BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 2 minuten geleden, ir_fuel zei: Wat een uitleg We maken energie onbetaalbaar, en daardoor gaat je investering "rendabel" worden. Het is echt de wereld op zijn kop. Netto achteruitgang als beschaving. En wat ga je doen vandaag? Isoleren, zonnepanelen, warmtepomp, batterij. Dat kost alles samen veel geld en dan ben je er bijlange nog niet, want die batterij is genoeg om dagschommelingen op te vangen, maar niet om de zomer te bufferen om in de winter te gebruiken. Dokken ga je toch, in het najaar. Ja, maar je gaat veel minder dokken, en je huis zal nadien gemakkelijker verkoopbaar zijn, want de energienormen zullen niet meer versoepelen. Maar nogmaals, iedereen doet wat hij wil. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 2 minutes ago, Tjeu said: Waar kan, ook nog verder wind in het land uitbouwen. Er zijn genoeg plaatsen, langs kanalen en snelwegen, waar geen bebouwing is en wind niet storend is. ik dacht dat we op dit moment nog geen 10% van het wind potentieel aan het benutten zijn (kleine, middel grote en grote samen, waarbij bijna enkel de grote turbines op dit moment interessant zijn, maar ook daar kan in de komende 30 jaar nog verandering in komen). Zoek eens op: - hoe lang het duurt eer een vergunning gegeven wordt - hoeveel van die vergunningen worden aangevochten Dat schiet hier gewoon niet op. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 13 minuten geleden, BMWMB zei: Ja, maar je gaat veel minder dokken, en je huis zal nadien gemakkelijker verkoopbaar zijn, want de energienormen zullen niet meer versoepelen. Maar nogmaals, iedereen doet wat hij wil. Hoeveel jaar is het terugverdien effect, en met welke middelen moeten die mensen hun levensstandaard houden? Die gaat gewoon netto (zwaar) achteruit. En DAT is waar ik me aan stoor. Het gemak waarmee wij als financieel gegoede burger daar over heen wandelen...... Maar hey, we geven het goede voorbeeld he (terwijl de Russen, Amerikanen en Chinezen u vierkant uitlachen). Wij gaan de planeet echt niet redden op die manier. 1 Quote
Hazen 4.005 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 1 uur geleden, BMWMB zei: Toch werd de kernuitstap gestemd in 2003. Er heeft hier volgens mij ook niemand iets tégen die kernuitstap. De timing moet daarintegen wel correct zijn en de oplossing een vooruitgang in plaats van een tussenoplossing die gewoonweg hypocriet overkomt ten opzichte van de bevolking. 34 minuten geleden, Polygoon zei: Wereldvreemd als je denkt dat de gemiddelde belg nog maandelijks budget over heeft om een lening van 30k af te betalen Op 5 à 10 jaar dan nog want die leningen lopen niet over 25 jaar, tenzij je het terugneemt uit je hypotheek. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 1 minuut geleden, Hazen zei: Er heeft hier volgens mij ook niemand iets tégen die kernuitstap. De timing moet daarintegen wel correct zijn en de oplossing een vooruitgang in plaats van een tussenoplossing die gewoonweg hypocriet overkomt ten opzichte van de bevolking. Op 5 à 10 jaar dan nog want die leningen lopen niet over 25 jaar, tenzij je het terugneemt uit je hypotheek. Op 10 jaar, met 0% interestvoet is dat 250 euro dat er bij komt, per maand. 1 Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 8 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Hoeveel jaar is het terugverdien effect, en met welke middelen moeten die mensen hun levensstandaard houden? Die gaat gewoon netto (zwaar) achteruit. Stel dat je mijn huis wil gaan moderniseren: - Zonnepanelen nodig (7k?) - Opslag van energie nodig (10k?) - Warmtepomp nodig (20k?) - Radiatoren buiten en vloerverwarming steken overal (70k? je moet immers alles afwerken ook) Je spreekt dan over 110k aan kosten aan een huis dat er maar 315 heeft gekost. En dat allemaal voor wat groen gezever? Men kan dat nooit terugverdienen imo, en veel van die huizen zijn die investering niet waard. Ik kan dus beter met een bulldozer door mijn kot rijden (wel eerst de Lotus buiten zetten) en herbeginnen eigenlijk. En dan is mijn huis nog semi ok. Heel wat vlamingen moeten het met minder doen. Hoe gaan die dat allemaal leggen? Want terugverdienen kun je enkel als je het in de 1e plaats kunt uitgeven ook. Aja, en ze moeten dan in dezelfde periode nog een EV kopen en een laadpaal en en en en.... 5 Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 Opslag ven energie is nog iets te vroeg, maar ik zou wel al alles voorbereiden zodat je ooit nog gemakkelijk kan bijplaatsen. Vloerverwarming. Is dat nodig in een bestaande woning? Zijn dan warmtepompen of klimaatplafonds niet interessanter? Quote
jan.van.gent 4.960 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 Zojuist, PJH zei: Stel dat je mijn huis wil gaan moderniseren: - Zonnepanelen nodig (7k?) - Opslag van energie nodig (10k?) - Warmtepomp nodig (20k?) - Radiatoren buiten en vloerverwarming steken overal (70k? je moet immers alles afwerken ook) Je spreekt dan over 110k aan kosten aan een huis dat er maar 315 heeft gekost. En dat allemaal voor wat groen gezever? Men kan dat nooit terugverdienen imo, en veel van die huizen zijn die investering niet waard. Ik kan dus beter met een bulldozer door mijn kot rijden (wel eerst de Lotus buiten zetten) en herbeginnen eigenlijk. En dan is mijn huis nog semi ok. Heel wat vlamingen moeten het met minder doen. Hoe gaan die dat allemaal leggen? Want terugverdienen kun je enkel als je het in de 1e plaats kunt uitgeven ook. Aja, en ze moeten dan in dezelfde periode nog een EV kopen en een laadpaal en en en en.... En dan ben je verrevan zelfvoorzienend hé. Op de dure momenten (in de winter, bij geen zon), ga je nog altijd volop stroom moeten inkopen. Om de winter door te komen, als je op warmtepomp verwarmd, en geen energie van het net wilt nemen, dan ben je er aan voor de moeite. De overschot van de zomer kan je onmogelijk naar de winter getransfereerd krijgen. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 5 minuten geleden, jan.van.gent zei: En dan ben je verrevan zelfvoorzienend hé. Op de dure momenten (in de winter, bij geen zon), ga je nog altijd volop stroom moeten inkopen. Om de winter door te komen, als je op warmtepomp verwarmd, en geen energie van het net wilt nemen, dan ben je er aan voor de moeite. De overschot van de zomer kan je onmogelijk naar de winter getransfereerd krijgen. Daarom dat ik ook zeg om zoveel als mogelijk zelfvoorzienend te zijn, en zo min als mogelijk van het net af te hangen. Niks doen is al helemaal geen oplossing. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 Ik ga nog wat verder denken en dromen. Stel dat wij met onze firma stevig investeren in opwekken van elektriciteit, zodat alle bedienden en arbeiders die met hun auto komen iedere dag kunnen laden aan onze firma. Als ze dan 's avonds thuis komen, dan koppelen ze de auto aan de woning, en kunnen ze de elektriciteit uit de auto gebruiken. En dit aan een tarief een heel stuk lager dan uit het net. Ik probeer maar na te denken over mogelijke oplossingen in de toekomst... Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 46 minuten geleden, ir_fuel zei: Zoek eens op: - hoe lang het duurt eer een vergunning gegeven wordt - hoeveel van die vergunningen worden aangevochten Dat schiet hier gewoon niet op. 2050 is nog 30 jaar. Het duurt bij ons 7 jaar om een turbine neer te poten. Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 1 minuut geleden, BMWMB zei: Ik ga nog wat verder denken en dromen. Stel dat wij met onze firma stevig investeren in opwekken van elektriciteit, zodat alle bedienden en arbeiders die met hun auto komen iedere dag kunnen laden aan onze firma. Als ze dan 's avonds thuis komen, dan koppelen ze de auto aan de woning, en kunnen ze de elektriciteit uit de auto gebruiken. En dit aan een tarief een heel stuk lager dan uit het net. Ik probeer maar na te denken over mogelijke oplossingen in de toekomst... Een bak geld investeren om er voor te zorgen dat hun medewerker minder moet betalen, Gaan bedrijven dat echt doen? Het klinkt mooi maar waarom zou een bedrijf een rekening betalen die ze niet hoeven te betalen? Quote
Soul 6.060 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 13 minuten geleden, PJH zei: Stel dat je mijn huis wil gaan moderniseren: - Zonnepanelen nodig (7k?) - Opslag van energie nodig (10k?) - Warmtepomp nodig (20k?) - Radiatoren buiten en vloerverwarming steken overal (70k? je moet immers alles afwerken ook) Je spreekt dan over 110k aan kosten aan een huis dat er maar 315 heeft gekost. En dat allemaal voor wat groen gezever? Men kan dat nooit terugverdienen imo, en veel van die huizen zijn die investering niet waard. Ik kan dus beter met een bulldozer door mijn kot rijden (wel eerst de Lotus buiten zetten) en herbeginnen eigenlijk. En dan is mijn huis nog semi ok. Heel wat vlamingen moeten het met minder doen. Hoe gaan die dat allemaal leggen? Want terugverdienen kun je enkel als je het in de 1e plaats kunt uitgeven ook. Aja, en ze moeten dan in dezelfde periode nog een EV kopen en een laadpaal en en en en.... Plus je moet gaat werken, dus je hebt een wagen nodig. Een elektrische. En liefst heb je ook een laadpaal. Dus nog eens kosten erbij. Kans is dan groot dat er een evolutie komt en dat veel mensen niet meer bouwen, maar gaan huren omdat bouwen voor hen niet haalbaar meer is. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 Zojuist, Soul zei: Plus je moet gaat werken, dus je hebt een wagen nodig. Een elektrische. En liefst heb je ook een laadpaal. Dus nog eens kosten erbij. Kans is dan groot dat er een evolutie komt en dat veel mensen niet meer bouwen, maar gaan huren omdat bouwen voor hen niet haalbaar meer is. Aka we verarmen. Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 4 minuten geleden, Soul zei: Kans is dan groot dat er een evolutie komt en dat veel mensen niet meer bouwen, maar gaan huren omdat bouwen voor hen niet haalbaar meer is. Zal huren nog haalbaar zijn? Als je mijn kot in de verhuur stampt moet het binnenkort ook aan vanalles voldoen -> heel wat huizen gaan dus niet meer mogen op de huurmarkt komen. Kortom: de verhuurder moet die zware investering dan eerst doen. Gaat die dat doorrekenen of niet denk je? Als die dikke teef die de jonagolden aanvult dan haar klein preeke krijgt, gaat die dan nog kunnen huren? Edit: "de huurprijs zal wel zakken dan". Ik denk het niet eigenlijk. Goedkope woningen gaan gewoon leeg blijven staan en dan opgekocht worden om er een appartement oid op te zetten. Want niemand gaat in een goedkoop kot die investering doen en er een duur kot van maken kan met een lage verhuurprijs nooit opbrengen. Quote
Soul 6.060 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 4 minuten geleden, BMWMB zei: Ik ga nog wat verder denken en dromen. Stel dat wij met onze firma stevig investeren in opwekken van elektriciteit, zodat alle bedienden en arbeiders die met hun auto komen iedere dag kunnen laden aan onze firma. Als ze dan 's avonds thuis komen, dan koppelen ze de auto aan de woning, en kunnen ze de elektriciteit uit de auto gebruiken. En dit aan een tarief een heel stuk lager dan uit het net. Ik probeer maar na te denken over mogelijke oplossingen in de toekomst... Ik gun het je dat je bedrijf de middelen heeft om dat te doen, maar opstartende bedrijfjes ? Of bedrijven die niet zo groot zijn, gaat het hen lukken of gaan ze daardoor hun prijzen zo hoog moeten stellen dat ze uiteindelijk niet kunnen concurreren ? Met faling als gevolg... En de tweerichtingsbatterij is een oplossing, maar nog niet zo veel merken doen daar aan mee. Eens er meer elektrische wagens komen, zullen er ook meer eigen laadpalen moeten komen, want de openbare laadpalen zullen vaker al bezet zijn. Het is een heel proces dat moet op punt gesteld worden. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 18 minuten geleden, BMWMB zei: Opslag ven energie is nog iets te vroeg, maar ik zou wel al alles voorbereiden zodat je ooit nog gemakkelijk kan bijplaatsen. Waar bij te plaatsen? In het bijgebouw van m'n rijwoning? 1 4 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 23 minutes ago, Polygoon said: Op 10 jaar, met 0% interestvoet is dat 250 euro dat er bij komt, per maand. Dat is wat sommigen hier erbij gelapt krijgen op hun gasfactuur, per maand. Dus in dat opzicht ... Quote
Logic 538 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 5 minuten geleden, Soul zei: Plus je moet gaat werken, dus je hebt een wagen nodig. Een elektrische. En liefst heb je ook een laadpaal. Dus nog eens kosten erbij. Kans is dan groot dat er een evolutie komt en dat veel mensen niet meer bouwen, maar gaan huren omdat bouwen voor hen niet haalbaar meer is. "In 2030, you will own nothing, and be happy about it" Wereld Economisch Forum Davos 1 Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 10 minuten geleden, BMWMB zei: Ik ga nog wat verder denken en dromen. Stel dat wij met onze firma stevig investeren in opwekken van elektriciteit, zodat alle bedienden en arbeiders die met hun auto komen iedere dag kunnen laden aan onze firma. Als ze dan 's avonds thuis komen, dan koppelen ze de auto aan de woning, en kunnen ze de elektriciteit uit de auto gebruiken. En dit aan een tarief een heel stuk lager dan uit het net. Ik probeer maar na te denken over mogelijke oplossingen in de toekomst... dus ze geven dan de stroom van de auto aan het huis wat maakt dat deze smorgens om 8u plat is en ze naar het werk moeten vertrekken 7 minuten geleden, Soul zei: Plus je moet gaat werken, dus je hebt een wagen nodig. Een elektrische. En liefst heb je ook een laadpaal. Dus nog eens kosten erbij. Kans is dan groot dat er een evolutie komt en dat veel mensen niet meer bouwen, maar gaan huren omdat bouwen voor hen niet haalbaar meer is. dat is wat ik hier al een hele tijd en pagina's terug zeg...dat lijkt precies wat de overheid wil zodat ze vat hebben op de mensen, omdat ze geen eigendom meer hebben zijn ze een speelbal 1 Quote
Hazen 4.005 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 2 minuten geleden, Soul zei: Ik gun het je dat je bedrijf de middelen heeft om dat te doen, maar opstartende bedrijfjes ? Of bedrijven die niet zo groot zijn, gaat het hen lukken of gaan ze daardoor hun prijzen zo hoog moeten stellen dat ze uiteindelijk niet kunnen concurreren ? Met faling als gevolg... Alles heeft een prijs en de consument betaalt de eindfactuur. Easy as pie. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 1 uur terug, BMWMB zei: Dat ga je kunnen lenen, en dat verdien je terug door niet telkens duurder wordende energie moeten te kopen van het net. Zijn voor zulke investeringen nu al niet leningen te krijgen aan zeer laag tarief? Allez David zie je dit nu zelf niet? Versta je nu nog niet wat ik bedoel met "houding"? Ik vind het echt erg hoe je zo kan vinden dat mensen maar moeten gaan lenen. Shit man. By the way dat "terugverdienen", zo zeker is dat allemaal niet met ons steeds wijzigende technologie en wetgeving. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 7 minuten geleden, PJH zei: Een bak geld investeren om er voor te zorgen dat hun medewerker minder moet betalen, Gaan bedrijven dat echt doen? Het klinkt mooi maar waarom zou een bedrijf een rekening betalen die ze niet hoeven te betalen? Ik zie dit als een schakel in het geheel om zoveel als mogelijk met hernieuwbare energie te werken. Als dit geld gaat kosten, gaat uiteraard geen enkel bedrijf dit doen. Maar als de overheid er bijvoorbeeld voor zorgt dat deze elektriciteit dan een interessante vorm van verloning kan zijn, dan is het wel interessant voor de bedrijven. De overheid zal ook hier een belangrijke rol hebben. Ik probeer dan ook maar na te denken om te helpen in deze energietransitie. 1 Quote
Soul 6.060 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 2 minuten geleden, PJH zei: Zal huren nog haalbaar zijn? Als je mijn kot in de verhuur stampt moet het binnenkort ook aan vanalles voldoen -> heel wat huizen gaan dus niet meer mogen op de huurmarkt komen. Kortom: de verhuurder moet die zware investering dan eerst doen. Gaat die dat doorrekenen of niet denk je? Klopt, maar... je zal wel moeten huren omdat nieuwbouw of vernieuwbouw helemaal niet meer haalbaar is... 3 minuten geleden, PJH zei: Edit: "de huurprijs zal wel zakken dan". Ik denk het niet eigenlijk. Goedkope woningen gaan gewoon leeg blijven staan en dan opgekocht worden om er een appartement oid op te zetten. Want niemand gaat in een goedkoop kot die investering doen en er een duur kot van maken kan met een lage verhuurprijs nooit opbrengen. Vrees ik ook. Woningen die niet in orde zijn, gaan uiteindelijk opgekocht worden door kapitaalkrachtige spelers op de woonmarkt om daar dan "blokken" op te zetten. Met alles erop en eraan voor isolatie & rationeel energiegebruik. Maar om dat betaalbaar te maken zullen de appartementen appartementjes worden, in de verwachting zo de prijs toch haalbaar te houden voor de huurders. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.