CAS 8.069 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 1 uur terug, Bart zei: Waarom nog zeker in 2028 krampachtig vasthouden aan oude technologie ? het is goed geweest met ic , het was leuk met ic, het is passé met ic. Welkom nieuwe technologie, die weer een periode nodig zal hebben om te evolueren, maar die zeker nu al vele voordelen heeft . 30 jaar geleden, was het vermogen ook niet spectaculair met een ic motor. Geef de batterij technologie nog eens 15 jaar , je zal wat zien denk ik. je gaat toch ook niet meer op zoek naar een Nokia 5510 . Nieuwe technologie? De elektrische auto bestaat al van voor 1900... In 1899 nam een Belgische auto zelfs het record om iets sneller dan 100kmph te gaan. Quote
Bart 207 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 (aangepast) 27 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Wat jij niet lijkt te zien is dat het niet voor iedereen vooruitgang is en ook niet voor elk gebruik ……dat is een ontwikkeling maar nog geen vooruitgang. Je kent mijn mening over zulke houding…….. het past in jouw wereldje dus andere mensen moet maar “bloeden” “Het gaat komen” ”Geef het nog 15 jaar” Welja akkoord ! Dan zullen we dat ook kopen hè. Het is toch al te gek om nu alle mensen te verplichten een technologie te kopen die voor hen duurder is en een achteruitgang in gebruik. Het past ook niet “in mijn wereldje , “het vergt een aanpassing , voor mij zoals voor iedereen. Voor de een wat meer dan voor de ander. Ik heb verschillende camionettes rondrijden , als ze eens ver gaan zullen ze moeten stoppen om te laden. Inderdaad 20 min x2 man aan mijn broek. Maar als ze in de buurt zijn zullen ze geen tijd meer verspillen met tanken door het thuisopladen. Het zal dus wel +_ op hetzelfde uitkomen. vroeger trapte ik ook een volledige tank leeg op verlof voor ik stopte , of kon ik ook zonder tanken over en weer naar de ardennen. Dat gaat nu niet meer , is dat vervelend = ja, is dat onoverkomelijk = neen. Je krijgt er andere dingen voor in de plaats , stilte , instant koppel,… mijne Nokia 5510 ging ook een week mee zonder opladen, een iPhone met moeite een dag . Waarom koopt men dan een iPhone? Je komt genoeg momenten tegen waarop je deze kan laden, idem met een auto. ik zat laatst in een taxi van Zaventem naar de Vlaamse ardennen . Zat die taxichauffeur bezig dat hij 600 km /dag moet rijden en dat dat niet gaat met een ev. Ik antwoordde hem, je hebt daarjuist 30 min staan wachten op mij. Als je hem die periode in de lader had gestoken op de luchthavenparking was hij al vol. Dat is dus wat ik bedoel met het niet willen. je kan toch niet verwachten dat men als fabrikant er verder gaat in investeren zonder voldoende verkoop. Er zullen zeker wel goedkopere versies uitkomen tegen 2028, vraag en aanbod Om mijn voorbeeld van een Nokia te blijven volgen deze koste vroeger rond de 250€ een iPhone rond de 750€ . Hoeveel % heeft ondertussen een smartphone ? 7 november 2021 aangepast door Bart Quote
Dimitri 734 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 Je vergeet er wel bij te vermelden dat een smartphone louter een gebruiksvoorwerp is, die vergelijking is dus nogal ver gegrepen. En ja, voor 90% van de bevolking is de auto ook een gebruiksvoorwerp, maar waarom mag de overige 10% dan geen gewone ICE meer kopen, zoals de regering graag zou willen? Toen de auto opkwam werden paard en kar ook niet verboden Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 Zoals steeds aannames over toekomst. Neem nu het voorbeeld van je taxi chauffeur. Hij moet zijn 30 min wachten inplannen en er moeten laadpalen in de buurt zijn….. En ook hier weer, heel je betoog gaat over anders gaan leven en aanpassen…..voor mensen die veel met de auto rijden is dat tijdverlies, kost en minder gemak. Stop met dat vooruitgang te noemen. Tegen 2028 tegen 2029 zal dit en dat ………is het zo dom om te wachten tot de technologie en de installaties er ook effectief zijn ipv met aannames te werken. Ik ging tegen 2024 ook xx aantal fietsen verkopen. Maar ondertussen zijn er logistieke en toeleveringsproblemen en gaat dat niet lukken. Stel u voor dat je me VERPLICHT had om al personeel en financiële engagementen aan te gaan…… Je moet anders ook eens praten met mijn Deense leverancier wat een miserie zijn buitenlandse reizen zijn doordat de klassieke auto er onbetaalbaar is geworden. Voor die mens is de klok 25 jaar achteruit gedraaid….. Toch makkelijk om altijd andere mensen dingen op te leggen waar jij weinig last van hebt. Ik rijd geen motorcross dus laat ons alle circuits sluiten. Ik rijd geen mountain bike dus laten we elke mooie track afsluiten voor de “natuur” Enz….. eerlijk ik word kotsmisselijk van dat soort mentaliteit. Ik ben niet tegen evolutie maar laat technologie en vooruitgang hand in hand gaan op realistisch tempo. 9 Quote
Bart 207 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 Dat is in een samenleving wonen, politiekers maken beslissingen waar je niet altijd akkoord mee bent, Waarom mag ik geen 200Km/h op de autostrade rijden? voor 90% is 120 goed, veiligheid, milieu,blablabla,..., die 10% andere (zoals ik die graag eens gas geeft) = pech. Quote
Bart 207 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 8 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Zoals steeds aannames over toekomst. Neem nu het voorbeeld van je taxi chauffeur. Hij moet zijn 30 min wachten inplannen en er moeten laadpalen in de buurt zijn….. En ook hier weer, heel je betoog gaat over anders gaan leven en aanpassen…..voor mensen die veel met de auto rijden is dat tijdverlies, kost en minder gemak. Stop met dat vooruitgang te noemen. Tegen 2028 tegen 2029 zal dit en dat ………is het zo dom om te wachten tot de technologie en de installaties er ook effectief zijn ipv met aannames te werken. Ik ging tegen 2024 ook xx aantal fietsen verkopen. Maar ondertussen zijn er logistieke en toeleveringsproblemen en gaat dat niet lukken. Stel u voor dat je me VERPLICHT had om al personeel en financiële engagementen aan te gaan…… Je moet anders ook eens praten met mijn Deense leverancier wat een miserie zijn buitenlandse reizen zijn doordat de klassieke auto er onbetaalbaar is geworden. Voor die mens is de klok 25 jaar achteruit gedraaid….. Toch makkelijk om altijd andere mensen dingen op te leggen waar jij weinig last van hebt. Ik rijd geen motorcross dus laat ons alle circuits sluiten. Ik rijd geen mountain bike dus laten we elke mooie track afsluiten voor de “natuur” Enz….. eerlijk ik word kotsmisselijk van dat soort mentaliteit. Ik ben niet tegen evolutie maar laat technologie en vooruitgang hand in hand gaan op realistisch tempo. vroeger stak ik al mijn afval in brand achter in mijn hof, nu moet ik betalen en sorteren. wat een tijdsverlies. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 2 hours ago, Bart said: Geef de batterij technologie nog eens 15 jaar , je zal wat zien denk ik. Dat zei men 15 jaar geleden al, en we zitten nog altijd met Li-iOn batterijen te knoeien .... op batterij-vlak is er nog altijd bitter weinig vooruitgang. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 1 uur geleden, CAS zei: Nieuwe technologie? De elektrische auto bestaat al van voor 1900... In 1899 nam een Belgische auto zelfs het record om iets sneller dan 100kmph te gaan. Ja, maar de evolutie van batterij en aandrijving zal nu pas goed beginnen. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 24 minuten geleden, ir_fuel zei: Dat zei men 15 jaar geleden al, en we zitten nog altijd met Li-iOn batterijen te knoeien .... op batterij-vlak is er nog altijd bitter weinig vooruitgang. Evolutie vraagt tijd en geld, en pas nu begint de doorbraak van EV’s. Heel zeker is men op zoek naar verbeteringen. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 Just now, BMWMB said: Evolutie vraagt tijd en geld, en pas nu begint de doorbraak pas van EV’s. Heel zeker is men op zoek naar verbeteringen. Ze zijn al 20 jaar op zoek naar verbeteringen. Of denk je dat batterijen enkel in EV's werden gebruikt tot nu toe, en dat de vraag naar batterijen die langer meegaan niet bestond? Quote
Populair bericht Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 7 november 2021 Populair bericht Geplaatst: 7 november 2021 26 minuten geleden, Bart zei: vroeger stak ik al mijn afval in brand achter in mijn hof, nu moet ik betalen en sorteren. wat een tijdsverlies. Wat een debiele vergelijking. Nooit gedaan trouwens. Maar goed jij rijdt met een EV van +100.000 euro en vindt dan maar dat iedereen ook EV moet rijden voor de technologie en op punt staat en betaalbaar is. Die technologie is zo geweldig dat onze bussen nog niet EV zijn, onze vrachtwagens nog niet EV zijn, onze vliegtuigen niet op elentriek vliegen, boten dieselmotoren nodig hebben… maar als jij als mens voor je job die auto echt nodig hebt moet je maar meer tijd maken en al het ongemak betalen. Waarom altijd hetzelfde liedje: rijke mensen die met fiscaal voordeel in een +100.000 EV rijden welke past binnen hun levensstijl die dit soort beslissingen toejuichen. Ik ben heel zeker dat “in afwachting” bv de mogelijkheid om hybride te rijden met verplicht EV modus in steden veel realistischer en haalbaar zou zijn. Maar goed het moet symbool politiek zijn verplicht door eco kapitalisten. Is dat tegen vooruitgang zijn? Helemaal niet, ik pleit voor een realisme waar economie en ecologie positief met mekaar evolueren. En ondertussen waarlijk NIEMAND op dit oude continent die oproept om bv geen handel te drijven of met enorme restricties met landen die hun voeten vierkant vegen aan het klimaat. Onze batterijen halen we uit China de zeevracht is overbelast om al onze consumptiegoederen naar hier te brengen, heel onze economie (zie mijn sector) wordt overgenomen door Amerikanen, Aziaten en Russen. Onze electriciteit hangt af van het gas uit Rusland enz….. Maar o wat scheppen we genoegen om met de sleutels van onze Taycan in de zak alle mensen financieel, economisch, praktisch het leven zuur te maken door absurde maatregelen in onze blinde micro wereld. 10 Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 En waar komt uw benzine vandaan, een volle tank, iedere paar 100km? @Bart Doe maar geen moeite, want tegen deze mannen kunnen we de discussie toch niet winnen. Tijd brengt raad… Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 49 minuten geleden, Bart zei: Dat is in een samenleving wonen, politiekers maken beslissingen waar je niet altijd akkoord mee bent, Waarom mag ik geen 200Km/h op de autostrade rijden? voor 90% is 120 goed, veiligheid, milieu,blablabla,..., die 10% andere (zoals ik die graag eens gas geeft) = pech. Idd Bart jij bent dan het type dat wil dat we straks 50 als maximum snelheid op de Ring mogen aanhouden. En ja ik ken het grapje dat we al blij zouden zijn dat gemiddeld te kunnen rijden. Realisme is idd geen 200 Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 50 op de Ring is overdreven, maar 90 of 100 is zeker snel genoeg. Die knop van snel rijden op de snelweg heb ik ook al omgedraaid. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 1 minuut geleden, BMWMB zei: @Bart Doe maar geen moeite, want tegen deze mannen kunnen we de discussie toch niet winnen. Tijd brengt raad… Idd geef het tijd en evolueer, doe de zaken op een realistische manier. Daar ben ik het dus mee eens. En durf breder te kijken…. Heel onze transport keten, ons consumptie gedrag zit compleet fout. Maar dat lef hebben we niet hè ? Nee want we zijn compleet afhankelijk geworden van sterke machten. Zwitsers zijn nu toch geen milieu haters maar doen aan evolutie op ecologisch vlak. Quote
Jules_W 4.838 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 Wat men vergeet of niet wilt zien in deze discussie is dat niemand het monopoly heeft op liefhebberij. Autominded zijn is voor de ene graag uitpakken met 'nen dikken bak', voor de andere de techniek apprecieren maar miscchien voor iemand anders alleen het rijden en boeit de techniek daarachter helemaal niks of een combinatie van de drie. Ik hoor bij het gedeelte dat de techniek erachter belangrijk vindt en ik houd van ICE motoren en alles wat daar rond hangt. In elektrische auto's is het ICE gedeelte weg, dus de werking van die auto's interesseert me ook wel maar in veel mindere mate. Zomaar zeggen dat iedereen moet mee-evolueren is dan wel goed, maar er worden mensen tekort gedaan die graag zelf sleutelen of interesse hebben in die techniek. Je kan dan zeggen "tough luck". Het is zoals horloges hé, veel mensen kopen een rolex om aan den toog de grote jean uit te hangen, iemand anders wilt dat mechanisme van 5.000 minuscule onderdelen horen werken; Die wilt mechanische perfectie aan zijn pols. Als die allemaal opeens met batterijen moeten werken krijg je ook opstand van liefhebbers en dan is dat niet "niet willen meegaan met uw tijd" maar gewoon het gedwongen einde van een tijdperk en een hobby die verdwijnt. 1 Quote
Bart 207 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 22 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Idd Bart jij bent dan het type dat wil dat we straks 50 als maximum snelheid op de Ring mogen aanhouden. En ja ik ken het grapje dat we al blij zouden zijn dat gemiddeld te kunnen rijden. Realisme is idd geen 200 daarin ben je toch niet helemaal juist, zou ik anders een turbo -ev kopen?. maar ik geef 100% toe , indien er geen ev fiscale voordelen geweest zouden zijn ,ik nu met een pana turbo aan het rondrijden was. je weet dat die voordelen niet gaan blijven maar ondertussen heb je ze,.... ben ik een groene, niet echt, meer iemand die het financiele maximale uit de politieke beslissingen haalt om zo goedkoop mogelijk met dergelijk vermogen rond te rijden. Ik ga geen vaa , taxen BIV van 10den euro per jaar betalen, zo een grote autoliefhebber ben ik nu ook weer niet. indien men morgen beslist autos boven de 25D€ niet meer aftrekbaar, zoek ik wel iets eronder en byby taycan. 18 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Idd geef het tijd en evolueer, doe de zaken op een realistische manier. Daar ben ik het dus mee eens. En durf breder te kijken…. Heel onze transport keten, ons consumptie gedrag zit compleet fout. Maar dat lef hebben we niet hè ? Nee want we zijn compleet afhankelijk geworden van sterke machten. Zwitsers zijn nu toch geen milieu haters maar doen aan evolutie op ecologisch vlak. in het laatste geef ik je wel volledig gelijk, het is niet normaal zoals het nu gaat, zo kan het niet verder. 3 Quote
ICM 24.885 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 1 minuut geleden, Bart zei: Ik ga geen vaa , taxen BIV van 10den euro per jaar betalen, zo een grote autoliefhebber ben ik nu ook weer niet. Niet overdrijven hè, had je een goedkopere Taycan gekocht, dan was je minder geld kwijt aan de staat als BTW. En/of met dat lagere aankoopbedrag had je geld over voor vele jaren rijtaks. 1 Quote
Bart 207 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 noem eens iets met +-500kw , en geen oude auto's (geen interesse in) , met 4 zitplaatsen en normale taxen , VAA, aftrekbaarheid? Quote
CAS 8.069 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 45 minuten geleden, Bart zei: noem eens iets met +-500kw , en geen oude auto's (geen interesse in) , met 4 zitplaatsen en normale taxen , VAA, aftrekbaarheid? Ram TRX 1 2 Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 54 minuten geleden, ICM zei: Niet overdrijven hè, had je een goedkopere Taycan gekocht, dan was je minder geld kwijt aan de staat als BTW. En/of met dat lagere aankoopbedrag had je geld over voor vele jaren rijtaks. Ja, maar dan heb je telkens minder auto, en als je een ICE koopt weet je niet of je ‘m nog deftig verkocht gaat krijgen. Quote
Bart 207 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 3 minuten geleden, CAS zei: Ram TRX Sorry in zoiets wil ik niet rijden , ik rijd nog liever met mijne camionette Quote
CAS 8.069 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 2 minuten geleden, Bart zei: Sorry in zoiets wil ik niet rijden , ik rijd nog liever met mijne camionette Ik beantwoorde gewoon je vraag. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 Ik 12 minuten geleden, CAS zei: Ik beantwoorde gewoon je vraag. Bart had moeten zeggen ‘berline’ of auto met normale afmetingen en dus geen halve vrachtwagens. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 Denk je nu echt dat ik een Lichte vracht ga kopen voor mijn lange afstanden, met het risico op gigantisch waardeverlies, indien een EV mij dezelfde voordelen zou geven? Indien technologie echt vooruitgang zou geven? Ik zeg je, mocht dat zo zijn, ondanks het (voor mij) mindere rijplezier, ik sowieso een EV zou kopen. Zonder twijfelen. Misschien moeten we durven toegeven dat het niet voor iedereen atm "vooruitgang is". Dat is zoals zeggen dat je je Nokia moet verkopen terwijl de nieuwe telefoon alleen maar via wifi kan bellen aan een hogere kwaliteit....... "je kan wel altijd een wifi netwerk vinden". Is dat vooruitgang? Nee dat is nieuwe technologie misschien maar nog geen oplossing die vooruitgang voor iedereen biedt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.