Gast wooter Geplaatst: 27 maart 2018 Geplaatst: 27 maart 2018 En nu de vakbonden over de zeik https://electrek.co/2018/03/27/electric-cars-disasters-evil-says-hyundai-union-head/ Quote
Gast wooter Geplaatst: 29 maart 2018 Geplaatst: 29 maart 2018 http://driveev.net/2018/03/26/jcb-sparks-huge-interest-launch-first-electric-digger/ Quote
Gast wooter Geplaatst: 6 april 2018 Geplaatst: 6 april 2018 Jongens en meisjes, we gaan over een paar basisprincipes moeten praten want ik merk dat mensen appelen met peren zitten te vergelijken, maar anderzijds de ene appel foutief vergelijken met de andere appel. Met elektrische auto's moet je liters benzine per 100km de deur uit gooien. Vermogen drukken we uit in Watt, en Wattuur is een eenheid van energie. 1 Wattuur is het leveren van 1 Watt gedurende 1 uur. Daar zit alles aan vast. Het wordt dus belangrijk hoeveel je kan laden, hoe lang dat duurt, en hoeveel vermogen de batterij aan de motor kan geven en de motor aan de wielen kan geven. Dat zijn drie dingen die je aan een dealer moet vragen. Een batterij heeft een bepaalde capaciteit, uitgedrukt in kWh oftewel kilo Watt uur. Je kan het ook in Watt uur uitdrukken, maar dan moet je met grote getallen werken. BMW gebruikt Ampere uur maar dat is valsspelen want Ampere uur betekent niets zolang je ook niet weet hoeveel spanning de batterij geeft (=Volt) want Wattuur= Ampere-uur x Volt. Het voordeel is dat je kan claimen dat je een batterij van wel 94Ah in een i3 weet te steken en dat ziet er uit als een hoog cijfer, maar dat is amper 33kWh terwijl de meeste Tesla's met 75 tot 100kWh batterijen worden geleverd. Een elektrische auto heeft een of meerdere elektromotoren, met een bepaald vermogen. De 130kW motor van de BMW i3 zal dus op een uur 130kWh verbruiken als ie constant 130kW aan vermogen moet leveren. Wat je verbruikt, moet je ook terug bijladen, en dat kost tijd afhankelijk van het vermogen van de laadinfrastructuur. Waar je bij naft en diesel nog redelijke debieten hebt, loopt. dat wat mis met elektrisch laden. Dat debiet drukken we ook in kW uit. Los gezegd in ideale omstandigheden ga je met een vermogen van 100kW op 1 uur, 100kWh kunnen laden. De realiteit is evenwel dat zo een batterijcellen niet met dergelijk vermogen continu overweg kunnen, en degressief moeten laden: voorbij de 50% lading zakt de laadsnelheid tot je bij 99% vol nog aan een halve kW zit. Dat is dus bepalend naar hoe lang je moet laden om verder te kunnen met je EV. Met die 3 dingen moet je dus elk nieuws over een nieuwe EV interpreteren: hoeveel vermogen geven de motoren, hoeveel capaciteit past er in de batterij, en aan welke vermogens kan je de batterij laden. Met die waardes worden een paar dingen duidelijk: Snelladen Tesla bied vermogens tot 130kW aan bij hun superchargers. De oude Model S met 60kWh batterij kon tot 90kW laadvermogen aan; de 70 en later kan tot 120kW aan. Tesla bied dit aan aan schappelijke prijzen. Je krijgt 400kWh gratis per jaar, en je betaalt dan 0,24€/kWh in België. In andere landen is het vaak nog goedkoper. Als je van een bestaande Tesla klant een referral code kan krijgen, krijg je gratis supercharging bij je auto. De huidige snelladers op het publieke net, niet van Tesla, zijn momenteel voorzien tot 50kW. Dat verdubbelt de facto de laadtijd als je evenveel capaciteit wil laden. Maar omdat er in een BMW i3 dus maar 33kWh in kan, lijkt het dus alsof die i3 aan 50kW sneller kan laden dan een Tesla aan 120kW, maar die i3 kan dus ook maar 1/3 van de afstand van wat een Tesla met 100kWh batterij kan. De huidige snelladers van 50kW zijn vaak beperkt tot 1 laadpunt per locatie. Als er dus al een Leaf of een i3 staat te laden bij de Aldi, ben je er aan voor de moeite en moet je je beurt afwachten. De prijzen worden hier vaak gerekend aan een prijs per kWh en een prijs per minuut. Zo zit je bij de Luminus snelladers aan 0,35€/kWh en erboven ook nog eens 0,20€/minuut. Nieuwe snelladers van Ionity beloven later 150 tot 350kW. Porsche claimt ook tot 350kW, maar die palen bestaan nog niet. Ik moet het Porsche wel nageven: als je 350kW op een 100kWh batterij zet, is 15 minuten misschien haalbaar om van 0 naar 80% te laden. Merken die beloven dat binnen 8 minuten te doen kan je niet geloven, of hun batterij zou maar 40kWh mogen zijn. Laden op verplaatsing, laden thuis Snelladen gaat via DC stroom. Bij je thuis en de meeste normale laadpalen op parkings is er enkel AC stroom. Je auto wordt geleverd met een omvormer die die AC stroom naar DC omzet. Oudere Tesla's werden geleverd met standaard 1 omvormer van 11kWh, en je kon optioneel een tweede bestellen en dan kon je aan een maximum van 22kW laden. Tesla's van pakweg 2 jaar oud worden geleverd met 1 omvormer. De standaard versie was 11kW en je kon die software unlocken voor een prijs tot 17kW. Sinds april 2017 krijgen alle nieuwe Tesla's standaard die unlock en kan je aan een maximum van 17kW laden. En hier loopt het mis voor de meeste andere merken: De BMW i3 en de Jaguar I-Pace zijn beiden beperkt tot maar 7kW. Voor de I3 lijkt dit niet zo ingrijpend want met 7kW kan je dus een batterij van 33kWh vol laden op iets minder dan 5 uren. Voor de I-Pace stelt zich wel een probleem want de batterij van 90kWh vol krijgen aan 7kW kost bijna 13 uren. Sommigen lopen wild van wireless laden. Audi stelt zo een laadpad bijvoorbeeld voor voor hun opkomende e-tron modellen (die standaard met 11kW en optioneel met 22kW kunnen laden). Die draadloze lader laad evenwel maar aan 3,6kW. Als je dus 28 uren kunt wachten om je Audi vol te laden is dat een oplossing. Maar anderzijds... Ik rij al 38000km met mijn Tesla en zit thuis nog altijd te laden op 3,8kW, wat het equivalent is van 16A op enkelfasig 240V. en overeen komt met zo een 100km range per nacht erbij. Voor een enkele dag de batterij leeg rijden gaat nog zonder bijladen bij een supercharger. Enkel 2 dagen na mekaar lange ritten hang ik eraan. Quote
DHL 43 Geplaatst: 7 april 2018 Geplaatst: 7 april 2018 Mijn vrouw is juf... de eerste drie woordjes hierboven gebruikt ze ook veel... op haar werk. Quote
tuscani 11.790 Geplaatst: 7 april 2018 Geplaatst: 7 april 2018 Wat niet verkeerd is, want in gewone mensentaal leren we nog het beste bij. Als wooter neutraal kan blijven, mag hij gerust nog zo'n posten zetten. Ik zag dat bv al, dat de mijne aan de lichten terwijl hij stil staat zijn meter helemaal vol, op ik dacht 45kw, staat, wat ik raar vond, want de meter erboven is de diesel en die gaat pas vol bij vollast. Eens ik vertrek begint de elektrisiteitsmeter te bewegen. Heb nu vandaag ook net mijn 2 "bakken" vol gegooid, en de meters op 0 gezet. Zijn er zaken waar ik speciaal op moet letten wooter? Quote
Gast wooter Geplaatst: 7 april 2018 Geplaatst: 7 april 2018 Ik ben niet neutraal. Ik vind dat autobouwers degelijke EV’s moeten aanbieden met degelijke batterijen, snelladen en ook redelijke laadtermijnen op normale laadpalen. Die 7kW maximum laadvermogen van de Jaguar is echt wel een handicap als je elke dag wat kilometers doet. En dat draadloos laden is iemand blij maken met een dooie vis. Quote
tuscani 11.790 Geplaatst: 7 april 2018 Geplaatst: 7 april 2018 Ja ga ik mee akkoord. Ik laad ook aan 7.5 thuis denk ik. Maar ik heb het vooral over de werking zelf. De kw op je dashboard en dergelijke. Dat is nog chinees voor mij tegenover de diesel momenteel verbruikmeter. Quote
Gast Dirk75 Geplaatst: 8 april 2018 Geplaatst: 8 april 2018 (aangepast) @wooter batterijen zijn dat stabiele bronnen? of durft de spanning al eens te verlagen onder belasting? En zo ook het beschikbare vermogen? (Temperatuur, belasting, conditie,...) P=U.I Het aanduiden in Ah of kWh is een keuze, en de aandachtige koper kent het verschil wel hoor. Zeker als ze zich al verdiept hebben in het zelf produceren van elektriciteit... al die batterijen van samsung, hebben dezelfde spanning. De naamgeving komt trouwens rechtstreeks van de naam van de samsung batterij. De 120ah is op komst... Het direct laden via A-C of dc is bepalender.... Het eigen gewicht van een auto is bij deze nog belangrijker, tenzij je je auto als reservebatterij wenst te gebruiken. Je gaat off Grid, en je gaat je auto laden bij de buren/werkgever als je een tekort voorziet. Zo zal je werkgever je thuisverbruik betalen/voorzien. Oa. Sma heeft mooie, off Grid oplossingen... Vroeger keken we naar de motor, maar nu zouden we eigenlijk batterijen moeten vergelijken. De elektrische motoren zouden technisch niet teveel van mekaar mogen verschillen. 8 april 2018 aangepast door Dirk75 Quote
Gast wooter Geplaatst: 8 april 2018 Geplaatst: 8 april 2018 Ja daar heb je het toch mis volgens mij. Tesla heeft zo al verschillende battery packs met verschillende spanning dus in Ah kan je al niet meer rekenen. En qua elektromotoren zitten er in de Model 3 andere, zuinigere motoren dan in de Model X en S. Quote
Gast Dirk75 Geplaatst: 8 april 2018 Geplaatst: 8 april 2018 (aangepast) Welke batterijen gebruikt Tesla? Over het ah en kw verhaal ga ik een nachtje slapen. Het ah verhaal heeft zijn oorsprong bij de klassieke startbatterij. 8 april 2018 aangepast door Dirk75 Quote
Gast wooter Geplaatst: 9 april 2018 Geplaatst: 9 april 2018 https://electrek.co/2018/04/09/porsche-ceo-only-electric-vehicles-2030/ Quote
Gast wooter Geplaatst: 9 april 2018 Geplaatst: 9 april 2018 Bij startbatterijen werkte dat omdat alles 12 of 24V is. Maar een 70Ah 12V batterij is 0,48KWh aan energie.Tesla begon met battery packs van 300V en gebruikt nu packs van 400V. Porsche wilt er van 800V gebruiken. Ah is dus niet meer voldoende als je niet telkens ook het voltage kent. Quote
Gast Dirk75 Geplaatst: 9 april 2018 Geplaatst: 9 april 2018 (aangepast) En wat als 2 autobatterijen van 12 volt in serie plaats? 24V en 70Ah of maak ik een denkfout en dubbel zoveel kWh. Bij Bmw geven ze gewoon aan hoeveel Ah 1 batterij afgeeft. Zegt wel iets over de energiedichtheid van 1 batterij. De hogere spanning bekomt men door het serie schakelen. En in serie gaat de zwakste schakel de rest bepalen. Hoe ze opgebouwd zijn en of ze intelligent zijn is veel belangrijker. Samsung geeft aan: 3,7V 94Ah en 350 Wh 96 batterijen met 12 cellen per batterij = 1152 batterijen voor 33,39 kwh tov 5376 batterijen voor 60kwh bij tesla. Quote “Samsung SDI exhibited various types of cells and modules including 37Ah, 50Ah, 94Ah, 120Ah, and more. 50Ah cell has improved capacity by 35% compared to 37Ah cell, and 120Ah by 28% compared to 94Ah. In particular, 37Ah and 50Ah cells, and 94Ah and 120Ah cells are applied the same standard type modules, respectively. Standardizing module type makes it easy to standardizing car design, so it’s an advantageous feature.” “Usually a module consists of 12 battery cells tied together in a row, so applying 50Ah and 120Ah cells to the existing module design allows development of electric cars with extended driving distance, greatly saving development cost. In this respect, it attracts high attention of many car makers.” Quote If we look to the BMW i3 battery pack, just the 96 battery cells used in it weigh 192 kg (96 x 2 kg), have a volume of 93,42 L (96 x 0,973125 L) and a capacity of 33,39 kWh (96 x 3,7 V x 94 Ah). However, when we put the battery cells in modules and add electronics such as a TMS and BMS, the battery pack becomes larger and heavier. Ik vraag me af hoeveel batterijen een tesla s heeft ? https://electrek.co/2016/02/03/tesla-battery-tear-down-85-kwh/ Quote Tesla’s “60” kWh pack consists of 14 modules of 384 cells for 5,376 total cells. 60*1000/384= 156 Ah 9 april 2018 aangepast door Dirk75 Quote
Gast Dirk75 Geplaatst: 9 april 2018 Geplaatst: 9 april 2018 Tesla heeft gewoon 2x zoveel batterijen nodig om hetzelfde vermogen te leveren... slik Quote
Gast wooter Geplaatst: 9 april 2018 Geplaatst: 9 april 2018 Ze hebben niet dubbel zoveel cellen nodig voor hetzelfde vermogen; ze hebben dubbel zoveel cellen voor het dubbele aan capaciteit. Je bent niks met een hoog vermogen zonder capaciteit. Vermogen is de kracht die je kan afgeven. Capaciteit is hoelang je die kracht kan afgeven. Quote
Gast wooter Geplaatst: 9 april 2018 Geplaatst: 9 april 2018 En ja 24V 70Ah geeft je meer capaciteit dan 12V 70Ah. P = U x I. Quote
ICM 24.869 Geplaatst: 9 april 2018 Geplaatst: 9 april 2018 12 minutes ago, wooter said: Vermogen is de kracht die je kan afgeven. Capaciteit is hoelang je die kracht kan afgeven. SI draait zich om in zijn graf. 1 Quote
Gast wooter Geplaatst: 9 april 2018 Geplaatst: 9 april 2018 Leg het dan eens beter uit want ik zit hier iemand te antwoorden die denkt dat Tesla niet met de helft cellen minder eenzelfde vermogen kan geven, terwijl ie eerder quote dat 33kWh niet 70kWh is. Quote
Gast Dirk75 Geplaatst: 9 april 2018 Geplaatst: 9 april 2018 (aangepast) Ik vrees dat je me niet begrijpt.. ik vertel alleen maar, voor 33kwh heeft de ene 1125 batterijen nodig en de andere voor 60kwh 5376. is toch duidelijk, en ik begrijp heel goed de relatie tussen spanning, stroomsterkte en vermogen. Wat versta jij onder capaciteit? KWh, neem ik aan.... de ene 33 en de andere 60,,, is toch duidelijk. 9 april 2018 aangepast door Dirk75 Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 9 april 2018 Geplaatst: 9 april 2018 52 minutes ago, Dirk75 said: Wat versta jij onder capaciteit? KWh, neem ik aan.... de ene 33 en de andere 60,,, is toch duidelijk. Capaciteit druk je toch uit in Ah? Quote
Gast Dirk75 Geplaatst: 9 april 2018 Geplaatst: 9 april 2018 Zojuist, ir_fuel zei: Capaciteit druk je toch uit in Ah? Vermogen: Watt spanning: Volt Stroomsterkte: Ampère Ik neem aan dat de motor een variable weerstand is, naargelang stand snelheidspedaal. In relatie tot tijd krijg je dan Ah, kWh Maar capaciteit ? Naar gelang je batterijen in serie plaatst krijg je meer spanning en dus ook meer potentieel vermogen, dat je al dan niet gebruikt. Quote
Gast Dirk75 Geplaatst: 9 april 2018 Geplaatst: 9 april 2018 2 uren geleden, wooter zei: Ze hebben niet dubbel zoveel cellen nodig voor hetzelfde vermogen; ze hebben dubbel zoveel cellen voor het dubbele aan capaciteit. Je bent niks met een hoog vermogen zonder capaciteit. Vermogen is de kracht die je kan afgeven. Capaciteit is hoelang je die kracht kan afgeven. Ze hebben 4 x meer batterijen nodig om 2 keer het vermogen te krijgen... Quote
Race7 133 Geplaatst: 9 april 2018 Geplaatst: 9 april 2018 Er wordt nergens gespecifieerd wat het maximaal vermogen is dat deze batterijpacks kunnen leveren. Enkel een capaciteitswaarde in kWh or Ah, maar dat geeft gewoon weer hoeveel Joules energy er in opgeslagen kan worden, niet aan welk vermogen deze kunnen afgeleverd worden. Quote
Gast Dirk75 Geplaatst: 9 april 2018 Geplaatst: 9 april 2018 (aangepast) 33 minuten geleden, Race7 zei: Er wordt nergens gespecifieerd wat het maximaal vermogen is dat deze batterijpacks kunnen leveren. Enkel een capaciteitswaarde in kWh or Ah, maar dat geeft gewoon weer hoeveel Joules energy er in opgeslagen kan worden, niet aan welk vermogen deze kunnen afgeleverd worden. concreet voorbeeld: http://www.samsungsdi.com/lithium-ion-battery/power-devices/power-tool.html show spec klikken De samsung 94ah: Quote Recommend charging/discharging current is 0,33 C (31 A) Maximum discharge current is 1 C continuously and peak 4,3 C (413 A, <5 s). https://pushevs.com/2017/02/20/details-samsung-sdi-94-ah-battery-cell/ 9 april 2018 aangepast door Dirk75 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.