Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
32 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

https://www.hln.be/dossier-klimaatakkoord/elektrisch-rijden-vanaf-2029-experts-plaatsen-kanttekeningen-autodrukte-zal-net-toenemen~a7402d03/?fbclid=IwAR3JH9B_r2vAvba0k1KSmJwqJAOPnhuWBebEtZDbGhE0ftZ-4LNh4IAq0WA

de km heffing komt al weer opnieuw op tafel...maar waar ze nooit over spreken is hoe dat dat zit voor buitenlandse nummerplaten? Gaan ze dan toch ook een vignet invoeren of tolpoortjes?

Gisteren daar nog een studie van gelezen. Inderdaad, er zou dan ook een vignet moeten komen voor buitenlanders...

Verder zie ik hierin nog wel een klein lichtpuntje voor ons liefhebbers, dan mogen ze nog goed doorrekenen per km voor je "vervuilende" kist, als je daar enkel plezier km's mee rijdt...

Geplaatst:

Het zal ook afhangen van de regering die vanaf 2024 wordt gevormd, want groen is nu reeds niet tevreden dat het maar 40 ipv de nodige 47% is. Dus wie weet veranderen of verscherpen die maatregelen nog. 

Geplaatst:
3 uren geleden, Jules_W zei:

Het vreemde aan de afgelopen pagina's is dat een particulier en een budget van 25k voor een auto de maatstaf is. Het meerendeel van de mensen in onze straat heeft geen 10k budget, of zelfs 5k om aan een auto te geven.

Ligt er ook aan he, de ene wijk of straat is de andere niet.
Als ik zie waar de mensen hier in de straat allemaal mee rijden. Zeker de helft van de auto's hier in de straat zijn duurder dan de mijne.

3 uren geleden, Liquid Li0n zei:

zeker waar! ook onder vrienden, die kunnen geen 20k uitgeven aan een auto ze. Meeste willen dat ook niet uitgeven, omdat dat een noodzakelijk kwaad is. Hun appartement of klein rijhuis is al duur genoeg, en zeker met de huidige prijzen van alles.

Ja, zo ken ik ook mensen, een ex collega van mij moest zelfs lenen voor een tweedehands bestelwagen van 7000 euro te kopen.

Ik heb altijd gezegd dat ik voor een auto nooit zal lenen, kan ik het niet betalen, dan koop ik het niet (zoek ik wel iets goedkoper).

Geplaatst:

Dat van die Rivian was een reactie op onderstaand bericht van Jokke_vlo

18 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Trouwens nog ne leuke. Ik heb een boot en een auto om on track te gaan rijden. Ik zoek een EV die 2,5 ton mag trekken in de verplichte wereld.

Volgens mijn bron bestaat er zo 1 "toekomstige" wagen. De Tesla cybertruck lijkt me de enige keuze. 

Compleet wacko zijn ze hier.

Hij zegt dat er maar 1 wagen EV is die meer dan 2,5 ton kan trekken en dat is dus niet het geval.
De Rivian kan dat ook, de elektrische F150 trouwens ook.

Geplaatst:
2 uren geleden, knight-rider zei:

Dat van die Rivian was een reactie op onderstaand bericht van Jokke_vlo

Hij zegt dat er maar 1 wagen EV is die meer dan 2,5 ton kan trekken en dat is dus niet het geval.
De Rivian kan dat ook, de elektrische F150 trouwens ook.

Je zit wel aan de verkeerde kant van het water. 

Geplaatst:
Op 4/11/2021 om 10:34, BMWMB zei:

Loop jij ook het ganse jaar rond met uw skibotten? Niemand verplicht u om alle kilometers te doen met een auto die zoveel kan trekken. Iemand die een boot en een race-auto kan kopen, die kan ofwel een zwaardere auto bijkopen voor die paar km's, of een bestelwagen van de firma nemen, ofwel een auto huren voor deze verplaatsingen. 

Waar een wil is, is een weg...

Waarom heb jij met jouw mening over EV en de nieuwe wetgeving. Je waar een wil is, is een weg enz....... geen Tesla Model X ipv een Range Rover. Daar kan ik dus echt niet bij he........... 

23 uren geleden, BMWMB zei:

Kijk, dit is nu een reactie van iemand die wil veranderen, en die ook inzet dat het zal veranderen.

beter dan @Jokke_vlo die vindt dat ik er maat wat uitkraam, en dat ik arrogant ben... Dat is duidelijk een reactie van iemand die enkel maar naar de nadelen wil kijken.

Zoals ik al zei. het is maar hoe je wil denken. Of je ziet overal problemen in, of je ziet overal een oplossing voor... Waar een wil is, is een weg. 

Nog eens :) : Waarom heb jij met jouw mening over EV en de nieuwe wetgeving. Je waar een wil is, is een weg enz....... geen Tesla Model X ipv een Range Rover. Daar kan ik dus echt niet bij he........... 

Waarom zijn je bedrijfswagens nog geen EV's? Waar een wil is, is een weg, toch? 

Kijk je dan niet naar de voordelen? 

20 uren geleden, BMWMB zei:

Ik wilde enkel maar aantonen dat er alternatieve zijn. Misschien dat deze moeilijker en/of duurder zijn, ja, maar er zijn alternatieven. En tegen dan zijn er misschien nog meer.

Nogmaals, jij ziet het van de negatieve kant, en ik van de positieve. 

Waarom zet je die positieve kant dus niet om in realiteit? Je daden staan toch niet echt in lijn met je idee? 

ps: ik wil graag een kleine disclaimer bijvoegen. Een forum is een discussie platform. En ik weet dat ik David geraakt heb door te zeggen dat zijn houding arrogant is met zijn discussie positie. Het gaat niet om de man David, het gaat om het standpunt dat ik arrogant vind. Toch even belangrijk om de nuance te maken: het begrip ruzie maken en een stevige discussie zou wil ik duidelijk uit mekaar te trekken. Ik ga in discussie over een standpunt, stelling, houding maar aub ik heb daarom geen oordeel over de mens in zijn geheel, op zich, en ja soms is het scherp ;) David vind ik irl een aimabel man trouwens. 

• Vind ik leuk 5
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Ik moet eerlijk toegeven dat dit topic interessanter en interessanter wordt om ook een standpunt van een of meerdere bedrijfsleiders te zien die OOK met de materie worstelen.

Ik heb geen flauw idee wat t gemiddeld leasebudget is wat iemand mag spenderen aan ne auto, maar toen ik vorige maand een eerste loonvoorstel kreeg om met een auto het verschil in nettoloon tussen B en NL te compenseren ben ik toch stevig verschoten dat daar zelfs geen "kale" e-208 (om voorbeeld te pakken) in pastte.

Ik zit in zo'n situatie waar als ik terug in B wil komen werken er 9/10 een salariswagen voorgesteld wordt, maar die zou dan wel een beetje nuttig ingezet moeten kunnen worden, als in ik heb nu een camionette om in t weekend met de hond weg te gaan, die optie zou toch minstens moeten blijven bestaan want camionette zou dan plaats moeten maken voor "firmakrel". Maar om nu een Zwitserse herder in de koffer van een (e-)208 te proppen, daar wordt die niet echt vrolijk van denk ik.
En ja, dan kijk ik naar ev's omdat ik toch een beetje techneut ben die wel wil, maar op dit moment gewoon niet kan meespringen in al die nieuwe technologieen. Een huis bouwen om aan de toekomstige normen te voldoen kost ook geld genoeg.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
8 minuten geleden, Joske zei:

Ik moet eerlijk toegeven dat dit topic interessanter en interessanter wordt om ook een standpunt van een of meerdere bedrijfsleiders te zien die OOK met de materie worstelen.

Ik heb geen flauw idee wat t gemiddeld leasebudget is wat iemand mag spenderen aan ne auto, maar toen ik vorige maand een eerste loonvoorstel kreeg om met een auto het verschil in nettoloon tussen B en NL te compenseren ben ik toch stevig verschoten dat daar zelfs geen "kale" e-208 (om voorbeeld te pakken) in pastte.

Herkenbaar. Met enige schroom moet ik toegeven dat we nog klassieke budgetten hanteren die geen rekening houden met de aftrekbaarheid. Dat is eigenlijk best dom, moet ik toegeven. Want indien een werknemer overweegt om een duurdere hybride/EV te nemen, dat nu misschien niet kan omwille van z'n budgetbeperking. We moeten er dus werk van maken om budgetten om te vormen naar TCO budgetten, waarbij de totale kostprijs na aftrek van de belastingen bekeken wordt ipv de zuivere aanschafwaarde. Da's enerzijds ook wel tricky, want de overheid durft al wel eens van richting te veranderen en de spelregels overhoop te gooien... en da's mogelijks één van de redenen waarom nog niet iedereen op TCO zijn budgetten afklopt. Ik heb gezien dat Directlease.be ondertussen TCO cijfers op hun website gebruikt, ik dacht er werk van te maken om dat bij ons ook vanaf volgend jaar in te voeren.

Geplaatst:

Eigenlijk komt het erop neer dat in België de volledige loonkosten moeten herbekeken worden.  

nu krijgt men salariswagens om een deel overbelasting te ontwijken, deze rijden veel meer nutteloze km, aja tis toch op kosten van de firma . 

Geef de mensen in plaats van een auto ,extra loon dat ze ermee doen wat ze willen. 
willen ze een ev, ic , fiets , groter huis , … uw keuze.

Er zal veel minder nutteloos rondgereden worden , men kan zo zonder grote drama’s met de prijs van de brandstoffen te verhogen iedereen sturen in de richting ze willen gaan.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
26 minuten geleden, Logic zei:

Herkenbaar. Met enige schroom moet ik toegeven dat we nog klassieke budgetten hanteren die geen rekening houden met de aftrekbaarheid. Dat is eigenlijk best dom, moet ik toegeven. Want indien een werknemer overweegt om een duurdere hybride/EV te nemen, dat nu misschien niet kan omwille van z'n budgetbeperking. We moeten er dus werk van maken om budgetten om te vormen naar TCO budgetten, waarbij de totale kostprijs na aftrek van de belastingen bekeken wordt ipv de zuivere aanschafwaarde. Da's enerzijds ook wel tricky, want de overheid durft al wel eens van richting te veranderen en de spelregels overhoop te gooien... en da's mogelijks één van de redenen waarom nog niet iedereen op TCO zijn budgetten afklopt. Ik heb gezien dat Directlease.be ondertussen TCO cijfers op hun website gebruikt, ik dacht er werk van te maken om dat bij ons ook vanaf volgend jaar in te voeren.

Daar betaal je je leasingmaatschappij toch voor om dat uit te zoeken?

9 minuten geleden, Bart zei:

Eigenlijk komt het erop neer dat in België de volledige loonkosten moeten herbekeken worden.  

nu krijgt men salariswagens om een deel overbelasting te ontwijken, deze rijden veel meer nutteloze km, aja tis toch op kosten van de firma . 

Geef de mensen in plaats van een auto ,extra loon dat ze ermee doen wat ze willen. 
willen ze een ev, ic , fiets , groter huis , … uw keuze.

Er zal veel minder nutteloos rondgereden worden , men kan zo zonder grote drama’s met de prijs van de brandstoffen te verhogen iedereen sturen in de richting ze willen gaan.

Je hebt ergens gelijk maar langs de andere kant zorgt de salariswagen ook wel voor een vernieuwing in het algemene wagenpark, wat op zich al een uitstootverlaging heeft gerealiseerd. Productie van de wagen zelf uitgesloten uiteraard, die cijfers ken ik niet.

Geplaatst: (aangepast)
18 minuten geleden, Hazen zei:

Je hebt ergens gelijk maar langs de andere kant zorgt de salariswagen ook wel voor een vernieuwing in het algemene wagenpark, wat op zich al een uitstootverlaging heeft gerealiseerd. Productie van de wagen zelf uitgesloten uiteraard, die cijfers ken ik niet.

En ook voor veel nutteloze km, omdat ze de brandstofkosten niet zelf moeten betalen. Kijk eens wat en waar ze zaterdag en zondag rondrijden.

ik ben zelf aannemer  , ik doe 75% van mijn werken in een straal van 25 km rond mijn huis .( al de rest weiger ik) Indien de brandstofkosten niet aftrekbaar zouden zijn en bv 5€ /liter worden . Gaat dit naar 95% gaan. Is dat dan zo slecht?

hetzelfde met salariswagens die eigen wagens worden, is dat nodig om 50 km verder te gaan schoppen? Lokaal is ook alles te krijgen?

aangepast door Bart
Geplaatst:
Zojuist, Hazen zei:

Wij betalen voor de wagens. Bij ons is er zelfs nog een vrije keuze van type wagen/merk, als het maar in 't budget past. Dat kadert binnen ons HR beleid. Probleem is dat je moeilijk richting kan bieden op basis van TCO denk ik. Tenzij we de wagens toch vastleggen, cat A is die wagen, cat B is die wagen, enzovoort.

Tot nu toe hebben we voor dat kader altijd Directlease.be gebruikt, omdat je daar snel kan ontdekken of een wagen binnen budget past. Alleen kan je daar je zoektocht ook niet beginnen met het TCO getal. Eigenlijk heb je zoiets als dit nodig om de verschillen te zien: https://stroohm.be/tco-vergelijkingen-elektrisch/

Ik ben fan van vereenvoudiging maar iedereen gewoon minder PB laten betalen klinkt heel goed en logisch, tot je gaat uittellen hoeveel inkomsten je zo verliest waarschijnlijk. Bij ons heeft 1 persoon een mobiliteitsbudget, waarbij ze het budget verdeeld tussen wagen/fiets/openbaar vervoer. We hebben spijt van het gedaan te hebben, want ieder jaar zitten we voor die ene persoon het restbedrag uit te tellen die ze nog bijkomend kan spenderen. En dat bedrag is doorgaans van dezelfde grootorde als de uurkost die erin kruipt om het uit te rekenen. ?‍♂️

Geplaatst:
14 minuten geleden, Logic zei:

Wij betalen voor de wagens. Bij ons is er zelfs nog een vrije keuze van type wagen/merk, als het maar in 't budget past. Dat kadert binnen ons HR beleid. Probleem is dat je moeilijk richting kan bieden op basis van TCO denk ik. Tenzij we de wagens toch vastleggen, cat A is die wagen, cat B is die wagen, enzovoort.

Tot nu toe hebben we voor dat kader altijd Directlease.be gebruikt, omdat je daar snel kan ontdekken of een wagen binnen budget past. Alleen kan je daar je zoektocht ook niet beginnen met het TCO getal. Eigenlijk heb je zoiets als dit nodig om de verschillen te zien: https://stroohm.be/tco-vergelijkingen-elektrisch/

Ik ben fan van vereenvoudiging maar iedereen gewoon minder PB laten betalen klinkt heel goed en logisch, tot je gaat uittellen hoeveel inkomsten je zo verliest waarschijnlijk. Bij ons heeft 1 persoon een mobiliteitsbudget, waarbij ze het budget verdeeld tussen wagen/fiets/openbaar vervoer. We hebben spijt van het gedaan te hebben, want ieder jaar zitten we voor die ene persoon het restbedrag uit te tellen die ze nog bijkomend kan spenderen. En dat bedrag is doorgaans van dezelfde grootorde als de uurkost die erin kruipt om het uit te rekenen. ?‍♂️

Juist daarom, geen salariswagens meer, iedereen in de plaats bv 700€ onbelast mobiliteitsbuget . Daar doe  mee wat je wil.

Geplaatst:
33 minutes ago, Bart said:

Juist daarom, geen salariswagens meer, iedereen in de plaats bv 700€ onbelast mobiliteitsbuget . Daar doe  mee wat je wil.

Moest het zo simpel zijn he ...

Geplaatst:
14 minuten geleden, ir_fuel zei:

Moest het zo simpel zijn he ...

Denk je dat ik mijn een taycan gekocht zou hebben indien in kon kiezen voor een deftige mobiliteitsbudget in de plaats ?

ik ga er liever mee op congé ?

Geplaatst:

Het probleem is dat ze daar al jaren mee zitten foefelen, cash for car, mobiliteitsbudget, whatnot, want ze komen er niet uit.

De theorie is simpel ja. 

In de praktijk gaat men dan gewoon ineens "iedereen" een virtuele firmawagen geven, ook mensen die er normaal geen zouden krijgen, puur als loonkostoperatie.

• Vind ik leuk 3
Geplaatst: (aangepast)

Op tweedehands wagens zou de regel van enkel electrisch (vanaf 2029) niet van toepassing zijn. Wel, dan schrijven de garages de nieuwe ICE's in op hun naam, en na een week verkopen ze die als tweedehands. Problem solved...

aangepast door Redfive
Geplaatst:
5 minuten geleden, krikke zei:

https://www.nationalgeographic.nl/video/tv/waterstof-onze-nieuwe-energie

Tegen dan de nieuwe schone energie, 6 min. tanken voor 6kg waterstof, goed voor 600km aan 60 euro momenteel maar dat zal goedkoper zijn tegen dan.

Paar maand terug had ik voor 60euro 700+ km rijbereik. Met huidige prijzen is het wel 120euro/130euro geworden... Voor verbruik van 21l/100km. 

Dus als dat over een stadswagen gaat lijkt mij dat nog vrij duur. 

Geplaatst:
3 uren geleden, Redfive zei:

Op tweedehands wagens zou de regel van enkel electrisch (vanaf 2029) niet van toepassing zijn. Wel, dan schrijven de garages de nieuwe ICE's in op hun naam, en na een week verkopen ze die als tweedehands. Problem solved...

En waarom kan de garage de ICE inschrijven dan? :D

Geplaatst:
4 uren geleden, PJH zei:

En waarom kan de garage de ICE inschrijven dan? :D

December 2028 ff 50.000 wagens inschrijven tiens ? 

Geplaatst:

Ergens in het buitenland inschrijven waar het nog kan en invoeren als tweedehands?

Geplaatst:

Waarom nog zeker in 2028 krampachtig vasthouden aan oude technologie ?

het is goed geweest met ic , het was leuk met ic, het is passé met ic.  
Welkom nieuwe technologie, die weer een periode nodig zal hebben om te evolueren, maar die zeker nu al vele voordelen heeft . 

30 jaar geleden, was het vermogen ook niet spectaculair met een ic motor.  Geef de batterij technologie nog eens 15 jaar , je zal wat zien denk ik.

je gaat toch ook niet meer op zoek naar een Nokia 5510 . 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Wat jij niet lijkt te zien is dat het niet voor iedereen vooruitgang is en ook niet voor elk gebruik ……dat is een ontwikkeling maar nog geen vooruitgang. Je kent mijn mening over zulke houding…….. het past in jouw wereldje dus andere mensen moet maar “bloeden”

“Het gaat komen”

”Geef het nog 15 jaar”

Welja akkoord ! Dan zullen we dat ook kopen hè. Het is toch al te gek om nu alle mensen te verplichten een technologie te kopen die voor hen duurder is en een achteruitgang in gebruik.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid