Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
4 minuten geleden, WoKe zei:

Allez ... stel dat ge niet kunt thuisladen en enkel maar kunt snelladen ...

What is the issue?

+ een hoop verloren tijd. Benzine / diesel tanken gaat veel sneller dan je batterij opladen

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
7 minuten geleden, dragonfly zei:

+ een hoop verloren tijd. Benzine / diesel tanken gaat veel sneller dan je batterij opladen

Whataboutism :) 

De discussie ging over de kostprijs. Dat een naftbak volgooien sneller is dan een EV laden staat buiten kijf en is geen discussie, dat is gewoon een feit.

Geplaatst:

5000 kWh laden aan een snelheid van 200 kW = 25 uur laden 

1120 liter benzine tanken om 20.000km mee te rijden = 22 tankbeurten a 50 liter per tank = 3.6 uur tanken, aan 10 minuten per tankbeurt.

's avonds "Ik ga even gaan tanken want ik moet morgen een eind rijden" krijgt ineens een andere invulling

Gelukkig kan je ondertussen nog snacken ? 

Vooruitgang :D 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
3 minuten geleden, dragonfly zei:

Op 10 min hebt ge +30% bijgeladen
En als ge langer stilstaat (bij klant, winkel, bureau, ...) hang hem aan de AC lader (11kW).
I know, ge hebt die nog niet overal, maar het is geen onoverkomelijk iets om de auto opgeladen te krijgen hoor.
Dus ja ... tanken gaat rapper ... maar een heel groot deel van de mensen gaat ofwel thuis, winkel, kantoor, publiek laden en die moeten er ook niet dagelijks aanhangen.
Size for the majority, not the minority! De meeste mensen rijden geen 20.000km/jaar, da's 54km/dag, da's 1 a 2 keer laden per week!

Geplaatst:
Just now, Polygoon said:

Whataboutism :) 

De discussie ging over de kostprijs. Dat een naftbak volgooien sneller is dan een EV laden staat buiten kijf en is geen discussie, dat is gewoon een feit.

Dat een EV kopen als je thuis niet kan laden een hoop gedoe is dat is ook gewoon een feit.

• Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
Zojuist, ir_fuel zei:

5000 kWh laden aan een snelheid van 200 kW = 25 uur laden 

1120 liter benzine tanken om 20.000km mee te rijden = 22 tankbeurten a 50 liter per tank = 3.6 uur tanken, aan 10 minuten per tankbeurt.

's avonds "Ik ga even gaan tanken want ik moet morgen een eind rijden" krijgt ineens een andere invulling

Gelukkig kan je ondertussen nog snacken ? 

Vooruitgang :D 

Da's weeral 'de uitzondering' he ...
Aantal AC laadpalen gaan de aangroei van EV's wel volgen hoor. If there is money to be made ...

Geplaatst:
Zojuist, ir_fuel zei:

Dat een EV kopen als je thuis niet kan laden een hoop gedoe is dat is ook gewoon een feit.

Niemand beweert het tegendeel, de argumenten die hier gegeven worden voor de gemiddelde vlaming, en niet de PJH's van de wereld die 3 naftbakken op een dag leeg rijden, zijn imho ook wel valabel en doenbaar. Het is sowieso meer gedoe dan naftbak volgooien op elke hoek van de straat, momenteel. In de toekomst kan je hopenlijk elke keer je kist stil staat: supermarkt, golf, werk, parking in de stad, resto, ... laden en moet je dus amper "wachten" tijdens het laden tenzij bij een langere rit.

Geplaatst:

Eerst zien en dan geloven ? 

Tot er ne slimme wakker wordt in de regering en zegt dat EV's nog altijd geen oplossing zijn voor onze verkeersproblemen en we gewoon autoverkeer tout-court moeten ontmoedigen.

Dan krijg je zoals in Brussel een anti-parkeerplaats beleid gekoppeld aan een anti-laadpaal beleid ? 

Geplaatst:
20 uren geleden, Marvin zei:

Bye Bye EQS. Hello Polestar 5. ?

Polestar 5 previewed with glimpse at stunning final design ...

Die lijn, nice!

Geplaatst:

Parkeert allen bij de Lidl, daar kan je gratis laden! 

Geplaatst:
8 minuten geleden, ir_fuel zei:

Eerst zien en dan geloven ? 

Tot er ne slimme wakker wordt in de regering en zegt dat EV's nog altijd geen oplossing zijn voor onze verkeersproblemen en we gewoon autoverkeer tout-court moeten ontmoedigen.

Dan krijg je zoals in Brussel een anti-parkeerplaats beleid gekoppeld aan een anti-laadpaal beleid ? 

Niemand zegt dat EV's de oplossing zijn voor onze verkeersproblemen he.
EV of ICE, neemt evenveel plaats in op de baan, staat ook in de file, enz ...

Geplaatst:
13 minuten geleden, WoKe zei:

Op 10 min hebt ge +30% bijgeladen
En als ge langer stilstaat (bij klant, winkel, bureau, ...) hang hem aan de AC lader (11kW).
I know, ge hebt die nog niet overal, maar het is geen onoverkomelijk iets om de auto opgeladen te krijgen hoor.
Dus ja ... tanken gaat rapper ... maar een heel groot deel van de mensen gaat ofwel thuis, winkel, kantoor, publiek laden en die moeten er ook niet dagelijks aanhangen.
Size for the majority, not the minority! De meeste mensen rijden geen 20.000km/jaar, da's 54km/dag, da's 1 a 2 keer laden per week!

Dat lees je inderdaad veel maar toch staat het land elke dag vast ? 

In de zomer heb je op zondag een file van de kust tot Aalst. Dat wordt leuk wanneer al die mensen aan zee hun auto moeten opladen.

EV heeft zijn voordelen maar het wordt door onze strot geramd terwijl de infrastructuur er nog niet klaar voor is.

Goeie vriend van mij was ook gebeten door EV maar heeft na x maanden ook de nadelen ontdekt. Range is te laag en er zijn in Wallonië en Noord-Frankrijk geen laadpalen waar hij moet zijn. Gevolg is dat hij nog een ICE heeft.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
2 minuten geleden, dragonfly zei:

Dat lees je inderdaad veel maar toch staat het land elke dag vast ? 

In de zomer heb je op zondag een file van de kust tot Aalst. Dat wordt leuk wanneer al die mensen aan zee hun auto moeten opladen.

Als iedereen die 54km per dag naar dezelfde locatie doet maakt dat niet uit hé. Veel verkeer =/ lange afstandsrijders.

De kust ( 65km ) zal zich daaraan moeten aanpassen, net zoals BXL dat ook moet aanpassen. Heel het jaar door heb je vanuit elke stad file tot in BXL ... :) 

Geplaatst:

Dit gaat gewoon moeten aangepast worden:

Totaal aantal plaatsen 1131
Gehandicaptenplaatsen 3
Elektrische oplaadpunten 2
Maximale hoogte 1.9 m

Geplaatst:
40 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

nog al moeilijk moest je een vertegenwoordig zijn, of thuis moeten werken of een bedrijf hebt zonder parking of enkel voor interne medewerkers. Ik som hier maar wat zaken op.

En hoeveel vertegenwoordigers zijn er? En die mensen eten niet over de middag? en die gaan enkel naar klanten waar er geen laadpaal in de buurt is? En die wonen allemaal in een huis waar ze zelf niet kunnen laden? Of waar er geen laadpunt in de buurt is? 
Moet je toch stilaan echt wel je best voor doen... 
https://www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/laadpalen En als je vandaag je elektrische wagen bestelt, dan zijn er nog eens +1.000 laadpunten bijgekomen tegen dat je de wagen hebt. 

Er zijn altijd scenario's waarvoor het niet past. Maar direct iedereen over die kam scheren heeft toch geen zin? Begin eens met de gemiddelden. En dan kom je dus aan 4u laden per week. Check nu eens hoe vaak je nu al de mogelijkheid hebt om dat te halen. En reken dan nog eens op 33.000 laadpunten extra in de komende 5 jaar. Dat zijn meer laadpunten in Vlaanderen alleen dan dat er benzinepompen zijn in gans België. Benzine pompen é, niet benzine stations. Tov stations is dat 10 keer zoveel als dat er in gans België zijn. 

En in die 33.000 zitten nog alle private punten niet inbegrepen die er tegen dan nog bij gaan komen. 
Vlaanderen is 13.500 km² groot, dat wil zeggen dat er per 400 m² een laadpaal ter beschikking gaat zijn. 
Maar belangrijker, er ligt in Vlaanderen ongeveer 80.000 km weg. Dus er zal gemiddeld per elke 2,4 km weg een laadpaal staan. Als je net in het midden van twee laadpalen staat, dan wil dat zeggen dat je maximale afstand naar een laadpaal 1,2 kilometer zal zijn. En trek dan nog eens alle gewestwegen, boerebaantjes, snelwegen er vanaf waar je niet kan staan, en dan zal je snel tot de vaststelling komen dat je héél hard je best gaat moeten doen om gelijk waar je moet zijn, geen laadpaal binnen de 400m te vinden, waar je dus gemiddeld 4u per week aan moet hangen. 

En dan heb je nog eens 28% van de woningen in vlaanderen die open bebouwingen zijn, dus daar mag je toch wel al vanop aan gaan dat er een oprit hebben en die 4u zelf thuis zouden kunnen laden. 18% zijn halfopen. Pak daar de helft van die een oprit heeft (wat als erg conservatief is) En dan hebben we nog 40% gesloten bebouwingen en appartementen. Laten we ook daar heel conservatief zijn en zeggen dat dat slechts 1/4 een parkeerplaats heeft aan/in/onder het appartementsgebouw of van de gesloten bebouwing. Dat wil zeggen dat 56 % al probleemloos thuis op kan laden. 

Dus er is maximaal 44% die puur ofwel op het werk of via een van die 33.000 laadpalen gaat moeten kunnen laden. Ge gaat toch al hard uw best moeten doen om geen 4u per week te kunnen laden en geen pokke dure SC nodig te hebben. 
Daarnaast, eens er 33.000 laadpunten zijn, is de kans ook reëel dat de prijzen democratischer zullen worden. Ieder bedrijf dat een laadpunt heeft zal immers zijn laadpunt kunnen openstellen wanneer die dat wil en een graantje meepikken. De prijzen zullen snel genoeg onder druk staan. Concurrentie zat. 

Geplaatst:
4 minuten geleden, Tjeu zei:

En reken dan nog eens op 33.000 laadpunten extra in de komende 5 jaar.

Heb je hier meer info over?

Commitment, schatting, ...?

Geplaatst:

Ook niet vergeten dat er ook héél veel mensen zijn die hun halfvolle tank toch maar volgooien om zeker te zijn dat ze niet zonder gaan vallen. :D 

Geplaatst: (aangepast)
13 minuten geleden, Polygoon zei:

Heb je hier meer info over?

Commitment, schatting, ...?

Maakt deel uit van het energiedecreet. Open VLD wou er 66.000 van maken, maar dat is uiteindelijk niet gelukt. N-VA wou niet mee. En dat is een verplichting. 
Groot deel daarvan zal verwezenlijkt worden door de (semi)publieke sector. Maar het gaat dus wel enkel over laadpalen die voor iedereen toegankelijk zijn, geen private palen. Die staan daar nog los van. 
en net omdat een groot deel ervan door de overheid zelf gerealiseerd moet worden, wouden sommige partijen niet mee. Kost (belastings)geld. Een begrijpelijk standpunt, maar dan leg je wel weer de kost bij de burger. En uit de laatste pagina's kwam hier naar voor dat dat niet als best practice wordt aanzien. 

aangepast door Tjeu
Geplaatst:
13 minuten geleden, WoKe zei:

spacer.png

Als eindgebruiker zijn er nu nog geen voordelen aan EV.

Aankooprijs is duurder en laadinfrastructuur is onvoldoende. Zet de fiscale voordelen gelijk aan die van een ICE en de verkoop valt helemaal in elkaar. Lees, het wordt door onze strot geramd.

We gaan kerncentrales sluiten om EV wagens op te laden via gascentrales die CO² uitstoten?

Duitsland heeft als deadline 2035 gesteld, dat lijkt me al realistischer dan 2029.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
1 minuut geleden, dragonfly zei:

Niet akkoord, sprekende als eindgebruiker :) 

Geplaatst:
7 minuten geleden, dragonfly zei:

Aankooprijs is duurder en laadinfrastructuur is onvoldoende. Zet de fiscale voordelen gelijk aan die van een ICE en de verkoop valt helemaal in elkaar. Lees, het wordt door onze strot geramd.

We gaan kerncentrales sluiten om EV wagens op te laden via gascentrales die CO² uitstoten?

Duitsland heeft als deadline 2035 gesteld, dat lijkt me al realistischer dan 2029.

Als eindgebruiker = particulier dan kan ik (momenteel) hierin nog volgen
Als eindgebruiker = bedrijf dan gaat ge al uw best moeten doen, enkel een PHEV gaat msschn beter doen (en hoe lang nog?)

De fiscaliteit is niet gelijk aan die van een ICE, en dat gaat niet meer veranderen.
So deal with reality ?
Had ik indertijd mijn bitcoins niet verkocht voor een appel en een ei dan kon ik er nu een huis mee kopen.
Daar ben ik nu niks mee he.

Geplaatst:
35 minuten geleden, Tjeu zei:

Vlaanderen is 13.500 km² groot, dat wil zeggen dat er per 400 m² een laadpaal ter beschikking gaat zijn.

En hoeveel daarvan gaan snelle zijn?

12 minuten geleden, dragonfly zei:

Bwa. De meeste EV's rijden beter dan de meeste leasekrellen. Ik denk dat Jan met de pet die algemeen gezien geen al te grote afstanden doet het nadeel van range niet gaat hebben, en een EV dan als een vooruitgang gaat zien gezien hij plots 200pk heeft ipv 100 vroeger. En veel meer ingebouwde systemen zoals een touchscreen en heel de nest. De patspunten zijn voor velen dan ook nog eens belangrijk want ze kunnen dan zeggen dat ze eEn GroOt SchErM hebben in hun auto

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
3 minuten geleden, PJH zei:

De meeste EV's rijden beter dan de meeste leasekrellen.

Dat zijn dus die auto's die GROEN wilde afnemen van werknemers.

Als de shift naar EV moet gedragen worden door particulieren is het een verloren zaak zoals WoKe zegt ? 

Geplaatst:
4 minuten geleden, dragonfly zei:

Dat zijn dus die auto's die GROEN wilde afnemen van werknemers.

Als de shift naar EV moet gedragen worden door particulieren is het een verloren zaak zoals WoKe zegt ? 

Aangezien Belgie het bedrijfswagenland bij uitstek is gaat die shift naar EV niet door de particulier gedragen moeten worden he.
Al die bedrijfswagens stromen (na 4j) door naar de particuliere 2dehandsmarkt. 

Het aandeel van de bedrijfswagen in de Belgische autoverkoop steeg vorig jaar van 53 naar 57 procent. Het gaat om de vijfde stijging op rij. In 2019 werden een derde meer nieuwe bedrijfswagens ingeschreven dan vijf jaar eerder. België rondde voor het eerst de kaap van 300.000 bedrijfswagens.

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/bedrijfswagen-nooit-zo-populair/10196708.html

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid