Ga naar inhoud

BMW G30 5 Reeks

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 minute ago, BMWMB said:

De reden waarom ik xDrive heb gekozen op mijn 530d destijds, was omdat ik met mijn E60 530d een paar keren water en bloed heb gezweet om op onze skibestemming te geraken. Mijn schoonbroer had toen een X5 en die lachte mij telkens vierkant uit. Ondertussen hebben we de Range, dus zou ik voor mijn daily geen RWD meer kiezen.

En toch, met zo'n koppelmonster zonder drama full pull aan de rooi lichten kunnen vertrekken bij natte ondergrond, ik geniet er nog elke keer van, ook nu met mijn C450.

Met mijn 535d nooit problemen gehad. 1x de buurman in La Plagne moeten vragen om mij van de oprit te trekken, maar dat was dan ook minstens 15% hellingsgraad, en sneeuw na een paar dagen stil te staan.

Geplaatst:
2 minuten geleden zei ir_fuel:

Ja dat is echt zot. Met mijn 1 is dat ook. Dat spel houdt echt geen baan op die winterbanden (vraag me echt af of dat nog normaal is), maar in de sneeuw met alles aan kan ik gewoon in 1e planken en dat ding trekt smooth zonder enig drama op, met een geel lampje dat overuren draait :D 

Ik heb het met mijn '1 ooit gehad op wintersport. We huurden een grote chalet (25 man) beneden langs een klein baantje langs de hoofdweg. Echt steil. We moesten dagelijks met de auto naar de skiliften rijden. Laatste nacht sneeuwt het zot. 's Ochtends (zondag) willen enkelen van ons nog pow tripje doen, dus met 4 in 1 auto naar de liften. Audi A4 (FWD) met ladies wou al vertrekken, moest kettingen leggen om boven te geraken. Rest van de auto's idem. Ik zou dat met al mijn rijvaardigheid wel even tonen, dat RWD superieur is en dat dat boven geraakt zonder kettingen. DSC af en proberen. En opnieuw. En opnieuw. No way, stuck halverwege. Dan even baantje scouten (ze hadden wat steentjes gestrooid dus ik wou de beste route spotten), motor afgelegd, uitstappen, kijken, weer instappen en vertrekken. Vergeten DSC weer af te leggen en ding reed zonder verpinken en met overuren draaiend DSC zonder problemen naar boven aan trage, constante snelheid, af en toe alternerend doorslippend maar altijd meteen remmend gecorrigeerd. Stond perplex hoe goed dat werkt.

Geplaatst:
1 minuut geleden zei ir_fuel:

Tesla kopen.

Dat is echt zonder enig drama = geen motorsound, niet genieten van de schakelovergangen. Neen, dan zou ik eerder een i8 kopen. :)

Geplaatst:
18 minuten geleden zei Lefty:

Ik zit/zat wat meer in het straatje van @gTa van zijn 530xd - volgens mij zei je van je 530 ook dat je de 'x' niet storend vindt, afgezien van het verbruik?

Zie 't nu pas, mention werkt niet. (Heb dat ook soms. It happens to all geniuses, met andere woorden. :D )

Ja, tenzij bij "sportief" rijden, waar de kar zich absoluut niet toe leent dus ik doe het niet, dus ik heb er eigenlijk geen last van. Meerverbruik is frustrerend omdat het niks bij brengt. Voor de rest zal 't me worst wezen, zolang het ding heel blijft. Als de transfertbak ooit stuk zou gaan, ga 'k wel vloeken.

Geplaatst:
Just now, BMWMB said:

Dat is echt zonder enig drama = geen motorsound, niet genieten van de schakelovergangen. Neen, dan zou ik eerder een i8 kopen. :)

Stamp zo een P90D eens planché aan het rode licht en laat me weten of je geen drama hebt gevoeld, dan wel of je een hartmassage nodig hebt :lol:

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Just now, gTa said:

zolang het ding heel blijft. Als de transfertbak ooit stuk zou gaan, ga 'k wel vloeken.

Kan je dat niet ombouwen zoals een R8? Dat heb je op een uurtje in RWD config :D 

Geplaatst:
Zojuist zei Lefty:

Met mijn 535d nooit problemen gehad. 1x de buurman in La Plagne moeten vragen om mij van de oprit te trekken, maar dat was dan ook minstens 15% hellingsgraad, en sneeuw na een paar dagen stil te staan.

Het was telkens de laatste 10km die heel steil zijn naar Serfaus. 2x op rij was het volle bak aan 't sneeuwen en waren de wegen niet vrij. Eigenlijk had ik gewoon kettingen moeten leggen.

Vorig jaar hetzelfde scenario met de Range, met de vingers in de neus tot boven.

Geplaatst:
19 minuten geleden zei ir_fuel:

En dan dat gezeik met bandtypes, bandenmaten, "ster" markeringen op de band, verschil in slijtage tussen voor- en achteras om in de gaten te houden etc.

Bij xDrive en kapotte transfertbak, bedoel je? Ook al gelezen dat ze zo vies doen. Klootmentaliteit.

Geplaatst:
Zojuist zei ir_fuel:

Stamp zo een P90D eens planché aan het rode licht en laat me weten of je geen drama hebt gevoeld, dan wel of je een hartmassage nodig hebt :lol:

Ik weet het. Destijds vond ik de 85d al zot snel, en zo'n 90D, ondertussen al 100D zal inderdaad waanzinnig wegkatapulteren. Toch boeit zo'n auto mij niet genoeg om te kopen.

Geplaatst:
4 minuten geleden zei gTa:

Bij xDrive en kapotte transfertbak, bedoel je? Ook al gelezen dat ze zo vies doen. Klootmentaliteit.

Ik heb op 150k km beslist om Michelin PSS banden op mijn 20'ers te monteren, direct na de winter. 2 Maanden later voelde ik al geschud in de versnellingsbak... Deze banden zijn geen RFT's en geen sterbanden.

Toch heb ik ondertussen al foto's gezien van de M550i, die ook xDrive heeft, en toch voorzien van Michelin PSS banden.

2017-BMW-M550i-images-10-750x563.jpg

Geplaatst:
7 minuten geleden zei Lefty:

PAK méér fun op sneeuw wel :inlove:

Awel, ik moest daar nog op reageren, op dat statement van je, toen in dat ander topic. Maar rats vergeten.

Ik ben deels akkoord, maar ook deels niet. Ja, met 4WD in sneeuw kan je echt dwars gooien en planken, ding trekt recht en met minimale stuurinput trek je zo de bocht door. Heerlijk. Ik snap ook dat je zegt dat RWD in sneeuw eerder met ei onder de voet is, maar ik vind anderzijds wel dat het geestiger rijden is, omdat het technischer/preciezer is. Het gaat zeker niet sneller en je kan minder mindless planken ... maar op openbare weg vind ik het leuker met RWD, omdat een AWD/4WD zo snel té snel gaat rijden. Herinner me nog eindeloos driften gedurende ski-pow-trip met Porqueuse en Maxima, dat zou ik niet gedurfd hebben met een 4WD die overal zo veel harder gaat. AWD snowdriften is bij weinig ruimte (= openbare weg) meer balls, vind ik. Gaat met meer gemoedsrust met RWD, omdat het trager gaat.

Nu, ik vind 4WD-driften an sich gewoon veel moeilijker om 't zuiver te doen, zeker als je wat voorzichtig bent. Dat heeft echt olifantenkloten "all or nothing" full speed commitment nodig, om echt in die zone van "technisch/fijn/precies" te geraken. Beetje bang van. :oops:

Op een airfield: no worries, daar maakt dat allemaal niks uit.

Geplaatst:
10 minuten geleden zei ir_fuel:

Schrikken niet. Onderstuur, rammelende wielen, veel gegrom :) 

Volgens mij lukt dat gewoon niet met een xdrive op een standaard rotonde. Geen plaats genoeg.

Toch wel, zie vorige post: je moet gewoon zoveel harder committen. Ik vind het scary.

Gewoon "voorzichtig" proberen te bruskeren = gegarandeerd onderstuur, ja. Sisser van jewelste. Dan vloek je écht op dat duur betaalde xDrive :lol: 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Just now, gTa said:

Toch wel, zie vorige post: je moet gewoon zoveel harder committen. Ik vind het scary.

Gewoon "voorzichtig" proberen te bruskeren = gegarandeerd onderstuur, ja. Sisser van jewelste. Dan vloek je écht op dat duur betaalde xDrive :lol: 

Dat is toch gewoon te scherp en te weinig plaats om de snelheid te halen die je nodig hebt om te schuiven? Misschien op de rotonde in Wetteren boven de E40, ja :D 

Geplaatst:
12 minuten geleden zei Simoni:

Hierin moet ik je toch deels tegenspreken. Momenteel rij ik met een afgrijselijke manuele X3 die maar een opvallende eigenschap heeft, wanneer je op de gas gaat in een bocht wil de achterkant nog steeds naar buiten. Jammer genoeg loopt het daarna op typische 4x4 wijze fout door het zelf rechten van de neus die enig plezier absoluut ontneemt.

Ik volg, ik wou niks anders beweren. Kont van de mijne komt ook piepen, maar enkel als je duidelijk power te veel hebt of echt op de griplimiet zit.

Bij gewoon autostrade oprijden waar je midden de S-geschlängel oprit gas bijgeeft (b.v. op koppel maximaal wil hernemen), dan is er onvoldoende power om de tractie te breken achteraan, temeer omdat de voortrein meteen overdonderd is en gaat schuiven.

Kan aan mijn kar liggen. Herinner me de X3 van mijn nonkel (1st gen) ook anders, dat was grotendeels een draak om te rijden, maar slieren op 't natte was zeer naturel :inlove: 

Geplaatst:
12 minuten geleden zei Simoni:

Het omgekeerde is ook top. @Porker die je het stuur aanbiedt van een auto waarvan je denkt dat het AWD is. Nadat je maximum gas geeft in een bocht in 2de gang blijkt het tegendeel waar te zijn... :blink: Hij was waarschijnlijk nog nooit zo snel terug nuchter!

Hij geeft niet vaak blijk van geschrokken te zijn maar toen bij aankomst aan 't restaurant moest 'ie toch wat uitblazen. :lolz: 

Geplaatst:

Mijn 530d xDrive was nog gemakkelijk in overstuur te krijgen, maar met de 4Matic van mijn Mercedes is dat veel moeilijker.

Geplaatst:
9 minuten geleden zei ir_fuel:

Kan je dat niet ombouwen zoals een R8? Dat heb je op een uurtje in RWD config :D 

Indeed. Wel PITA voor de software, naar 't schijnt. Plus 't wordt nooit helemaal een RWD (vooras hardware is toch grondig anders) en je moet nog eea locken of verwijderen omdat je anders rammels hebt.

Maw 't is echt gezeik. :D Dan steek ik wel een gereviseerde voor 1.000 euro.

Geplaatst:
6 minutes ago, gTa said:

Ben er nog wat over aan het nadenken geweest. Volgens mij gaat het gewoon niet van een ganse rotonde te driften met een xdrive, tenzij misschien in de sneeuw. Er zit namelijk op geen enkele as een sperdifferentieel. Ik denk dat die auto altijd vrij snel terug recht gaat trekken.

Geplaatst:
3 minutes ago, gTa said:

Awel, ik moest daar nog op reageren, op dat statement van je, toen in dat ander topic. Maar rats vergeten.

Ik ben deels akkoord, maar ook deels niet. Ja, met 4WD in sneeuw kan je echt dwars gooien en planken, ding trekt recht en met minimale stuurinput trek je zo de bocht door. Heerlijk. Ik snap ook dat je zegt dat RWD in sneeuw eerder met ei onder de voet is, maar ik vind anderzijds wel dat het geestiger rijden is, omdat het technischer/preciezer is. Het gaat zeker niet sneller en je kan minder mindless planken ... maar op openbare weg vind ik het leuker met RWD, omdat een AWD/4WD zo snel té snel gaat rijden. Herinner me nog eindeloos driften gedurende ski-pow-trip met Porqueuse en Maxima, dat zou ik niet gedurfd hebben met een 4WD die overal zo veel harder gaat. AWD snowdriften is bij weinig ruimte (= openbare weg) meer balls, vind ik. Gaat met meer gemoedsrust met RWD, omdat het trager gaat.

Nu, ik vind 4WD-driften an sich gewoon veel moeilijker om 't zuiver te doen, zeker als je wat voorzichtig bent. Dat heeft echt olifantenkloten "all or nothing" full speed commitment nodig, om echt in die zone van "technisch/fijn/precies" te geraken. Beetje bang van. :oops:

Op een airfield: no worries, daar maakt dat allemaal niks uit.

Nein, nicht einverstanden - hangt er ook van af hoeveel power je ter beschikking hebt. Die audi 80 quattro met 140pk, dat was echt perfecte fun op de openbare weg, die moest je zelf niet eens scandiflicken, ging perfect. Met een RWD met 500PK kan je dan ook meer weinig doen, dat wordt alleen nog maar saaier.

Uiteraard kan je op een vliegveld wat harder gaan, maar dat valt verdomd nauwkeurig te driften, heb je niet extreem veel plaats voor nodig. Had in die tijd ook de mogelijkheid bij een vriend een parcours te driften dat ie rond zijn huis had aangelegd, dat was bij sneeuw gewoon uren aan een stuk plezier, heerlijk!

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
6 minuten geleden zei BMWMB:

Ik heb op 150k km beslist om Michelin PSS banden op mijn 20'ers te monteren, direct na de winter. 2 Maanden later voelde ik al geschud in de versnellingsbak... Deze banden zijn geen RFT's en geen sterbanden.

Au. 't Is dat wat me wat tegenhoudt, allez, doet twijfelen.

En toch: ergens geloof ik het niet, dat banden zonder ster plots die xDrive bak kapot gaan maken. Daar is eenvoudigweg geen valabele, nuchtere reden voor. Bovendien heb ik geen garantie meer, dus naar claim toe maakt het niks uit. Ik geloof ook nog altijd dat m'n ride quality en vooral grip er geweldig op vooruit gaat gaan.

Mocht ik een nieuwe kar hebben in garantie (of met hoop op coulance) dan zou ik 't ook bij BMW-goedgekeurde banden houden op een xDrive.

Geplaatst:
6 minuten geleden zei ir_fuel:

Dat is toch gewoon te scherp en te weinig plaats om de snelheid te halen die je nodig hebt om te schuiven? Misschien op de rotonde in Wetteren boven de E40, ja :D 

Zot, daar moet je net wél een RWD met (zeer) weinig mechanische grip hebben, zodat je dat daar aan 60 à 80 kan doen. Met een kar met veel grip/tractie zou je daar aan 150 of meer moeten knallen om te driften, sorry maar zo groot zijn mijn ballen (of skills) niet. :D

Nee, dat gaat écht wel, ook op een kleine rotonde, alleen moet je harder bruskeren dan bij een RWD. Probleem is (enerzijds) die vooras die ook tractie krijgt en dus zijdelingse grip moet loslaten, maw vooras houdt koort niet, en (anderzijds) moet je een kar met all in all nog wat meer tractie op datzelfde cirkeltje laten uitbreken. Als je dat (met een diesel bv) op koppel doet, opnieuw extra neus-uit-bocht-duw neiging. Dus echt boenk op 't gas, kont los en dan managen. Dan drift dat (ook de mijne) echt zoals een RWD, kind of, zowel qua drifthoek, stuurrespons en reactie op gaspedaal ... enige verschil: blijft versnellen. Rond punt starten in drift aan pakweg 35-40 is na halve rond al aan 60 per uur zitten. Toch zweetpollekes, hoor. :D 

Mijn kar valt met al z'n gewicht, z'n lome motor (diesel + automaat) en z'n zéér behoudsgezinde xDrive zéér moeilijk tot overstuur te provoken. 't Is echt breken, dan gaat het. Maar voelt niet fijn aan. Een VanHool bus drift ook (wegens RWD en zo) maar bon, lollig om doen is dat ook niet echt (denk ik). Alhoewel... where can I sign up? :D 

Geplaatst:
3 minutes ago, Lefty said:

Sorry @Phil , je topic um Seife :oops:

Algemeen topic dus boeie!

Geplaatst:

Als ik een G30 zou kopen, dan zou het een RWD 540i zijn, met M-sportophanging, en dan aftermarket 20'ers eronder. Als de M-sportophanging niet laag genoeg zou zijn, dan zou ik een schroefkit plaatsen zoals ik nu onder mijn C heb en waarvan ik heel content ben. De power lijkt mij meer dan voldoende (volgens youtube even snel van 0-200 als mijn C450), maar voor het geluid zou ik wel durven kijken voor een andere uitlaat, met kleppenregeling ozdat ik 'af' kan zetten, en zonder dat de originele eindtips worden gewijzigd, zodat het niet zichtbaar is.

Geplaatst:
5 minutes ago, ir_fuel said:

Ben er nog wat over aan het nadenken geweest. Volgens mij gaat het gewoon niet van een ganse rotonde te driften met een xdrive, tenzij misschien in de sneeuw. Er zit namelijk op geen enkele as een sperdifferentieel. Ik denk dat die auto altijd vrij snel terug recht gaat trekken.

Moest aan deze held denken :sirkevin:

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid