Jupke 11.095 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 1 uur geleden, BMWMB zei: Dan heeft ‘m ook geen geld om elektriciteit te betalen? Nu zijn we der, met de prijsstijgingen die nu aan de gang zijn gaat dat bittere realiteit zijn deze winter/dit voorjaar voor heel erg veel mensen. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 4 minuten geleden, Tjeu zei: en wat is je kost om van E naar D te gaan? En wat daarvan zou je niet binnen de 5 jaar willen doen? Willen en kunnen he vriend Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 10 minuten geleden, Polygoon zei: Je hebt wel 10 zo'n batterijen thuis nodig om je tesla op te laden Je moet je auto niet laden met de batterijen van je huis, maar wel met de zonnepanelen die de stroom opvangen. Je hebt wel gelijk voor mensen die inderdaad overdag niet kunnen laden, en die dus enkel 's avonds en 's nachts thuis zijn. Zeker in de winter heb je dan niks aan de zon, dus moet je het wel uit de batterijen halen, en dat is met zo'n kleine batterijen idd compleet niet mogelijk. Het is daarom dat er moet nagedacht worden waar deze auto's wel zijn overdag? En dat zal meestal op het werk zijn, dus daarom ook mijn voorstel om daar te gaan investeren dat de mensen daar kunnen laden. En nogmaals, het zal niet voor iedereen kunnen en in elke situatie, maar voor heel veel mensen en heel veel gevallen zal het wel gaan, en die mogelijkheden moeten we optimaal gaan benutten in de toekomst. Quote
Logic 538 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 22 minuten geleden, ICM zei: (..) Die energie zou gratis ter beschikking moeten worden gesteld aan de burgers door de overheid. Zelfs het concept 'isoleren' is in se niet relevant. Men zou ipv kutpremies te betalen om PUR platen tegen je dak te plakken, je beter gratis zonnepanelen geven. Ik vind sommige stellingen beangstigend communistisch klinken. Zoals in het oostblok... alle woningen op een centraal verwarmingsnet aangesloten, met de mensen die in de winter doodleuk hun ramen openzetten als ze 't te warm hadden. Altijd goed bedoelt, dat wel. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 7 minuten geleden, Jupke zei: Nu zijn we der, met de prijsstijgingen die nu aan de gang zijn gaat dat bittere realiteit zijn deze winter/dit voorjaar voor heel erg veel mensen. Ik weet het, en dat is een spijtige zaak. Is het daarom misschien net niet beter dat bedrijven en gezinnen die het wel kunnen betalen, investeren om zoveel als mogelijk energie op te vangen en op te slaan, en te delen met de mensen die het wat moeilijker hebben? Ik denk maar hardop hé. 1 Quote
jan.van.gent 4.960 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 5 minuten geleden, BMWMB zei: Je moet je auto niet laden met de batterijen van je huis, maar wel met de zonnepanelen die de stroom opvangen. Je hebt wel gelijk voor mensen die inderdaad overdag niet kunnen laden, en die dus enkel 's avonds en 's nachts thuis zijn. Zeker in de winter heb je dan niks aan de zon, dus moet je het wel uit de batterijen halen, en dat is met zo'n kleine batterijen idd compleet niet mogelijk. Het is daarom dat er moet nagedacht worden waar deze auto's wel zijn overdag? En dat zal meestal op het werk zijn, dus daarom ook mijn voorstel om daar te gaan investeren dat de mensen daar kunnen laden. En nogmaals, het zal niet voor iedereen kunnen en in elke situatie, maar voor heel veel mensen en heel veel gevallen zal het wel gaan, en die mogelijkheden moeten we optimaal gaan benutten in de toekomst. Daarom dat ik wel geloof in V2G (vehicle to grid). Overdag je auto aan de lader op het werk (zodat die met zonne-energie kan volgeladen worden, met de panelen die op het bedrijfspand liggen, of de windmolen die daar staat in het industrieterrein), en 's avonds je wagen gebruiken als thuisbatterij. Die batterij van zo'n EV is groot genoeg om je huis 's avonds van stroom te voorzien, en je kan voldoende range overhouden om de volgende ochtend terug op het werk te geraken. Netbeheerders ook content want de energie opgewekt van de windmolen in het industrieterrein, of de gigantische daken met zonnepanelen, moet niet getransporteerd worden naar de residentiële gebieden, want die wordt getransporteerd door het voertuig. Het is imo te gek dat iedereen een rijdende batterij heeft, en een stationaire batterij, en 's avonds zitten overpompen van je stationaire batterij naar je rijdende batterij. Dat kan je economisch/ecologisch niet verantwoorden imo. 2 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 2 minutes ago, jan.van.gent said: Daarom dat ik wel geloof in V2G (vehicle to grid). Overdag je auto aan de lader op het werk (zodat die met zonne-energie kan volgeladen worden, met de panelen die op het bedrijfspand liggen, of de windmolen die daar staat in het industrieterrein), en 's avonds je wagen gebruiken als thuisbatterij. Netbeheerders ook content want de energie opgewekt van de windmolen in het industrieterrein, of de gigantische daken met zonnepanelen, moet niet getransporteerd worden naar de residentiële gebieden, want die wordt getransporteerd door het voertuig. Het is imo te gek dat iedereen een rijdende batterij heeft, en een stationaire batterij, en 's avonds zitten overpompen van je stationaire batterij naar je rijdende batterij. Dat kan je economisch/ecologisch niet verantwoorden imo. Klinkt ook allemaal geweldig, behalve in het najaar. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 4 minuten geleden, BMWMB zei: Je moet je auto niet laden met de batterijen van je huis, maar wel met de zonnepanelen die de stroom opvangen. Je hebt wel gelijk voor mensen die inderdaad overdag niet kunnen laden, en die dus enkel 's avonds en 's nachts thuis zijn. Zeker in de winter heb je dan niks aan de zon, dus moet je het wel uit de batterijen halen, en dat is met zo'n kleine batterijen idd compleet niet mogelijk. Het is daarom dat er moet nagedacht worden waar deze auto's wel zijn overdag? En dat zal meestal op het werk zijn, dus daarom ook mijn voorstel om daar te gaan investeren dat de mensen daar kunnen laden. En nogmaals, het zal niet voor iedereen kunnen en in elke situatie, maar voor heel veel mensen en heel veel gevallen zal het wel gaan, en die mogelijkheden moeten we optimaal gaan benutten in de toekomst. Weet wel dat niet iedereen een weekendwagen heeft . M.a.w. ik zal tijdens de week mijn auto kunnen opladen op het bedrijf. Ik rij vrijdagavond met een volle batterij naar huis en moet vanaf dan tot maandagochtend mijn plan trekken, met die batterij. Tenzij ik ga laden aan de snellader (so far being self-sufficient). Ik probeer je gewoon wat te challengen dat veel van jouw oplossingen mooi klinken vanuit jouw privileged standpunt (goed verdienende persoon met een huis met veel ruimte etc.) maar voor veel mensen geen opties zijn. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 1 minuut geleden, jan.van.gent zei: Daarom dat ik wel geloof in V2G (vehicle to grid). Overdag je auto aan de lader op het werk (zodat die met zonne-energie kan volgeladen worden, met de panelen die op het bedrijfspand liggen, of de windmolen die daar staat in het industrieterrein), en 's avonds je wagen gebruiken als thuisbatterij. Netbeheerders ook content want de energie opgewekt van de windmolen in het industrieterrein, of de gigantische daken met zonnepanelen, moet niet getransporteerd worden naar de residentiële gebieden, want die wordt getransporteerd door het voertuig. Het is imo te gek dat iedereen een rijdende batterij heeft, en een stationaire batterij, en 's avonds zitten overpompen van je stationaire batterij naar je rijdende batterij. Dat kan je economisch/ecologisch niet verantwoorden imo. Kijk, dit is nu eens een positieve visie. Met wat te brainstormen hier komen er al interessante ideeën. Zoals ik al eerder zei, waar een wil is, is een weg. 1 Quote
josenjef 436 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 2 minuten geleden, jan.van.gent zei: Daarom dat ik wel geloof in V2G (vehicle to grid). Overdag je auto aan de lader op het werk (zodat die met zonne-energie kan volgeladen worden, met de panelen die op het bedrijfspand liggen, of de windmolen die daar staat in het industrieterrein), en 's avonds je wagen gebruiken als thuisbatterij. Netbeheerders ook content want de energie opgewekt van de windmolen in het industrieterrein, of de gigantische daken met zonnepanelen, moet niet getransporteerd worden naar de residentiële gebieden, want die wordt getransporteerd door het voertuig. Het is imo te gek dat iedereen een rijdende batterij heeft, en een stationaire batterij, en 's avonds zitten overpompen van je stationaire batterij naar je rijdende batterij. Dat kan je economisch/ecologisch niet verantwoorden imo. En dan verander je van werk of ga je op pensioen en heb je geen electriciteit meer Voor mij is de link tussen uw privé en uw werk beter beperkt. 1 Quote
jan.van.gent 4.960 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 Zojuist, ir_fuel zei: Klinkt ook allemaal geweldig, behalve in het najaar. Verschil is wel dat bedrijfsterreinen meerdere energieproductie mogelijkheden hebben dan enkel zonne energie. Neem nu bv waar ik werk: -hebben windmolen (2x) -hebben dak vol zonnepanelen -hebben een WKK Dus het is niet zo dat als er geen zon is, we geen opties meer hebben. Thuis is dat wel uiteraard zo, gezien een mini-windmolen totaal inefficiënt is (als je dat al zou mogen zetten). Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 Zojuist, ir_fuel zei: Klinkt ook allemaal geweldig, behalve in het najaar. Ik heb ook nergens gezegd dat we het net niet meer nodig zullen hebben. We moeten er gewoon voor zorgen dat we het zo min mogelijk nodig hebben. Dat is een heel groot verschil! Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 Just now, josenjef said: En dan verander je van werk of ga je op pensioen en heb je geen electriciteit meer Voor mij is de link tussen uw privé en uw werk beter beperkt. Beetje zoals Amerikanen die hun ontslag niet durven geven want dan hebben ze geen ziekteverzekering meer Langs de andere kant, als je al kan betalen met maaltijdcheques, waarom niet met kWh he. 1 Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 4 minuten geleden, josenjef zei: En dan verander je van werk of ga je op pensioen en heb je geen electriciteit meer Voor mij is de link tussen uw privé en uw werk beter beperkt. Als je van werk verandert ben je soms ook je firmawagen/laptop/GSM kwijt, en als je op pensioen gaat moet je ook zelf terug een auto/laptop/gsm kopen. Dat is toch hetzelfde... Het net zal altijd blijven, dus je kan altijd elektriciteit uit het net blijven halen. Als je tegen dan geïnvesteerd hebt in een energiezuinige woning, zonnepanelen, en thuisbatterij, dan zie ik het probleem niet, want dan ben je overdag niet meer op je werk, maar kan je gewoon thuis laden, en je doet veel minder km's, want je moet met je vrouw iedere dag een koffie gaan drinken in de plaatselijke tearoom. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 Zojuist, BMWMB zei: Als je van werk verandert ben je soms ook je firmawagen kwijt, en als je op pensioen gaat moet je ook zelf terug een auto kopen. Dat is toch hetzelfde... Het net zal altijd blijven, dus je kan altijd elektriciteit uit het net blijven halen. wie van de gepensioneerden op een klein appartementje kan een EV betalen, en zelfs als deze die kan betalen, dan moet hij nog uren kwijt zijn aan de laadpaal ipv op de bingo avond. Ik denk dat de meeste mensen in belgie op een appartement wonen of in een rijhuis zonder oprit maar eerder met een bewonerskaart, dus vele van al deze zaken die hier verteld worden, zoals V2G gaan al niet op. Quote
josenjef 436 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 Zojuist, BMWMB zei: Als je van werk verandert ben je soms ook je firmawagen/laptop/GSM kwijt, en als je op pensioen gaat moet je ook zelf terug een auto/laptop/gsm kopen. Dat is toch hetzelfde... Het net zal altijd blijven, dus je kan altijd elektriciteit uit het net blijven halen. Dat was voor mij een van de grootste reden om niet meer in loondienst te gaan werken, dat "binden" van mensen op die manier is onaangenaam en contraproductief. In mijn ogen zouden ze dat moeten inkrimpen in plaats van uitbreiden. Stel nu in deze dat je voorziet in je eigen energie, dan draait heel dat voordeel van sommige werkgevers om in een nadeel. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 Vandaag is een EV voor vele gepensioneerden nog niet bereikbaar, maar ik kijk in de toekomst, waarbij deze EV's voor iedereen betaalbaar gaan worden, net zoals we vandaag allemaal een benzine of diesel kunnen kopen. Misschien komt er wel een doorbraak van waterstof? Ik weet het niet. Ik ben ervan overtuigd dat vele gebouwen naar V2G kunnen gaan, en als het niet kan, dan is er nog altijd het net, met heel veel snelladers die overal bijkomen. Ik zie bijvoorbeeld al laders komen op parkings van supermarkten. 1u winkelen is ondertussen 100km bijgeladen. Maar nogmaals, als je altijd negatief denkt, dan zie je geen oplossingen, maar enkel maar problemen... Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 47 minuten geleden, ICM zei: Zelfs het concept 'isoleren' is in se niet relevant. Men zou ipv kutpremies te betalen om PUR platen tegen je dak te plakken, je beter gratis zonnepanelen geven. Begin 2020 een coöperatief project "Buurzame stroom" doorgelicht. In totaal 2 miljoen aan subsidies en dan nog eens 1 miljoen aan investeringen door particulieren. Resultaat: met die 2 miljoen aan project subsidie had je 2 keer zoveel PV kunnen leggen dan wat er nu via het project gerealiseerd was. En dat is dan nog zonder dat miljoen aan privé geld... Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 5 minuten geleden, josenjef zei: Dat was voor mij een van de grootste reden om niet meer in loondienst te gaan werken, dat "binden" van mensen op die manier is onaangenaam en contraproductief. In mijn ogen zouden ze dat moeten inkrimpen in plaats van uitbreiden. Stel nu in deze dat je voorziet in je eigen energie, dan draait heel dat voordeel van sommige werkgevers om in een nadeel. Neen, want wij zouden dan de energie verkopen aan onze werknemers. Ze krijgen het niet hé. Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 47 minuten geleden, Tjeu zei: Maar nog eens, je bent tot niets uit jouw lijst verplicht. Dus waarom ben je dan grumpy? Volgens Coronil ben ik altijd grumpy, niks nieuws daar. Mijn huis voldoet en ik moet zelfs niks doen, ik denk vooral verder aan de mensen die het met minder moeten doen (nu al) en straks al die shit niet kunnen betalen. Die kunnen geen stijging van gas en elek meer dokken, maar dat probleem oplossen kunnen ze al helemaal niet. Ze staan dus voor een voldongen feit en worden enkel armer. Bovendien geloof ik er niet in dat wij de wereld gaan redden, maar dat het ons wel een fameus pak zou kunnen kosten om het te proberen. Dat is me de investering voorlopig niet waard eigenlijk. Ik erken wel je goeie punten ook, en aan sommige had ik zelf niet gedacht dus er zit zeker een waarheid in. 53 minuten geleden, ICM zei: Men zou ipv kutpremies te betalen om PUR platen tegen je dak te plakken, je beter gratis zonnepanelen geven. Wat zou het duurste zijn? Een nieuwe kerncentrale bouwen, of iedereen een gratis setje zonnepanelen en een thuisbatterij geven? 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 9 minuten geleden, Liquid Li0n zei: wie van de gepensioneerden op een klein appartementje kan een EV betalen, en zelfs als deze die kan betalen, dan moet hij nog uren kwijt zijn aan de laadpaal ipv op de bingo avond. Ik denk dat de meeste mensen in belgie op een appartement wonen of in een rijhuis zonder oprit maar eerder met een bewonerskaart, dus vele van al deze zaken die hier verteld worden, zoals V2G gaan al niet op. Niet alles moet vandaag betaalbaar zijn voor iedereen, we zijn aan het plannen naar 2030 en 2050. Nu, een Dacia Spring heeft een vanafprijs van 17.500 euro. Daarmee is EV rijden wel bereikbaar. Maar je bent vandaag nog lang niet verplicht EV te rijden. Voor mezelf is een EV ook nog niet betaalbaar. Dus dieselen we nog even door. En waar kan nemen we de fiets, goed voor + 5.000km fiets kilometers met het gezin per jaar (drie kinderen 6 maand, 2,5jaar en 5 jaar). En om AM bonuspunten te scoren, ipv een tweede wagen, is er sinds kort een tweede bakfiets bijgekomen, want we bleken alle twee steeds de voorkeur aan de fiets te geven dan aan de wagen, zelf bij regen (sneller, je kan even uitwaaien en als je de regenhuif dichtdoet, heb je minder last van het gehuil/brul van de kinderen ) Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 8 minuten geleden, PJH zei: Volgens Coronil ben ik altijd grumpy, niks nieuws daar. Mijn huis voldoet en ik moet zelfs niks doen, ik denk vooral verder aan de mensen die het met minder moeten doen (nu al) en straks al die shit niet kunnen betalen. Die kunnen geen stijging van gas en elek meer dokken, maar dat probleem oplossen kunnen ze al helemaal niet. Ze staan dus voor een voldongen feit en worden enkel armer. Bovendien geloof ik er niet in dat wij de wereld gaan redden, maar dat het ons wel een fameus pak zou kunnen kosten om het te proberen. Dat is me de investering voorlopig niet waard eigenlijk. Ik erken wel je goeie punten ook, en aan sommige had ik zelf niet gedacht dus er zit zeker een waarheid in. Ik vind dat daar de politiek haar verantwoordelijkheid moet nemen, en mensen die het niet kunnen betalen door de overheid geholpen worden. Maar dan wel enkel de mensen die door hun situatie niet anders kunnen, dus niet de mensen die niet willen gaan werken, of van die gezinnen die zogezegd de stroom niet kunnen betalen, maar die wel iedere dag een pakske sigaretten oproken, x kinderen hebben die allemaal een smartphone hebben. Echt wel enkel de mensen die niet anders kunnen... Vorige week hoorde ik onze burgemeester nog zeggen tijdens een toespraak dat we in onze stad een werkloosheidsgraad hebben van 7%!!! Bijna elk bedrijf zoekt mensen, en we vinden er geen. Ik ben van mening dat velen gewoon niet willen werken. En dan maar zeuren dat ze de stroom niet kunnen betalen. Ik heb hierbij niet gezegd dat het overal zo is, maar dat komt toch wel veel voor. 3 Quote
jan.van.gent 4.960 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 9 minuten geleden, Liquid Li0n zei: wie van de gepensioneerden op een klein appartementje kan een EV betalen, en zelfs als deze die kan betalen, dan moet hij nog uren kwijt zijn aan de laadpaal ipv op de bingo avond. Ik denk dat de meeste mensen in belgie op een appartement wonen of in een rijhuis zonder oprit maar eerder met een bewonerskaart, dus vele van al deze zaken die hier verteld worden, zoals V2G gaan al niet op. Je bekijkt het te lokaal imo. V2G, daarbij hoeft je auto niet in je eigen garagepoort te staan hé. Als die ergens in de straat staat, en ingeplugd kan worden in een publiek laad(of ontlaadpunt) is dat ook goed. Die meter registreert hoeveel je op het net duwt, en je meter thuis meet hoeveel je van het net neemt. Heb je meer overschot op je auto zitten die je die nacht toch niet gebruikt (en nog voldoende range om naar het werk te bollen de volgende ochtend), kan je ook nog stroom op het net zetten en "verkopen" aan hogere prijs dan wat je overdag hebt betaald om hem op te laden op je werk. Imo moeten we vanaf van het beeld dat we allemaal onze eigen stroom gaan voorzien en elk huis als een off-grid systeem bekijken, want dat is niet haalbaar imo. Maar door de productiemogelijkheden van een industrieterrein zo benutten (waar een windmolen/WKK/... wel mogelijkheden zijn, waar dat residentieel niet zo is imo) wordt het een stuk beter. Probleem is wel dat de energie regulator enorm terughoudend is en elke vorm van deze zaken graag in de kiem smoort. Hopelijk krijgt men daar toch ooit beweging in. 1 Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 5 minuten geleden, jan.van.gent zei: Je bekijkt het te lokaal imo. V2G, daarbij hoeft je auto niet in je eigen garagepoort te staan hé. Als die ergens in de straat staat, en ingeplugd kan worden in een publiek laad(of ontlaadpunt) is dat ook goed. Die meter registreert hoeveel je op het net duwt, en je meter thuis meet hoeveel je van het net neemt. Heb je meer overschot op je auto zitten die je die nacht toch niet gebruikt (en nog voldoende range om naar het werk te bollen de volgende ochtend), kan je ook nog stroom op het net zetten en "verkopen" aan hogere prijs dan wat je overdag hebt betaald om hem op te laden op je werk. Imo moeten we vanaf van het beeld dat we allemaal onze eigen stroom gaan voorzien en elk huis als een off-grid systeem bekijken, want dat is niet haalbaar imo. Maar door de productiemogelijkheden van een industrieterrein zo benutten (waar een windmolen/WKK/... wel mogelijkheden zijn, waar dat residentieel niet zo is imo) wordt het een stuk beter. Probleem is wel dat de energie regulator enorm terughoudend is en elke vorm van deze zaken graag in de kiem smoort. Hopelijk krijgt men daar toch ooit beweging in. Ik ben 5 jaar geleden eens naar een lezing geweest over energie in de toekomst, en daar werd gezegd dat vandaag de elektriciteit maar in 1 richting gaat, nl. van het net naar de verbruiker, maar dat in de toekomst de elektriciteit in 2 richtingen zal gaan, dus van verbruiker terug naar het net, of van verbruiker naar verbruiker. Wat jij zegt past hier volledig in. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 27 minuten geleden, ir_fuel zei: Beetje zoals Amerikanen die hun ontslag niet durven geven want dan hebben ze geen ziekteverzekering meer Langs de andere kant, als je al kan betalen met maaltijdcheques, waarom niet met kWh he. ik doe dat al. het is te zeggen, ik heb wel nog niets zien verschijnen, maar ik verkoop mijn stroom aan decahtlon. brengt me meer op dan aan de energieleverancier te verkopen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.