Ga naar inhoud

Welke auto als Uber chauffeur?


ir_fuel

Aanbevolen berichten

Na alle droomwagens, eens een deftige denkoefening.

Stel, je bent je, ikzegmaarwat, job als ambtenaar bij stad Gent beu en je rijdt graag met de auto. Dus je denkt aan een nieuwe roeping: Uber chauffeur! Je hebt wel wat cash klaar staan om te "investeren", dus je beslist om een auto te kopen. Aangezien dit je job is, en je van Uber een vast bedrag krijgt, ongeacht of je met een Lada of een Range V8 rijdt, is het dus zaak van iets te pakken dat je zo weinig mogelijk kost qua TCO. 

De vereisten van Uber zijn:

- 4-door sedan, must seat 4 or more passengers excluding the driver
- Year 2001 or newer*

 

Je gaat het merendeel van je kilometers in stadsgebied afwerken en dus ook veel start-stop verkeer hebben. Het staat buiten kijf dat je een auto wilt die betrouwbaar is. Het laatste wat je wil meemaken is in panne vallen tijdens een Uber rit. Bovendien ga je die auto 6 dagen per week 10 uur per dag gebruiken voor je job, dus hij zal echt veel op de baan zijn, in alle weersomstandigheden.

Een andere vraag is wat je gaat doen met de restwaarde. X km erop zetten en dan verkopen? Jong tweedehands of nieuw? Of die auto gewoon compleet op rijden? Elke cent die je bespaart qua TCO kan je dik opleveren op de periode dat je met die auto rijdt.

 

go :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Skoda superb combi 2.0CRDT 190pk DSG6 4motion

maxresdefault.jpg

zilver vanbuiten, zwart leder vanbinnen. Neus laten Xpellen is mss niet slecht. Kost iets van een 40k nieuw.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets lijkt me redelijk ideaal: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=234480864.

  • redelijk onopvallende auto
  • ruim (voor- én achteraan)
  • relatief betrouwbare/degelijke auto
  • veilig
  • comfortabel
  • optionele comfortzetels die bijzonder comfortabel zitten (incl. lendensteunen, zetelverwarming enz.)
  • stevige zetelbekleding die goed tegen intens gebruik kan
  • auto is technisch nog goed voor menige jaren taxi-gebruik
  • wielen die ideaal zijn voor gebruik in grootstad, incl. vrij goedkope banden en kleine velgjes die weinig last hebben van oneffenheden of stoepranden
  • goedkoop in aankoop
  • zeer aanvaardbare running costs (goedkope tax en verzekering, aanvaardbaar verbruik, niet zo'n dure consumeables)
  • te verwachten waarde-afschrijving van geen 2,5 à 3k / jaar
  • ...

Mogelijks nog beter: hetzelfde maar nog een tik jonger, met 'Junge Sterne'-garantie (zoals een nieuwe). Aankoop ca. 27,5k tot 30k voor eentje met 40-80k km, en daar dan 3-4 jaar mee rijden. Waarde-afschrijving van max. 3-4k / jaar en je zit zelf dagelijks in iets dat aanvaardbaar is om dagelijks in te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minutes ago, gTa said:

Volgens mij ga je wenen als je daar geen garantie op hebt.

Zit daar ook weer geen luchtvering op die kapot kan gaan enzo?

 

Hoeveel km jaarlijks zou je trouwens bollen met een taxi-auto? Je rijdt wel veel, maar je gemiddelde snelheid is laag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei ir_fuel:

Volgens mij ga je wenen als je daar geen garantie op hebt.

Zit daar ook weer geen luchtvering op die kapot kan gaan enzo?

 

Hoeveel km jaarlijks zou je trouwens bollen met een taxi-auto? Je rijdt wel veel, maar je gemiddelde snelheid is laag.

Zou inderdaad kunnen. Of ook niet. Waarde-afschrijving is belachelijk laag, hé. Als je daar wat chance mee hebt, moet je daar niks aan vervangen.

Wil je wel garantie, dan neem je eentje die een tik jonger is, maar met de Junge Sterne garantie van Benz. Dan heb je 2 jaar, verlengbaar naar 4 jaar garantie. Zoals een nieuwe, dus. Maar je betaalt wel maar 50% van de catalogusprijs in aankoop. Als je daar dan geen 75k km per jaar op zet kan je daar 2-3-4 jaar mee bollen aan zeer aanvaardbare afschrijving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Max 7 jaar oud blijkbaar ipv "2001 or newer". Hoe zit dat nu eigenlijk met uber? Dacht dat dat hier niet mocht door de taxi mannen, of is het met het behalen van je taxi vergunning dan gewoon in orde?

Zelf overlaatst lyft gebruikt, tot mijn grote verbazing kwam er mij een kerel in een nieuwe E63 ophalen. Best dik, maar vraag mij dan wel af of die daar wat aan overhouden. Toen er mij één naar de luchthaven bracht en de rit wat langer duurde eens over het inkomen begonnen. Kerel reed dus parttime en zei dat die een 3500dollar per maand binnen haalde. Had wel wat vragen bij zijn parttime, volgens dat die vertelde werkte die in de week gewoon wat uren voor zijn werk en maakte die dat m zijn dochter naar en van school kon halen. En als er een of ander event was reed die ook continu. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minutes ago, CAS said:

Max 7 jaar oud blijkbaar ipv "2001 or newer". Hoe zit dat nu eigenlijk met uber? Dacht dat dat hier niet mocht door de taxi mannen, of is het met het behalen van je taxi vergunning dan gewoon in orde?

Als ik op de site rondkijk is het heel simpel: je moet aan alles voldoen waar een gewoon taxi-chauffeur aan moet voldoen mbt wagen, inschrijving, 6-maandelijkse keuring, speciale verzekering + vergunning, alleen rijd je dan voor Uber ipv "Taxis Verts" ofzo in Brussel. 

 

19 minutes ago, CAS said:

Zelf overlaatst lyft gebruikt, tot mijn grote verbazing kwam er mij een kerel in een nieuwe E63 ophalen. Best dik, maar vraag mij dan wel af of die daar wat aan overhouden. Toen er mij één naar de luchthaven bracht en de rit wat langer duurde eens over het inkomen begonnen. Kerel reed dus parttime en zei dat die een 3500dollar per maand binnen haalde. Had wel wat vragen bij zijn parttime, volgens dat die vertelde werkte die in de week gewoon wat uren voor zijn werk en maakte die dat m zijn dochter naar en van school kon halen. En als er een of ander event was reed die ook continu. 

Ik heb al met een aantal Uber chauffeurs gesproken. Er zijn er die redelijk wat verdienen maar dan kloppen ze ook krankzinnig lange dagen (had er eentje die in t weekend gewoon non stop werkte van vrijdagochtend tot zondag, met af en toe een dutje + effe stoppen om te wassen), en velen beseffen volgens mij niet de echte kost van hun auto op lange termijn (pak op 4 jaar als je ook nog eens een andere moet kopen), maar bekijken het van maand tot maand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verzekering personenvervoer is niet van de poes, trouwens. Nog eens de vergunning erbij, vaker keuring e.d. ... het "occasionele" is er toch helemaal van af, blijkbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, gTa said:

Verzekering personenvervoer is niet van de poes, trouwens. Nog eens de vergunning erbij, vaker keuring e.d. ... het "occasionele" is er toch helemaal van af, blijkbaar.

In België onmogelijk om dat occasioneel te doen idd. Vergeet ook niet dat je in Vlaanderen en Brussel het voertuig dat je ervoor gebruikt NIET privé mag inzetten. Je hebt trouwens ook nog een medisch attest nodig (kostprijs 85 euro).

Vergunning is 682 euro in Brussel, 250 in Wallonië en 250 in Vlaanderen. In Gent en Antwerpen moet je dan nog eens een examen afleggen.

Keuring elke 6 maand a 30 euro per keuring. Geen idee wat de verzekering kost?

Om maar te zeggen: dat gaat hier nooit van de grond geraken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee, daarom staat er een vraagteken achter.

 

Opzich klinkt het nog niet zo gek: geen taksen op EV, free fuel, lage runningcosts, de dealer doet er alles aan om je kist te laten rijden, een tesla trekt momenteel nog de aandacht dus ga je hogere ratings krijgen, ze houden hun waarde vrij goed, is zeker ruim genoeg, ....

't was maar een idee dat ik wou lanceren in de hoop dat iemand anders zou beargumenteren die er misschien meer van af weet, omdat ik er benieuwd naar was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, PJH said:

Geen idee, daarom staat er een vraagteken achter.

 

Opzich klinkt het nog niet zo gek: geen taksen op EV, free fuel, lage runningcosts, de dealer doet er alles aan om je kist te laten rijden, een tesla trekt momenteel nog de aandacht dus ga je hogere ratings krijgen, ze houden hun waarde vrij goed, is zeker ruim genoeg, ....

't was maar een idee dat ik wou lanceren in de hoop dat iemand anders zou beargumenteren die er misschien meer van af weet, omdat ik er benieuwd naar was.

ik heb al 1 probleempje gevonden denk ik: actieradius en tijdverlies om er uwe "free" fuel in te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid