Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
7 uren geleden, Liquid Li0n zei:

Het probleem zit hem niet in het feit dat je met je auto naar het station kan rijden. Het probleem zit hem in het feit dat al de treinstations in mijn omgeving een betalende parking hebben met een max duur. Je mag dus niet langer dan 24u (of zelfs maar 10u) daar parkeren. Vandaar dus het openbaar vervoer om naar een van de stations te geraken. Je bent direct een uur kwijt terwijl het met de auto maar 15 minuten is.

Vroeger nam ik ook wel geregeld de trein, vertrekkende vanuit station Landen, maar sinds de parking daar ook betalend is geworden ga ik veel sneller met de auto. (Aan station Sint-Truiden is het nog niet betalend voor zover ik weet, maar daar staat de parking zo goed als altijd vol)

7 uren geleden, Tjeu zei:

Als je met het openbaarvervoer (niet trein) moet gaan, dan sluit ik me er bij aan. Tram, bus,... Dat is miserie en gaat vooral voor geen hol vooruit. 

Het probleem met beperkt parkeren hebben wij hier niet. Of ik vind er alleszins niets van terug.. 

https://www.belgiantrain.be/nl/station-information/car-or-bike-at-station/b-parking/my-b-parking/gentstpieters 

Ik was even op die site aan het kijken en vind eigenlijk bij geen enkel station dat ik bekeken heb een beperking in tijd oo te parkeren terug.

Gaat het hier niet eerder om een misinterpretatie van wat er op die site staat? Er staat de prijs per uur en de max prijs per 24h, dat wilt niet zeggen dat je daar maar 24h mag staan he. Wanneer je er langer dan 24h staat moet je gewoon meer betalen. 

Geplaatst:
1 uur terug, Naish zei:

Electrisch rijden is pas interessant als je thuis op je gemak kan laden!

Alsof de werkgever zich dat aantrekt als de nieuwe bedrijfswagens gekozen worden a.d.h.v. de fiscaliteit.

En dat zal ook schoon worden met de klimaatdoelstellingen als je thuisladen als voorwaarde gaat hanteren. Woon maar eens in een appartement of in een huis zonder oprit of (gegarandeerde) parkeerplek voor de deur. Dan toch maar ICE voor die mensen? Lijkt me best wel een grote groep? En oei, die rijhuizen/appartementen staan meestal in verstedelijkte gebieden waar ze er alles aan doen om ICE's te bannen zodat de luchtkwaliteit er verbeterd kan worden? Ergens klopt er toch iets niet aan het hele systeem als het net in de steden zo onpraktisch en frustrerend is om een EV te bezitten.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
1 uur terug, Jokke_vlo zei:

Rare vraag. Tuurlijk snap ik dat er zulke mensen zijn.  Doe maar. Geen probleem. Ik voel me niet geroepen om je dat af te nemen, me te verkneukelen in dat eventueel feit. Meer nog ik snap het zelfs :)

Ik ben absoluut niet anti EV en voel geen noodzaak u daarvoor uit te schelden en mijn mening op te dringen. 

Waarom zou ik daar niet aan denken trouwens. Er zijn wel meer mensen met speciale hobby’s ??

Heeft raakvlakken met routes maken en kiezen om een trip met je moto of sport auto te doen. Vakantie en vrijheids gevoel. Alleen doe ik wel liever dat laatste. Je kan natuurlijk ook beiden combineren.

Als ik zakelijk op pad ben heb ik daar echter helemaal geen zin in telkens weer omdat het “moet”

voila 

Ik heb ook geen goesting om met die camionetten hier , savonds naar de naft pomp te rijden om te tanken omdat het “moet”. ( mag hier geen tank leggen).

Met ev camionettes , in de prieze en klaar smorgens .

Voor de een is het gemak tanken , de andere vind het gekloot .

Geplaatst:
1 uur terug, knight-rider zei:

Vroeger nam ik ook wel geregeld de trein, vertrekkende vanuit station Landen, maar sinds de parking daar ook betalend is geworden ga ik veel sneller met de auto. (Aan station Sint-Truiden is het nog niet betalend voor zover ik weet, maar daar staat de parking zo goed als altijd vol)

Ik was even op die site aan het kijken en vind eigenlijk bij geen enkel station dat ik bekeken heb een beperking in tijd oo te parkeren terug.

Gaat het hier niet eerder om een misinterpretatie van wat er op die site staat? Er staat de prijs per uur en de max prijs per 24h, dat wilt niet zeggen dat je daar maar 24h mag staan he. Wanneer je er langer dan 24h staat moet je gewoon meer betalen. 

ja maar hoe ga je dat betalen dan? dan moet je al op afstand dit kunnen als je en weekend (of langer). In de straat zou je dit nog kunnen als je gebruik maakt van 4411 ofzo.

Geplaatst:
36 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

ja maar hoe ga je dat betalen dan? dan moet je al op afstand dit kunnen als je en weekend (of langer). In de straat zou je dit nog kunnen als je gebruik maakt van 4411 ofzo.

zoals in iedere afgesloten betalende parking: wanneer je buiten rijdt. 

Geplaatst: (aangepast)
1 uur geleden, Goesting zei:

Alsof de werkgever zich dat aantrekt als de nieuwe bedrijfswagens gekozen worden a.d.h.v. de fiscaliteit.

En dat zal ook schoon worden met de klimaatdoelstellingen als je thuisladen als voorwaarde gaat hanteren. Woon maar eens in een appartement of in een huis zonder oprit of (gegarandeerde) parkeerplek voor de deur. Dan toch maar ICE voor die mensen? Lijkt me best wel een grote groep? En oei, die rijhuizen/appartementen staan meestal in verstedelijkte gebieden waar ze er alles aan doen om ICE's te bannen zodat de luchtkwaliteit er verbeterd kan worden? Ergens klopt er toch iets niet aan het hele systeem als het net in de steden zo onpraktisch en frustrerend is om een EV te bezitten.

ik heb de cijfers in het andere topic al gezet. minimaal 56% kan thuis laden. De gemiddelde belg heeft met zijn EV maar nood aan 1 a 2 laadbeurten per twee weken. Wie in de stad woont kan nu ook maar zelden voor zijn deur parkeren en om de hoek aan de laadpaal parkeren zal daar niet verder zijn dan nu drie blokken verder parkeren omdat er dichter geen plaats was. Er komen 33.000 laadpalen bij op openbare plaatsen of aan openbare gebouwen, exclusief de private laadpalen zullen we dan een ratio van 1 laadpaal per 10 EV's hebben, terwijl ze maar alle 7 a 14 dagen moeten laden en opnieuw, dit is exclusief alle private laadinfrastructuur waarvan verwacht wordt dat ze op gelijke voet zal uitgerold worden. Iedereen kan zijn laadpaal (semi)publiek toegankelijk maken als die dat wil en zo een centje bij verdienen en/of dienstverlener worden voor anderen in de straat. Dat is een incentive om de private laadinfrastructuur ook uit te rollen en zal er ook voor zorgen dat de soms hoge prijzen van de huidige laadinfrastructuur gedrukt zal worden (meer concurrentie = lagere prijzen).  

Voor de EV downers is er al een topic. Lijkt me weinig zinvol om dat hier nog eens integraal over te doen. 

aangepast door Tjeu
Geplaatst:

En we zullen direct ook maar het twee punt counteren: 

Vandaag hebben we een pieklast van 13 GW op ons elektriciteitsnet (en die hebben we in de zomer, wanneer de zon schijnt). Dat zal met de elektrificatie van de mobiliteit stijgen naar 19GW. We hebben 14GW aan interconnecties. We hebben op dit moment al meer dan 2GW aan windenergie staan, 1,2 GW aan waterkracht en 6 GW aan aardgas, kolen en biomassa. Dus nee, het licht zal niet uitgaan wanneer iedereen EV zal rijden. Productie is er genoeg, ook zonder de kernenergie en zonder de twee nieuwe gascentrales. 
En ja, het net zal wat investeringen nodig hebben, maar de mate daarvan kan nu nog niet ingeschat worden, gezien we daar te weinig inzicht in hebben. Vandaar de uitrol van bijvoorbeeld de digitale teller. 

Geplaatst:
44 minuten geleden, Tjeu zei:

zoals in iedere afgesloten betalende parking: wanneer je buiten rijdt. 

Als treinreiziger parkeren voor meerdere dagen: 

• na validatie aan het loket is het tarief Treinreiziger van toepassing
  • kostprijs = 
    • dagtarief x aantal gehele dagen (1 dag = 24uur)
    • + uurtarief x aantal begonnen uren van de laatste begonnen dag (tot maximaal de prijs voor 24 uur)
Ticket 1 dag maandag tot vrijdag (*) € 10,50  
Ticket 1 dag weekend en feestdagen (*) € 5,25

(*) Parking Auto Ticket 1 dag wordt alleen verkocht via de NMBS-app.

Geplaatst:
1 uur terug, Tjeu zei:

ik heb de cijfers in het andere topic al gezet. minimaal 56% kan thuis laden.

Kan je even linken naar je bron? En zelfs dan lijkt dit cijfer mij gelijk te geven. Op het platteland met de (half)open bebouwingen met oprit zal het aandeel thuisladers hoog liggen, terwijl het in de steden een heel pak minder zal zijn.

1 uur terug, Tjeu zei:

Er komen 33.000 laadpalen bij op openbare plaatsen of aan openbare gebouwen

En zullen die allemaal bij verschillende spelers terecht komen? Of ook bij Allego? Want zoals het nu zit, met een de facto monopolie, heb je niet veel aan 33.000 extra laadpalen als deze gekoppeld zijn aan dezelfde gammele IT-infrastructuur.

1 uur terug, Tjeu zei:

Voor de EV downers is er al een topic. Lijkt me weinig zinvol om dat hier nog eens integraal over te doen. 

De bedoeling van dit onderwerp is om dagdagelijkse ervaringen met (publieke) laadpalen te delen. Het gros van de EV-bezitters op dit forum kan thuis of op het werk laden, en daardoor vond ik het publieke laadgedeelte en de bijhorende ervaringen nogal onderbelicht. Al was het maar om dagenlange storingen op te volgen zoals deze:

Dat heeft dus niets met "EV downers" te maken, maar wel met de realiteit. En die realiteit is bij publiek laden soms nogal bepalend voor hoe de rest van je dag er zal uitzien.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Die 33.000 zullen van allerlei merken zijn. De eerste batch zal voornamelijk Blue Corner zijn, gezien die opgenomen zijn in de raam overeenkomst van Het Facilitair Bedrijf. Maar aan het tempo van de huidige uitrol zal die RO snel vol zijn. Bij het vernieuwen van een RO weet je nooit wie de nieuwe speler zal worden. Kan dezelfde zijn, kan een andere zijn. 

Geplaatst:
1 uur terug, Liquid Li0n zei:

Als treinreiziger parkeren voor meerdere dagen: 

• na validatie aan het loket is het tarief Treinreiziger van toepassing
  • kostprijs = 
    • dagtarief x aantal gehele dagen (1 dag = 24uur)
    • + uurtarief x aantal begonnen uren van de laatste begonnen dag (tot maximaal de prijs voor 24 uur)
Ticket 1 dag maandag tot vrijdag (*) € 10,50  
Ticket 1 dag weekend en feestdagen (*) € 5,25

(*) Parking Auto Ticket 1 dag wordt alleen verkocht via de NMBS-app.

Sorry, ik begrijp niet wat je wil zeggen. Is dit gewoon duiding? Of is er iets wat je wil aanwijzen? 

Klopt toch wat Knightrider zegt? Je kan er voor meerdere dagen staan. En als treinreiziger dien je je ticketje aan het loket te laten valideren blijkbaar. (ik ga met de fiets of moto naar het station, niet met de wagen, dus geen ervaring mee). 

En de formule toont aan dat je meerdere dagen kan parkeren. Alles klopt toch? Ben niet goed mee. 

Geplaatst:
1 minuut geleden, Tjeu zei:

Sorry, ik begrijp niet wat je wil zeggen. Is dit gewoon duiding? Of is er iets wat je wil aanwijzen? 

Klopt toch wat Knightrider zegt? Je kan er voor meerdere dagen staan. En als treinreiziger dien je je ticketje aan het loket te laten valideren blijkbaar. (ik ga met de fiets of moto naar het station, niet met de wagen, dus geen ervaring mee). 

En de formule toont aan dat je meerdere dagen kan parkeren. Alles klopt toch? Ben niet goed mee. 

ik heb het eens opgezocht voor mezelf en ik dacht van, ik deel het gewoon met de mensen op het forum. Zo weet iedereen wat het kost en wat mogelijk is.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik heb niet alles gelezen hier, maar toch effe mijn twee centjes..

Ik vind dat er een wezenlijk verschil is tussen een Tesla en een andere EV momenteel. 

Ik ben met mijn Tesla naar de Alpen en naar Croatie geweest, en geen van beide keren heb ik een kaart bekeken voor vertrek.  Er zijn overal superchargers, en dat spel stuurt je er zelf naartoe als het nodig is. 
Mijn reistijd verschilt ook niet zoveel van die met een ICE. Toegegeven, als ik dat alleen zou doen misschien wel, maar met een gezin op verlof niet. 

Het enoge waar je wel op moet letten, is dat het handig is om op bestemming te kunnen laden, omwille van de locale verplaatsingen tijdens je verlof. 
Als je bvb boven op een berg logeert, dan is het niet handig om in het dal te gaan superchargen om daarna dan weer naar boven te moeten rijden. 

Groot verschil met een EV met een kleinere batterij en zonder superchargers.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
13 uren geleden, Bart zei:

Ik heb ook geen goesting om met die camionetten hier , savonds naar de naft pomp te rijden om te tanken omdat het “moet”. ( mag hier geen tank leggen).

Met ev camionettes , in de prieze en klaar smorgens .

Voor de een is het gemak tanken , de andere vind het gekloot .

Heb je uw EV camionetten als besteld ? Hoeveel heb je er al?

• Grappig 1
Geplaatst:
18 uren geleden, Tjeu zei:

Er zijn treinen met versnellingen ;) 

Maar 99% van de tijd zijn het gewoon vertragingen.

• Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Geplaatst:
Op 15/12/2021 om 23:21, The Swede zei:

Terwijl je in de Lidl loopt goedkoop te shoppen en on a budget op vakantie gaat met je fiscus auto? 

Altijd leuk om zien hoeveel Vlamingen denken dat ze superieur zijn terwijl het land al lang naar de filisteinen is en bevolkt wordt door azijnpissers die meer bezorgd zijn omdat de buurman dikkere velgen onder zijn Audi heeft staan dan dat ze zelf nog moeite zouden doen om te werken… werken zijnde een uitstervend werkwoord daar te lande. 

Triest te zien dat je je daarmee wil vereenzelvigen. 

Gewoon dikkere velgen voor uwen Audi van Audi sport bestellen, dat is goed voor mijnen bonus! 

• Grappig 1
Geplaatst:

Ge kunt hier verder doorbomen over EV en werkgevers, thuis laden en de capaciteit van ons net @Tjeu @Goestingzoals er al 164 pagina's gedaan wordt.

Zou graag het ander topic on topic houden.

Geplaatst:
1 uur geleden, Jokke_vlo zei:

Heb je uw EV camionetten als besteld ? Hoeveel heb je er al?

Eind 2022 komen ze beschikbaar nog even geduld ?

Geplaatst:
11 uren geleden, Jupke zei:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/16/europese-stroomprijzen-pieken-enorm-na-problemen-met-franse-kern/

Leveringsproblemen zijn er misschien nog niet maar toch een teken aan de wand dat er toch niet zo veel meer beschikbaar is of is het gewoon een prijs spelletje?

Dit is gewoon onrust op de markt, zoals die er ook is op de beurs. Het is niet enkel bij ons dat leveranciers over kop gaan, waardoor de portie paniekvoetbal toeneemt. 

Geplaatst:

Over dat thuis laden weet ik ook nog altijd niet of dat overal gaat gebeuren (ook al hebben ze een inrit).

Hier in t dorp hebben ze vorig jaar aan de parochiezaal 2 laadpalen gezet. Die zijn nu es echt heel dikwijls bezet door dezelfde 2 Volvo XC40's. En die mensen hebben allebei thuis een inrit, inpandige garage... en toch laden die aan een publieke paal?

Wel fijn voor mensen die die parking gebruiken om een dag te komen wandelen in Haspengouw en er dan achter komen dat die plaatsen gewoon t heel weekend bezet zijn...

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
4 minuten geleden, Joske zei:

Over dat thuis laden weet ik ook nog altijd niet of dat overal gaat gebeuren (ook al hebben ze een inrit).

Hier in t dorp hebben ze vorig jaar aan de parochiezaal 2 laadpalen gezet. Die zijn nu es echt heel dikwijls bezet door dezelfde 2 Volvo XC40's. En die mensen hebben allebei thuis een inrit, inpandige garage... en toch laden die aan een publieke paal?

Wel fijn voor mensen die die parking gebruiken om een dag te komen wandelen in Haspengouw en er dan achter komen dat die plaatsen gewoon t heel weekend bezet zijn...

Heeft vaak te maken met gebrek aan meting wanneer er thuis wordt geladen, waardoor thuis laden uit eigen zak is en openbaar laden op kosten van bedrijf. 

Daar zijn er steeds meer en meer oplossingen voor op de markt. Is eerder een tijdig probleem. zoals hier al gestaan heeft (denk ik) hebben ze daar in Nederland leuke oplossingen voor, waar ze een afzonderlijk EAN hebben voor de laadinfra thuis en de laadkost thuis meegenomen kan worden in de kost van de wagen. De autoconstructeur wordt dan/dan kan energieleverancier worden (wat opnieuw een stap is naar mobility as a service :D )

Geplaatst:
48 minuten geleden, Bart zei:

Eind 2022 komen ze beschikbaar nog even geduld ?

Gij zit ook in de politiek?

De vraag was: heb je al besteld, want dat kan al. 

Geplaatst:
14 uren geleden, Tjeu zei:

Er komen 33.000 laadpalen bij op openbare plaatsen of aan openbare gebouwen, exclusief de private laadpalen zullen we dan een ratio van 1 laadpaal per 10 EV's hebben, terwijl ze maar alle 7 a 14 dagen moeten laden 

Kan iemand uit de handleiding van een EV eens quoten of dat zo goed is voor de batterij? Bij mijn Stromer staat dat na elke rit, hoe kort ook, je best de batterij terug oplaadt.

Ken er iets van, maar niet voldoende. Maar mij lijkt het niet fantastisch goed te zijn om bv. uw kist een week te laten staan met een SOC van minder dan 50% in de vrieskou.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid