Liquid Li0n 979 Geplaatst: 15 november 2021 Geplaatst: 15 november 2021 klopt, zowel de benzine als diesel ALS een basis EV zal rond de 30 000 zijn, wat een fors bedrag is voor een jan modaal particulier Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 15 november 2021 Geplaatst: 15 november 2021 1 uur terug, Jokke_vlo zei: @Tjeu wat wil dat zeggen een absolute minderheid? Tis altijd zelfde he, als het de ANDER raakt en MIJ niet is er geen probleem. Vraag anders eens of morgen elke zelfstandige met winst op zijn zaak niet 25% maar 75% belast moet worden. Doe maar boys want diegenen die dat niet willen zijn een absolute minderheid. Trouwens hoeveel van die 66% blijft er nog over als je die 66% zegt dat ze vanaf 2027, ook privé, alleen nog een EV mogen of kunnen kopen? Of zeg hen dat vliegtuigreizen voor vakantiedoeleinden vanaf nu verboden zijn om iets te doen aan het klimaat. Tot het zwaar inhoudelijke argument waarmee je me het zwijgen wil opleggen Zo een type enquête met zulke vragen zijn toch compleet waardeloos? Zo kan je voor heel veel zaken zeggen dat er meerderheden zijn. Ik spreek trouwens nergens over klimaatterrorisme, men is hier ook sterk in woorden in de mond leggen, zelfs al voeg je een disclaimer toe. Klimaat dictatuur dat wil ik wel in de mond nemen als je wil, net als eco kapitalisme. Trouwens al de voorstanders van die Ev verplichting hier al eens gelezen. Als ik me niet vergis heeft 99% ervan een EV genre: Model S, Model3, E tron, Taycan etc......... makkelijk praten zo, nee? Ik volg trouwens zeker wel dat er veel zijn die meer willen, maar als puntje bij paaltje komt met de vinger zullen wijzen "dat die of die eerst eens iets doet". Maar als je dit leest: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/27/schade-van-overstromingsramp-opgelopen-tot-ruim-2-miljard-euro/ Dat vind ik vies. Echt vies. Als ik met 40.000 euro extra te lenen het mechanisme mee in gang kan zetten om zo zaken bij mij thuis te voorkomen, om ervoor te zorgen dat ik hier binnen 50 jaar nog kan wonen, zonder uit te drogen, te verzuipen, te verbranden, overspoelt te worden door klimaatvluchtelingen,... Zelf om die kans nog maar te halveren, dan betaal ik. Op flessen getrokken wordt de vraag vroeg of laat: wat mag het jou kosten om ook hier leefbaar te blijven leven? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 15 november 2021 Geplaatst: 15 november 2021 5 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Ik merk dat je al "misschien" gebruikt. Feit is dat hij "minder" duur zal worden dan een conventionele. En dat gaat vooral kunstmatig zijn imo. De grootste factor op gebied van prijs zal de overproductie zijn. ICE's zijn grotendeels zo 'goedkoop' door de overproductie die ze amper weggewerkt krijgen. Als de fabrikanten bij de overstap naar EV dezelfde werkwijze gaan hanteren, dan zullen de prijzen opnieuw kelderen. Doen ze dat niet en gaat vraag en aanbod meer in lijn komen te staan, dan is de kans inderdaad bestaande dat de prijzen hoog gehouden worden. Maar daarmee zullen ze nog niet hoger zijn dan ICE's. VW kondigde vorig jaar al luidop aan dat de ID3 maken 40% goedkoper is dan de Golf. En ja, de ID3 was toen al in productie. Op dit moment kunnen ze nog veel "extra" marge nemen om de investeringen terug te verdienen. Maar eens ze de omschakeling gemaakt hebben en de EV productie in de vingers zit en alle platforms meerdere modellen huisvesten, zullen de prijzen zeker zakken. En als ze niet willen, dan zullen ze wel moeten onder druk van de Chinese merken. 80% EV productie zit daar, net als afzetmarkt. Daar hebben ze wel al te kampen met overproductie. En die zal wel stap voor stap naar hier komen. Quote
msxx 7.826 Geplaatst: 15 november 2021 Geplaatst: 15 november 2021 19 minuten geleden, Tjeu zei: De grootste factor op gebied van prijs zal de overproductie zijn. ICE's zijn grotendeels zo 'goedkoop' door de overproductie die ze amper weggewerkt krijgen. Als de fabrikanten bij de overstap naar EV dezelfde werkwijze gaan hanteren, dan zullen de prijzen opnieuw kelderen. Doen ze dat niet en gaat vraag en aanbod meer in lijn komen te staan, dan is de kans inderdaad bestaande dat de prijzen hoog gehouden worden. Maar daarmee zullen ze nog niet hoger zijn dan ICE's. VW kondigde vorig jaar al luidop aan dat de ID3 maken 40% goedkoper is dan de Golf. En ja, de ID3 was toen al in productie. Op dit moment kunnen ze nog veel "extra" marge nemen om de investeringen terug te verdienen. Maar eens ze de omschakeling gemaakt hebben en de EV productie in de vingers zit en alle platforms meerdere modellen huisvesten, zullen de prijzen zeker zakken. En als ze niet willen, dan zullen ze wel moeten onder druk van de Chinese merken. 80% EV productie zit daar, net als afzetmarkt. Daar hebben ze wel al te kampen met overproductie. En die zal wel stap voor stap naar hier komen. Sinds wanneer is overproductie goedkoper? Economisch gezien is dat duurder, enkel op korte termijn kan overproductie een prijsdruk veroorzaken. Het zal gevolgd worden door sluiting van fabrieken en afstoten van personeel... Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 15 november 2021 Geplaatst: 15 november 2021 1 hour ago, Tjeu said: En er is op dit moment zelf al een EV die goedkoper is dan zijn benzine variant. De Citroën Ami met een vanaf prijs van 7.500 euro, is die goedkoper dan aan Aixam Een Citroen C1 en C2 zijn al goedkoper dan een Aixam. Dat is echt duur spul. 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 15 november 2021 Geplaatst: 15 november 2021 31 minutes ago, Tjeu said: Ik volg trouwens zeker wel dat er veel zijn die meer willen, maar als puntje bij paaltje komt met de vinger zullen wijzen "dat die of die eerst eens iets doet". Maar als je dit leest: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/27/schade-van-overstromingsramp-opgelopen-tot-ruim-2-miljard-euro/ Dat vind ik vies. Echt vies. Als ik met 40.000 euro extra te lenen het mechanisme mee in gang kan zetten om zo zaken bij mij thuis te voorkomen, om ervoor te zorgen dat ik hier binnen 50 jaar nog kan wonen, zonder uit te drogen, te verzuipen, te verbranden, overspoelt te worden door klimaatvluchtelingen,... Zelf om die kans nog maar te halveren, dan betaal ik. 40K op tafel leggen, en ondertussen spullen blijven bestellen op Aliexpress of Wish, en biefstuk eten. Uw 40K zal rap verdampt zijn in de zee van overblijvende vervuiling. Ik geloof in EV's om lokaal de luchtkwaliteit te verbeteren, absoluut. Als redding van het klimaat ben ik niet overtuigd. 3 Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 15 november 2021 Geplaatst: 15 november 2021 38 minuten geleden, ir_fuel zei: Een Citroen C1 en C2 zijn al goedkoper dan een Aixam. Een citroen C1 is nochtans een racewagen voor op straat Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 15 november 2021 Geplaatst: 15 november 2021 33 minuten geleden, ir_fuel zei: 40K op tafel leggen, en ondertussen spullen blijven bestellen op Aliexpress of Wish, en biefstuk eten. Uw 40K zal rap verdampt zijn in de zee van overblijvende vervuiling. Ik geloof in EV's om lokaal de luchtkwaliteit te verbeteren, absoluut. Als redding van het klimaat ben ik niet overtuigd. Ik had het niet over 40.000k om een EV te kopen, maar meer algemeen, om "mijn deel" aanpassingen te betalen, ongeacht waar dat naar toe gaat. Of dat nu nieuwe energie is, meerprijs mobiliteit of mijn kot isoleren is (nu niet meer aan de orde). ik schreef ook uitdrukkelijk om "het mechanisme mee in gang te zetten". Want daar ligt de functie van een land zoals België. Met ons 0,2% uitstoot (exclusief historische) zijn we niet belangrijk. Maar wat wij doen zorgt wel mee voor een sneeuwbal effect. Een voorbeeld dat het anders kan. En laten de beste copycats van de klas ook net de grootste vervuilers zijn: China. Ondanks ze de grootste vervuilers zijn (+/-30% van de totale CO2 uitstoot), hebben ze ook wel het meeste HE staan, zowat 900 GW, goed voor 2 miljoen GWh/jaar. (https://www.statista.com/statistics/267233/renewable-energy-capacity-worldwide-by-country/) Daarmee wekken ze 25% op uit HE, wat meer is dan België... En dat is puur omdat ze bij ons (de westerse wereld) het belang ervan zien. Monkey see, monkey do. Ze investeren daar ook echt fors in HE, zo ongeveer 25% van alle investeringen wereldwijd in HE zijn in China. De eeuwige vinger naar hen, is dus zeker niet altijd even correct. Ze leren er ook gewoon heel hard uit. Qua innovatieve kennis rond HE lopen die gasten echt voor. In dat opzicht vind ik het heel vreemd dat China zo tegen de klimaatakkoorden is. Lijkt me bij momenten een principe kwestie, waarin ze niet verteld willen krijgen wat te doen, maar dat uit eigen initiatief willen doen. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 16 november 2021 Geplaatst: 16 november 2021 Ik blijf het vooral vreemd vinden dat men China als "ontwikkelingsland" blijft beschouwen. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 16 november 2021 Geplaatst: 16 november 2021 Wie zegt dat er überhaupt iets te redden valt. Misschien is het een natuurlijke evolutie van het klimaat, en kunnen we er niets aan veranderen? 1 Quote
josenjef 436 Geplaatst: 16 november 2021 Geplaatst: 16 november 2021 22 minuten geleden, BMWMB zei: Wie zegt dat er überhaupt iets te redden valt. Misschien is het een natuurlijke evolutie van het klimaat, en kunnen we er niets aan veranderen? Dat maakt op zich niet uit, de invloed van de mens is bewezen. Dus of we een natuurlijk proces versnellen of iets in gang zetten wat er niet zou zijn zonder ons maakt niet uit. Wat we nu doen is voelbaar voor de volgende generaties, dat is het enige wat we weten. Wat we doen met de electrificatie van vervoer heeft dan een zeer minimale klimaatimpact, maar een merkbare directe impact voor onze directe omgeving. Dat effect is veel belangrijker voor ons als individu en in mijn ogen een no-brainer. Ik heb tijdens de lockdown een skyline gezien die ik nog nooit gezien had, daarover gaat voor mij heel dit verhaal. Als we door een kleine opoffering onze vrijheden kunnen behouden en ons kunnen blijven vrij verplaatsen dan weegt dat op voor mij. Smog alarmen, LEZ en maatregelen zoals oneven nummerplaten en even nummerplaten roteren voor mij liever niet. Laat mij dan maar is af en toe een half uur aan een lader staan of af en toe de trein of de fiets nemen. 1 Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 16 november 2021 Geplaatst: 16 november 2021 Belgie is echt een land dat veel CO2 uitstoot vermijdt door alles elders te laten maken, in China zegt. En China verwijten dat ze veel CO2 uitstoten wanneer ze al uw fabrieken staan hebben ligt wat moeilijk. Alleen zit daar een serieuze evolutie in. Vroeger was China arm en een groot deel van de CO2 was voor export. Sindsdien hebben ze ongelooflijk veel lokale welvaart gecreeerd - alweer iets dat ge ze moeilijk kunt verwijten wanneer ge het zelf zoveel beter hebt. Ondertussen is de boel wel flink aan het verschuiven en export speelt nu een veel kleinere rol in hun economie. Ik verwacht dat zij nog met de meest effectieve CO2-maatregelen gaan afkomen. Er is zo een gigantisch verschil tussen hier en daar als er iets moet gebeuren. Quote
josenjef 436 Geplaatst: 16 november 2021 Geplaatst: 16 november 2021 3 minuten geleden, Le Capri Mauve zei: Belgie is echt een land dat veel CO2 uitstoot vermijdt door alles elders te laten maken, in China zegt. En China verwijten dat ze veel CO2 uitstoten wanneer ze al uw fabrieken staan hebben ligt wat moeilijk. Alleen zit daar een serieuze evolutie in. Vroeger was China arm en een groot deel van de CO2 was voor export. Sindsdien hebben ze ongelooflijk veel lokale welvaart gecreeerd - alweer iets dat ge ze moeilijk kunt verwijten wanneer ge het zelf zoveel beter hebt. Ondertussen is de boel wel flink aan het verschuiven en export speelt nu een veel kleinere rol in hun economie. Ik verwacht dat zij nog met de meest effectieve CO2-maatregelen gaan afkomen. Er is zo een gigantisch verschil tussen hier en daar als er iets moet gebeuren. Dat moet wel van China naar hier komen, dat heeft een zeer negatieve impact op dat verhaal. Bovendien is lokale emissies veel beter te sturen en monitoren dan van zaken die in beweging zijn. Nog erger, vaak sturen we de grondstoffen dan ook nog is van een ander deel van de wereld naar China ... Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 16 november 2021 Geplaatst: 16 november 2021 Verbied vliegtuigreizen voor het plezier/vakantie dan ook he? Waar begint het, waar eindigt het? Ze krijgen de schepen niet gebouwd om onze goederen uit Azië hier te krijgen. Heel onze economie zit in de greep van Rusland (energie) en Azië. Ondertussen leef je in een wereld op twee snelheden waarbij we bewust oogkleppen aan hebben en de burger laten opdraaien om aan klimaat "sussen" te doen. We eten heel graag exotisch, en dikwijls zie je zelfs dat hoe "Groener" men is, hoe exotischer men eet Geen kat die bij al deze zaken nadenkt over klimaat impact of aan gedragsverandering doet. Alie express krijgt de goederen niet aangeleverd, alle cargo vluchten zitten vol in 1 richting (net zoals die schepen trouwens). Die varen quasi leeg terug. Maar.......... hey laat ons dat allemaal niet zien want we rijden in onze +100.000 euro EV en "kopen" ons een green image (met pure fiscaliteit). Ik heb mijn sector zien ver-Aziaten aan sneltempo. Bedrijven hier werden of worden kapot gepest/belast en we konden goedkoper, vervuilender kopen in landen die zich geen BAL aantrekken van sociale welvaart of klimaat. Meer nog we worden "beloont" met betere verkoop hierdoor. Heel dat mechanisme is, vanuit klimaat oogpunt gezien, zo ziek als wat. Maar geen kat lijkt daar naar te durven kijken. Nee we zijn blij als die grootmachten een papiertje zouden willen ondertekenen met intenties. 2 Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 16 november 2021 Geplaatst: 16 november 2021 47 minuten geleden, BMWMB zei: Wie zegt dat er überhaupt iets te redden valt. Misschien is het een natuurlijke evolutie van het klimaat, en kunnen we er niets aan veranderen? Ah want de mogelijkheid om er iets aan te doen hangt dus helemaal af van of ge het helemaal zelf veroorzaakt? Quote
josenjef 436 Geplaatst: 16 november 2021 Geplaatst: 16 november 2021 12 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Verbied vliegtuigreizen voor het plezier/vakantie dan ook he? Waar begint het, waar eindigt het? Ze krijgen de schepen niet gebouwd om onze goederen uit Azië hier te krijgen. Heel onze economie zit in de greep van Rusland (energie) en Azië. Ondertussen leef je in een wereld op twee snelheden waarbij we bewust oogkleppen aan hebben en de burger laten opdraaien om aan klimaat "sussen" te doen. We eten heel graag exotisch, en dikwijls zie je zelfs dat hoe "Groener" men is, hoe exotischer men eet Geen kat die bij al deze zaken nadenkt over klimaat impact of aan gedragsverandering doet. Alie express krijgt de goederen niet aangeleverd, alle cargo vluchten zitten vol in 1 richting (net zoals die schepen trouwens). Die varen quasi leeg terug. Maar.......... hey laat ons dat allemaal niet zien want we rijden in onze +100.000 euro EV en "kopen" ons een green image (met pure fiscaliteit). Ik heb mijn sector zien ver-Aziaten aan sneltempo. Bedrijven hier werden of worden kapot gepest/belast en we konden goedkoper, vervuilender kopen in landen die zich geen BAL aantrekken van sociale welvaart of klimaat. Meer nog we worden "beloont" met betere verkoop hierdoor. Heel dat mechanisme is, vanuit klimaat oogpunt gezien, zo ziek als wat. Maar geen kat lijkt daar naar te durven kijken. Nee we zijn blij als die grootmachten een papiertje zouden willen ondertekenen met intenties. We houden ons ook graag van den domme natuurlijk. Mijn broer vliegt van Tallin voor 14 euro naar Wenen en als ik hem daarop aanspreek, hij doet zijn thesis over CO2 costing, zegt hij die luchtvaartmaatschappijen compenseren toch ... uiteraard voor 14 euro per ticket ... Maar ik ben zelf niet beter, ik ga graag skieën, ook dat is niet zo goed voor het milieu ... maar ik zal het pas laten als ik het niet meer kan betalen. Dat is voor mij zowat de rode draad, zolang ik het mij kan permiteren zal ik het niet laten tenzij er een alternatief is. Zo kijk ik al jaren om eens een leuke treinreis te doen in plaats van een vliegvakantie, maar dat is echt belachelijk veel duurder. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 16 november 2021 Geplaatst: 16 november 2021 1 minute ago, josenjef said: Zo kijk ik al jaren om eens een leuke treinreis te doen in plaats van een vliegvakantie, maar dat is echt belachelijk veel duurder. Dat is absurd he. Een vliegtuig is sneller EN goedkoper. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 16 november 2021 Geplaatst: 16 november 2021 10 minuten geleden, josenjef zei: We houden ons ook graag van den domme natuurlijk. Mijn broer vliegt van Tallin voor 14 euro naar Wenen en als ik hem daarop aanspreek, hij doet zijn thesis over CO2 costing, zegt hij die luchtvaartmaatschappijen compenseren toch ... uiteraard voor 14 euro per ticket ... Maar ik ben zelf niet beter, ik ga graag skieën, ook dat is niet zo goed voor het milieu ... maar ik zal het pas laten als ik het niet meer kan betalen. Dat is voor mij zowat de rode draad, zolang ik het mij kan permiteren zal ik het niet laten tenzij er een alternatief is. Zo kijk ik al jaren om eens een leuke treinreis te doen in plaats van een vliegvakantie, maar dat is echt belachelijk veel duurder. vooral de politiek zelf, met al die prive jets naar overal in de wereld. Dit jaar dus Glasgow. Terwijl de gewone man al eens blij is met als sardinen in een doosje een Ryanair vlucht kan pakken naar Spanje voor een weekje even weg te zijn uit die dagelijkse sleur. Die zouden dan gefopt worden door die duurdere prijzen terwijl cruiseboten weelderig uitstoten. 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 16 november 2021 Geplaatst: 16 november 2021 Just now, Liquid Li0n said: vooral de politiek zelf, met al die prive jets naar overal in de wereld. Dit jaar dus Glasgow. Johnson moest wel dringend naar een etentje na die top he. Dus dan is dat normaal! 1 Quote
josenjef 436 Geplaatst: 16 november 2021 Geplaatst: 16 november 2021 7 minuten geleden, Liquid Li0n zei: vooral de politiek zelf, met al die prive jets naar overal in de wereld. Dit jaar dus Glasgow. Terwijl de gewone man al eens blij is met als sardinen in een doosje een Ryanair vlucht kan pakken naar Spanje voor een weekje even weg te zijn uit die dagelijkse sleur. Die zouden dan gefopt worden door die duurdere prijzen terwijl cruiseboten weelderig uitstoten. Ik doe niet mee aan kijk die of dat. En dan is voor mij ook de vraag of een vliegtuig naar Spanje nemen iets is waarin moet voorzien worden dat dat mainstream is. Mij lijkt het eerder dat we van een Belgische politieker mogen verwachten dat die in vlotte verbindingen voorziet met het openbaar vervoer in eigen land. Het lijkt mij een redelijke verwachting dat elke belg op een vlotte manier aan de kust zou moeten kunnen staan. En dat is dan al luxe, op zijn werk is basis. Ik pak nu ook alles mee wat ik kan betalen, vliegreizen, autoreizen en weet ik wat allemaal. Maar om nu te zeggen dat dat een basisbehoefte is gaat voor mij wat ver. Die boten zijn ook niet buiten schot trouwens, daar is voor zover ik weet geen onderscheid in tussen vliegen of varen. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 16 november 2021 Geplaatst: 16 november 2021 (aangepast) 53 minuten geleden, ir_fuel zei: Johnson moest wel dringend naar een etentje na die top he. Dus dan is dat normaal! of ons Ursula... https://www.telegraaf.nl/nieuws/1786529700/klimaatbeschermer-von-der-leyen-pakt-privejet-voor-vlucht-van-50-kilometer 38 minuten geleden, josenjef zei: Ik doe niet mee aan kijk die of dat. En dan is voor mij ook de vraag of een vliegtuig naar Spanje nemen iets is waarin moet voorzien worden dat dat mainstream is. Mij lijkt het eerder dat we van een Belgische politieker mogen verwachten dat die in vlotte verbindingen voorziet met het openbaar vervoer in eigen land. Het lijkt mij een redelijke verwachting dat elke belg op een vlotte manier aan de kust zou moeten kunnen staan. En dat is dan al luxe, op zijn werk is basis. Ik pak nu ook alles mee wat ik kan betalen, vliegreizen, autoreizen en weet ik wat allemaal. Maar om nu te zeggen dat dat een basisbehoefte is gaat voor mij wat ver. Die boten zijn ook niet buiten schot trouwens, daar is voor zover ik weet geen onderscheid in tussen vliegen of varen. ja ze moeten inderdaad enkel in Vlaanderen of Belgie dat goed voorzien, en dat lukt al niet, dus laat staan in de EU Treinen zijn super duur Auto is interessant als je met meerdere reist vliegtuig is snelste en goedkoopste 16 november 2021 aangepast door Liquid Li0n Quote
josenjef 436 Geplaatst: 16 november 2021 Geplaatst: 16 november 2021 1 uur terug, Liquid Li0n zei: of ons Ursula... https://www.telegraaf.nl/nieuws/1786529700/klimaatbeschermer-von-der-leyen-pakt-privejet-voor-vlucht-van-50-kilometer ja ze moeten inderdaad enkel in Vlaanderen of Belgie dat goed voorzien, en dat lukt al niet, dus laat staan in de EU Treinen zijn super duur Auto is interessant als je met meerdere reist vliegtuig is snelste en goedkoopste Voorzichtige conclusie is, dat wat niet in handen van de overheid is werkt beter ... en dan kijk je naar de treinen in de UK 2 Quote
Quill 189 Geplaatst: 17 november 2021 Geplaatst: 17 november 2021 Als ze 197 landen samenkrijgen, spreken ze misschien best gewoon eens over een max aantal kinderen per gezin. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.