Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Gast wooter
Geplaatst:
18 hours ago, JanC said:

Als je de tekst leest, zie je dat er wat gaten in zitten :). Batterijen kan je bv niet continu aan hoog vermogen laden, dus die 8 minuten zal eerder slaan op 80% vol laden, of genoeg om 400km te halen terwijl je met volle batterij meer kan...

untitled-2.jpg

btx6-png.263055

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/a-better-routeplanner.79153/page-19#post-2431852

In an ideal scenario, the charger will take approximately 8 minutes to “refuel” an electric car with energy to last 400 km.

Hoe groter de batterij, hoe langer je dat volle vermogen kan aanhouden.

Vraag is dus wat je kan veroorzaken op 8 minuten tijd; hoeveel is aan vol vermogen, en hoeveel minuten is aan verminderd vermogen? En hoe groot moet de batterij dan zijn?

Ik doe aan 110kW 15kW erbij op 8 minuten. Aan een verdrievoudiging van het vermogen zou ik dus 45kW kunnen bijladen. Je zou dus een elektrische auto moeten bouwen die 112,5Wh per kilometer verbruikt, om aan het beloofde vermogen 45kW bij te laden en dus 400km ver te geraken.

Ter referentie, een Model S doet een 200-250Wh per kilometer. Een Nissan Leaf doet er 150Wh per kilometer.

Geplaatst:

"next generation e-vehicles"
Samen met de andere aannames, en het feit dat er in zo'n aankondiging natuurlijk alles uit de kast gehaald wordt om het zo spectaculair mogelijk te laten klinken, nogal wiedes.
En een verdrievoudiging is toch ook niet niks?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Interessant:
https://www.quora.com/If-all-cars-in-the-US-suddenly-become-electric-how-much-more-electricity-do-we-need-to-produce-in-percentage

Conclusie: als we morgen elke auto op benzine in de VS vervangen door eentje op elektriciteit vermindert de CO2 uitstoot met ongeveer 7%.
Dat is ook gene vette.
Maar het geeft wel de mogelijkheid om met meer groene energie grote stappen vooruit te gaan, waar er met wagens op fossiele brandstoffen veel minder groeipotentieel voor handen is.
Geplaatst:
4 minutes ago, Tjeu said:

Maar het geeft wel de mogelijkheid om met meer groene energie grote stappen vooruit te gaan, waar er met wagens op fossiele brandstoffen veel minder groeipotentieel voor handen is.

Ik zie de link niet.

Je kan perfect inzetten op groene energie zonder die switch te maken. Je winst door elektriciteitsproductie te vergroenen is massaal hoger dan door je wagenpark te "vergroenen", zelfs als we benzine blijven produceren.

Uiteindelijk draai je de zaken om. Je moet eerst zien dat je stroom groen is, en daarna kan je gaan zien van voertuigen op die groene stroom te doen rijden. Het omgekeerde is gewoon veel minder efficiënt.

• Vind ik leuk 1
Gast wooter
Geplaatst:

Ik ben niet akkoord.

1. Een ICE stoot meer uit dan CO2
  2. Die uitstoot haal je weg uit woongebieden
  3. energieproductie in de VS is in de middelste staten voornamelijk op basis van fossiele brandstoffen

Het ene hoeft niet op het andere te wachten. Er wordt elk jaar meer elektriciteit geproduceerd door wind- en zonne-energie, en er komen meer elektrische auto's die op die groenere energie gaat werken. Het zou onzinnig zijn om nu de verkoop van elektrische voertuigen te pauzeren, in afwachting van het vergroenen van de elektriciteitsproductie.

Gast wooter
Geplaatst:
19 hours ago, JanC said:

"next generation e-vehicles"
Samen met de andere aannames, en het feit dat er in zo'n aankondiging natuurlijk alles uit de kast gehaald wordt om het zo spectaculair mogelijk te laten klinken, nogal wiedes.
En een verdrievoudiging is toch ook niet niks?

Porsche geeft voor hun Mission E overigens 15 minuten aan om tot 80% te laden. Aan 350kW kan je 84kW laden op 15 minuten, wat al in de buurt komt van een 100kW batterij die je tot 70% ofzo gaat laden. Het is dus al heel wat realistischer.

Geplaatst:
3 hours ago, wooter said:

Ik ben niet akkoord.

1. Een ICE stoot meer uit dan CO2
  2. Die uitstoot haal je weg uit woongebieden
  3. energieproductie in de VS is in de middelste staten voornamelijk op basis van fossiele brandstoffen

Het ene hoeft niet op het andere te wachten. Er wordt elk jaar meer elektriciteit geproduceerd door wind- en zonne-energie, en er komen meer elektrische auto's die op die groenere energie gaat werken. Het zou onzinnig zijn om nu de verkoop van elektrische voertuigen te pauzeren, in afwachting van het vergroenen van de elektriciteitsproductie.

Ze kunnen hun subsidies beter gebruiken om elektriciteitsproductie aan te pakken ipv mensen te stimuleren elektrische auto's te kopen. Dat is het punt.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik las ergens dat, mochten er morgen 1 mio electrische wagens rijden in Belgie, men de energie van een extra kerncentrale nodig heeft. Er rijden 5 mio wagens in Belgie geloof ik ? Dus... Probleem is dat zulke hoeveelheden stroom niet kunnen behaald worden met groene energie En zelfs voor 1 mio electrische wagens zou ons netwerk niet in staat zijn de pieken op te vangen wanneer iedereen 's nachts gaat laden. Er zou dan al een systeem moeten komen waardoor auto's 'intelligent' gaan laden, dus eigenlijk op afspraak gaan laden. 

Ik heb het ergens gelezen en durf er mijn hand niet voor in het vuur steken dat deze info 100 procent klopt. Maar kan me er ergens wel iets bij voorstellen. 

Eigen electriciteitsproduktie aanpakken zou inderdaad een heel mooi begin zijn gecombineerd met huisbatterijen zodat het netwerk al minder belast wordt. Een windmolentje (bestaan heel discrete modelletjes in) samen met zonnepanelen zou een ideale combi zijn voor wie de ruimte heeft natuurlijk. (ruimte genoeg eigenlijk als men ook landbouwgrond ook zou mogen gebruiken hiervoor). Maar is momenteel totaal niet rendabel, terugverdientijd voor zo'n molentje is veel te lang. Maar als de vraag groot zou worden...

Gast wooter
Geplaatst:
Ze kunnen hun subsidies beter gebruiken om elektriciteitsproductie aan te pakken ipv mensen te stimuleren elektrische auto's te kopen. Dat is het punt.

Waarom zou je dat doen? Je spreekt overigens over subsidies: in België zijn er nauwelijks subsidies op elektrische voertuigen; ze worden zakelijk enkel minder zwaar belast en als privé aankoop krijg je 4K maar men krijgt het budget niet op.

Als je de kaart bekijkt qua luchtvervuiling kan je zien dat de nood aan elektrische auto’s meer acuut is dan de nood aan groene energie.

6f447de6-b623-11e4-825f-533a7d27651c_web_scale_0.2929688_0.2929688__.jpg

Geplaatst:

Omdat de huishoudens ook voor een heel groot stuk verantwoordelijk zijn voor de vervuiling, net als de auto's... Laat huishoudens hun electricteit al zelfstandig opwekken en beheren en er valt een groot stuk vervuiling weg (men kan dan electrisch verwarmen en zo). De electrische auto financieel stimuleren is momenteel te vroeg wegens te duur in aankoop, te weinig keuze, de onmogelijkheid tot laden net in de steden waar de vervuiling het grootst zou zijn (leg als stadsbewoner je verlengkabel maar over straat),... Komt daarbij dat men het energieprobleem dan gewoon verplaatst. Electrische energie komt ergens vandaan en is bijlange niet 100 procent groen.

Gast wooter
Gast wooter
Geplaatst:
6 hours ago, wooter said:

Waarom zou je dat doen? Je spreekt overigens over subsidies: in België zijn er nauwelijks subsidies op elektrische voertuigen; ze worden zakelijk enkel minder zwaar belast en als privé aankoop krijg je 4K maar men krijgt het budget niet op.

Als je de kaart bekijkt qua luchtvervuiling kan je zien dat de nood aan elektrische auto’s meer acuut is dan de nood aan groene energie.

6f447de6-b623-11e4-825f-533a7d27651c_web_scale_0.2929688_0.2929688__.jpg

Kaartje ging fout

NO concentratie:

1386747650.jpg

EC concentratie:

1385021463.jpg

Zoals je ziet zijn dat niet de locaties waar elektriciteitscentrales staan.

http://www.luchtvervuiling.be/waar-is-de-lucht-vervuild.html

Geplaatst:
58 minutes ago, wooter said:

EC concentratie:

1385021463.jpg

Als ik naar die kaart kijk kan ik enkel maar concluderen dat het de schuld is van de migranten :P

Geplaatst:
5 uren geleden, DHL zei:

Omdat de huishoudens ook voor een heel groot stuk verantwoordelijk zijn voor de vervuiling, net als de auto's... Laat huishoudens hun electricteit al zelfstandig opwekken en beheren en er valt een groot stuk vervuiling weg (men kan dan electrisch verwarmen en zo). De electrische auto financieel stimuleren is momenteel te vroeg wegens te duur in aankoop, te weinig keuze, de onmogelijkheid tot laden net in de steden waar de vervuiling het grootst zou zijn (leg als stadsbewoner je verlengkabel maar over straat),... Komt daarbij dat men het energieprobleem dan gewoon verplaatst. Electrische energie komt ergens vandaan en is bijlange niet 100 procent groen.

Een elektrische auto is te duur, maar je zou wel willen dat de gezinnen zelf hun elektriciteit gaan opwekken en beheren, wat een veelvoud kost van een elektrische wagen. 

Er zit een fout in uw redenering. 

Een elektrische wagen (niet Tesla) kost tussen de 30.000 en 50.000 euro. Off grid gaan kost je al gauw dik 300.000 euro (en dan moet de gemiddelde Belg nog steeds inboeten op comfort). Uiteraard is off grid wel heel extreem. Maar voor minder dan 100.000 euro ga je niet ver lopen. 

Geplaatst:
2 minuten geleden, Tjeu zei:

Een elektrische auto is te duur, maar je zou wel willen dat de gezinnen zelf hun elektriciteit gaan opwekken en beheren, wat een veelvoud kost van een elektrische wagen. 

Er zit een fout in uw redenering. 

Een elektrische wagen (niet Tesla) kost tussen de 30.000 en 50.000 euro. Off grid gaan kost je al gauw dik 300.000 euro (en dan moet de gemiddelde Belg nog steeds inboeten op comfort). Uiteraard is off grid wel heel extreem. Maar voor minder dan 100.000 euro ga je niet ver lopen. 

Is dit werkelijk zo duur ? Ja, dan klopt mijn redenering niet da's juist. Ik ging ervan uit dat dit veel goedkoper was, indien massaal georganiseerd. Een electrische auto voor stadsbewoners is ook geen oplossing, want die mensen kunnen niet laden. 

Dan gaan we toch bij kernenergie moeten blijven voorlopig ?

Geplaatst:
9 minuten geleden, DHL zei:

Is dit werkelijk zo duur ? Ja, dan klopt mijn redenering niet da's juist. Ik ging ervan uit dat dit veel goedkoper was, indien massaal georganiseerd. Een electrische auto voor stadsbewoners is ook geen oplossing, want die mensen kunnen niet laden. 

Dan gaan we toch bij kernenergie moeten blijven voorlopig ?

Als je iets of wat wilt kunnen produceren, opslaan en dat ook iets of wat wilt kunnen gebruiken (vermogen trekken), ja, dan kost dat veel geld. 

En neen, het idee dat kernenergie nodig blijft is niet correct. De vaststelling dat we nog een weg af te leggen tot we (op een betaalbare wijze) zonder kernenergie kunnen is wel correct. 

Geplaatst:
34 minuten geleden, Tjeu zei:

Als je iets of wat wilt kunnen produceren, opslaan en dat ook iets of wat wilt kunnen gebruiken (vermogen trekken), ja, dan kost dat veel geld. 

En neen, het idee dat kernenergie nodig blijft is niet correct. De vaststelling dat we nog een weg af te leggen tot we (op een betaalbare wijze) zonder kernenergie kunnen is wel correct. 

Ja, inderdaad, maar momenteel kunnen we toch niet voort zonder die kerncentrales ? En voor zover ik lees (al naargelang het artikel gekleurd is natuurlijk) zou kernenergie na groene stroom nog het properste zijn... op het kernafval na natuurlijk. Ik weet, da's ook serieuze vuiligheid...

Had zelf eens gekeken voor een windmolentje in mijn tuin. Ruimte genoeg zonder de buren te storen. Kan de overheid de particulieren niet steunen voor zulke initiatieven ? Zo'n molen kost te veel momenteel, maar dat was bij de zonnepanelen ook het geval tot men ze massaal begon af te nemen. En zo'n molen gecombineerd met zonnepanelen, dan zou je toch al een heel eind komen ? Ik zou er bvb meerdere of een grotere kunnen plaatsen en hiervoor vergoed worden door andere gebruikers in de buurt. 

Probleem volgens mij is dat men nu snel snel oplossingen zoekt zonder alternatieven. Bvb de houding tov dieselwagens. Terwijl ze eigenlijk weten dat een moderne direct ingespoten benzinemotor nog vervuilender is. Ik snap totaal niet meer waarop het beleid momenteel gebaseerd is om op langere termijn iets te verwezelijken. Is onmogelijk denk ik iets om te keren wat doorheen 100 jaar stelselmatig gecreeerd werd. 

Electrische wagens, allemaal goed en wel, maar momenteel te duur voor hetgene je krijgt en bijlange niet haalbaar voor iedereen door die onmogelijkheid tot laden als stadsbewoner (of gewoon iemand die geen oprit of garage heeft). Ik ben er niet tegen, zou een equivalent van een 5 serie, X4, A6 enz heel goed zien zitten... aan de prijs van een huidige diesel. Maar of het milieu hiermee echt geholpen is, weet ik ook niet zeker. Een batterij zou vervuilend zijn bij recyclage, je moet de grondstoffen die nodig zijn en de assemblage in rekening brengen,... Wellicht is het milieu meer geholpen als ik wacht met vervangen tot ik het eigenlijk van plan was...

Geplaatst:
1 hour ago, Tjeu said:

Off grid gaan kost je al gauw dik 300.000 euro (en dan moet de gemiddelde Belg nog steeds inboeten op comfort). Uiteraard is off grid wel heel extreem. Maar voor minder dan 100.000 euro ga je niet ver lopen. 

Ik ken mensen die op een boot wonen en die zijn ook off grid. Dat heeft geen 100K gekost hoor :lol:

Geplaatst:

ik woon daar ?

En naar onder toe heb je Moeskroen. 

Geplaatst:

Het valt toch op dat heel die zone gesatureerd is (op dat tweede kaartje) in dezelfde mate als bv. Antwerpen centrum of BXL.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid