Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
2 minuten geleden, wooter zei:

Ik weet nog een interparking waar regelmatig plaats is aan de laadpalen, maar ik ga niet zeggen waar :)

Of je nu wil zeggen waar of niet, deze zin staaft enkel mijn argument :).

Geplaatst:
3 minuten geleden, stijn82 zei:

En met een gigantisch duur tarief van 18 euro per dag, moeten ze toch wel rap zo'n laadpuntje bijeen kunnen sparen.. 

En dus minder winst maken? 

Het is geen investering he, door die 8 laadpunten gaan ze niet ineens hun omzet verhogen. Een parking is geen non-profit hoor :D 

Geplaatst:

De i3 is de perfecte gezinswagen, als ze hem 10k goedkoper maken, de kofferruimte verdubbelen, de range 100 km uitbreiden, de laadsnelheid verdubbelen... oh ja en als ze wat aan het uiterlijk doen. 

Doet mij een beetje denken aan mijn bomma, die zou het perfecte karreke zijn als ze er wielen onder zetten. 

Gast wooter
Geplaatst:
3 minutes ago, Dirk75 said:

De vraag was, waarom niet meer...

50 elektrische auto's in een parking. En 60A is al veel voor een parking, zeker als ze gaan factureren op capaciteit.

Pure rekensommetjes.

Nu spreek je al over 50 elektrische auto's in een parking. Als je serieus bent om deze alle 50 te laden, ga je dan nog altijd maar een 60A aansluiting voorzien? Zeker omdat je je inkooptarief aan industriële stroom kan herverkopen aan 30 cent per kWh. 400A aansluiting en je kan iedereen continu laden aan 3,2kW.

Vind je die getallen veel? Bij een klant staan 14 laadpalen die elk 11kW geven. Dus 154kW aan vermogen beschikbaar. Dat is dus 385A aan driefase 400V dat beschikbaar is.

Gast wooter
Geplaatst:
3 minutes ago, Polygoon said:

En dus minder winst maken? 

Het is geen investering he, door die 8 laadpunten gaan ze niet ineens hun omzet verhogen. Een parking is geen non-profit hoor :D 

Omdat er laadpalen staan ga ik in die parking laden, in plaats van een andere.

Er is dus wel degelijk een profit aan voor de parking die wel laadpalen heeft.

Gast Dirk75
Geplaatst: (aangepast)
22 minuten geleden, wooter zei:

Pure rekensommetjes.

Nu spreek je al over 50 elektrische auto's in een parking. Als je serieus bent om deze alle 50 te laden, ga je dan nog altijd maar een 60A aansluiting voorzien? Zeker omdat je je inkooptarief aan industriële stroom kan herverkopen aan 30 cent per kWh. 400A aansluiting en je kan iedereen continu laden aan 3,2kW.

Vind je die getallen veel? Bij een klant staan 14 laadpalen die elk 11kW geven. Dus 154kW aan vermogen beschikbaar. Dat is dus 385A aan driefase 400V dat beschikbaar is.

Technisch is alles mogelijk... maar aan welke prijs?

Waarom geven ze de 3 ook geen gratis laadkaart?

Snel door de bocht: Investering : € 5000 per paal 

stroom aankopen: € 0.2 Verkoop €0.3

Winst: € 0.1

Dode punt: € 5000 / € 0.1 = 50.000 kwh per paal.

24h per dag 365 dagen =  8760 uren per jaar

50.000kwh/8760 = 5,7 jaar Dan pas winst... En de paal moet dan 24/24 bezet zijn.

En dan moeten ze nog eens betalen voor de parking.

Andere berekeningsmodellen zijn mogelijk, forfait van € 12 en 24h parkeren en laden bv.

Er zit een denkfout in mijn berekening zie ik nu!!!!! Nu effe geen tijd meer ? 

aangepast door Dirk75
Gast wooter
Geplaatst:
1 minute ago, Dirk75 said:

Technisch is alles mogelijk... maar aan welke prijs?

Wat denk je dat een 400A aansluiting kost jaarlijks? En dan de ingekochte stroom met een flinke marge herverkopen?

Geplaatst:
50 minuten geleden, wooter zei:

Omdat er laadpalen staan ga ik in die parking laden, in plaats van een andere.

Er is dus wel degelijk een profit aan voor de parking die wel laadpalen heeft.

Leuk maar wat is het percentage van wagens die op zo'n plaats mogen staan t.o.v. een universele plaats? Dat ik dat hier met hand en tand moet uitleggen dat een universele plaats meer bruikbaarheid heeft dan een laadpaal :fp: . 't Moet zijn dat jullie het niet willen snappen.

Gast wooter
Geplaatst:

Ik snap het wel, maar je vraagt het businessplan van een parking met laadpunten uit te leggen, terwijl noch jij noch ik de juiste cijfers hebben.

Hetzelfde verlies heb je ook als je 2 gehandicapten-parkeerplaatsen voorzien in plaats van 3 normale parkeerplaatsen. Zit daar een wetgeving achter? Goodwill van de parkeergarage? En gaat dat dan ook op voor laadpunten in zo een parkeergarage?

Geplaatst:
Tesla stop (verplicht) vooruitgang

329977a1211541cf2bd1cc8285e82fac.png&key=e995f19bef9b687cd127c22a8412f4758a6ef4ccad98872fd25332a3cce0f995

5219f151dd3e2dde52f43e81d811d5af.png&key=6305e04be5dbb1018ef244f2002bddd34b931ec675af6b5d5b9e10e246a3e0d0

Vs

Dino stop (free choice) voorbijgestreefd

4ac05bcb94255b849b5b6632242ae4dd.jpg&key=45bd3ea296ac0853fbf249f20fdc1cfa3a6090f91047c74dce3e0230aa0fdec3

622c62e5f159b84469c1e587231f415a.jpg&key=5f5df969f37095023e4188b97d030421871168230bae16aa58295d023031a43a

Na het Superchargen had ik ook kunnen stoppen waar jij met uw gevleugeld ding staat. Dus uw stelling is zo scheef als maar kan zijn.
Geplaatst:
Tot de winnaar is gekend.

Ik ben winnaar. Ik heb een Tesla en een GT3. Ik kan dus kiezen. [emoji2]
  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 2
Geplaatst:
9 minuten geleden, wooter zei:

Ik snap het wel, maar je vraagt het businessplan van een parking met laadpunten uit te leggen, terwijl noch jij noch ik de juiste cijfers hebben.

Daar vraag ik helemaal niet achter, dat maak jij er van :). Ik ga uit van mijn eigen ervaring waarbij de meeste laadpaalplaatsen meestal leeg zijn. Erger nog, sommige EV rijders denken dat die plaatsen voor hen zijn voorbehouden ook al zijn ze niet aan het laden :fp:.

9 minuten geleden, wooter zei:

Hetzelfde verlies heb je ook als je 2 gehandicapten-parkeerplaatsen voorzien in plaats van 3 normale parkeerplaatsen. Zit daar een wetgeving achter? Goodwill van de parkeergarage? En gaat dat dan ook op voor laadpunten in zo een parkeergarage?

2 gehandicapten plaatsen vs 8 of meer laadplaatsen ... :) 

Gast wooter
Geplaatst:

Meestal is de ratio omgekeerd; 8 gehandicaptenplaatsen en 2 laadplaatsen.

Geplaatst:

8 gehandicaptenplaatsen? Dat ben ik ook nog nergens tegen gekomen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
8 gehandicaptenplaatsen? Dat ben ik ook nog nergens tegen gekomen.

Gehandicapten? Dat horen mindervaliden niet graag.
Geplaatst:
2 minuten geleden, wooter zei:

Meestal is de ratio omgekeerd; 8 gehandicaptenplaatsen en 2 laadplaatsen.

In het gros hebben de interparkings in Antwerpen toch maar 2/3/4 gehandicaptenparkings.

Geplaatst:

de interparking aan antwerpen-centraal heeft 16 gehandicaptenplaatsen (en momenteel 2 laadpunten). 

Zolang het aantal laadpunten min of meer in verhouding is met het aantal elektrische wagens, is er geen probleem. En als ze toelaten om een gewone wagen op een laadplek te parkeren als alle andere plekken vol zijn, is er ook geen capaciteitsprobleem. A la limite kan men aan elke parkeerplaats een laadpaal zetten en dan maakt het niet meer uit wie waar gaat staan. In praktijk hoeft het zo ver niet te komen want niet elke elektrische wagen moet elke keer laden als die een parkeergarage inrijdt, toch niet als die 300 km range heeft. Niet vergeten, 300 km is al wel wat, veel mensen rijden niet meer dan 100 km op een dag. 

Geplaatst:
8 minuten geleden, stijn82 zei:

de interparking aan antwerpen-centraal heeft 16 gehandicaptenplaatsen (en momenteel 2 laadpunten). 

Leuk argument, kijk ondertussen ook eens naar alle anderen? Ik weet dat die er meer heeft, vandaar zei ik ook het gros ;) 

Geplaatst:

Is dat dezelfde parking als onder het kievitplein? Want daar staan ook wat laadpunten. Bij de nationale bank staan er ook en dat is goedkoper per dag.

Geplaatst:

Laat je dan ook je 911 staan omdat die geen range heeft van 780km?

Ik snap uw punt noch zebra echt niet meer. Denk dat we er al lang uit zijn dat voor langere afstanden een Tesla eerder een avontuur is en verder praktisch niks te bieden heeft. Wat mij betreft PUNT andere lijn. Blijf maar verder lullen
Geplaatst:
Hoeveel keer moet deze nutteloze discussie eigenlijk gevoerd worden? 

Idd
Geplaatst:
Over welke laadpalen heb je het?
Van de laadpalen beschikbaar in het NewMotion netwerk kan je vaak de status via hun app volgen. Zo kan je zien wanneer een paal vrij komt.
Ik heb nog nooit echt last gehad van een bezette paal, behalve 1 keer in een parkeergarage in Amsterdam toen er twee auto's met gewone verbrandingsmotor op de laadplekken stonden en ik dus niet kon laden, zodat ik na een optreden bij een supercharger moest laden.

Ik was vorige week in Amsterdam bij een bedrijf en, jawel, er stonden twee laadpalen. Ik heb niet kunnen bijladen wegens bezet .....straf dat Ik het omgekeerde tegenkom.

Ne mens zou gaan denken dat ze het er voor doen
Geplaatst:
5 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

punt noch zebra

Al die lange afstanden op korte tijd is niet goed voor uw verstand, Sjokke! Ge zou beter overstappen op nen Vissla Model Piks! Dat houdt je gezond! En ook de wereld!

Geplaatst:

Na het Superchargen had ik ook kunnen stoppen waar jij met uw gevleugeld ding staat. Dus uw stelling is zo scheef als maar kan zijn.

En je had dus extra tijd verloren en bovendien constant uw tempo moeten aanpassen. Ik moest niet omrijden en stoppen in Mulhouse en extra tijd opsouperen. Wat ging Ik daar trouwens gedaan hebben behalve “wachten”

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid