Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)
2 uren geleden, glennvc zei:

Daar zijn we ondertussen toch ongeveer als je equivalente wagens naast elkaar zet?

Snel paar voorbeelden gezocht:

• i5 edrive 40 Touring 76.300 euro
  • 540d xdrive Touring 78650 euro
  • Tiguan 1.5 TSI 150 pk 49890 euro
  • ID.4 Pro 77 kWh 286 pk 47990 euro
  • Golf 1.5 eTSI 7DSG 150 pk 38685 euro
  • ID.3 Pro S 77 kWh 42.990 euro
  • ID.3 Pure 52 kWh 37990 euro

In al die gevallen is de elektrische versie sneller en stiller aan niet-duitsland-snelheden. Je kan natuurlijk wel "dieper" gaan bij de ICE modellen. In het segment sub 150 pk is er elektrisch niet echt een markt. Je kan je ook afvragen of er echt een 540d naast een instap i5 moet gezet worden, op basis van vermogen zeg ik ja, maar niet iedereen heeft dat nodig ook niet.

- Opel Astra 1.2 Turbo 130pk 29850€

- Opel Astra 1.5 CDTI 130pk 32350€

- Opel Astra Electric 156pk 39990€

aangepast door Joske
Geplaatst:
4 uren geleden, glennvc zei:

een EV simpelweg aangenamer rijdt dan een 2L diesel met ZF8 boite,

Goh je zegt dat, hangt er van af aan wie je het vraagt en waarvoor ze hun wagen gebruiken. Mijn oudste broer heeft zo'n stuk antiek wat je beschrijft, nl. een G31 520dA waar ze nagenoeg wekelijks vanuit het Waasland h/t naar hun chalet in de Ardennen bollen. Hij vindt zo'n Model 3 waar hij al vaker mee reed voor het werk een "oncomfortabele stuiterbak met een mottig interieur" (zijn woorden). No way dat je hem de eerste jaren in een EV zal krijgen.

Vorige week nam ik een taxi en het was per toeval een Q4 e-tron. Die afwerking van die wagen is echt huilen met de pet op, interieurkwaliteit nochtans historisch één van de USP's bij Audi.  Misschien dat ze denken dat er minder isolatie nodig is zonder verbrandingsmotor maar dat gaat toch niet echt op imho. De VW's waar ik eerder al (mee)reed  (ID3-4) vond ik ook maar rammelkarren. Staat los van het rijden/EV-gedeelte weet ik ook wel maar vanaf een bepaalde price tag mag je toch kwaliteitsvolle afwerking verwachten (wederom imho).  

Die vergelijking met de zonnepanelen gaat ook niet echt op. Toen staken de producenten en de installateurs met een veel te hoge prijszetting basically de stimuli in eigen zak. Als de premies wegvielen en ook de vraag instortte, werden zonnepanelen "ineens" veel goedkoper. Bij EV's zie ik dat niet gebeuren. Het is niet omdat BE, DE of NL hun premies afschaffen, dat de autofabrikanten dat ineens gaan compenseren met lagere prijzen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Maar al die argumenten hebben niets te maken met 'EV rijdt aangenamer dan 2.0 met ZF8'. Want dat is gewoon zo.

@ir_fuel gaat dat met plezier bevestigen. :D 

Geplaatst:
12 minuten geleden, Tommie zei:

Maar al die argumenten hebben niets te maken met 'EV rijdt aangenamer dan 2.0 met ZF8'. Want dat is gewoon zo.

"oncomfortabele stuiterbak met een mottig interieur" vs. zijn G31 520dA vind ik anders wel een valabel argument 

"beter" is ook  een subjectief begrip. Voor de een is dat sneller, voor de andere scherper, stiller, voor nog een ander comfortabeler, aangenamer interieur etc. etc.

Geplaatst:
47 minuten geleden, Fr79 zei:

Goh je zegt dat, hangt er van af aan wie je het vraagt en waarvoor ze hun wagen gebruiken. Mijn oudste broer heeft zo'n stuk antiek wat je beschrijft, nl. een G31 520dA waar ze nagenoeg wekelijks vanuit het Waasland h/t naar hun chalet in de Ardennen bollen. Hij vindt zo'n Model 3 waar hij al vaker mee reed voor het werk een "oncomfortabele stuiterbak met een mottig interieur" (zijn woorden). No way dat je hem de eerste jaren in een EV zal krijgen.

Vorige week nam ik een taxi en het was per toeval een Q4 e-tron. Die afwerking van die wagen is echt huilen met de pet op, interieurkwaliteit nochtans historisch één van de USP's bij Audi.  Misschien dat ze denken dat er minder isolatie nodig is zonder verbrandingsmotor maar dat gaat toch niet echt op imho. De VW's waar ik eerder al (mee)reed  (ID3-4) vond ik ook maar rammelkarren. Staat los van het rijden/EV-gedeelte weet ik ook wel maar vanaf een bepaalde price tag mag je toch kwaliteitsvolle afwerking verwachten (wederom imho).  

Die vergelijking met de zonnepanelen gaat ook niet echt op. Toen staken de producenten en de installateurs met een veel te hoge prijszetting basically de stimuli in eigen zak. Als de premies wegvielen en ook de vraag instortte, werden zonnepanelen "ineens" veel goedkoper. Bij EV's zie ik dat niet gebeuren. Het is niet omdat BE, DE of NL hun premies afschaffen, dat de autofabrikanten dat ineens gaan compenseren met lagere prijzen.

Toen de premies kwamen werden er anders ook wel wat EVs (waaronder de model Y) 'ineens' goedkoper. Dus er zit duidelijk bij sommigen wel nog marge op. Het is niet uit te sluiten dat er ook nu merken nog corona + 'verplicht vanuit de overheid ' mindset hebben en een nog wat hogere prijs hanteren. Als, ik zeg duidelijk ALS, die 25k elektrische wagens er effectief komen (Renault en co beweren toch eind dit jaar), zou het me niet verbazen dat er links en rechts plots wat wagens in prijs dalen. En waarom doen ze dat nu al niet? Dunno, mogelijks om de leasing tarieven niet op te drijven. Als je goedkoper wordt, daalt de restwaarde ook van de duur verkochte modellen en scheep je de leasing bedrijven op met een kater, waardoor ze je benadelen of niet meer willen samenwerken (zoals Tesla ondertussen voorheeft)

Geplaatst:
6 minuten geleden, Fr79 zei:

"oncomfortabele stuiterbak met een mottig interieur" vs. zijn G31 520dA vind ik anders wel een valabel argument 

"beter" is ook  een subjectief begrip. Voor de een is dat sneller, voor de andere scherper, stiller, voor nog een ander comfortabeler, aangenamer interieur etc. etc.

Ik ben blij dat de dag dat een model 3 beter doet dan een slee van een 5 reeks nog niet aangebroken is. 

Geplaatst:
59 minuten geleden, Fr79 zei:

Mijn jongste zus heeft een EQS. Ze vindt de Lada Niva waarmee ze al vaker mee reed voor het werk een "oncomfortabele stuiterbak met een mottig interieur" (haar woorden). No way dat je haar nog terug in een ICE zal krijgen.

Nogal wiedes dat iemand komende van een G31 een model 3 een oncomfortabele stuiterbak zou vinden. Dat zou diezelfde persoon ook vinden van Skoda Octavia RS met 19" erop. Dat is helemaal niet EV vs ICE. Dat zijn totaal verschillende klasses van wagens. Die G31 520dA was in 2018 al +-70k vs +-45k voor die model 3 in vandaag-geld.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 hour ago, Fr79 said:

Wat voor achterlijke vergelijking is me dat nu.

Stel je voor dat je daily met een BMW 320D rijdt. En dan krijg je een Lotus Exige onder je gat. "Amai mijne frak, NOOIT moet ik een benzine hebben! Zo een lawaaierige stuiterbak, en je kan amper uitstappen zonder je rug te verrekken!".

Geplaatst:
44 minutes ago, Tommie said:

EV rijdt ook aangenamer dan 3.0 met ZF8

t is simpel he. 440i GC vs i4M50, dat is gewoon geen vergelijk. De i4 is gewoon pakken beter.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
3 hours ago, glennvc said:

Daar zijn we ondertussen toch ongeveer als je equivalente wagens naast elkaar zet?

2 hours ago, Tjeu said:

Moh, daar verschiet ik eigenlijk wel van. 

1 hour ago, Joske said:

- Opel Astra 1.2 Turbo 130pk 29850€

- Opel Astra 1.5 CDTI 130pk 32350€

- Opel Astra Electric 156pk 39990€

De uitspraak klopt in het duurdere segment. (40K+). i4M50 vs M340i bv. Ik kan het weten want ik heb beide nieuw gekocht :lolz:

Als je sub 40K gaat wordt het een ander verhaal. Dan zit er soms 10K verschil tussen de twee, en heb je ook nog eens kleine batterijen (genre 50kWh).

Geplaatst:
28 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wat voor achterlijke vergelijking is me dat nu.

Stel je voor dat je daily met een BMW 320D rijdt. En dan krijg je een Lotus Exige onder je gat. "Amai mijne frak, NOOIT moet ik een benzine hebben! Zo een lawaaierige stuiterbak, en je kan amper uitstappen zonder je rug te verrekken!".

Ja hallo...

320d vs Exige da's pas een achterlijke vergelijking...

Hij kan toch maar vergelijken waar hij mee rijdt toch.

Geplaatst:
3 minutes ago, Fr79 said:

Ja hallo...

320d vs Exige da's pas een achterlijke vergelijking...

Hij kan toch maar vergelijken waar hij mee rijdt toch.

Ja en dat is een achterlijke vergelijking.

Geplaatst:
1 uur geleden, Fr79 zei:

Zelf al eens gereden met een Model 3 (nieuw model Highland)???
Ik heb er zelf een sinds Juni, is totaal geen stuiterbak hoor! De ophanging is een serieuze verbeterd tov eerste Model 3 (gebouwd tot eind 2023).
Heb begin dit jaar nog 2 weken met eerste Model 3 gereden, dus kan de vergelijking goed maken.

Interieur, ieder zijn/haar smaak zeker..
Ben er alvast content over!

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
18 minutes ago, Fille said:

Ik heb er zelf een sinds Juni, is totaal geen stuiterbak hoor! De ophanging is een serieuze verbeterd tov eerste Model 3 (gebouwd tot eind 2023).
Heb begin dit jaar nog 2 weken met eerste Model 3 gereden, dus kan de vergelijking goed maken.

Tuttut. Alle EV's zijn brol want een Model 3 is te hard afgeveerd.

Einde  

• Grappig 1
Geplaatst:
33 minuten geleden, Fille zei:

Naast je Focus ST of in de plaats ervan?

Geplaatst:
27 minuten geleden, ir_fuel zei:

Tuttut. Alle EV's zijn brol want een Model 3 is te hard afgeveerd.

Einde  

Tegen zoveel wijsheid kan ik niet op.

Geplaatst:
45 minuten geleden, Fille zei:

Neen. Ging over ervaringen van mijn broer.

Geplaatst:
14 minuten geleden, SB-01 zei:

Naast je Focus ST of in de plaats ervan?

Focus ST is al dik anderhalf jaar weg. 
Functieverandering op het werk, aanloopwagen was een phev en nu een EV.

Geplaatst:
7 uren geleden, glennvc zei:

Mijn jongste zus heeft een EQS. Ze vindt de Lada Niva waarmee ze al vaker mee reed voor het werk een "oncomfortabele stuiterbak met een mottig interieur" (haar woorden). No way dat je haar nog terug in een ICE zal krijgen.

Nogal wiedes dat iemand komende van een G31 een model 3 een oncomfortabele stuiterbak zou vinden. Dat zou diezelfde persoon ook vinden van Skoda Octavia RS met 19" erop. Dat is helemaal niet EV vs ICE. Dat zijn totaal verschillende klasses van wagens. Die G31 520dA was in 2018 al +-70k vs +-45k voor die model 3 in vandaag-geld.

Euhm... Jij bent het die hier de stelling poneert dat een EV beter rijdt dan een 2 liter diesel met een ZF8. Ik nuanceer dat hier met een praktijkvoorbeeld. 

Dat het hier over andere segmenten gaat weet mijn kleine teen ook maar dat doet hier aangaande uw stelling niets ter zake. Net zomin als de commentaar van die andere pipo wiens trademark het is om alles uit zijn context te trekken.

Geplaatst:

Gisteren weer de vooruitgang meegemaakt. En nee dat is geen fantasie, en nee ik vind het bij een taxi rit van 1u45 (na een lange dag) 20-25 minuten de beentjes strekken, pipi doen of snacken NIET nodig. 

Dus hebben we gisteren weer de VOORUITGANG (?) meegemaakt. 

We brengen ons schip naar Lelystad (waar het verhuurt is aan de importeur van het merk als demo model voor de Hiswa botenshow https://www.hiswatewater.nl/)

Vertrokken uit Hellevoetsluis dus dat was een stevig boottochtje (onderweg op Ijsselmeer nog een zeilschip met afgebroken mast zien dobberen, waarvoor hulp onderweg was). 

We zijn met 5 personen en de firma regelt een taxi busje om ons terug te brengen. (6u opgestaan, ginder opgepikt om 19u), we stappen in een V klasse Mercedes en de taxi chauffeur zegt: ik kom net van Amsterdam en heb niet kunnen tanken...................... we gaan dus "20 minuutjes" moeten bijtanken onderweg want dit een elektrische taxi.

De lader bleek niet echt snel het werden 25 minuten (bij een Shell station). 

Wat is hier nu verdorie toch vooruitgang aan? We kunnen nu wat lacherig doen, maar serieus, dit is toch gewoon nul komma nul vooruitgang in prestatie/gebruik. 

Ik dacht: ze gaan weer doen alsof ik spoken zie, heb dan maar een fotootjes genomen speciaal voor oogklepdragende fans  

IMG_2745.thumb.jpeg.43a16a23c1e89c7622e474caded37a63.jpeg

• Grappig 5
  • Whut?! 1
  • Verdrietig 1
Geplaatst:

Dat lijkt mij vooral een slechte planning / optimalisatie van de ritten van het taxibedrijf. Meer dat dan weer bashen op elektrisch rijden…

Ik zou daar ook niet mee kunnen lachen, niemand zit daarop te wachten als je op voorhand denkt dat die rit x-tijd zal duren.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Wat bashen is daar aan? Ik stel gewoon vast dat het voor heel veel mensen geen vooruitgang is (mensen verdedigen graag hun beslissing of course dat snap ik wel, en dat dat na een goed afweging is, dat snap ik ook allemaal).

Ik had natuurlijk dat bash verwijtje wel verwacht. Wat wil je zeggen: je mag dat niet zeggen want anders bash je? Of dat men het foute taxibedrijf heeft genomen?  Dit is gewoon een feitelijk verhaal. 

BTW: de taxi bestuurder heeft 50 euro korting gegeven voor het wachten. 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
20 uren geleden, ir_fuel zei:

Dan ben je gewoon een saaie mens :D

• Grappig 1
Geplaatst:
21 uren geleden, Fr79 zei:

Het ging puur over de aandrijving.

Niet over demping, isolatie, interieur of wat dan ook.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
46 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Wat bashen is daar aan? Ik stel gewoon vast dat het voor heel veel mensen geen vooruitgang is (mensen verdedigen graag hun beslissing of course dat snap ik wel, en dat dat na een goed afweging is, dat snap ik ook allemaal).

Ik had natuurlijk dat bash verwijtje wel verwacht. Wat wil je zeggen: je mag dat niet zeggen want anders bash je? Of dat men het foute taxibedrijf heeft genomen?  Dit is gewoon een feitelijk verhaal. 

BTW: de taxi bestuurder heeft 50 euro korting gegeven voor het wachten. 

Je mag dat zeker zeggen. De plaat blijft alleen hangen 

Met jouw “heel veel” mensen ben ik niet eens. Het merendeel van het volk op de baan zou, als ze morgen overstappen naar elektrisch rijden, niet heel veel verschil merken. Ik denk vooral dat jij heel erg vanuit jouw eigen situatie kijkt en inderdaad met jou km’s en gebruik is het verschil wel heel groot. Jan Modaal die met zijn elektrische wagen naar zijn werkt kart een half uurtje van thuis en af en toe een weekendje weg gaat, heeft daar amper last van. Er komt vooral wat extra planning en nadenken bij kijken. Ik sprak onlangs nog met mijn boekhouder (jaja boekhouders ik weet ‘t ), die heeft 2 elektrische wagens thuis. Hij laadde zijn BMW iX 1x/week op.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid