Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
18 uren geleden, BMWMB zei:

Ik geloof in een toekomst met hernieuwbare energie. Jullie duidelijk niet.

Neen, jij zit met aandelen in een gascentrale,  logisch dat je die wilt promoten.  :D

ik snap de logica trouwens niet.  Ze gaan in huizen verbieden om nog gasbranders te plaatsen. Waarom wil je dan in je toekomst van hernieuwbare energie net gascentrales gaan bouwen...?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur geleden, Hazen zei:

Goh, je kan ook gewoon je standpunt wijzigen en de windturbines als de flexibele optie bekijken. Windmolens blijven uitbouwen tot er meer dan voldoende zijn, in/uit schakelen indien nodig en nucleair verderzetten tot er degelijke hernieuwbare oplossingen zijn. Technologie gaat erop vooruit in een rotvaart dus lang zal het niet meer duren.

Wie wil er nog windturbines zetten als ze deze in de zomer moeten stilleggen, omdat er ook veel is van de zon, en de kerncentrales niet afgeschakeld kunnen worden? Zolang die kerncentrales blijven, kan je een toekomst met hernieuwbare energie vergeten. Of er moesten kerncentrales komen die wel flexibel kunnen ingezet worden.

Geplaatst:
35 minuten geleden, tuscani zei:

Neen, jij zit met aandelen in een gascentrale,  logisch dat je die wilt promoten.  :D

ik snap de logica trouwens niet.  Ze gaan in huizen verbieden om nog gasbranders te plaatsen. Waarom wil je dan in je toekomst van hernieuwbare energie net gascentrales gaan bouwen...?

Wij hebben geen aandelen in een gascentrale. Wel hadden we een optie op onze terreinen dat er eentje zou gebouwd worden, maar we weten ondertussen dat die er nooit zal komen. We hebben al andere kopers voor deze gronden, dus ons maakt het niks meer uit. Los daarvan blijf ik bij mijn mening. Voor mij moeten het geen gascentrales zijn, maar het zal wel een flexibele bron moeten zijn die voorrang kan geven aan hernieuwbare.

Geplaatst:
38 minuten geleden, tuscani zei:

Omdat gasbranders in woningen over 20 jaar nog steeds evenveel gas verbranden. Gascentrales geven ruimte aan hernieuwbare energie om te groeien, waardoor we jaar na jaar minder gas zullen nodig hebben, en als we energie kunnen opslaan, dat we deze gascentrales op termijn zelfs kunnen sluiten. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur terug, Dimitri zei:

Volgens de Europese commissie hebben we 18% van het Europese landoppervlak nodig voor zonneparken en windmolens om de huidige (!) energievraag te kunnen dekken.

Dat is gigantisch veel, die plaats hebben we niet. Dan hebben we het nog niet gehad over de recordprijzen voor grond en vastgoed momenteel.

Als je denkt dat we het gaan halen met alleen maar hernieuwbare energie moet je toch eens dringend uit uw droomwereld komen, want op dit moment is het in de verste verte niet haalbaar of realistisch.

Dit. Waarom kunnen wij gewoon niet aanvaarden dat wij in een schijtland wonen als het aankomt op zelf energie opwekken :lol:

Windmolens voldoen niet, zonnepanelen evenmin. Waterkracht, tja veel ga je daar ook niet mee bereiken hier..

De mensen verbieden nog op gas te stoken binnen een paar jaar, maar zelf er mee gaan stoken, ook een goeike..

Wind- en zonne-energie opslaan in grote batterijen als ze "teveel" opbrengen. En kernenergie volgens de nieuwste technologie als "back-up". Dat lijkt mij hier de enige oplossing.

Nonkel van die van mij is ingenieur en beweert trouwens dat de opbrengst van windmolens lang niet zo rooskleurig zijn als ze beweren, zou een pak onderhoud aan zijn, moeten stilgelegd worden als er teveel wind is, enz enz. Misschien dat @JanC daar wel het één en ander van weet.

Geplaatst:
1 uur terug, Dimitri zei:

Volgens de Europese commissie hebben we 18% van het Europese landoppervlak nodig voor zonneparken en windmolens om de huidige (!) energievraag te kunnen dekken.

Dat is gigantisch veel, die plaats hebben we niet. Dan hebben we het nog niet gehad over de recordprijzen voor grond en vastgoed momenteel.

Als je denkt dat we het gaan halen met alleen maar hernieuwbare energie moet je toch eens dringend uit uw droomwereld komen, want op dit moment is het in de verste verte niet haalbaar of realistisch.

Dat is als niemand moeite doet om zelfvoorzienend te zijn, en dat zal toch wel nodig zijn. Zowel bedrijven als particulieren zullen zoveel als mogelijk zelfvoorzienend moeten zijn, door te investeren in eigen hernieuwbare energie, en dat op termijn gecombineerd met opslag van energie. Vandaag hangen we nog teveel af van het net, en dat moet veranderen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

4 minuten geleden, Greg zei:

Dit. Waarom kunnen wij gewoon niet aanvaarden dat wij in een schijtland wonen als het aankomt op zelf energie opwekken :lol:

Windmolens voldoen niet, zonnepanelen evenmin. Waterkracht, tja veel ga je daar ook niet mee bereiken hier..

De mensen verbieden nog op gas te stoken binnen een paar jaar, maar zelf er mee gaan stoken, ook een goeike..

Wind- en zonne-energie opslaan in grote batterijen als ze "teveel" opbrengen. En kernenergie volgens de nieuwste technologie als "back-up". Dat lijkt mij hier de enige oplossing.

Nonkel van die van mij is ingenieur en beweert trouwens dat de opbrengst van windmolens lang niet zo rooskleurig zijn als ze beweren, zou een pak onderhoud aan zijn, moeten stilgelegd worden als er teveel wind is, enz enz. Misschien dat @JanC daar wel het één en ander van weet.

Je beseft toch dat wij Belgen de wereld gaan verbeteren? :D

• Grappig 1
Geplaatst:
2 minuten geleden, PJH zei:

Het punt is hier in België dat we met versleten kerncentrales zitten, die vervangen moeten worden. 

Geplaatst:

Ik vraag me toch wel af, hoe de gemiddelde Belg dat nog gaat kunnen blijven betalen...

De regering werkt een klimaatplan uit en de inwoner mag dat zelf ophoesten, zo is het gemakkelijk.

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:
3 minuten geleden, PJH zei:

Zwijg erover man, dat is om kotsmisselijk van te worden. De bananenrepubliek van Europa gaat het oplossen ?

Geplaatst:
Zojuist, binnenmuisarchitekt zei:

Ik vraag me toch wel af, hoe de gemiddelde Belg dat nog gaat kunnen blijven betalen...

Zoals ik zei, proberen zelfvoorzienend te worden, en zo weinig mogelijk van het net af te hangen.

Energie zal sowieso duurder worden.

Geplaatst:
1 minuut geleden, Greg zei:

Zwijg erover man, dat is om kotsmisselijk van te worden. De bananenrepubliek van Europa gaat het oplossen ?

Zoals ik zei zitten wij met versleten kerncentrales die vervangen moeten worden, en er zijn meerdere oplossingen voor de toekomst. De moeilijkheid is welke je moet kiezen. Je merkt dat iedereen een andere mening heeft, en dat maakt het moeilijk.

Geplaatst:
4 minuten geleden, binnenmuisarchitekt zei:

De regering werkt een klimaatplan uit en de inwoner mag dat zelf ophoesten, zo is het gemakkelijk.

Zou jij niet beter eens dubbel glas steken? Verstokte stoker. 

Geplaatst:

Ik heb dubbel glas! Brillenman! 

Het is gewoon een groot huis! 

• Grappig 1
Geplaatst:
11 minuten geleden, BMWMB zei:

Zoals ik zei zitten wij met versleten kerncentrales die vervangen moeten worden, en er zijn meerdere oplossingen voor de toekomst. De moeilijkheid is welke je moet kiezen. Je merkt dat iedereen een andere mening heeft, en dat maakt het moeilijk.

Ik ben mee in je verhaal hoor, maar dat ze eerst maar eens 5x nadenken, en liefst daarna nog eens 5x, maar daar loopt het hier altijd fout. Het liefst zou ik hier ook "off-grid" zijn, maar met de thuisbatterijtjes die ze momenteel aanbieden, kan ik geen fluit doen.

Batterij van een EV bv refurbishen en aan de muur hangen is al één van de ideeën waar ik mee speel.

Geplaatst:
14 minuten geleden, BMWMB zei:

Het punt is hier in België dat we met versleten kerncentrales zitten, die vervangen moeten worden. 

Macron en co tonen de weg.

Maar hier zetten ze liever gascentrales die tonnen C0² uitstoot per jaar, om daarna met de vinger te wijzen naar klein Pierke omdat hij een kilometer teveel met zijn dieselke heeft gereden.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
9 minuten geleden, Greg zei:

Ik ben mee in je verhaal hoor, maar dat ze eerst maar eens 5x nadenken, en liefst daarna nog eens 5x, maar daar loopt het hier altijd fout. Het liefst zou ik hier ook "off-grid" zijn, maar met de thuisbatterijtjes die ze momenteel aanbieden, kan ik geen fluit doen.

Batterij van een EV bv refurbishen en aan de muur hangen is al één van de ideeën waar ik mee speel.

Nadenken doen ze genoeg onze politiek, maar op een bepaald moment moet er beslist worden, en dat doen ze niet. Ipv samen te werken, werken ze mekaar tegen.
Het zal heel zeker nog vele jaren nodig hebben vooraleer de energietransitie een feit is. Er zullen de komende jaren nog veel nieuwe ontwikkelingen komen, en net daarom, om dat de nodige tijd en ruimte te geven, moeten de versleten kerncentrales vervangen worden door iets dat veel flexibeler is. 

Geplaatst:
8 minuten geleden, Dimitri zei:

Macron en co tonen de weg.

Maar hier zetten ze liever gascentrales die tonnen C0² uitstoot per jaar, om daarna met de vinger te wijzen naar klein Pierke omdat hij een kilometer teveel met zijn dieselke heeft gereden.

Macron heeft heen keuze, want die zit met al die woningen die in de bergen staan, en die nog allemaal verwarmen met elektrische convectoren. Daar staan ze nog veel verder af van alles op hernieuwbare energie.

Geplaatst:
2 hours ago, BMWMB said:

Nadenken doen ze genoeg onze politiek, maar op een bepaald moment moet er beslist worden, en dat doen ze niet. Ipv samen te werken, werken ze mekaar tegen.
Het zal heel zeker nog vele jaren nodig hebben vooraleer de energietransitie een feit is. Er zullen de komende jaren nog veel nieuwe ontwikkelingen komen, en net daarom, om dat de nodige tijd en ruimte te geven, moeten de versleten kerncentrales vervangen worden door iets dat veel flexibeler is. 

Ja en dan heb je beleidsniveaus met andere meerderheden die mekaar saboteren.

Is bij de corona crisis ook zo.

Prachtig, die opsplitsing van bevoegdheden ...

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
3 uren geleden, BMWMB zei:

Dat ze dat dan ook gewoon doen in plaats van te blijven palaveren. Maar goed, ondertussen is het al te laat. :)

Geplaatst:

Te laat is het nog niet, maar wel 5 voor 12. De federale regering had een oplossing, voor nieuwe gascentrales, waarbij er 2 de veiling hebben gewonnen. Zo hadden de jongste kerncentrales ook open kunnen blijven, maar de Vlaamse regering geeft geen vergunningen, dus zijn we terug bij af. ??‍♂️

Geplaatst:
17 uren geleden, Bart zei:

Hoeveel nutteloze fun km worden er niet gereden ? kijk eens rond u zaterdag,  Blijkbaar is de energie nog niet duur genoeg voor sommigen.

Net 200km gereden voor 2 kratjes Westvleteren, lijkt mij de beste manier om brandstof te verspillen.

• Thanks Friendly 1
  • Grappig 1
Geplaatst:
10 uren geleden, BMWMB zei:

Zoals ik zei, proberen zelfvoorzienend te worden, en zo weinig mogelijk van het net af te hangen.

Energie zal sowieso duurder worden.

Uiteraard, maar hoe gaan we dat doen, elektrische auto, warmtepomp, ...

Dan gaan we heel wat zonnepanelen moeten leggen en mogen de thuisbatterijen heel wat groter worden dan ze nu zijn om dat te kunnen trekken.

10 uren geleden, Greg zei:

Inderdaad, die batterijtjes die ze nu verkopen zullen ons niet ver brengen. Batterijen van afgedankte ev's kunnen da  misschien wel een oplossing zijn. Ik ben zo al een aantal projectjes op youtube tegen gekomen. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op 20/11/2021 om 10:25, Bart zei:

Ik maak mezelf ook schuldig aan zulke nutteloze verplaatsingen .  Maar Indien deze te duur zouden worden , zou ik wel 2 keer nadenken voor zulke dingen .

dus terug mijn argument , als het duur genoeg is , pas je u wel aan

Je wil dus gewoon dat plezier en ontspanning voor de elite is, zeg dat dan direct.

Geplaatst:

Mss moeten we de energieprijzen koppelen aan het inkomen / vermogen, eens benieuwd of die 2 roeptoeters hier dan nog zo redeneren ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid