Ga naar inhoud

BMW G30 5 Reeks

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben dan weer minder fan van de F30, ik vergelijk dan tussen de huidige F31 330d en de vorige E92 335i van mijn vader. De F31 is inderdaad een heel pak comfortabeler en dat is eigenlijk de enige verbetering, stuurgevoel in de E92 was zoveel beter en natuurlijker, de F31 heeft dan ook active steering. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar vond de E92 "mechanischer" aanvoelen, nodigde ook veel meer uit tot snel rijden en gaf meer feedback. Het interieur van de E90 heeft altijd veel kritiek gekregen, maar ik hield wel van die strakke look en qua afwerking vind ik de F30 nauwelijks beter. Neen die E92 zal altijd een plaatsje in mijn hart hebben, was ook een auto met fijne afmetingen voelde echt als gegoten aan. Die connectie heb ik met die F31 niet en toch in beide al ettelijke kilometers afgelegd.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur geleden zei Davy_:

Een F3x rijdt wel een PAK beter dan een E9x imo.

Dat vind ik nochtans niet 100% waar.

Stuurgevoel bij een F3x is veel minder goed dan bij de E9x.

Geplaatst:

Tja, hydraulische versus elektrische stuurbekrachtiging...

Geplaatst:
Ik ben dan weer minder fan van de F30, ik vergelijk dan tussen de huidige F31 330d en de vorige E92 335i van mijn vader. De F31 is inderdaad een heel pak comfortabeler en dat is eigenlijk de enige verbetering, stuurgevoel in de E92 was zoveel beter en natuurlijker, de F31 heeft dan ook active steering. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar vond de E92 "mechanischer" aanvoelen, nodigde ook veel meer uit tot snel rijden en gaf meer feedback. Het interieur van de E90 heeft altijd veel kritiek gekregen, maar ik hield wel van die strakke look en qua afwerking vind ik de F30 nauwelijks beter. Neen die E92 zal altijd een plaatsje in mijn hart hebben, was ook een auto met fijne afmetingen voelde echt als gegoten aan. Die connectie heb ik met die F31 niet en toch in beide al ettelijke kilometers afgelegd.

Comfortabeler zal van je config afhangen, op de 2 F3x's die ik heb gehad viel dat best mee (wel allebeide M pakket en op deze adaptieve ophanging). Van het stuurgevoel kan ik volgen, met variabel sport steering is het wel beter dan zonder. Maar voor de rest sneller, (veel) betere versnellingsbak, alles werkt beter, mooier.. Ik zou niet terug willen.
Geplaatst:
2 minutes ago, Davy_ said:

met variabel sport steering is het wel beter dan zonder. 

Dat maakt op zich toch weinig uit? 

Geplaatst:

Het geeft een ander en directer stuurgevoel tov de 320d die ik had met servotronic, hier leek het kunstmatiger (alhoewel het beide wel kunstmatig zal zijn)?

Geplaatst:
1 hour ago, Lotuzzz said:

Tja, hydraulische versus elektrische stuurbekrachtiging...

Heb een dikke week geleden samen gezeten met de man die bij Audi verantwoordelijk is voor de programmatie/calibratie van het servostuur. Eerst bij Audi zelf en tegenwoordig bij Quattro GmbH, en die zei me dat het heel moeilijk is van heel veel gevoel via elektrische stuurbekrachtiging te krijgen omwille van de fysieke afmetingen van de motor die erachter zit. Het probleem is oa dat je een auto moet maken die feedback geeft tijdens het rijden, maar langs de andere kant (en dat schijnt het moeilijkste te zijn voor zo een installatie) makkelijk te parkeren is. Dat laatste zal imho willen zeggen dat je een motor nodig hebt die enorm veel koppel kan leveren, maar ondertussen heb je tijdens het rijden wel eentje nodig met zo weinig mogelijk inertie om de richtingsveranderingen van de rijder te kunnen volgen zonder tegen te werken.

Dat is blijkbaar ook een groot probleem in racewagens waar piloten soms sturen met een draaisnelheid van 1000 graden per seconde. Volgens hem is het onmogelijk van een racewagen uit te rusten met elektrische stuurbekrachtiging

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Just now, Davy_ said:

Het geeft een ander en directer stuurgevoel tov de 320d die ik had met servotronic, hier leek het kunstmatiger (alhoewel het beide wel kunstmatig zal zijn)?

Dat is gewoon een variabele vertanding. Hoe verder je het stuur draait hoe sneller je wielen verhoudingsgewijs gaan draaien.

Geplaatst:
4 minuten geleden zei Davy_:

Comfortabeler zal van je config afhangen, op de 2 F3x's die ik heb gehad viel dat best mee (wel allebeide M pakket en op deze adaptieve ophanging). Van het stuurgevoel kan ik volgen, met variabel sport steering is het wel beter dan zonder. Maar voor de rest sneller, (veel) betere versnellingsbak, alles werkt beter, mooier.. Ik zou niet terug willen.

Mja, die F31 heeft ook variabel sport steering, kan er niet aan wennen. Wat betreft versnellingsbak kan ik wel inkomen, dat achttrapsautomaat is gewoonweg heel goed niets op aan te merken. De 335i had een DKG en was wat nukkiger bij stadsverkeer al viel dat nog heel goed mee, vond het ook een fijne versnellingsbak. Met de gewone automaat kan ik niet vergelijken de eerste E92 van mijn pa was een 330d met handbak, man dat was nog eens een heerlijk eigenaardige combinatie, lekker bruut. Maar over het algemeen toch minder rijplezier met de F30 en denk niet dat de adaptieve ophanging daar veel in gaat veranderen. 

Geplaatst:
5 minuten geleden zei Davy_:

Variabel sport steering zorgt mijn inziens toch absoluut niet voor een beter stuurgevoel.
Ik heb dat ook op mijn auto, maar mis toch de precisie die een E9x me wel bood. Akkoord het stuur is zwaarder in sport, maar zwaarder =/= precieser toch?

Dat alles wat infotainment beter werkt (als het dat is wat je bedoelt met 'alles werkt beter' tenminste), is ergens ook logisch; Niets dat sneller verouderd in een auto dan GPS-en en alles wat met een scherm komt. Maar again... de auto rijdt daardoor niet beter.
Ben eens benieuwd hoe die digitale dashboards er binnen een jaar of 10 gaan uitzien. Volgens mij zal dat niet meer om aan te zien zijn!

Geplaatst:

Met alles bedoel ik, adaptieve lichten bv, h/k vs logic 7, veel snellere iDrive inderdaad met touch controller, verschillende rijmodus enz..
Het voelt gewoon veel meer auto voor mij, maar dat is persoonlijk natuurlijk...

Geplaatst:

Is dat zo? Stond er bij mij toch niet op toen [emoji5] .
In alle geval het speelt nu stukken beter.

Geplaatst:
1 uur geleden zei Davy_:

Met alles bedoel ik, adaptieve lichten bv, h/k vs logic 7, veel snellere iDrive inderdaad met touch controller, verschillende rijmodus enz..
Het voelt gewoon veel meer auto voor mij, maar dat is persoonlijk natuurlijk...

Ja ok, maar dat is allemaal behoorlijk voor de hand liggend, niet?

Geplaatst:

Iemand hier die de Bowers & Wilkins zou aantikken? Vond het popup/3D-design van de B&O altijd superdik en de enige reden waarom dat die gigantische meerprijs misschien zou waard zijn. Maar die B&W ziet ernaast toch maar gewoontjes uit en betwijfel of je in een auto het verschil met de H/K wel zou horen, idem voor B&O trouwens.  

2012-BMW-6-Series-Gran-Coupe-Bang-and-Ol

Geplaatst:
9 uur geleden zei CharlesV:

Heb je het ook over een E28 520i? Want zelfs in het natte moet je al heel lelijk doen om dat scheef te krijgen hoor. Natuurlijk wel met moderne banden...

Heb daar nooit mee gereden. :oops: Wel met 525i en 528i. Op TRX'en, zeker ene daarvan. Was in een vingerknip scheef te krijgen, flickje aan 't stuurwiel en dot gas en gaaaan.

Maar ge hebt gelijk, ik zat aan de E34 te denken, hoofdzakelijk.

Geplaatst:
8 uur geleden zei Davy_:

Zou dit meerverbruik echt zo veel zijn? (BMWMB spreekt van +20%) Ik zit met stevig doorrijden meestal op een 9.5L ongeveer. Ik denk eerder dat hij moeilijker naar echt lage waardes te krijgen is, 6L voor een 3 liter bv.

20% meerverbruik moet doenbaar zijn, maar in totaal moet dat (bij "normaal" gebruik) eerder tussen de 10 en 15% liggen, schat ik. Wat betekent dat een D3 (ongeveer jouw auto maar dan met RWD) zou moeten te bewegen zijn (met stevig rijden) met een 8 liter. Lijkt me perfect mogelijk, als ik naar die Zwitserse kijk hier op 't forum.

Geplaatst:
2 uur geleden zei ir_fuel:

Dat is blijkbaar ook een groot probleem in racewagens waar piloten soms sturen met een draaisnelheid van 1000 graden per seconde. Volgens hem is het onmogelijk van een racewagen uit te rusten met elektrische stuurbekrachtiging

Ik ben benieuwd of er iemand obv van wat je daar schrijft, daadwerkelijk geprobeerd heeft in het ijle (genre "luchtgitaar") bijna 3 volledige stuuromwentelingen na te bootsen met z'n handen, al tellend ondertussen, om te zien of hij/zij dat binnen de seconde kan. Om dan grote ogen te trekken :shock: en "Woooow, als da waar is, die gasten zijn ZOT dat ze dat kunnen..." te slaken. :lol:  

Je voelt dat al in zo'n force feedback stuurtjes ook. Oké, da's iets helemaal anders, en toch: ook daar zit een elektrische servo in, so to speak. Allemaal goed zolang je normaal tot snel en zelfs héél snel stuurt. Maar als je echt bliksemsnel wil sturen dan voel je dat die motor dat niet aan kan en dat werkt superhard tegen, dan.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
15 minuten geleden zei Tom Bentley:

Iemand hier die de Bowers & Wilkins zou aantikken? Vond het popup/3D-design van de B&O altijd superdik en de enige reden waarom dat die gigantische meerprijs misschien zou waard zijn. Maar die B&W ziet ernaast toch maar gewoontjes uit en betwijfel of je in een auto het verschil met de H/K wel zou horen, idem voor B&O trouwens.  

Het verschil hoor je effectief. Zo'n hyperdure systemen levert BMW al enkele generaties, heb er daar toch wel enkele van kunnen horen. Dat is effectief zuiverder, beter, fijner, subtieler, ... maar ik zou er zelf niet snel de gevraagde som voor neertellen, neen. Vooral omdat het een auto blijft: da's geen ideale setting voor hi-fi muziek. Als je gewoon moderne muziek goed luid (en nog zuiver genoeg) wil spelen met voldoende krachtige lage tonen en voldoende scheiding tussen midden en hoog, dan is het gewone optionele systeem vaak al OK, en evt. het duurdere systeem (harman/kardon, Logic7, enz.) sowieso OK.
Mocht ik bij machte zijn om me een nieuwe 760 te speccen, 't zal wel zijn dat ik dat dan zou aanvinken. Hangt allemaal af van budget.

Als ik me niet vergis heeft @Jokke_vlo de Burmester in z'n 991 en ik meende ooit gelezen te hebben dat hij daar bijzonder tevreden van is.

Geplaatst:
1 minuut geleden zei Jokke_vlo:

Ja klopt :) 

Da's een heftige meerprijs, kleine 4k dacht ik? Zou je dat b.v. in een business car als een (M)5 of E (AMG) ook aanvinken, voor zo'n meerprijs?
Kan je in de 991 vergelijken met het gewone optionele sound systeem (niet de standaard speakers), en zo ja: is de Burmester (ook in een 991) werkelijk zo veel beter?

Geplaatst:
8 minutes ago, gTa said:

Het verschil hoor je effectief. Zo'n hyperdure systemen levert BMW al enkele generaties, heb er daar toch wel enkele van kunnen horen. Dat is effectief zuiverder, beter, fijner, subtieler, ... maar ik zou er zelf niet snel de gevraagde som voor neertellen, neen. Vooral omdat het een auto blijft: da's geen ideale setting voor hi-fi muziek. Als je gewoon moderne muziek goed luid (en nog zuiver genoeg) wil spelen met voldoende krachtige lage tonen en voldoende scheiding tussen midden en hoog, dan is het gewone optionele systeem vaak al OK, en evt. het duurdere systeem (harman/kardon, Logic7, enz.) sowieso OK.
Mocht ik bij machte zijn om me een nieuwe 760 te speccen, 't zal wel zijn dat ik dat dan zou aanvinken. Hangt allemaal af van budget.

Als ik me niet vergis heeft @Jokke_vlo de Burmester in z'n 991 en ik meende ooit gelezen te hebben dat hij daar bijzonder tevreden van is.

Heb mij een tijdje verdiept in heel dat Hi-Fi-circus en heb daaruit opgestoken dat uw bron van idem superieure kwaliteit moet zijn om die dingen te apprecieren. Erger nog, standaardkwaliteit van oa radio en mp3 files op je Iphone, zouden zelfs slechter klinken omdat dat systeem juist alle tekortkomingen uitvergroot. En aangezien HD-radio in belgie allesbehalve op punt staat en een USB-stick rap gevuld is met lossless-bestandjes, kan ik mij wel inbeelden dat je daar in de praktijk weinig uithaalt... Kan verkeerd zijn natuurlijk. Tenzij dat verschil in watt echt een verschil maakt natuurlijk. Heb het btw over het verschil tussen H/K en B&W, standaard-speakers zijn zowiezo waardeloos.

Geplaatst:

In theorie is dat correct, denk ik. Maar een high grade speaker zal ook medium quality MP3, een FLAC of hq streaming beter weergeven. Het geheel van 't systeem zéker, vooral omdat er ook betere componenten worden gebruikt, meer speakers hun ding doen, betere cablage, versterkers die duidelijk kwalitatiever zijn en minder vervormen omdat ze meer aan kunnen (maar minder hard hun best moeten doen), enz. 
Da's ergens wat parallel met de "paradox van tuscani" (als ik dat even zo mag noemen). Een CLS 220 CDI en een CLS 350 CDI die aan dezelfde effectieve snelheid en acceleraties hetzelfde traject afleggen, zullen nog altijd een andere beleving bieden. Voor de ene zal dat verschil in beleving groot zijn, voor de ander zal dat verschil mogelijks onbestaande zijn (wegens niet weet, niet deert). De misvatting is, denk ik, dat je iets to the fullest moet gebruiken om het nut (of nog beter: de meerwaarde tgo iets anders dat van mindere kwaliteit is) te kunnen ervaren. Vraag is of je 't er voor over hebt. Tuscani vindt van niet (en ik kan z'n redenering snappen, ik denk er gewoon het andere van).

Ik ben allerminst een expert/audiofiel maar zij maar zeker dat zo'n BMW High End Audio me duidelijk beter in de oren kwam dan de Professional Logic 7, toen. Meer speakers, betere scheiding, zuiverder productie van klanken, meer finesse, minder op hun tenen moeten staande versterkers, ... Dat hoor je toch wel, vind ik. Maar net zoals tuscani vind ik het de meerprijs niet waard, voor mij is een optioneel speakersysteem al goed genoeg voor 128 en 256kbps MP3 of hq Spotify in de auto.
Auto Motor und Sport test dat een keer per jaar, of zelfs vaker. Verschillende systemen tegen elkaar in dezelfde auto. Koplampen, velggroottes en bandenmaten, ook soundsystemen. Doorgaans zie je wel dat er verschillen zijn, soms grote. Nu eens is een upgrade z'n geld (volgens hen) het waard, dan weer minder.

Standaardspeakers zijn bij de meeste automerken waardeloos. Zelfs veel optionele systemen zijn echt minderwaardig materiaal, maar door gewoon enkele speakers extra, wat meer vermogen en een subwoofer die gigantisch bassy (verkeerd) afgesteld staat klinkt dat voor veel mensen wooooow.

Geplaatst:
1 uur geleden zei gTa:

Heb daar nooit mee gereden. :oops: Wel met 525i en 528i. Op TRX'en, zeker ene daarvan. Was in een vingerknip scheef te krijgen, flickje aan 't stuurwiel en dot gas en gaaaan.

Maar ge hebt gelijk, ik zat aan de E34 te denken, hoofdzakelijk.

Klant van me die momenteel een i8, Z8 en M6 heeft was me onlangs aan't vertellen dat hij nog steeds spijt had van 1 BMW die hij niet meer heeft.
E34 535i manueel was volgens hem zijn beste auto ooit, "Dat was tenminste nog een echte BMW die je kon zetten en die niet kunstmatig aanvoelde"

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:
1 hour ago, gTa said:

Ik ga eens in mijn fichenbak graven ... :P 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid