Jupke 11.095 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 Zojuist, Tjeu zei: Die zien energie als een product dat je kan exporteren en winst op maken. Net zoals die maximaal inzetten op de verkoop van groenestroomcertificaten. Was dat ondertussen niet rond? (voor het deel op zee) Hier kan e de info vinden, maar nog niet doorgenomen https://www.tennet.eu/nl/onze-kerntaken/innovaties/north-sea-wind-power-hub/ Ik heb even die kaart bekeken die je eerder deelde, momenteel is Scandinavië ergens tussen de 2a2.5GW aan het exporteren. Onze 7 kerncentrales produceren 6GW. Al de andere landen hebben precies toch niet zoveel overschotten en ook DE gaat zijn (bruin)koolcentrales afbouwen in de komende jaren, kunnen ze daar in het Noorden nog zo fel upscalen dan? Quote
Jupke 11.095 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 Zojuist, Tjeu zei: En van wie hang je af bij de gascentrales? En van wie bij kerncentrales? Je hangt altijd van iemand af, zolang je niet vol kan rekenen op HE. En dan nog ben je afhankelijk, maar van de natuur. Die is meer voorspelbaar wegens geen mens. Daar ging mijn vraag ook niet over natuurlijk, mijn insteek is, gaan we de put gedelfd krijgen als die stekker er uit gaat? Ik ben momenteel nog niet overtuigd. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 3 minutes ago, Tjeu said: Die zien energie als een product dat je kan exporteren en winst op maken. Idd, zoals olie en gas Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 1 minuut geleden, Jupke zei: Ik heb even die kaart bekeken die je eerder deelde, momenteel is Scandinavië ergens tussen de 2a2.5GW aan het exporteren. Onze 7 kerncentrales produceren 6GW. Al de andere landen hebben precies toch niet zoveel overschotten en ook DE gaat zijn (bruin)koolcentrales afbouwen in de komende jaren, kunnen ze daar in het Noorden nog zo fel upscalen dan? Op de landen klikken, kan je zien wat ze opwekken en wat de capaciteit is. Ze draaien daar op dit moment nog niet op halve capaciteit Vraag en aanbod: als er niemand uw energie moet hebben, moet je ze ook niet opwekken. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 2 minuten geleden, ir_fuel zei: Idd, zoals olie en gas Daarom dat die landen ook hard inzetten op HE, om die putten te delven. Quote
Jupke 11.095 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 7 minuten geleden, Tjeu zei: Ze draaien daar op dit moment nog niet op halve capaciteit Map says no, minste wat ik gezien heb was 58% water in het N van Noorwegen, al de rest van de bronnen zat te draaien rond 70% en die moeten ook voor hun energie zorgen he. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 2 minuten geleden, Jupke zei: Map says no, minste wat ik gezien heb was 58% water in het N van Noorwegen, al de rest van de bronnen zat te draaien rond 70% en die moeten ook voor hun energie zorgen he. Zweden alleen heeft er al 6 over aan water op dit moment. Je moet ook niet alles van daar halen é, op dit moment heeft Duitsland bijvoorbeeld nog 20 GW aan aardgas capaciteit over en Frankijk ook nog bijna 20 GW aan kernenergie. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 7 uren geleden, Tjeu zei: 23 minuten geleden, Jupke zei: Ik heb even die kaart bekeken die je eerder deelde, momenteel is Scandinavië ergens tussen de 2a2.5GW aan het exporteren. Onze 7 kerncentrales produceren 6GW. Al de andere landen hebben precies toch niet zoveel overschotten en ook DE gaat zijn (bruin)koolcentrales afbouwen in de komende jaren, kunnen ze daar in het Noorden nog zo fel upscalen dan? kaartje van België gaat helaas even niet op dit moment. Maar we zitten op ongeveer op uur 7500, dus wat we nu opwekken + 20% is wat we nodig hebben bij max belasting. Anders gezegd, van de beschikbare capaciteit moet je 20% aftrekken dat ze in de andere landen nu nodig hebben. Wat zit daar niet in? De extra last van de elektrificatie. Maar als we ondertussen, net als de rest van de wereld, verder blijven bouwen aan HE, dan komen we er wel. Als we ook stoppen met HE, zoals we nu struikelen over de gascentrales, dan komen we er niet. Dat is wel zeker. 1 Quote
thor 217 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 Iedereen een generator op diesel, voila opgelost. 1 Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 7 minuten geleden, thor zei: Iedereen een generator op diesel, voila opgelost. Mogelijke de beste investering atm 1 Quote
thor 217 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 En dan nog eens de houtkachel goed opstoken en we zitten volop in de groene revolutie. Wat een welzijn toch!! 2 Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 2 minuten geleden, thor zei: En dan nog eens de houtkachel goed opstoken en we zitten volop in de groene revolutie. Wat een welzijn toch!! Of wat propaan gas. Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 1 uur geleden, thor zei: Iedereen een generator op diesel, voila opgelost. Mijn startup zal succes hebben. Dieselgeneratoren voor in uw tesla of in de vorm van een jerrycan , DE oplossing voor range anxiety! Onze jerrycans komen in drie versies. Ze zijn visueel identiek maar een is een generator, een tweede is de diesel voor de generator en een derde is een batterij. Mensen zeggen ons dat ze niet altijd zeker zijn of ze de goeie jerrycan meehebben maar voor jerrycan-anxiety hebben we ook een oplossing: neem ze alledrie, in afwachting van onze nieuwe 3-in-1 jerrycan. 1 Quote
Roger 310 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 7 uren geleden, BMWMB zei: Ja, maar je gaat veel minder dokken, en je huis zal nadien gemakkelijker verkoopbaar zijn En nadat je dan je huis verkocht hebt, waar ga je dan wonen? Bij je ouders terug? Of bedoel je “één van je huizen wanneer je er enkele op overschot hebt”? Waarde van een huis is toch ook maar echt relevant als het niet het huis is waar je in woont, maar eentje dat je extra hebt? Of het moet zijn dat je ergens naar verhuist waar het een pak goedkoper wonen is. 1 1 Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 6 uren geleden, Tjeu zei: In tegenstelling tot jou geloof ik wél dat we er de wereld mee gaan redden. Ik heb het hier al veel gezegd: Chinezen hebben geen verbeelding en geen gevoel voor humor. Ze doen gewoon wat een ander doet. En voor ieder PV paneel die in de complete westerse wereld gelegd wordt, leggen zij er ook een. Dus al wat wij doen, mag je maar twee doen. Maar dat zorgt vooral ook voor een mentaliteitsverandering bij hen. Chinezen zijn best competitief. En ook op milieu impact gaan ze plots de beste willen zijn. Als wij erin slagen een ganse wijk te isoleren, gaan zij dat ook doen. Als wij 11 miljoen mensen met puur HE kunnen onderhouden, gaan zij dat ook willen doen. En beter en groter. Dus ja, de impact van ons kleine landje is groter dan wat je soms zou denken. Ow ja, helemaal juist ! Ik ken de Chinezen ook een beetje. Die hebben wel eens de neiging om hun voeten te vegen aan reglementen en regeltjes, en liegen heel graag. En ik heb enige praktijk ervaring ! Nu qua humor geef ik je gelijk. Ze lachen echter wel smakelijk met je naïeve geloof in hun "goedheid" 'Bouw van 600 steenkoolcentrales in Azië brengt klimaatdoelstellingen in gevaar’ China, India, Indonesië, Japan en Vietnam hebben plannen om in de komende jaren samen meer dan 600 nieuwe steenkoolcentrales te bouwen. Daarmee brengen ze het behalen van de klimaatdoelstellingen in gevaar. Dat schrijft de denktank Carbon Tracker woensdag in een rapport. GHO 30-06-21 Klimaatdoelen blijven verre droom door Chinese steenkoolverslaving China zal geen steenkoolcentrales meer bouwen in het buitenland, maar in China zelf gaat de bouw wel in sneltempo door. Dominique Minten Donderdag 23 september 2021 om 3.25 uur Pas op, China heeft gezegd dat ze NA 2030 wel steenkool gaan uitfaseren India en Indonesië hebben iets gebroebeld in de marge wat daar ook op lijkt. Als alle geplande bouw voltooid is, telt China meer dan 3.500 kolencentrales 3 3 Quote
wiely 85 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 7 uren geleden, WoKe zei: Voor wie eens een idee wil van electriciteitsverbruik van een BEN-woning met geothermische WP en 4400WP PV Verbruikscijfers van de voorbije maand: Totaal electricteitsverbruik = 1.155 kWh Warmtepomp = 231 kWh EV-laadpaal = 438 kWh Resterend verbruik (koken, licht, tv, pc, ventilatie, wasmachine, ...) = 486 kWh Totale opbrengst PV = 97 kWh Dus een thuisbatterij gaat hier weinig helpen Maar langs de andere kant ... onze WP verwarmt, koelt en zorgt voor sanitair warm water, en dat allemaal voor amper 2.500 kWh per jaar. Zelf aan huidige energieprijzen is dat nog altijd pretty cheap (ongeveer 750€) En die 440 kWh voor EV heeft ons 1750 km ver laten rijden (ongeveer 132€) Welke app of domotica systtem gebruik je? Quote
WoKe 308 Geplaatst: 22 november 2021 Geplaatst: 22 november 2021 16 minuten geleden, wiely zei: Welke app of domotica systtem gebruik je? QBUS Quote
knight-rider 105 Geplaatst: 23 november 2021 Geplaatst: 23 november 2021 15 uren geleden, Soul zei: En de tweerichtingsbatterij is een oplossing, maar nog niet zo veel merken doen daar aan mee. Dat is hier al eens eerder aan bod gekomen dacht ik. Er zijn geel wat merken die het ofwel al hebben ofwel er serieus mee bezig zijn en het vanaf volgend jaar gaan aanbieden. Bij sommige zou het ook gewoon om een software-update gaan om dit mogelijk te maken. 15 uren geleden, Liquid Li0n zei: dus ze geven dan de stroom van de auto aan het huis wat maakt dat deze smorgens om 8u plat is en ze naar het werk moeten vertrekken dat is wat ik hier al een hele tijd en pagina's terug zeg...dat lijkt precies wat de overheid wil zodat ze vat hebben op de mensen, omdat ze geen eigendom meer hebben zijn ze een speelbal De batterij van je auto gaat echt niet plat zijn door een woning 's avonds en 's nachts van stroom te voorzien. Het belangrijkste punt zal zijn hoe ver je van je werk woont en hoeveel % van je batterij je dus nodig zal hebben om op je werk te geraken. 15 uren geleden, PJH zei: Je ontlaadt tot 20% ofzo, zodat je nog naar je werk kan. Een auto is dan plots een transportmiddel voor mensen en voor energie. Nadeel daarvan is wel dat je dat niet gaat doen. Een auto heeft één groot voordeel tov openbaar vervoer: het is een flexibel vervoersmiddel. Als we elke keer de batterij leegtrekken is het eigenlijk gewoon een bus die tussen werk en privé kan rijden en niks meer. Want wat ga je doen als je plots weg moet 's avonds? 8 uur wachten tot hij vol is? Klinkt eigenlijk nog als een goed idee zelfs. Ligt er allemaal aan hoe groot de batterij in je auto is en hoe ver je van je werk woont natuurlijk. 15 uren geleden, BMWMB zei: En zo'n batterij mag zelfs buiten buiten geplaatst worden. Ja, maar hoe zit dat dan met de koude in winter en de warmte in de zomer? Lijkt me dat die toch beter binnen kan staan dan? Of zorgen dat je de batterij toch wat kan isoleren? 15 uren geleden, Tjeu zei: Daarnaast is er nergens iemand die ook maar iemand verplicht om iets aan uw huis te doen. Heb je die middelen niet, dan moet je ook helemaal niets doen. Enkel als je een ander huis wilt, dan moet je het van slechter dan D naar D brengen. Daarbij moet je niet hoger dan je gat schijten en die kosten gewoon mee in rekening brengen. Vind je dat je er niet op vooruit gaat? Dan kan je blijven wonen waar je nu woont. Nu nog niet, nu is het alleen als je een huis koopt, maar vanaf 2030 geld dat toch voor alle huizen, ook huizen die je eigendom zijn? 14 uren geleden, BMWMB zei: Ik ben 5 jaar geleden eens naar een lezing geweest over energie in de toekomst, en daar werd gezegd dat vandaag de elektriciteit maar in 1 richting gaat, nl. van het net naar de verbruiker, maar dat in de toekomst de elektriciteit in 2 richtingen zal gaan, dus van verbruiker terug naar het net, of van verbruiker naar verbruiker. Wat jij zegt past hier volledig in. Elektriciteit gaat toch al in 2 richtingen sinds het bestaan van de zonnepanelen die aan het net gekoppeld worden, je zet stroom op het net en haalt het er terug vanaf, 2 richtingen dus. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 23 november 2021 Geplaatst: 23 november 2021 2 uren geleden, knight-rider zei: Nu nog niet, nu is het alleen als je een huis koopt, maar vanaf 2030 geld dat toch voor alle huizen, ook huizen die je eigendom zijn? Dat de huizen tegen 2050 energiezuiniger moeten, dat weten we al sinds 2004, toen ze aangekondigd hebben dat ze in 2006 het EPB verhaal in gingen voeren. Wie nu komt klagen dat ze dat niet gebudgetteerd hebben, heeft de laatste 15 jaar niet willen luisteren en moet dan ook niet komen klagen als er plots wel verplichtingen gaan komen. Dat zijn gewoon zaken die je mee in rekening moet brengen bij de keuze van een huis. Maar de standaard gang van zaken is nog steeds boven de stand leven, zoals Geertje van de NVA paar jaar terug al zei. Daarnaast wordt hier gestuurd in de richting van "dan moet de overheid het maar betalen", en dat heeft ze ook voor een heel groot deel gedaan. De subsidies in de laatste 15 jaar waren ronduit riant. Veelal 50% van de investeringskost. Wat wil je nog meer? Evenwel is er maar 1 subsidiepot die keer op keer leeg geraakte: die voor de plaatsing van een nieuwe aardgasketel (rond 2008-2010). Dat was het enige wat mensen wouden doen, voor de rest was amper interesse. Tot die van PV kwam En veel steden hebben ook actief ingezet op het targetten van de kwetsbaren. MEt verhoogde subsidies en/of ondersteuning. Die gaan letterlijk van deur tot deur om uit te leggen hoe ze geld kunnen krijgen om hun huis te verbeteren. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 23 november 2021 Geplaatst: 23 november 2021 En eentje van 7 jaar geleden: Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 23 november 2021 Geplaatst: 23 november 2021 38 minutes ago, Tjeu said: De subsidies in de laatste 15 jaar waren ronduit riant. Veelal 50% van de investeringskost. over welke subsidies heb je het dan allemaal? Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 23 november 2021 Geplaatst: 23 november 2021 16 hours ago, Tjeu said: Daarom dat die landen ook hard inzetten op HE, om die putten te delven. Zoals Noorwegen zeker? Die betalen hun gans groen beleid (HE, EVs) dankzij de enorme hoeveelheden gas en olie die ze exporteren, en ze zijn niet direct van plan daar mee te stoppen. 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 23 november 2021 Geplaatst: 23 november 2021 25 minuten geleden, ir_fuel zei: over welke subsidies heb je het dan allemaal? Glas, vloerisolatie, dakisolatie, CV-renovatie, thermostaat, zolderisolatie, spouwmuurisolatie, binnenmuurisolatie, warmtepomp, regenwaterrecuperatie,... Wat niet? En daarbij mocht je dan ook nog eens alles gaan cumuleren. Wat je van de netbeheerder kreeg, van de provincie, van de stad en van de Vlaamse regering. Onze vloer-, zolder- en spouwmuurisolatie was voor iets meer dan 60% betaald met subsidies, de rest heeft zich al ruimschoots terug betaald. En je kon toen ook al renteloos lenen voor die zaken. Aja, en als je vijf dingen deed, dan kreeg je er nog eens een bonus bovenop. Let wel, er kwam best wat administratie bij kijken en de regelingen veranderden alle x-aantal maanden, dus je moest er wel wat je hoofd bij houden. Of je laten ondersteunen. Bij Stad Gent bijvoorbeeld kon je de lening pas krijgen als je via de Energiecentrale ging. Die kwamen dan bij je thuis voor een korte doorlichting waarbij ze samen met jou keken wat er allemaal beter kan, waar er problemen zaten, hoe ze aan te pakken en in welke volgorde je best te werk ging en hoe je de subsidies kon optimaliseren. Die werkmethodiek was voor iedereen. Arm en rijk. Wij hebben ook zo iemand over de vloer gekregen. Maar dus iedereen kan begeleiding krijgen. En de Stad gebruikte die bezoeken ook om het patrimonia in de Stad in beeld te brengen, zodat ze hun ondersteuning en subsidie beleid op de noden af kon stemmen. De overheid doet veel verkeerd, maar er zijn evenwel ook (vooral lokaal) erg mooie en goede initiatieven die niet over het hoofd gezien mogen worden. Zeggen dat iedereen in de kou blijft zitten is niet correct. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 23 november 2021 Geplaatst: 23 november 2021 1 uur terug, ir_fuel zei: Zoals Noorwegen zeker? Die betalen hun gans groen beleid (HE, EVs) dankzij de enorme hoeveelheden gas en olie die ze exporteren, en ze zijn niet direct van plan daar mee te stoppen. En ze zijn zelf van plan om nog meer te exporteren, maar aan de andere kant gaan ze wel zelf hun verbruik reduceren. Maar met hun groene energie hanteren ze eenzelfde politiek: uitbouwen, exporteren en geld mee verdienen. Nu, gas en olie als brandstof zal rustig aan uitdoven (2060?), maar niet als grondstof voor producten. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 23 november 2021 Geplaatst: 23 november 2021 1 uur terug, Tjeu zei: Glas, vloerisolatie, dakisolatie, CV-renovatie, thermostaat, zolderisolatie, spouwmuurisolatie, binnenmuurisolatie, warmtepomp, regenwaterrecuperatie,... Wat niet? En daarbij mocht je dan ook nog eens alles gaan cumuleren. Wat je van de netbeheerder kreeg, van de provincie, van de stad en van de Vlaamse regering. Onze vloer-, zolder- en spouwmuurisolatie was voor iets meer dan 60% betaald met subsidies, de rest heeft zich al ruimschoots terug betaald. En je kon toen ook al renteloos lenen voor die zaken. Aja, en als je vijf dingen deed, dan kreeg je er nog eens een bonus bovenop. Let wel, er kwam best wat administratie bij kijken en de regelingen veranderden alle x-aantal maanden, dus je moest er wel wat je hoofd bij houden. Of je laten ondersteunen. Bij Stad Gent bijvoorbeeld kon je de lening pas krijgen als je via de Energiecentrale ging. Die kwamen dan bij je thuis voor een korte doorlichting waarbij ze samen met jou keken wat er allemaal beter kan, waar er problemen zaten, hoe ze aan te pakken en in welke volgorde je best te werk ging en hoe je de subsidies kon optimaliseren. Die werkmethodiek was voor iedereen. Arm en rijk. Wij hebben ook zo iemand over de vloer gekregen. Maar dus iedereen kan begeleiding krijgen. En de Stad gebruikte die bezoeken ook om het patrimonia in de Stad in beeld te brengen, zodat ze hun ondersteuning en subsidie beleid op de noden af kon stemmen. De overheid doet veel verkeerd, maar er zijn evenwel ook (vooral lokaal) erg mooie en goede initiatieven die niet over het hoofd gezien mogen worden. Zeggen dat iedereen in de kou blijft zitten is niet correct. Ik ga nog wat tegen "gas" geven De overheid, de transitie, we "moeten", we "moeten" zelfs lenen om dit verwezenlijken en onze luxe opzij schuiven. Ik zal de bocht kort afsnijden: jij rijdt nog met een diesel. Waarom geen "inspanning" van jezelf om op EV over te schakelen? Desnoods met een zowat renteloze lening? (veel lager kan het niet meer staan) Practice what you preach....... ik zie dat dus echt enorm veel NIET GEBEUREN, bij de hevige voorstanders. Zeggen hoe het moet, "inspanningen" leveren. Een beetje zoals stad Gent en onze overheid. Onze ministers rijden fossiel, overheidsvoertuigen mogen het LEZ binnen met hun vervuilende motoren, want er is nog geen "conversie" of "onvoldoende" middelen. Sta me toe dat ik dat allemaal met verbazing gadesla. Net als je betoog, welke kort samenhangt met je professionele bezigheden, maar de inspanning die je daarbuiten kan leveren (overschakelen op EV), ow........ dat gaat niet? En dan zijn wij en jij nog mensen die het financieel niet slecht hebben he. En ook daar hoor ik: ik kan dat niet betalen. PS: mijn derde disclaimer hier, ik ga mee in de discussie, maar geloof me, dat is niet persoonlijk. Kan perfect lachen, zeveren en een pint drinken. Het is een forum en wat sparren is net leuk En die hoofdletters is niet roepen maar een accent leggen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.