Lefty 19.511 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 https://www.forbes.com/sites/chuckjones/2018/01/05/tesla-is-still-going-through-model-3-production-hell/#6b5796556927 Gaan toch spannende maanden worden. Quote
ir_fuel 58.280 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 1 minute ago, Lefty said: https://www.forbes.com/sites/chuckjones/2018/01/05/tesla-is-still-going-through-model-3-production-hell/#6b5796556927 Gaan toch spannende maanden worden. Dat is nieuws van 3 dagen geleden. Volgens Wooter is dat irrelevant ondertussen. Quote
Lefty 19.511 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 Zolang de schuldverkopen van Tesla populair blijven is er geen probleem. Maar 't is toch living on the edge. Quote
Gast wooter Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 De kost van tankstations vs de kost van waterstof-tankstations en de kost van Tesla superchargers, tezamen met de bezettingsgraad. https://www.greencarreports.com/news/1099548_gas-electricity-hydrogen-how-many-cars-can-fuel-and-what-will-it-cost Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 Er zitten een paar foutjes in het artikel qua bezettingsgraad berekeningen. Ze vergelijken de best presterende supercharger met "the vast majority" van gewone tankstations. Of je neemt een gemiddelde van alle superchargers en alle tankstations of je gaat de beste supercharger vergelijken met het beste tankstation. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 Blijft wel dat een supercharger station bijna een half miljoen dollar goedkoper is om te plaatsen (vergelijkbare grootte) Quote
WoKe 308 Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 Maar geen woord over de infrastructuurkost om de electriciteit tot bij de SC te krijgen. Voor een benzinepomp moet ge enkel een tank in de grond steken en die vullen. Voor een SC moet ge het vermogen van een kleine fabriek uit de kabel krijgen. In industriezone zal dat nog meevallen, maar de rest ... en vergeet die paar zonnepanelen op/naast de SC, die zijn er om de nespresso-machine van stroom te voorzien. Quote
ir_fuel 58.280 Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 8 minutes ago, WoKe said: Maar geen woord over de infrastructuurkost om de electriciteit tot bij de SC te krijgen. Voor een benzinepomp moet ge enkel een tank in de grond steken en die vullen. Voor een SC moet ge het vermogen van een kleine fabriek uit de kabel krijgen. In industriezone zal dat nog meevallen, maar de rest ... en vergeet die paar zonnepanelen op/naast de SC, die zijn er om de nespresso-machine van stroom te voorzien. Ik dacht voor de microgolf om uwe snack in op te warmen. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 1 uur terug, ir_fuel zei: Ik dacht voor de microgolf om uwe snack in op te warmen. Oh. Ik dacht dat al die snacks gefrituurd waren. Quote
Carlito 6.297 Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 3 uren geleden, WoKe zei: Maar geen woord over de infrastructuurkost om de electriciteit tot bij de SC te krijgen. Voor een benzinepomp moet ge enkel een tank in de grond steken en die vullen. Voor een SC moet ge het vermogen van een kleine fabriek uit de kabel krijgen. In industriezone zal dat nog meevallen, maar de rest ... en vergeet die paar zonnepanelen op/naast de SC, die zijn er om de nespresso-machine van stroom te voorzien. Jij vergist je. Die hoogspanning leggen ze naar daar voor dat wegrestaurant, en toevallig kunnen ze de S/C daar ook op laten draaien. Niet andersom Quote
Gast wooter Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 Het artikel geeft mooi aan hoeveel vermogen er zou nodig zijn voor een supercharger met 10 laadstations en dat zijn relatief kleine vermogens. De locaties van de Tesla superchargers kan je vrij eenvoudig matchen met bestaande hoogspanningslijnen: http://www.hoogspanningsnet.com/wp-content/uploads/Elia-netkaart-2016.pdf Quote
WoKe 308 Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 28 minutes ago, wooter said: Het artikel geeft mooi aan hoeveel vermogen er zou nodig zijn voor een supercharger met 10 laadstations en dat zijn relatief kleine vermogens. De locaties van de Tesla superchargers kan je vrij eenvoudig matchen met bestaande hoogspanningslijnen: http://www.hoogspanningsnet.com/wp-content/uploads/Elia-netkaart-2016.pdf 1 SC laadpaal kan aan max 145kW laden (correct?) Als ik op site Tesla kijk staat bij de meeste locations 'up to 120kW charging' Ze staan meestal per 2 en indien beide in gebruik en batterij van een van de wagens is minder dan 50% dan delen ze die 145kW Een beetje SC location heeft 8 a 10 laadpalen staan Dus stel dat een SC met 8 laadpalen volledig bezet is, en dat ze nu toevallig allemaal een batterij hebben die 60% vol is maar ze nog net iets meer willen. En laten we ervan uitgaan dat ze aan max 120kW kunnen laden. Dan komt dat maar ff op 960kW piekbelasting neer. Da's de waarde waarop ge uw aansluiting moet sizen he, niet op die 4000 kWh per dag. En als we in de toekomst met veel meer electrisch gaan rijden zullen er nog wel andere SC's bijkomen. Waarschijnlijk eerder zoiets gelijk ge nu benzinestations hebt, en ik vermoed dat het ook merkonafhankelijk zal worden. En die gaat ge willen neerpoten waar er veel volk passeert (bvb route du Soleil) en 't is daar dat ge uw vermogens moet krijgen. 't Gaat niet allemaal zomaar easy-peasy zijn gelijk gij het hier laat uitschijnen hoor ;-) Het komt er uiteindelijk wel (waarschijnlijk) maar er is nog een (hele) lange weg te gaan! Quote
Gast wooter Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 Een Supercharger met 8 laadpalen zijn 4 blokken met omvormers die elk 145kW kan trekken, oftewel een maximum aansluiting van 580kW is nodig. Quote
BMWMB 12.348 Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 Vorige nacht op hotel geweest, het Dennenhof in Brasschaat. Er stonden daar 2 laders met Mennekes 2 contacten. Hoeveel vermogen hebben dergelijke laders? Quote
Gast wooter Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 Tussen de 3 en 22kW. Je Tesla is gelimiteerd op 17kW en daar kan je dan op pakweg 4 uren je auto terug vol laden. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 Een Supercharger met 8 laadpalen zijn 4 blokken met omvormers die elk 145kW kan trekken, oftewel een maximum aansluiting van 580kW is nodig.Tof, tanken aan 72kW als het wat druk is, oftewel 130km/30min. Quote
WoKe 308 Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 2 minutes ago, BMWMB said: Vorige nacht op hotel geweest, het Dennenhof in Brasschaat. Er stonden daar 2 laders met Mennekes 2 contacten. Hoeveel vermogen hebben dergelijke laders? 11, 22 en dacht dat die tot 43kW kunnen gaan, hangt af van de paal en hoe hij ingesteld is. Ik kan mijn paal instellen van 3kW tot 22kW (staat bij mij op 22kW) 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 Tussen de 3 en 22kW. Je Tesla is gelimiteerd op 17kW en daar kan je dan op pakweg 4 uren je auto terug vol laden.17kW x 4u x 1000 / 250Wh = 272km voor model S met rustige rijstijl.Of 240km met model X. Quote
BMWMB 12.348 Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 Gisterenavond naar Brasschaat gereden. Vanmorgen naar Kalmthout, daarna naar Mechelen, daarna naar Gent, en dan terug naar huis. Zonder te laden aan het hotel zou ik de ganse rit net niet hebben kunnen doen, en had ik kort ergens moeten superchargen. Had ik 'm aan het hotel ingeplugd (de 2 plaatsen waren vrij), dan had ik niet meer moeten laden onderweg. Quote
ir_fuel 58.280 Geplaatst: 10 januari 2018 Geplaatst: 10 januari 2018 On 09/01/2018 at 8:43 PM, wooter said: Een Supercharger met 8 laadpalen zijn 4 blokken met omvormers die elk 145kW kan trekken, oftewel een maximum aansluiting van 580kW is nodig. Ik dacht dat men nu Superchargers ging installeren waarbij je niet meer dat half vermogen had als je met 2 staat? Quote
ir_fuel 58.280 Geplaatst: 10 januari 2018 Geplaatst: 10 januari 2018 Trouwens, zet uw kar maar bij 't stort @wooter (enfin, misschien eerder 't container park ), ze is al voorbijgestreefd. De Hollands gaan de wereld veranderen: Quote
ICM 24.869 Geplaatst: 11 januari 2018 Geplaatst: 11 januari 2018 Ik heb het opgezocht, en ook die kerel in het filmpje is een Hollander. 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 11 januari 2018 Geplaatst: 11 januari 2018 Urg. Tijdje terug haalde ik het nog aan dat gans die laadproblematiek maar een klein onderdeel zal worden gezien de auto's veel meer zelf voorzienend zullen worden. Dat werd toen maar erg lauw onthaald, maar wanneer een Hollander het in slecht Engels zegt, dan wordt het wel geloofwaardig. Awel, dat doet pijn zie. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 11 januari 2018 Geplaatst: 11 januari 2018 Uiteraard was de Hollander wel zo slim om de World Solar Challange erbij te slepen (https://nl.wikipedia.org/wiki/World_Solar_Challenge ) waar ze +3.000km af leggen met gemiddelde snelheden tot 100km/h, zonder bij te laden aan een SC. Daarmee doen ze zelf beter dan dienen dwiep die met zijn Model 3 door de US reed. Quote
Gast wooter Geplaatst: 11 januari 2018 Geplaatst: 11 januari 2018 Ik ga hier niet eens serieus op reageren Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.