Ga naar inhoud

BMW G30 5 Reeks

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 minute ago, Porker said:

Awel nee, ik vind dat dat in kleinere details stoort. Die voortrein is vager, als je back to back uit de D3 komt merk je dat dat "wolliger" is. De D3 stuurt natuurlijker, vloeiender. Ik kan mij alleen voorstellen dat de reden daarvoor dat Allrad is. De draaicirkel is groter, en het verbruikt meer. Het feit dat dat niet wil glijden helpt natuurlijk niet.

Nu, ik zou enkel wisselen als het mij geen € meer kost, maar zoals @gTa zegt, de markt vraagt eerder om Allrad dan RWD's. Voor Klara maakt dat toch geen bal uit wat het is natuurlijk.

Nu je dat zo zegt kan ik je daarin wel volgen. Vager zou ik het nu zelf niet nemen maar het is wel wat gezapiger en stuurvaster, waar de D3 wat meer zoekt. Speelser.

Draaicirkel indeed, dat stoort ook.

Ik zit/zat wat meer in het straatje van @gTa van zijn 530xd - volgens mij zei je van je 530 ook dat je de 'x' niet storend vindt, afgezien van het verbruik?

Geplaatst:

En dan dat gezeik met bandtypes, bandenmaten, "ster" markeringen op de band, verschil in slijtage tussen voor- en achteras om in de gaten te houden etc.

Geplaatst:

Vorige week voor het eerst mee gereden, met een xdrive. Verdomd efficiënt, maar echt niet gemaakt om mee te spelen, en idd onderstuurd als je begint te overdrijven. Ergens ook niet onlogisch, en voor de BMWMB's onder ons misschien wel de goeie keuze op een daily met wat vermogen. Belachelijk hoe hard dat kan launchen zonder drama.

Geplaatst:

Onlangs weer de verschrikkelijke discussie gehad met een xdrive rijder die beweerde dat die zoveel beter bochten neemt dan zijn vorige achterwiel aangedreven auto. En maar niet willen begrijpen. Meneer rijdt dan nog regelmatig rally en is autoliefhebber. :wacko:

Gewoon weglopen bleek de beste oplossing.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik zou er ook wel mee kunnen leven, als daily. Het enige jammere vind ik dat meerverbruik voor niets (het grootste deel v/h jaar). De keren dat ik echt last ga hebben van onderstuur, die kan ik op 1 hand tellen denk ik.

Nu goed, ben wel (nog) niet met dat ding de Eifel in geknald. :ninja:

Geplaatst:
3 minuten geleden zei ir_fuel:

Vorige week voor het eerst mee gereden, met een xdrive. Verdomd efficiënt, maar echt niet gemaakt om mee te spelen, en idd onderstuurd als je begint te overdrijven. Ergens ook niet onlogisch, en voor de BMWMB's onder ons misschien wel de goeie keuze op een daily met wat vermogen. Belachelijk hoe hard dat kan launchen zonder drama.

True. Renske doet niet liever, en sinds ze door heeft dat FWD en RWD bij glibberige ondergrond tractieproblemen kunnen hebben, gaat ze er nog méér voor aan de lichten. :fp: Eens kar warm is dat vaak à fond. Als mijnen transfertbak dat maar uit houdt. Die averaget 13 liter diesel in haar lokale ritjes hier :lolz::silly: (no kidding)

Efficiënt, wel ja, 'k weet 't niet, als je echt oerend hard een natte autostrade op wil dan speelt die schuivende voortrein echt parten, vind ik. Heb 't gevoel dat een RWD met z'n beter (zijdelings) grippende vooras en neutralere balans eigenlijk even snel moet zijn. Rondetijden op natte circuits tonen dat ook aan: xDrives zijn eigenlijk nauwelijks of niet sneller. Veiliger evenmin, want motorrem als je in paniek van 't gas gaat in een bocht die je te snel nam en waar je licht begint te schuiven, maakt dat je nog méér over de neus gaat schuiven, itt een RWD waar de neus meestal wat beter gript en de kont langszij komt (en dan is tegensturen een reflexmatig natuurlijker eigenschap dan stuurhoek verminderen bij onderstuur).

Geplaatst:
1 minute ago, gTa said:

Efficiënt, wel ja, 'k weet 't niet, als je echt oerend hard een natte autostrade op wil dan speelt die schuivende voortrein echt parten, vind ik. Heb 't gevoel dat een RWD met z'n beter (zijdelings) grippende vooras en neutralere balans eigenlijk even snel moet zijn. 

Dan zit je toch al op te trekken aan een tempo dat de RWD niet meer aankan denk ik.

Ja en die tussenboite ... vorige week nog met iemand gesproken met een stock m135i xdrive waar de tussenboite kapot was gegaan. Gelukkig onder garantie. Had hij de foute velgen/banden gehad was het noppes geweest.

Geplaatst:
1 minuut geleden zei Lefty:

Ik zou er ook wel mee kunnen leven, als daily. Het enige jammere vind ik dat meerverbruik voor niets (het grootste deel v/h jaar). De keren dat ik echt last ga hebben van onderstuur, die kan ik op 1 hand tellen denk ik.

Nu goed, ben wel (nog) niet met dat ding de Eifel in geknald. :ninja:

Ik dacht dat ook, maar moet toch m'n mening bijsturen. Gewoon een natte oprit autostrade oprijden en de neus voelen schuiven van zodra je power vraagt = niet aangenaam. Je wil desnoods de kont zich wat voelen zetten, ja, maar die neus voelen zoeken, bah.

Leent zich ook allerminst tot "speels" rijden, gewoon stevig gassen in de Eiffel b.v. (op weg / terug van whatever) maakt dat je sneller dan bij een gewone RWD het gevoel hebt dat ding te misbruiken. Plus het reageert niet helemaal zoals je eigenlijk zou willen. Feeling in stuur is echt nul.

Geplaatst:

Raar dat awd zo gepromoot wordt en gewild is terwijl men anderzijds keihard afgerekend wordt op co2 uitstoot.

Geplaatst:

Met de 530d xDrive verbruikte ik 20% meer dan met mijn 740d zonder xDrive.

Geplaatst:
Zojuist zei ir_fuel:

Dan zit je toch al op te trekken aan een tempo dat de RWD niet meer aankan denk ik.

Dunno, die tractiecontrolesystemen zijn verdomd efficiënt, toch. Gewoon planken en elektronica doet de rest. Je gaat niet veel moeten toegeven op die xDrive, schat ik in. Die vooras daarvan zoekt echt de buitenkant bocht op, da's verdomd ambetant.

Bij gewoon rijden heb je inderdaad geen/nooit last van. Is pas vanaf je wat snediger rijdt.

Geplaatst:
1 minute ago, gTa said:

Plus het reageert niet helemaal zoals je eigenlijk zou willen. Feeling in stuur is echt nul.

Dat is typisch 4wd he. Dat ding doet niet wat jij vraagt met je stuur en je rechtervoet. Dat ding doet wat het nodig acht om maximale tractie te genereren. Heb er eens met alles af een rotonde mee gepakt en dat te doen uitbreken. Nou, daar gebeurde rare dingen :lol:

Geplaatst:
1 minuut geleden zei Geezer:

Raar dat awd zo gepromoot wordt en gewild is terwijl men anderzijds keihard afgerekend worden op co2 uitstoot.

Think again, ze programmeren die transfertbakken volgens mij zodanig dat die xDrives op de ECE-verbruikscyclus gewoon RWD zijn, kan bijna niet anders als je het minimale meerverbruik op papier ziet. Dat is NO WAY realistisch. IRL verbruikt een xDrive, maakt niet uit welke brandstof of welk model, 10 à 15% meer.

Geplaatst:

In ieder geval - had ik die xdrive niet gehad, dan kon ik op de terugweg van Leipzig tijdens dat B3 ritje alleszins op de pechstrook kamperen :lol:

Maar dat is dan weer niks dat goede winterschoenen op een RWD niet kunnen oplossen, met de E61 535d ook nooit last van gehad in dergelijke omstandigheden.

Geplaatst:
1 minute ago, gTa said:

Dunno, die tractiecontrolesystemen zijn verdomd efficiënt, toch. Gewoon planken en elektronica doet de rest. 

Ja dat is echt zot. Met mijn 1 is dat ook. Dat spel houdt echt geen baan op die winterbanden (vraag me echt af of dat nog normaal is), maar in de sneeuw met alles aan kan ik gewoon in 1e planken en dat ding trekt smooth zonder enig drama op, met een geel lampje dat overuren draait :D 

Geplaatst:
Zojuist zei ir_fuel:

Dat is typisch 4wd he. Dat ding doet niet wat jij vraagt met je stuur en je rechtervoet. Dat ding doet wat het nodig acht om maximale tractie te genereren. Heb er eens met alles af een rotonde mee gepakt en dat te doen uitbreken. Nou, daar gebeurde rare dingen :lol:

Schrikken hé. :D 1 keer geprobeerd op 't nat, nooit meer. 4WD-driften is nog een ander paar mouwen dan RWD-driften, in vergelijk is dat laatste echt kinderspel. :D Op sneeuw durf ik het wel, maar 't is absurd hoe dat snelheid blijft opbouwen, zelfs op full counterlock :silly: 

Geplaatst:
Just now, ir_fuel said:

maar in de sneeuw met alles aan kan ik gewoon in 1e planken en dat ding trekt smooth zonder enig drama op

Da's omdat je geen koppel hebt hé :P

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 minuut geleden zei Lefty:

In ieder geval - had ik die xdrive niet gehad, dan kon ik op de terugweg van Leipzig tijdens dat B3 ritje alleszins op de pechstrook kamperen :lol:

Maar dat is dan weer niks dat goede winterschoenen op een RWD niet kunnen oplossen, met de E61 535d ook nooit last van gehad in dergelijke omstandigheden.

goeie winterbanden + aangepast rijgedrag >>>>>>>>>>>>>>>>>> 2 extra wielen aandrijven

Geplaatst:
3 minutes ago, gTa said:

Ik dacht dat ook, maar moet toch m'n mening bijsturen. Gewoon een natte oprit autostrade oprijden en de neus voelen schuiven van zodra je power vraagt = niet aangenaam. Je wil desnoods de kont zich wat voelen zetten, ja, maar die neus voelen zoeken, bah.

Leent zich ook allerminst tot "speels" rijden, gewoon stevig gassen in de Eiffel b.v. (op weg / terug van whatever) maakt dat je sneller dan bij een gewone RWD het gevoel hebt dat ding te misbruiken. Plus het reageert niet helemaal zoals je eigenlijk zou willen. Feeling in stuur is echt nul.

Hierin moet ik je toch deels tegenspreken. Momenteel rij ik met een afgrijselijke manuele X3 die maar een opvallende eigenschap heeft, wanneer je op de gas gaat in een bocht wil de achterkant nog steeds naar buiten. Jammer genoeg loopt het daarna op typische 4x4 wijze fout door het zelf rechten van de neus die enig plezier absoluut ontneemt.

Geplaatst:
Just now, gTa said:

Schrikken hé. :D 1 keer geprobeerd op 't nat, nooit meer. 4WD-driften is nog een ander paar mouwen dan RWD-driften, in vergelijk is dat laatste echt kinderspel. :D Op sneeuw durf ik het wel, maar 't is absurd hoe dat snelheid blijft opbouwen, zelfs op full counterlock :silly: 

PAK méér fun op sneeuw wel :inlove:

Geplaatst:
Just now, gTa said:

goeie winterbanden + aangepast rijgedrag >>>>>>>>>>>>>>>>>> 2 extra wielen aandrijven

I concur (tot op een zeker niveau)

Geplaatst:

De reden waarom ik xDrive heb gekozen op mijn 530d destijds, was omdat ik met mijn E60 530d een paar keren water en bloed heb gezweet om op onze skibestemming te geraken. Mijn schoonbroer had toen een X5 en die lachte mij telkens vierkant uit. Ondertussen hebben we de Range, dus zou ik voor mijn daily geen RWD meer kiezen.

En toch, met zo'n koppelmonster zonder drama full pull aan de rooi lichten kunnen vertrekken bij natte ondergrond, ik geniet er nog elke keer van, ook nu met mijn C450.

Geplaatst:
1 minute ago, gTa said:

Schrikken niet. Onderstuur, rammelende wielen, veel gegrom :) 

Volgens mij lukt dat gewoon niet met een xdrive op een standaard rotonde. Geen plaats genoeg.

Geplaatst:
Just now, BMWMB said:

En toch, met zo'n koppelmonster zonder drama full pull aan de rooi lichten kunnen vertrekken bij natte ondergrond, ik geniet er nog elke keer van, ook nu met mijn C450.

Tesla kopen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 minute ago, gTa said:

Het omgekeerde is ook top. @Porker die je het stuur aanbiedt van een auto waarvan je denkt dat het AWD is. Nadat je maximum gas geeft in een bocht in 2de gang blijkt het tegendeel waar te zijn... :blink: Hij was waarschijnlijk nog nooit zo snel terug nuchter!

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid