Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Roemenië

Jij weet niet waar die roemenen ermee naartoe zijn he. 

Geplaatst:
4 uren geleden, Bouncing Bullet zei:

Golf life 1,5l - 27k - verbruik 5,1l ofte 8,7 Euro. 

Id3 - 35k - 14kWh ofte 14×0,39 (AC prijs van VW charging service) is 5,46 Euro. 

Dus 246.000km nodig om die 8000 Euro verschil terug te krijgen. Dat is dan zonder laadpaal thuis. Pakt dat laadpaal door de ecopremie geneutraliseerd wordt. Best case thuis laden aan 0,3€ is 4,2€ per 100km, 178.000km.

Je rijdt tussen 20 en 80% soc?  Benutbare capiciteit na 160.000km tussen 70 en 80%? - - > 3000+ keer Laden en een benutbare reikwijdte van kleiner 180km voor de laatste 50.000km

Jij sprak over een EV lease. 70% van wat er op de baan is, is geleased. 

Als particulier nieuw kopen is helemaal belachelijk :) 

Geplaatst:
7 uren geleden, Greg zei:

Ik wil mij wel opofferen hoor @Jokke_vlo om je af en toe eens te chauffeuren naar CH, met de Aston :D

Daarmee gade nog meer tijd verliezen met tankbeurten dan met een EV aan laadbeurten. 

6 uren geleden, Liquid Li0n zei:

de mensen die hier zeggen dat de trein de oplossing is...wonen die in een station ofzo? ik moet een tram, bus of deelwagen nemen naar het station en als je aankomt op je bestemming moet je ook nog maar eens zien hoe je op je bestemming geraakt... Heb je bagage bij is dat allemaal niet handig.

De trein is van deur tot deur dus altijd veel ingewikkelder, trager en een soort van openbaar vervoer dus je hebt zelf geen vat op stiptheid. Verder is het met deze corona zever ook nog eens "onveiliger".

Kunnen plots niet meer met de wagen naar het station rijden? 't is toch niet omdat je een trein neemt, dat je plots niet meer met de wagen naar de trein mag? Waarom altijd zo extremistisch? Er is ook een middenweg hoor. 

Bagage: valieske uit de koffer, in het rek van de trein. Done. Tenzij je een hele verhuis mee hebt, maar dan zijn we weer voorbeelden aan het zoeken om iets toch maar niet te doen lukken. 

Trager is relatief. Blijven we bij het voorbeeld van Zwitserland, ik neem nu even Bazel. Gent Bazel is volgens Google maps 6u17min.

Dan mag je al nergens geen file hebben. Hoe vaak kom je dat tegen? En dat is zonder tanken. 

Trein is 7u 20min. 
https://www.thetrainline.com/book/results?origin=c99482ec88f01b815189efb59e99b810&destination=d74c9c54d8512b56cf170dd52524271f&outwardDate=2022-01-12T18%3A00%3A00&outwardDateType=departAfter&journeySearchType=single&passengers[]=1994-12-15|8d2dde6e-7ed4-441f-a900-cf31020c5d1a&directSearch=false&selectedOutward=zVLfi5EIVS8%3D%3A6VMMF5hkjfM%3D%3AStandard

Wel nog kwartierke bij om naar station te rijden. Dus 7u 35. Verschil is nu ook zo groot niet... 
Hangt er natuurlijk heel sterk vanaf waar je moet zijn. ALs je niet in een grootstad moet zijn kan het sneller meer schelen. Al kan je toch weer inlopen als je op het traject een grote stad tegen komt en daar dan een huurwagen neemt voor het laatste deel. Kan je nog eens iets anders rijden en kan nog leuk zijn. 

6 uren geleden, Bouncing Bullet zei:

Dus de gewone mens heeft geld voor een laadpaal thuis, interesseert de kostprijs van 65cent/kWh niet, kan zich een EV lease of aankoop permitteren en is willig bij ritten van meer dan 300km 10-20 minuten pauze te nemen. Ok. 

Een EV kan je ook nog steeds aan een gewoon stopcontact inpluggen. Je hoeft geen wallbox te zetten. Hier zou er alvast geen wallbox komen. Een 0-100% laadtijd van 32u stoort me niet. Tussen het moment dat ik 's avonds thuis kom en 's morgens weer vertrek zit er toch al minimaal 150 km terug in, wat drie keer zoveel is als de gemiddelde Belg per dag pendelt. Waarom zou ik een wallbox zetten? Om extra capaciteitstarief te betalen? Nee dank u. 

5 uren geleden, Liquid Li0n zei:

wat ik dus ook dacht. co2 arm en ze gaan enkel maar meer stroom verbruiken. En als het nu in Duitsland, Belgie, Nederland of dergelijke staat en het ontploft stopt de straling niet aan de grens dus maakt eigenlijk niet echt uit welk land het behoudt of niet.

Als nu alle wagens op slag EV zouden worden. Hoeveel denk je dat we extra zouden verbruiken? 
Dito voor woningen. Hoe groot is de impact volgens jou? 

Geplaatst:
8 uren geleden, Dimitri zei:

Ben eens benieuwd of dit tegen 2029 opgelost is ?

Stefan moet afzien van aankoop vier Tesla’s omdat elektriciteitsnet het niet aan kan: “Wat de overheid wil, is gewoon niet haalbaar”

https://www.hln.be/heusden-zolder/stefan-moet-afzien-van-aankoop-vier-tesla-s-omdat-elektriciteitsnet-het-niet-aan-kan-wat-de-overheid-wil-is-gewoon-niet-haalbaar~a6b3b692/

Een paar dagen terug stond er hierover al een artikel in hbvl, had dat toen hier ook al gepost.

Op 13/12/2021 om 22:34, knight-rider zei:

Stefan wil vier Tesla’s voor zijn gezin, extra laadvermogen kost 12.000 euro.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211210_95535718

4 auto's tegelijk aan volle snelheid willen laden, maar wel moeilijk gaan doen als hij de prijs daarvoor moet betalen.

Maar die man wilt 4 auto's tegelijk kunnen laden aan volle snelheid, dat is uiteraard niet mogelijk met een gewone huisaansluiting.

Geplaatst:
5 uren geleden, tuscani zei:

Die staat in Polen.  Ze rusten daar op uit, terwijl ze water uit de cilinders van een andere amg halen.  

Terwijl je in de Lidl loopt goedkoop te shoppen en on a budget op vakantie gaat met je fiscus auto? 

Altijd leuk om zien hoeveel Vlamingen denken dat ze superieur zijn terwijl het land al lang naar de filisteinen is en bevolkt wordt door azijnpissers die meer bezorgd zijn omdat de buurman dikkere velgen onder zijn Audi heeft staan dan dat ze zelf nog moeite zouden doen om te werken… werken zijnde een uitstervend werkwoord daar te lande. 

Triest te zien dat je je daarmee wil vereenzelvigen. 

• Grappig 1
Geplaatst:

Er zit precies iets diep.

Geplaatst:
12 uren geleden, Tjeu zei:

Daarmee gade nog meer tijd verliezen met tankbeurten dan met een EV aan laadbeurten. 

Kunnen plots niet meer met de wagen naar het station rijden? 't is toch niet omdat je een trein neemt, dat je plots niet meer met de wagen naar de trein mag? Waarom altijd zo extremistisch? Er is ook een middenweg hoor. 

Bagage: valieske uit de koffer, in het rek van de trein. Done. Tenzij je een hele verhuis mee hebt, maar dan zijn we weer voorbeelden aan het zoeken om iets toch maar niet te doen lukken. 

Trager is relatief. Blijven we bij het voorbeeld van Zwitserland, ik neem nu even Bazel. Gent Bazel is volgens Google maps 6u17min.

Dan mag je al nergens geen file hebben. Hoe vaak kom je dat tegen? En dat is zonder tanken. 

Trein is 7u 20min. 
https://www.thetrainline.com/book/results?origin=c99482ec88f01b815189efb59e99b810&destination=d74c9c54d8512b56cf170dd52524271f&outwardDate=2022-01-12T18%3A00%3A00&outwardDateType=departAfter&journeySearchType=single&passengers[]=1994-12-15|8d2dde6e-7ed4-441f-a900-cf31020c5d1a&directSearch=false&selectedOutward=zVLfi5EIVS8%3D%3A6VMMF5hkjfM%3D%3AStandard

Wel nog kwartierke bij om naar station te rijden. Dus 7u 35. Verschil is nu ook zo groot niet... 
Hangt er natuurlijk heel sterk vanaf waar je moet zijn. ALs je niet in een grootstad moet zijn kan het sneller meer schelen. Al kan je toch weer inlopen als je op het traject een grote stad tegen komt en daar dan een huurwagen neemt voor het laatste deel. Kan je nog eens iets anders rijden en kan nog leuk zijn. 

Een EV kan je ook nog steeds aan een gewoon stopcontact inpluggen. Je hoeft geen wallbox te zetten. Hier zou er alvast geen wallbox komen. Een 0-100% laadtijd van 32u stoort me niet. Tussen het moment dat ik 's avonds thuis kom en 's morgens weer vertrek zit er toch al minimaal 150 km terug in, wat drie keer zoveel is als de gemiddelde Belg per dag pendelt. Waarom zou ik een wallbox zetten? Om extra capaciteitstarief te betalen? Nee dank u. 

Als nu alle wagens op slag EV zouden worden. Hoeveel denk je dat we extra zouden verbruiken? 

Het probleem zit hem niet in het feit dat je met je auto naar het station kan rijden. Het probleem zit hem in het feit dat al de treinstations in mijn omgeving een betalende parking hebben met een max duur. Je mag dus niet langer dan 24u (of zelfs maar 10u) daar parkeren. Vandaar dus het openbaar vervoer om naar een van de stations te geraken. Je bent direct een uur kwijt terwijl het met de auto maar 15 minuten is.

Onlangs nog met de trein naar Parijs geweest. Aan mijn ma gevraagd om me af te zetten aan de tram, ermee tot aan het station, klein stukje wandelen tot aan het perron. Eens aangekomen op mijn Franse bestemming nog 40 minuten met een Uber omdat de metro naar die bestemming niet na 22.15 reed.

Van 19u thuis vertrokken en 23.30 was ik in de hotel kamer.
Kameraad van mij met de auto was direct na zijn werk vertrokken dus in spits en heeft er geen 4u op gereden. En was ook niet helemaal opgefokt zoals ik door al die verschillende vervoermiddelen te moeten nemen en te zitten wachten overal. Aan tram, op de tram, op perron, op de trein en overal met dat klote mondmasker ook nog! iets dat je met een auto niet nodig hebt.

Geplaatst:
10 uren geleden, The Swede zei:

Terwijl je in de Lidl loopt goedkoop te shoppen en on a budget op vakantie gaat met je fiscus auto? 

Altijd leuk om zien hoeveel Vlamingen denken dat ze superieur zijn terwijl het land al lang naar de filisteinen is en bevolkt wordt door azijnpissers die meer bezorgd zijn omdat de buurman dikkere velgen onder zijn Audi heeft staan dan dat ze zelf nog moeite zouden doen om te werken… werken zijnde een uitstervend werkwoord daar te lande. 

En waar is het beter? 

Geplaatst:
4 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Het probleem zit hem niet in het feit dat je met je auto naar het station kan rijden. Het probleem zit hem in het feit dat al de treinstations in mijn omgeving een betalende parking hebben met een max duur. Je mag dus niet langer dan 24u (of zelfs maar 10u) daar parkeren. Vandaar dus het openbaar vervoer om naar een van de stations te geraken. Je bent direct een uur kwijt terwijl het met de auto maar 15 minuten is.

Onlangs nog met de trein naar Parijs geweest. Aan mijn ma gevraagd om me af te zetten aan de tram, ermee tot aan het station, klein stukje wandelen tot aan het perron. Eens aangekomen op mijn Franse bestemming nog 40 minuten met een Uber omdat de metro naar die bestemming niet na 22.15 reed.

Kameraad van mij met de auto was direct na zijn werk vertrokken dus in spits en heeft er geen 4u op gereden. En was ook niet helemaal opgefokt zoals ik door al die verschillende vervoermiddelen te moeten nemen en te zitten wachten overal. Aan tram, op de tram, op perron, op de trein en overal met dat klote mondmasker ook nog! iets dat je met een auto niet nodig hebt.

Als je met het openbaarvervoer (niet trein) moet gaan, dan sluit ik me er bij aan. Tram, bus,... Dat is miserie en gaat vooral voor geen hol vooruit. 

Het probleem met beperkt parkeren hebben wij hier niet. Of ik vind er alleszins niets van terug.. 

https://www.belgiantrain.be/nl/station-information/car-or-bike-at-station/b-parking/my-b-parking/gentstpieters 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
13 uren geleden, Tjeu zei:

Trein is 7u 20min. 

Ongelooflijk toch al dat theoretisch gezwets. Dat is nu toch de grootste lulkoek dat soort "tijdsvergelijking". 

In de praktijk stap je in je auto DIRECT na je verplichtingen/meeting/vergadering. Dat is een enorm verschil met het nemen van een trein, waarbij je eerst naar het station moet en het tijdstip van vertrek moet "afwachten". Dat verschil is dus wel degelijk immens. 

Als je trein vertrekt om 19.20 en je meeting is gedaan om 15u20 (dan spreek ik nog niet over het feit dat het kan best kan zijn dat je tot de volgende dag moet wachten) ben je daar alleen al 4 uur extra kwijt. Je mag je theorie dus per direct de vuilbak in gooien. 

Wanneer ik meetings heb in Hamburg neem ik even veel de auto als het vliegtuig om de simpele reden dat ik met de auto in de helft van de gevallen gewoon een PAK sneller ben, dan met het vliegtuig. Als ik tijd genoeg heb, durf ik het vliegtuig te nemem. Uit luiheid. 

BTW: ik tank 1x met de Aston op die rit en doe dat binnen de, letterlijk, 5 minuten, als het echt moet pissen inbegrepen :)

• Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
9 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Algemeen is er in Vlaanderen een dik probleem met treinen. De infrastructuur werd nooit aangepast om stations aan de rand van de stad te hebben zodat iedereen er snel naartoe kan, met grote goedkope parkings. Je moet naar een antieke locatie in het stadscentrum geraken waar 7.5 parkeerplaatsen zijn die je meer kosten dan je treinticket. 

Maar ja, een degelijke infrastructuur bouwen = investeren, en dat ligt buiten de termijn van 4 jaar om resultaten te hebben => men is niet geïnteresseerd want de kiezer heeft geen geduld. En er moet iemand onteigend worden, en dan is het weer NIMBY.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
11 uren geleden, The Swede zei:

Daar zit zeker een waarheid in. 

Geplaatst:
14 minuten geleden, Tjeu zei:

En waar is het beter? 

Als ik bepaalden hier hoor, zijn ze er van overtuigd dat ze deel uitmaken van het über-ras. 

Geplaatst:
4 minuten geleden, Tjeu zei:

Als je met het openbaarvervoer (niet trein) moet gaan, dan sluit ik me er bij aan. Tram, bus,... Dat is miserie en gaat vooral voor geen hol vooruit. 

Het probleem met beperkt parkeren hebben wij hier niet. Of ik vind er alleszins niets van terug.. 

https://www.belgiantrain.be/nl/station-information/car-or-bike-at-station/b-parking/my-b-parking/gentstpieters 

Dan heb je geluk.

Wij bv wonen niet in een grootstad. Aan het station bij ons zijn 2 grote openbare parkingen ( veel pendelaars naar Brussel die gratis parkeren waren. Ik schrijf waren, want wat heeft de nmbs gedaan? Ze hebben een eigen parking met slagbomen en dus betalend parkeren gemaakt. Daar komt natuurlijk geen kat parkeren  dus 1maand nadien zijn ze met de gemeente overeengekomen dat de 2 openbare plaatsen vanaf dan met parkeerschijf zijn. En ze gaan nergens controleren in blauwe parkeerzones. Maar daar,..... daar stonden ze direct alle dagen te schrijven. Leuk toch? Alle mensen zijn nu verplicht een parking te betalen aan de nmbs, of ze hebben een boete van de gemeente aan hun rekker

Geplaatst:
7 minuten geleden, The Swede zei:

Als ik bepaalden hier hoor, zijn ze er van overtuigd dat ze deel uitmaken van het über-ras. 

Ik alleszins niet, want ik ga met mijn fiscusbak enkel naar de aldi. De lidl, of zelfs delhaize zijn te duur voor mij. 

Geplaatst:
45 minuten geleden, Tjeu zei:

En waar is het beter? 

Spreek eens met mensen die elders werken of hun inkomen halen? 

Ik kan u hier alvast wat mensen geven met uiteenlopende redenen. 

- heb 2 ex medewerkers die in CH gaan werken zijn en daar niet meer weg te krijgen zijn. Ik ken ondertussen hun sociale zekerheid etc....... Met een zelfde bruto kost, 30% meer netto over op de spaarrekening, gezondheidszorg VER boven het niveau in BE, veel vrijheid,  natuur.......

- een verzekeringsmakelaar en bankier, beiden Spanje met een B&B, komen ook niet meer terug, uiterst gelukkig daar. 

- ontelbaar veel mensen met een inkomen uit het buitenland die hier wel wonen vanwege, vooral familie, en het feit dat het hier voor hen ok is op de belastingen na. En zo ken ik ECHT veel volk.  Je weet toch dat in de reissector, internationale bedrijven (Baggeraars bv) de lonen niet hier uitbetaald worden? 

- Een andere 15 jaar Nieuw Zeeland (5 koffie bars en bakkerij), hij is overkop gegaan en dan smijten ze je daar buiten. Wil absoluut terug en is volop aan het sollicteren naar een job ginder. 

Geloof me, ikzelf blijf enkel en alleen hier omdat mijn bedrijf hier succesvol is, maar dan nog kijken wij uit waar we ons meer en meer zullen gaan vestigen in de toekomst. 

Het is een fabeltje te geloven (dat zegt men zo graag) dat het hier een land van melk en honing is. Ja als je sociale bescherming nodig hebt zit je hier wel goed, dat klopt. 

Bovendien het is niet allemaal negatief hier he, maar het type volk dat je aantrekt zegt ook veel over de sterkte van een land. We trekken niet langer ondernemers aan, in tegendeel we duwen ze buiten (overnames, verhuizen.....), vul zelf in wat we WEL aantrekken. Die in en output heeft zijn redenen zou ik zo denken? 

Je merkt echt wel hoe het fabeltje dat het hier zo goed is met rasse schreden onderuit gehaald wordt de laatste 10 jaar. Veel mensen durven de stap niet nemen, nog meer anderen doen of kunnen het niet vanwege kinderen en hun familie. 

Langs de ander kant is het ook logisch en begrijpbaar dat je een soort band hebt met de regio waar je bent opgegroeid, dat is enorm sterk. Zie je ook aan onze inwijkelingen. Ze kunnen hun eigen cultuur, tradities niet zomaar los laten, gaan ook heel regelmatig terug naar hun heimat. Maar ze blijven wel "hier" omdat het hier zo goed is. Bijna nooit zijn dat "gegoede" mensen, bijna altijd mensen die hier een goed vangnet vinden. Dat vangnet is idd een heel sterk punt hier. TE sterk misschien?

Ik zie weinig Zwitsers naar hier verhuizen omdat het hier beter is :D  

• Vind ik leuk 5
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
4 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ik zie weinig Zwitsers naar hier verhuizen omdat het hier beter is :D  

:lol: 

Dat is nog je beste argument idd.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Het zal overal we wat zijn denk ik. In het leven is het van tevreden te zijn, en dat ben ik hier in dit België-landje. Verhuizen is inderdaad een grote stap, waarbij je vrienden en familie moet achterlaten. Neen, dat heb ik er niet voor over om misschien wat meer centen op mijn rekening te hebben. 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
3 minuten geleden, ICM zei:

:lol: 

Dat is nog je beste argument idd.

Autoliefhebbers, en zeker die met zware voet, moeten toch extra voorzichtig zijn in Zwitserland, want de boetes zijn daar torenhoog. Boven de 35 km/u te snel is het zelfs inkomensafhankelijk. Ik zou daar zeker een EV kopen. ?

Geplaatst:
7 minuten geleden, BMWMB zei:

Autoliefhebbers, en zeker die met zware voet, moeten toch extra voorzichtig zijn in Zwitserland, want de boetes zijn daar torenhoog. Boven de 35 km/u te snel is het zelfs inkomensafhankelijk. Ik zou daar zeker een EV kopen. ?

Er rijden in Europa nergens meer dikke motoren rond, maar je hebt helemaal gelijk, ze zijn daar echt wel extreem streng. En toch zijn er veel autogekke mensen en wordt er in de Jura bv stevig van jetje gegeven, heb daar al heel wat leuke en snelle momenten beleefd met de locals. Dju zeg......

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
14 uren geleden, Tjeu zei:

Trein is 7u 20min. 

Maar dan moet je wel 7u en 20min tussen treinmensen zitten ?

Geplaatst:
27 minuten geleden, PJH zei:

dat volk is minder erg dan goedkope vluchten volk en je hebt meer ruimte.

Geplaatst:
9 minutes ago, gewoon ik said:

dat volk is minder erg dan goedkope vluchten volk en je hebt meer ruimte.

Dat is wel waar.

Liever een uur in een trein dan een uur in een Ryanair vliegtuig.

Geplaatst:
1 uur terug, Jokke_vlo zei:

- heb 2 ex medewerkers die in CH gaan werken zijn en daar niet meer weg te krijgen zijn. Ik ken ondertussen hun sociale zekerheid etc....... Met een zelfde bruto kost, 30% meer netto over op de spaarrekening, gezondheidszorg VER boven het niveau in BE, veel vrijheid,  natuur.......

Dat is leuk zolang je ook CH geld verdient. Eens op pensioen is het daar een pakje minder want je hebt de hoge levenskost, zonder het hoge inkomen.

Geplaatst:
44 minuten geleden, PJH zei:

Is wel een verschil tussen lange afstandstreinen (internationaal) en lokaal. Persoonlijk vind ik lokaal met de trein reizen ook onverantwoord duur. ik kijk een tijd terug voor Gent-Genk heen en terug: net geen 50 euro :o Nee dank u... Een abonnement is 1750 euro en je mag dan nog niet eens doorheen het land vrij sporen, nee enkel tussen twee stations die vooraf bepaald zijn...
Maar ga je internationaal en plan je dat, zoals in mijn voorbeeld, dan sta je voor die 50 euro in Bazel. Dat is prijstechnisch wel interessant. 

En treinen zijn toch geweldig :inlove: 3.000 pk, 50.000Nm koppel :inlove:  Vanuit technisch oogpunt vind ik dat best een fascinerend stuk techniek.  

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid