BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 5 minuten geleden, Soul zei: Ik gun het je dat je bedrijf de middelen heeft om dat te doen, maar opstartende bedrijfjes ? Of bedrijven die niet zo groot zijn, gaat het hen lukken of gaan ze daardoor hun prijzen zo hoog moeten stellen dat ze uiteindelijk niet kunnen concurreren ? Met faling als gevolg... En de tweerichtingsbatterij is een oplossing, maar nog niet zo veel merken doen daar aan mee. Eens er meer elektrische wagens komen, zullen er ook meer eigen laadpalen moeten komen, want de openbare laadpalen zullen vaker al bezet zijn. Het is een heel proces dat moet op punt gesteld worden. Uiteraard gaat niet iedereen dat kunnen, maar laat het wel doen door de bedrijven die het wel kunnen. We moeten ergens beginnen he. 1 Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 5 minuten geleden, Polygoon zei: Waar bij te plaatsen? In het bijgebouw van m'n rijwoning? Is zo'n batterij zo groot dan? Quote
Soul 6.060 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 3 minuten geleden, Liquid Li0n zei: dus ze geven dan de stroom van de auto aan het huis wat maakt dat deze smorgens om 8u plat is en ze naar het werk moeten vertrekken Dat is instelbaar. Je kan die batterij +/- "leeghalen", je kan instellen welke autonomie je 's morgens nodig hebt om op je werk te kunnen geraken om terug volledig op te laden. 1 Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 1 minuut geleden, BMWMB zei: Is zo'n batterij zo groot dan? als ik even google op afbeeldingen vult dat toch een hele muur 1 Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 6 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Allez David zie je dit nu zelf niet? Versta je nu nog niet wat ik bedoel met "houding"? Ik vind het echt erg hoe je zo kan vinden dat mensen maar moeten gaan lenen. Shit man. By the way dat "terugverdienen", zo zeker is dat allemaal niet met ons steeds wijzigende technologie en wetgeving. Ik verplicht niemand om dat te doen. Enkel zie ik wel dat onze politiek een richting heeft gekozen die niet meer teruggedraaid zal worden. Je kan uiteraard nog even afwachten, maar ik kan u nu al zeggen dat energie schaarser en vooral duurder zal worden. Ofwel investeer je, zodat je minder afhangt van deze onzekere parameters, ofwel wacht je gewoon af, ofwel verhuis je naar het buitenland. Met tegen politieke beslissingen te zijn, en koppig niks te doen, ga je heel zeker op termijn aan het kortste eind trekken. Hiermee heb ik dus niet gezegd dat ik akkoord ben met wat de politiek beslist. Wel denk ik dat ze gaan doorzetten... Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 5 minuten geleden, Liquid Li0n zei: dus ze geven dan de stroom van de auto aan het huis wat maakt dat deze smorgens om 8u plat is en ze naar het werk moeten vertrekken Je ontlaadt tot 20% ofzo, zodat je nog naar je werk kan. Een auto is dan plots een transportmiddel voor mensen en voor energie. Nadeel daarvan is wel dat je dat niet gaat doen. Een auto heeft één groot voordeel tov openbaar vervoer: het is een flexibel vervoersmiddel. Als we elke keer de batterij leegtrekken is het eigenlijk gewoon een bus die tussen werk en privé kan rijden en niks meer. Want wat ga je doen als je plots weg moet 's avonds? 8 uur wachten tot hij vol is? 4 minuten geleden, BMWMB zei: Ik zie dit als een schakel in het geheel om zoveel als mogelijk met hernieuwbare energie te werken. Als dit geld gaat kosten, gaat uiteraard geen enkel bedrijf dit doen. Maar als de overheid er bijvoorbeeld voor zorgt dat deze elektriciteit dan een interessante vorm van verloning kan zijn, dan is het wel interessant voor de bedrijven. De overheid zal ook hier een belangrijke rol hebben. Ik probeer dan ook maar na te denken om te helpen in deze energietransitie. Klinkt eigenlijk nog als een goed idee zelfs. 2 Quote
Soul 6.060 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 9 minuten geleden, Liquid Li0n zei: als ik even google op afbeeldingen vult dat toch een hele muur Ik denk dat het iets bescheidener ook kan kwa batterij... Quote
Logic 538 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 Op 21/11/2021 om 12:37, quadrifoglio zei: Alcohol drinken en roken zijn natuurlijk ook basisbehoeftes Mmm, dit is autominded natuurlijk, om +200pk, handbak en achterwielaandrijving als basisbehoefte te beschouwen. Ik ga daar graag in mee. Ergens tussen mijn ouders en de generatie van nu is dat een basisbehoefte geworden. We (ik reken mezelf erbij) zijn wel een beetje verwend geworden ook hé. Een huis bouwen op 2000m2 en minstens 20m breed tegen de straat... zit er voor velen ook niet meer in, vroeger was dat bijna normaal voor de middenklasse. Met zo'n ijkpunten zijn we aan het verarmen, maar klopt dat wel? Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 En zo'n batterij mag zelfs buiten buiten geplaatst worden. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 2 minuten geleden, Soul zei: Ik denk dat het iets bescheidener ook kan kwa batterij... Als je met een batterij pack dat ( 4keer zo groot is) van een wagen ( we nemen nu een tesla) pakweg 400km ver geraakt . Dan denk ik dat deze opstelling net genoeg is om vaatwasser en wasmachine 1 keer te doen draaien? 1 Quote
ICM 24.885 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 1 uur terug, ir_fuel zei: Wat een uitleg We maken energie onbetaalbaar, en daardoor gaat je investering "rendabel" worden. Het is echt de wereld op zijn kop. Netto achteruitgang als beschaving. En wat ga je doen vandaag? Isoleren, zonnepanelen, warmtepomp, batterij. Dat kost alles samen veel geld en dan ben je er bijlange nog niet, want die batterij is genoeg om dagschommelingen op te vangen, maar niet om de zomer te bufferen om in de winter te gebruiken. Dokken ga je toch, in het najaar. Dit. Op 20/11/2021 om 08:04, Bart zei: Wat is daar nu gek aan? Mensen , zijn gemakzuchtig , als er geen druk komt gebeurt er niks. neem nu bv huisbrandolie , aan 10 cent /liter gaan er weinig mensen oplossingen zoeken om minder te verbruiken , waarom zouden ze ? Het is de moeite niet om te investeren in isolatie . maak van die huisbrandolie 2€ liter, plots zal isolatie en besparing wel aan de orde zijn. Idem in het verkeer, wil je minder auto’s die rondrijden , vervuilen , sla de brandstofprijs op. En zoals ik eerder reeds vermelde kijk zaterdag en zondag eens rond u op de weg, blijkbaar is de brandstof voor velen nog niet duur genoeg. Dat klopt allemaal. Maar wat met volgend idee: Men bedenkt oplossingen voor een probleem dat zich niet zou mogen stellen. Zoals ik eerder zei, energie -en als we niet langer dinosaurussen willen verbranden-, groene energie, is abundant en kosteloos beschikbaar. Die energie zou gratis ter beschikking moeten worden gesteld aan de burgers door de overheid. Zelfs het concept 'isoleren' is in se niet relevant. Men zou ipv kutpremies te betalen om PUR platen tegen je dak te plakken, je beter gratis zonnepanelen geven. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 2 minuten geleden, ICM zei: Dat klopt allemaal. Maar wat met volgend idee: Men bedenkt oplossingen voor een probleem dat zich niet zou mogen stellen. Zoals ik eerder zei, energie -en als we niet langer dinosaurussen willen verbranden-, groene energie, is abundant en kosteloos beschikbaar. Die energie zou gratis ter beschikking moeten worden gesteld aan de burgers door de overheid. Zelfs het concept 'isoleren' is in se niet relevant. Men zou ipv kutpremies te betalen om PUR platen tegen je dak te plakken, je beter gratis zonnepanelen geven. Ik denk dat het 'en' 'en' is. En ervoor zorgen dat je zo weining mogelijk energie verbruikt, en ervoor zorgen dat je investeert in zonnepanelen of wat dan ook, om zo weinig mogelijk stroom van het net te moeten nemen. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 21 minuten geleden, BMWMB zei: Is zo'n batterij zo groot dan? Geen idee, jij gaat er van uit dat dit makkelijk bij te plaatsen is he . Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 1 uur terug, PJH zei: Klinkt eigenlijk nog als een goed idee zelfs. Afhankelijk zijn van je werkgever voor het al dan niet goedkoop consumeren van energie? Nee dankje 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 32 minuten geleden, PJH zei: Stel dat je mijn huis wil gaan moderniseren: - Zonnepanelen nodig (7k?) - Opslag van energie nodig (10k?) - Warmtepomp nodig (20k?) - Radiatoren buiten en vloerverwarming steken overal (70k? je moet immers alles afwerken ook) Je spreekt dan over 110k aan kosten aan een huis dat er maar 315 heeft gekost. En dat allemaal voor wat groen gezever? Men kan dat nooit terugverdienen imo, en veel van die huizen zijn die investering niet waard. Ik kan dus beter met een bulldozer door mijn kot rijden (wel eerst de Lotus buiten zetten) en herbeginnen eigenlijk. En dan is mijn huis nog semi ok. Heel wat vlamingen moeten het met minder doen. Hoe gaan die dat allemaal leggen? Want terugverdienen kun je enkel als je het in de 1e plaats kunt uitgeven ook. Aja, en ze moeten dan in dezelfde periode nog een EV kopen en een laadpaal en en en en.... Het is inderdaad de bedoeling dat meer koten tegen de grond gaan. Vandaar ook de verlaging van BTW op hernieuwbouw. Dat gaat een stap voor stap een impact hebben op de vraag naar nieuwbouw, waarbij initiatieven zoals inschuifhuizen en andere prefabmodellen aan belangstelling gaan winnen. Die zijn prijstechnisch interessanter, maar architecturaal saaier. Nu, op dit moment zitten we al met een bouwmarkt waarbij vaak ganse wijken uniform zijn, dus zo een verschil zal dat ook niet maken. Verdien je dat terug. Dat is tweeledig. Enerzijds mag je de inflatie niet vergeten. De investering die je nu doet en je huis zuiniger maakt, maakt je huis ook meer waard. En die waarde neem je mee in de inflatie. En aan de andere kant heb je de verbruiksreductie, waarbij verbruik ook onderhevig is aan inflatie. In de praktijk lijkt me een TVT van rond de 20 jaar niet onrealistisch. Verkoop je daarentegen je kot na 5 jaar, dan kan het slecht uitdraaien. Al zal dit ook veranderen doorheen de tijd. Eens iedereen doorheeft wat de kost en moeite is om iets te verbouwen, dan zal de prijs stijgen van koten die verbouwd zijn. Daar komt mogelijks een goed model in, voor verbouwfanaten zoals een ICM. Die gaat financieel serieus goed varen bij al die regels en verplichtingen. Daarnaast is er nergens iemand die ook maar iemand verplicht om iets aan uw huis te doen. Heb je die middelen niet, dan moet je ook helemaal niets doen. Enkel als je een ander huis wilt, dan moet je het van slechter dan D naar D brengen. Daarbij moet je niet hoger dan je gat schijten en die kosten gewoon mee in rekening brengen. Vind je dat je er niet op vooruit gaat? Dan kan je blijven wonen waar je nu woont. De koek zal ook gewoon in twee gedaan worden. Huizen die slecht zijn, gaan goedkoper worden, omdat niemand zijn spaarboek bodemloos is. Maar een stuk zal wel opgehoest moeten worden door de koper. Nu, binnen de verplichtingen, van slechter dan D naar D, dat zijn in de praktijk meer achterstallig onderhoudskosten uitvoeren ipv energetisch renoveren. Dat valt onder hetzelfde als EV's verplicht vanaf 2029, op voorwaarde dat die dan goedkoper zijn dan ICE's. Dat is geen maatregel, dat is de gangbare werkmethodiek als regel gaan stellen. Maar nog eens, je bent tot niets uit jouw lijst verplicht. Dus waarom ben je dan grumpy? 1 Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 9 minuten geleden, tuscani zei: Als je met een batterij pack dat ( 4keer zo groot is) van een wagen ( we nemen nu een tesla) pakweg 400km ver geraakt . Dan denk ik dat deze opstelling net genoeg is om vaatwasser en wasmachine 1 keer te doen draaien? Ik heb eens opgezocht, en een gemiddeld gezin verbruikt 10kWh per dag. Thuisbatterijen zijn tussen 2 en 10kWh groot. De batterij in mijn Tesla is 100kWh, om deze vergelijking eens te maken. Dit laat me wel weer denken, want vandaag zetten we al onze machines aan na 22u omdat dan nachttarief is, maar als we zonnepanelen hebben, dan kunnen we heel veel beter overdag doen, zodat we 's avonds, als er geen zon meer is, minder verbruiken. Dus, 10kWh per dag, is dan misschien nog 4kWh 's avonds en 's nachts. Dat is dus maar 4% van de batterij van mijn Tesla. Dat is verwaarloosbaar... Of reken ik fout? 1 Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 6 minuten geleden, Polygoon zei: Afhankelijk zijn van je werknemer voor het al dan niet goedkoop consumeren van energie? Nee dankje Waarom zou je meer afhankelijk zijn? Niemand van mijn mensen zal verplicht worden om de energie van ons te nemen. Ze moeten dat enkel doen als het ook voor hun een voordeel is. Idem toch met een firmawagen... Ik zie het probleem niet. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 11 minuten geleden, Polygoon zei: Geen idee, jij gaat er van uit dat dit makkelijk bij te plaatsen is he . Dat het aanpassingen vergt, en budget, en ruimte, daar ben ik van bewust. Maar ik ben er wel zeker van dat iedere woning die zonnepanelen kan leggen, ook een batterij kan voorzien. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 9 minuten geleden, Tjeu zei: Nu, binnen de verplichtingen, van slechter dan D naar D, dat zijn in de praktijk meer achterstallig onderhoudskosten uitvoeren ipv energetisch renoveren. Beetje kort door de bocht, als ik m'n eigen E (bij aankoop) zie Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 6 minuten geleden, BMWMB zei: Ik heb eens opgezocht, en een gemiddeld gezin verbruikt 10kWh per dag. Thuisbatterijen zijn tussen 2 en 10kWh groot. De batterij in mijn Tesla is 100kWh, om deze vergelijking eens te maken. Dit laat me wel weer denken, want vandaag zetten we al onze machines aan na 22u omdat dan nachttarief is, maar als we zonnepanelen hebben, dan kunnen we heel veel beter overdag doen, zodat we 's avonds, als er geen zon meer is, minder verbruiken. Dus, 10kWh per dag, is dan misschien nog 4kWh 's avonds en 's nachts. Dat is dus maar 4% van de batterij van mijn Tesla. Dat is verwaarloosbaar... Of reken ik fout? Nee, is correct. Alleen is de energiedichtheid kleiner, en is ze in omvang veelal dubbel zo groot per kWh. Maar in de praktijk is een thuis batterij de grote van een grote microgolf tot een wasmachine. Zoals jij al aanhaalde is nu wel nog niet de goede moment. TVT van batterijen zijn gelijk met de levensduur. Nog beetje wachten dus. 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 7 minuten geleden, BMWMB zei: Ik heb eens opgezocht, en een gemiddeld gezin verbruikt 10kWh per dag. Thuisbatterijen zijn tussen 2 en 10kWh groot. De batterij in mijn Tesla is 100kWh, om deze vergelijking eens te maken. Dit laat me wel weer denken, want vandaag zetten we al onze machines aan na 22u omdat dan nachttarief is, maar als we zonnepanelen hebben, dan kunnen we heel veel beter overdag doen, zodat we 's avonds, als er geen zon meer is, minder verbruiken. Dus, 10kWh per dag, is dan misschien nog 4kWh 's avonds en 's nachts. Dat is dus maar 4% van de batterij van mijn Tesla. Dat is verwaarloosbaar... Of reken ik fout? Je hebt wel 10 zo'n batterijen thuis nodig om je tesla op te laden Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 Zojuist, Polygoon zei: Beetje kort door de bocht, als ik m'n eigen E (bij aankoop) zie en wat is je kost om van E naar D te gaan? En wat daarvan zou je niet binnen de 5 jaar willen doen? Quote
Capitol 630 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 20 minuten geleden, BMWMB zei: Enkel zie ik wel dat onze politiek een richting heeft gekozen die niet meer teruggedraaid zal worden. Je kan uiteraard nog even afwachten, maar ik kan u nu al zeggen dat energie schaarser en vooral duurder zal worden. Ofwel investeer je, zodat je minder afhangt van deze onzekere parameters, ofwel wacht je gewoon af, ofwel verhuis je naar het buitenland. Met tegen politieke beslissingen te zijn, en koppig niks te doen, ga je heel zeker op termijn aan het kortste eind trekken. Hiermee heb ik dus niet gezegd dat ik akkoord ben met wat de politiek beslist. Wel denk ik dat ze gaan doorzetten... De politiek die een richting gekozen heeft? Dat bestaat in België niet. Alé toch niet op lange termijn, de politiek hun richting verandert elke 5 minuten. Dieselwagens moest men kopen. Dus die werden naar voor geschoven. => Dieselwagens moeten eruit, dus die worden belast. Verwarming op gas moest men gebruiken. => Verwarming op gas en mazout moet eruit, alles op elektriciteit. Zonnepanelen moest men kopen, dus iedereen pushen naar zonnepanelen => Zonnepanelen worden belast. Schoon richtingen die de politiek kiest Iedereen weet dat men niet op 1 paard moet wedden en wat doen ze in België: iedereen "verplichten" om naar elektriciteit te gaan voor alles en nog wat: verwarming, auto's, ... terwijl men de vorige jaren al sprak van een elektriciteitstekort. En dan zijn we voor elektriciteit ook nog eens afhankelijk van andere landen. Kan men nog dommer zijn? Onbegrijpelijk en zeer onlogisch noem ik dat. En zoals PJH zegt: ze leggen het allemaal uit alsof het peanuts is, maar een bestaande woning aanpassen naar de nieuwe normen (die dan ook nog eens elke 2-5 jaar veranderen), daar komt wel iets meer bij kijken. Zowel naar werk, impact als naar budget. 3 Quote
jan.van.gent 4.960 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 5 minuten geleden, BMWMB zei: Ik heb eens opgezocht, en een gemiddeld gezin verbruikt 10kWh per dag. Thuisbatterijen zijn tussen 2 en 10kWh groot. De batterij in mijn Tesla is 100kWh, om deze vergelijking eens te maken. Dit laat me wel weer denken, want vandaag zetten we al onze machines aan na 22u omdat dan nachttarief is, maar als we zonnepanelen hebben, dan kunnen we heel veel beter overdag doen, zodat we 's avonds, als er geen zon meer is, minder verbruiken. Dus, 10kWh per dag, is dan misschien nog 4kWh 's avonds en 's nachts. Dat is dus maar 4% van de batterij van mijn Tesla. Dat is verwaarloosbaar... Of reken ik fout? Groot hoeft die batterij inderdaad niet te zijn. Het is economisch niet interessant om veel groter te gaan. Een seizoen overbruggen is toch onbegonnen. Probleem is dat in ons klimaat die batterij enkel interessant is om nu en dan eens een slecht-weer dag te overbruggen in de maanden tussen maart en sept/oktober. Groot deel van heel de winter/herfst gaat dat spel zo plat als een vijg zijn. Stel dat je 10 kWh per dag verbruikt (dat is volgens mij een pak meer als je een EV hebt, en een warmtepomp), hoe gaat je batterij er uit zien tijdens een gemiddelde winterse week (zie hier onder de data van mijn zonnepanelen deze week). Heel deze week zou die batterij dus waardeloos geweest zijn, want overdag verbruik ik hetgeen er geproduceerd wordt al makkelijk op. Met huidige prijzen van batterijen begin ik er dus nog niet aan, maar zet ik wel in op zoveel mogelijk verbruiken wanneer er productie is. Quote
Logic 538 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 12 minuten geleden, BMWMB zei: Hiermee heb ik dus niet gezegd dat ik akkoord ben met wat de politiek beslist. Wel denk ik dat ze gaan doorzetten... Of course, Willen we minder uitstoot? Willen we een beter leefmilieu? Willen we gezondere lucht in de steden en dorpskernen? Randje psychopaat als je daarop nee zegt... Maar: Wil je zelf een bijdrage leveren? Hoe wil je dat doen? "Nee" Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.