkelijk parkeert. Denk je echt dat ze dan veel resources gaan spenderen aan die 1%? Want laten we wel wezen, van de mensen die zo een M2/M3/M4 koopt kent het merendeel ook geen hol van autorijden en zoeken ze eigenlijk net hetzelfde.

Motoren staan trouwens compleet los van die ganse discussie. Of daar nu een atmo V10 in zit of een biturbo 6 in lijn verandert wat dat betreft niks aan de zaak.

Besluit: de i3 en i8 zijn de enige echte BMW's! :)

Geplaatst:
Just now, gTa said:

't Is maar hoe je 't bekijkt. Voor sommige mensen is een '3 een budget-'5. Enzovoort. Niet verkeerd opnemen, is niet slecht bedoeld.

Idd. Dat zijn auto's die in stijgende mate mikken op comfort en luxe, en niet bepaald op snedigheid en sportiviteit.

Geplaatst:

Ik ben van een 7 naar een 5 gegaan, en kan toch zeggen dat de 7 een stuk hoger staat qua comfort, en een BMW 5 een stuk hoger qua dynamiek. Als ik met een 7 rijd, heb ik altijd het gevoel dat deze ontwikkeld is vanop de achterbank, maar bij de 5 vanachter het stuur. 

En qua gadgets voor het rijplezier is er niks wat de 7 heeft wat de 5 niet heeft, integendeel zelfs. Als je zelf wil rijden, dan moet je gewoon voor een 5 gaan.

Geplaatst:
2 hours ago, Tom Bentley said:

Shiiit, de hoeveelheid onzin in 1 post! :lol:

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
Just now, Porker said:

Shiiit, de hoeveelheid onzin in 1 post! :lol:

Idd, dat moet een SPa kaart zijn gezien zijn functie :P 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Het zegt ook al genoeg dat de nieuwe M550i sneller is dan de uitgaande M5. Auto's worden sneller en sneller, maar niet noodzakelijkerwijs spannender. De snelheidsbeleving wordt steeds minder, de besturing steeds kunstmatiger en het geluid ook kunstmatiger.

Toch zou ik 'onze' 540i voor geen goud willen wisselen tegen een 520d.

Geplaatst:

M550i is sneller omdat 'm veel lichter is geworden. Gewicht is een handicap voor het verbruik, en dus ook de CO2-uitstoot, dus blijft men zoeken naar oplossingen om het gewicht te verlagen. Je kan dus al beginnen denken hoe snel de M5 dan wel niet gaat worden, want ik verwacht in deze G30 reeks zeker een versie met 600pk.

Dat alles kunstmatiger wordt is door de elektronica, en die weg zal niet meer stoppen. 

540i is een superauto, maar afgaande op de filmpkes is 'm veel te stil. Het lelijke 4cil. dieselgeratel hoor je dan weer feller. Spijtig...

Geplaatst:

Ja dat had ik ook al begrepen David. Naar het schijnt hoor je hem aan de buitenkant wel nadrukkelijker. En indien gewenst Kun je nog een M performance demper laten plaatsen. In combinatie met de B58 motor zal dit wel een zalig geluid geven.

De vraag is dan natuurlijk wel of je weer niet voorbijschiet aan hetgeen waar een 540i voor bedoeld is.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid