Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 23 augustus 2024 Geplaatst: 23 augustus 2024 6 minuten geleden, Parsifal zei: . Zou het nog aandurven om zo eentje occasie te kopen als 2e wagen. Gelieve u naar het juiste topic te begeven dedju ! Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 23 augustus 2024 Geplaatst: 23 augustus 2024 17 minuten geleden, Naish zei: Aan de andere kant @Jokke_vlo als zo anti-EV... waarom dan je personeel al in EV steken? Je kon ze toch net zo goed nog in hybride of zelfs een diesel steken? Good try, maar dus hier verder...... Dit is trouwens "uitlokking" ! Precies een Italiaanse verdediger, uw opponent een rode kaart aannaaien door wat op zijn hielen te staan, en wanneer hij terug trapt drama Ik ben op zich niet anti ev, zoals meermaals gezegd (net zoals niet iedere werknemer ontevreden is met onze keuze) De reden dat ik ze in een EV steek is de quasi fiscale verplichting. De VAA is enorm op een diesel met wat ruimte. Ik weet natuurlijk dat dat herhaling is, maar schaf de fiscale voordelen af: hoeveel mensen kopen nog EV? 3 tot 4% van de markt, zouden we dat halen? Hierbij ook aangeven dat ze bij mij een LV kunnen kiezen non EV daar zijn ze dan precies ook niet echt "happig" om. Maw fiscale voordeel familie auto gaat voor (maar het is wel weer een fiscale keuze). De particuliere markt is het beste bewijs. Als de prijzen straks niet gedumpt worden is het quasi 0. Allez ge kunt met een Taycan rijden voor 50.000 ticketten, dat is toch belachelijk weinig toch? We blijven maar doen alsof de EV een oplossing is die mensen kiezen uit vrije wil, nee dat is uit fiscale "stimulans". Quasi enkel en alleen dat, en toch wordt dat ondergesneeuwd en doet men hier nogal snel alsof dat niet waar is. Val ik in herhaling? Het is precies of die waarheid mag niet bestaan of mag je hier 1 keer vermelden om daarna te doen alsof het gewoon niet bestaat. Ik filosofeer dat graag zelf stuk: stel nu dat een sub 50.000 EV straks +650/700km ECHTE reikwijdte heeft? Dat rijdt veel aangenamer dan bijna elke zelfde auto met ICE........ ik zou verdorie geen moment twijfelen. We gingen daar 10 jaar geleden al zijn en zeggen nu dat dat in de toekomst er gaat komen. Dat is het enige waar het voorlopig wel wat vast loopt. Ik koop nu niet is dat geen oplossing is omdat er binnen 10 jaar iets komt dat wel een oplossing is. Het is gewoon boeiend om te kijken hoe die discussies blijven bestaan en nog hetzelfde zijn als 10 jaar geleden (wat wil zeggen dat van die voorspellingen niets in huis gekomen is). Komt er ooit een omslagpunt: natuurlijk dat ! Het is alleen interessant om te zien wanneer dat komt en hoe fout dat we dat inschatten uit een soort "fanboyisme". Waar ligt dat omslagpunt dan? Wel ik vermoed dat dat ligt ergens rond de 400 tot 450km minimum reikwijdte en sub 50.000 euro. En dat is korterbij dan we denken nu. (ook hier weer nuance: we roepen al 10 jaar dat de ev kortelings goedkoper dan een ICE gaat zijn). Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 23 augustus 2024 Geplaatst: 23 augustus 2024 11 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Ik weet natuurlijk dat dat herhaling is, maar schaf de fiscale voordelen af: hoeveel mensen kopen nog EV? 3 tot 4% van de markt, zouden we dat halen? Ik weet dat het ook herhaling van mijn kant is, maar blijkbaar "is het precies of de waarheid niet mag bestaan" dus ik herhaal het met plezier: Mensen zoals ik, en ik ondanks dat ik de arrogantie heb van te denken uniek te zijn is mijn situatie dat verre van, is een EV geen stap achteruit. En ook dit blijf ik herhalen: EQA250 > CLA180d voor mij (opnieuw, ik ben niet uniek). Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 23 augustus 2024 Geplaatst: 23 augustus 2024 6 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Good try, maar dus hier verder...... Dit is trouwens "uitlokking" ! Ik ben op zich niet anti ev, zoals meermaals gezegd (net zoals niet iedere werknemer ontevreden is met onze keuze) De reden dat ik ze in een EV steek is de quasi fiscale verplichting. De VAA is enorm op een diesel met wat ruimte. Ik weet natuurlijk dat dat herhaling is, maar schaf de fiscale voordelen af: hoeveel mensen kopen nog EV? 3 tot 4% van de markt, zouden we dat halen? Hierbij ook aangeven dat ze bij mij een LV kunnen kiezen non EV daar zijn ze dan precies ook niet echt "happig" om. Maw fiscale voordeel familie auto gaat voor (maar het is wel weer een fiscale keuze). De particuliere markt is het beste bewijs. Als de prijzen straks niet gedumpt worden is het quasi 0. Allez ge kunt met een Taycan rijden voor 50.000 ticketten, dat is toch belachelijk weinig toch? We blijven maar doen alsof de EV een oplossing is die mensen kiezen uit vrije wil, nee dat is uit fiscale "stimulans". Quasi enkel en alleen dat, en toch wordt dat ondergesneeuwd en doet men hier nogal snel alsof dat niet waar is. Val ik in herhaling? Het is precies of die waarheid mag niet bestaan of mag je hier 1 keer vermelden om daarna te doen alsof het gewoon niet bestaat. Ik filosofeer dat graag zelf stuk: stel nu dat een sub 50.000 EV straks +650/700km ECHTE reikwijdte heeft? Dat rijdt veel aangenamer dan bijna elke zelfde auto met ICE........ ik zou verdorie geen moment twijfelen. We gingen daar 10 jaar geleden al zijn en zeggen nu dat dat in de toekomst er gaat komen. Dat is het enige waar het voorlopig wel wat vast loopt. Ik koop nu niet is dat geen oplossing is omdat er binnen 10 jaar iets komt dat wel een oplossing is. Het is gewoon boeiend om te kijken hoe die discussies blijven bestaan en nog hetzelfde zijn als 10 jaar geleden (wat wil zeggen dat van die voorspellingen niets in huis gekomen is). Komt er ooit een omslagpunt: natuurlijk dat ! Het is alleen interessant om te zien wanneer dat komt en hoe fout dat we dat inschatten uit een soort "fanboyisme". Waar ligt dat omslagpunt dan? Wel ik vermoed dat dat ligt ergens rond de 400 tot 450km minimum reikwijdte en sub 50.000 euro. En dat is korterbij dan we denken nu. (ook hier weer nuance: we roepen al 10 jaar dat de ev kortelings goedkoper dan een ICE gaat zijn). Even het "de particuliere markt is het bewijs" in cijfers uitdrukken: Er zijn in de eerste helft van 2024 wel ongeveer 14.000 EV's particulier ingeschreven. 9.347 nieuwe en 4.970 tweede hands. Er worden twee keer meer nieuwe verkocht dan tweede hands. Prijs blijkt dus niet altijd het grootste probleem te zijn. Al zat de 4k bonus daar voor iets tussen. Anderzijds, als nog geen 10% korting alles is wat nodig is om de mensen over de streep te trekken om EV te rijden, kan je wel de vragen stellen hoeveel push de EV markt nog nodig heeft om vlot te lopen. En het is ook niet dat met 4k korting de nieuwe wagen goedkoper werd dan een tweede hands. Nieuwe inschrijvingen EV particulier en 2de hands lagen in de eerste helft van dit jaar respectievelijk 107 en 135% hoger dan vorig jaar. Dat is voor beide categoriën meer dan een verdubbeling. Er is (structurele) groei. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 23 augustus 2024 Geplaatst: 23 augustus 2024 19 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Waar ligt dat omslagpunt dan? Wel ik vermoed dat dat ligt ergens rond de 400 tot 450km minimum reikwijdte en sub 50.000 euro. Gelijk welke model 3 en long range model Y dus? Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 23 augustus 2024 Geplaatst: 23 augustus 2024 2 uren geleden, Tjeu zei: Gelijk welke model 3 en long range model Y dus? Dus waar blijft dan die complete omslag? Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 23 augustus 2024 Geplaatst: 23 augustus 2024 2 uren geleden, Polygoon zei: Ik weet dat het ook herhaling van mijn kant is, maar blijkbaar "is het precies of de waarheid niet mag bestaan" dus ik herhaal het met plezier: Mensen zoals ik, en ik ondanks dat ik de arrogantie heb van te denken uniek te zijn is mijn situatie dat verre van, is een EV geen stap achteruit. En ook dit blijf ik herhalen: EQA250 > CLA180d voor mij (opnieuw, ik ben niet uniek). Absoluut maar het lijkt er niet op dat we daar op een meerderheid raken anders zou de EV tweedehands toch veel “gewillder” zijn? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 23 augustus 2024 Geplaatst: 23 augustus 2024 (aangepast) 27 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Dus waar blijft dan die complete omslag? Blijkbaar nog op een ander punt? Ofwel is de EV eerder een diesel, waarbij de verkoop gewoon iets trager opgang komt? Ik ben niet oud genoeg, maar hoe snel ging dat destijds toen ze een diesel in personenwagens gooiden? De eerste was in 1936 en net als bij de eerste EV's (Leaf en ZOE) dachten de meesten dat dat het ook niet was. In de jaren 70 kwamen er meer diesels, maar nog steeds met weinig succes. In 1988 kwam dan de 1.9 met bosch injectie en begon het wat te bewegen, maar uiteindelijk was het dan toch nog eens pas tien jaar later dat diesels écht doorbrak met de golfjes IV en co TDI Mss wordt er wel een te snelle transitie verwacht? Mensen zijn wel wat conservatief en afwachtend van aard. Maar de cijfers van hierboven: 14.000 EV's particulier op half jaar en 1 op 12 van de wagens op de weg zijn al EV (inclusief bedrijfwagens) vind ik eigenlijk niet dat het zooooo traag gaat. Is een snellere transitie verwachten wel realistisch? En al die doomberichten van fabrikanten die EV gaan afbouwen: hebben zij zich ook gewoon niet wat verslikt in de concurrentie? 1) sommige merken, zoals BMW, hebben gewoon veel beter hun werk gedaan. Ik vind nu snel ook geen bericht waarin BMW zegt dat het wat minder EV's gaat maken en terug naar de ICE gaat. Als je kijkt naar een ID3: is dit nu echt wat de mensen willen? De drang om een nieuwe techniek in een nieuwe vorm te steken lijkt me eerder een verkeerde keus. 2) er zijn plots ook gewoon erg veel EV's bijgekomen, waardoor het marktaandeel per speler logischer wijze kleiner wordt ofte, dat ze er minder kunnen verkopen 3) zeker vanuit China. en die Chinese producten doen het mss ook wel beter dan wat de europese merken hadden verwacht... 4) Te veel merken hebben te lang gewacht en krijgen het gat naar Tesla niet meer dicht gereden. Ik denk niet dat er ook maar iemand (behalve Wooter) 10 jaar terug zou geloven dat Tesla een van de best verkochte wagens in de EU zou maken/verkopen. 5) hebben ze ook gewoon geen irrealistische verkoopsprognoses opgesteld? Op tien jaar tijd is 8% van de wagens op onze weg EV geworden. Tegen eind dit jaar gaan we tegen de 1/10 aanschurken. Ik vind dat eigenlijk echt wel straf, gezien de EV echt van 0 is begonnen. Gestart met 120 km range en géén laadpalen. En nu staan we hier, bij bijna 10% EV op de weg. En dat terwijl we nog eens twee crisissen meegemaakt hebben. Ik vind dat een zot verhaal. Wetende wat er achterliggend ook allemaal mee opgezet is. Volledig nieuwe technologie, volledig nieuwe toeleveringsketens (mijnen, fabrieken,...), nieuwe sturing en software, nieuwe platformen, nieuwe regelgeving,... 23 augustus 2024 aangepast door Tjeu Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 23 augustus 2024 Geplaatst: 23 augustus 2024 Jouw bericht lijkt me wel extreem eenzijdig, ik mis heel wat dingen die je gemakkelijkheidshalve niet wil zien. 10 jaar geleden zeiden we hier dat: - De auto's zelfrijdend zouden zijn nu - 1000 km reikwijdte standaard ging zijn - EV's goedkoper dan ICE's gingen zijn - We allemaal EV zouden rijden. Enfin kijk het verschil tussen jouw blik en wat ik hier zeg. Ik ben vrij zeker dat bovenstaande hier allemaal gepredikt werd. Dat we nu straks 10% van de markt hebben komt VOORAL door de fiscale stimulans, waar zouden we anders staan? Wat een moeite, gesleur, fiscale bochten om mensen, letterlijk, te pushen om EV te gaan rijden. Is dat nu niet dichter bij de waarheid? 7 Quote
Fr79 506 Geplaatst: 23 augustus 2024 Geplaatst: 23 augustus 2024 Als het financieel, fiscaal, logistiek, driving fun gewijs in uw kraam past om EV te rijden, vooral doen dan zou ik zeggen. In alle andere gevallen, nog even niet dan. @Tjeu Die cijfers van H1 24 geven nu wel een fors vertekend beeld door die premies. Ik zou maar opletten met die te extrapoleren. Je moet eens zien wat er in DE gebuerde als de premie werd afgeschaft. Feit is dat de groeivoeten voor EV-marktaandeel die men 5-10j geleden voorspelde veel te optimistisch waren. Constructeurs hebben zich laten meeslepen en sommigen hebben verkeerde keuzes gemaakt en zitten nu met de gebakken peren. So be it, grote technische veranderingen verlopen nu eenmaal met horten en stoten. Uiteindelijk komt alles wel goed. 2 Quote
Speedhunter 4.882 Geplaatst: 23 augustus 2024 Geplaatst: 23 augustus 2024 6 uren geleden, Naish zei: Zijn ook één van de enige merken die niet noodzakelijk een nieuwe stijl hebben geïntroduceerd voor hun EV gamma. En zie nu met de I5 die je kan krijgen full ev en hybride, beetje zoals vroeger diesel en naft... Idd is een zeer goede strategie in plaats van modellen uit te brengen die eruit zien als je een auto ziet net nadat je een stuk spacecake binnen hebt. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 23 augustus 2024 Geplaatst: 23 augustus 2024 7 hours ago, Naish said: Zijn ook één van de enige merken die niet noodzakelijk een nieuwe stijl hebben geïntroduceerd voor hun EV gamma. En zie nu met de I5 die je kan krijgen full ev en hybride, beetje zoals vroeger diesel en naft... Het ging over de betrouwbaarheid. En BMW heeft nu het omgekeerde voor. Als je een 4 ziet rijden ga je er vanuit dat het een i4 is, tot het tegendeel is bewezen Quote
Bjorno 2.274 Geplaatst: 23 augustus 2024 Geplaatst: 23 augustus 2024 (aangepast) 12 uren geleden, ir_fuel zei: De werkplaatsen bij Porsche zitten vol met kapotte Taycans En niet alleen Taycans, van de Cayenne's EV staan er ook al pak geblokkeerd voor levering. 11 uren geleden, ir_fuel zei: Op dat vlak hebben ze het bij BMW precies toch wel goed voor mekaar. Die hebben met de X5 G05 toch ook serieus afgezien in het begin. Maar hebben er precies wel snel uit geleerd. Draait toch meestal om die "ene" kerel die op het einde nog eens gaat beslissen waar ze op kunnen besparen. En daarna hopen repeat repairs. 11 uren geleden, Parsifal zei: Zo'n i3 scoort blijkbaar nog steeds ongelooflijk goed op vlak van betrouwbaarheid... Die wagen was in elk geval een pak beter ontwikkeld dan de rest wat ze in die periode op de markt gegooid hebben. Zou het nog aandurven om zo eentje occasie te kopen als 2e wagen. Mooi voorbeeld is idd de BMW I3, het was geen gepland mega massa productie model maar goed doordacht. Ik heb er geen repeat repairs op geweten en kwam bijna nooit binnen voor problemen op de range extender motor na. Zo een auto dat oer lelijk was toen het uitkwam maar nu best mee valt. Is zeker iets dat je 2de hands kan kopen zonder al teveel zorgen denk ik. 10 uren geleden, Naish zei: Zijn ook één van de enige merken die niet noodzakelijk een nieuwe stijl hebben geïntroduceerd voor hun EV gamma. En zie nu met de I5 die je kan krijgen full ev en hybride, beetje zoals vroeger diesel en naft... Idd BMW heeft het heel slim aangepakt op dat gebied. VW die plots met hun ID kwamen en toen lieten weten dat er geen nieuwe Golf zou komen...en nu wordt de nieuwe ID terug de Golf.... 23 augustus 2024 aangepast door Bjorno Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 23 augustus 2024 Geplaatst: 23 augustus 2024 Zoals Jokke vlo ook zegt he. Het komt door de fiscale stimulans. Neem dat eens weg, en het wordt hier evengoed zoals in Duitsland of buiten de EU. In 2028 is de enige oplossing om wat aftrekbaarheid te hebben een full EV. Dus de overheid stuurt en stuurt. En vele zullen daardoor, soms vaak met tegenzin, een EV aanschaffen. 2de hands of niet. En de particuliere belastingsbetaler die met een Dacia moet rondbollen kan ondertussen meebetalen voor de nieuwe 40 000 euro kostende witte Model Y die de buurman voor 35 000 heeft gekocht. Ben eens benieuwd naar volgend jaar, wanneer de premie weer wordt afgeschaft. 1 Quote
Bjorno 2.274 Geplaatst: 23 augustus 2024 Geplaatst: 23 augustus 2024 4 minuten geleden, Liquid Li0n zei: Zoals Jokke vlo ook zegt he. Het komt door de fiscale stimulans. Neem dat eens weg, en het wordt hier evengoed zoals in Duitsland of buiten de EU. In 2028 is de enige oplossing om wat aftrekbaarheid te hebben een full EV. Dus de overheid stuurt en stuurt. En vele zullen daardoor, soms vaak met tegenzin, een EV aanschaffen. 2de hands of niet. En de particuliere belastingsbetaler die met een Dacia moet rondbollen kan ondertussen meebetalen voor de nieuwe 40 000 euro kostende witte Model Y die de buurman voor 35 000 heeft gekocht. Ben eens benieuwd naar volgend jaar, wanneer de premie weer wordt afgeschaft. En de overheid veranderd ook constant als het zover is. 1 Quote
glennvc 185 Geplaatst: 24 augustus 2024 Geplaatst: 24 augustus 2024 8 uren geleden, Liquid Li0n zei: Zoals Jokke vlo ook zegt he. Het komt door de fiscale stimulans. Neem dat eens weg, en het wordt hier evengoed zoals in Duitsland of buiten de EU. In 2028 is de enige oplossing om wat aftrekbaarheid te hebben een full EV. Dus de overheid stuurt en stuurt. En vele zullen daardoor, soms vaak met tegenzin, een EV aanschaffen. 2de hands of niet. En de particuliere belastingsbetaler die met een Dacia moet rondbollen kan ondertussen meebetalen voor de nieuwe 40 000 euro kostende witte Model Y die de buurman voor 35 000 heeft gekocht. Ben eens benieuwd naar volgend jaar, wanneer de premie weer wordt afgeschaft. Zonnepanelen kwam ook door de fiscale stimulans, en dat is een hele tijd zo gebleven. Vandaag zijn velen er wel van overtuigd ze te leggen zonder fiscale stimulans. We hebben daar telkens dips gezien na het afbouwen van subsidie, en telkens is dat weer vertrokken. In 2008 was de eerste Iphone verkrijgbaar in België, nu heeft iedereen iets equivalent, maar hoeveel heb je toen niet moeten horen men dat niet wilde wegens "elke dag opladen", "geen fysieke toetsen"...? Fastforward 10 years en je hoort daar niets meer van. Zonder de fiscale stimulans zou de EV hier veel trager (ik denk waarschijnlijk zelfs niet) van grond gekomen zijn. Ik denk nu dat binnen x-aantal tijd de EV kan overleven zonder die fiscale stimulans. Er zijn nu immers heel wat bedrijfswagenrijders (niet alle, ik wil die niet onder de mat vegen) die merken dat 1) die range voor hen iets zuiver psychologisch was en 2) een EV simpelweg aangenamer rijdt dan een 2L diesel met ZF8 boite, laat staan eender welke andere vorm van EV die men reeds had. Mensen kopen vaak gewoon ook niet technisch de beste oplossing maar wat ze kennen. Hoeveel eco-diesels werden er in 2000-2010 verkocht aan mensen die sub 10k km per jaar reden? Die waren toen ook al beter af geweest met een 1.4 of 1.6 naftje. Die omslag is ook pas gekomen na de hogere taksen op diesel. Als je 5 jaar geleden had gezegd dat er op een forum als dit (vind je elders groepen die zo erg fan zijn van een ICE?) er al heel wat stemmen opgingen in de zin van: "ik rijd i4 en ga niet meer terug" (ir_fuel), "ik verkies elektrisch voor daily drive" (BMWMB), "EQA boven CLA" (Polygoon)..., dan was je zot verklaard. Gaan al die mensen terug naar ICE als men morgen de fiscale stimulans wegpakt? Maybe, maybe not. Vanuit mijn eigen ervaring moet ik toegeven dat zonder fiscale stimulans hier geen EV in huis was gekomen als salariswagen voor de vrouw. Ik had al wat EV's testgereden, maar met wat testritten was ik nog niet "mee". Na een paar weken EV was ik wel overtuigd. In die mate zelfs dat het begint te kriebelen om mijn 2L turbobenzine met 280pk te vervangen door een model 3/model Y/e-tron... Dat had ik bij mezelf echt niet zien aankomen. In die zin is een kickstart voor EV onder de vorm wat alle maatregelen die nu van kracht zijn, misschien wel op zijn plaats. 5 Quote
Mazdastruction 4.258 Geplaatst: 24 augustus 2024 Geplaatst: 24 augustus 2024 16 uren geleden, Jokke_vlo zei: Jouw bericht lijkt me wel extreem eenzijdig, ik mis heel wat dingen die je gemakkelijkheidshalve niet wil zien. 10 jaar geleden zeiden we hier dat: - De auto's zelfrijdend zouden zijn nu - 1000 km reikwijdte standaard ging zijn - EV's goedkoper dan ICE's gingen zijn - We allemaal EV zouden rijden. Enfin kijk het verschil tussen jouw blik en wat ik hier zeg. Ik ben vrij zeker dat bovenstaande hier allemaal gepredikt werd. Dat we nu straks 10% van de markt hebben komt VOORAL door de fiscale stimulans, waar zouden we anders staan? Wat een moeite, gesleur, fiscale bochten om mensen, letterlijk, te pushen om EV te gaan rijden. Is dat nu niet dichter bij de waarheid? Klopt. Onlangs nog eens door topic van Model S van @Spillies gegaan. Je mag de 'vrij' weglaten voor het woord 'zeker'. 1 Quote
Bjorno 2.274 Geplaatst: 24 augustus 2024 Geplaatst: 24 augustus 2024 44 minuten geleden, glennvc zei: Zonnepanelen kwam ook door de fiscale stimulans, en dat is een hele tijd zo gebleven. Vandaag zijn velen er wel van overtuigd ze te leggen zonder fiscale stimulans. We hebben daar telkens dips gezien na het afbouwen van subsidie, en telkens is dat weer vertrokken. In 2008 was de eerste Iphone verkrijgbaar in België, nu heeft iedereen iets equivalent, maar hoeveel heb je toen niet moeten horen men dat niet wilde wegens "elke dag opladen", "geen fysieke toetsen"...? Fastforward 10 years en je hoort daar niets meer van. Zonder de fiscale stimulans zou de EV hier veel trager (ik denk waarschijnlijk zelfs niet) van grond gekomen zijn. Ik denk nu dat binnen x-aantal tijd de EV kan overleven zonder die fiscale stimulans. Er zijn nu immers heel wat bedrijfswagenrijders (niet alle, ik wil die niet onder de mat vegen) die merken dat 1) die range voor hen iets zuiver psychologisch was en 2) een EV simpelweg aangenamer rijdt dan een 2L diesel met ZF8 boite, laat staan eender welke andere vorm van EV die men reeds had. Mensen kopen vaak gewoon ook niet technisch de beste oplossing maar wat ze kennen. Hoeveel eco-diesels werden er in 2000-2010 verkocht aan mensen die sub 10k km per jaar reden? Die waren toen ook al beter af geweest met een 1.4 of 1.6 naftje. Die omslag is ook pas gekomen na de hogere taksen op diesel. Als je 5 jaar geleden had gezegd dat er op een forum als dit (vind je elders groepen die zo erg fan zijn van een ICE?) er al heel wat stemmen opgingen in de zin van: "ik rijd i4 en ga niet meer terug" (ir_fuel), "ik verkies elektrisch voor daily drive" (BMWMB), "EQA boven CLA" (Polygoon)..., dan was je zot verklaard. Gaan al die mensen terug naar ICE als men morgen de fiscale stimulans wegpakt? Maybe, maybe not. Vanuit mijn eigen ervaring moet ik toegeven dat zonder fiscale stimulans hier geen EV in huis was gekomen als salariswagen voor de vrouw. Ik had al wat EV's testgereden, maar met wat testritten was ik nog niet "mee". Na een paar weken EV was ik wel overtuigd. In die mate zelfs dat het begint te kriebelen om mijn 2L turbobenzine met 280pk te vervangen door een model 3/model Y/e-tron... Dat had ik bij mezelf echt niet zien aankomen. In die zin is een kickstart voor EV onder de vorm wat alle maatregelen die nu van kracht zijn, misschien wel op zijn plaats. Met zonnepanelen hou je wel geen rekening met restwaarde. Er zijn enorm veel mensen die zeggen "zo nen stofzuiger moet ik niet hebben" tot dat ze er eens mee hebben gereden. Dus ja de EV heeft zeker een pak voordelen en ik denk ook wel dat deze meer van de markt gaan innemen in de toekomst...als mensen het kunnen betalen en afhankelijk waar ze wonen (appartement, stad,...). Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 24 augustus 2024 Geplaatst: 24 augustus 2024 16 uren geleden, Jokke_vlo zei: Jouw bericht lijkt me wel extreem eenzijdig, ik mis heel wat dingen die je gemakkelijkheidshalve niet wil zien. 10 jaar geleden zeiden we hier dat: - De auto's zelfrijdend zouden zijn nu - 1000 km reikwijdte standaard ging zijn - EV's goedkoper dan ICE's gingen zijn - We allemaal EV zouden rijden. Enfin kijk het verschil tussen jouw blik en wat ik hier zeg. Ik ben vrij zeker dat bovenstaande hier allemaal gepredikt werd. Dat we nu straks 10% van de markt hebben komt VOORAL door de fiscale stimulans, waar zouden we anders staan? Wat een moeite, gesleur, fiscale bochten om mensen, letterlijk, te pushen om EV te gaan rijden. Is dat nu niet dichter bij de waarheid? De wereld kan snel veranderen. 10j geleden zouden we ook niet geloofd hebben dan we binnen 5j allemaal in ons kot moeten blijven en heel de wereld mondmaskers zou moeten dragen.. Quote
glennvc 185 Geplaatst: 24 augustus 2024 Geplaatst: 24 augustus 2024 17 uren geleden, Jokke_vlo zei: 10 jaar geleden zeiden we hier dat: - EV's goedkoper dan ICE's gingen zijn Daar zijn we ondertussen toch ongeveer als je equivalente wagens naast elkaar zet? Snel paar voorbeelden gezocht: i5 edrive 40 Touring 76.300 euro 540d xdrive Touring 78650 euro Tiguan 1.5 TSI 150 pk 49890 euro ID.4 Pro 77 kWh 286 pk 47990 euro Golf 1.5 eTSI 7DSG 150 pk 38685 euro ID.3 Pro S 77 kWh 42.990 euro ID.3 Pure 52 kWh 37990 euro In al die gevallen is de elektrische versie sneller en stiller aan niet-duitsland-snelheden. Je kan natuurlijk wel "dieper" gaan bij de ICE modellen. In het segment sub 150 pk is er elektrisch niet echt een markt. Je kan je ook afvragen of er echt een 540d naast een instap i5 moet gezet worden, op basis van vermogen zeg ik ja, maar niet iedereen heeft dat nodig ook niet. 1 Quote
Tommie 10.463 Geplaatst: 24 augustus 2024 Geplaatst: 24 augustus 2024 3 minuten geleden, glennvc zei: Daar zijn we ondertussen toch ongeveer als je equivalente wagens naast elkaar zet? Snel paar voorbeelden gezocht: i5 edrive 40 Touring 76.300 euro 540d xdrive Touring 78650 euro Tiguan 1.5 TSI 150 pk 49890 euro ID.4 Pro 77 kWh 286 pk 47990 euro Golf 1.5 eTSI 7DSG 150 pk 38685 euro ID.3 Pro S 77 kWh 42.990 euro ID.3 Pure 52 kWh 37990 euro In al die gevallen is de elektrische versie sneller en stiller aan niet-duitsland-snelheden. Je kan natuurlijk wel "dieper" gaan bij de ICE modellen. In het segment sub 150 pk is er elektrisch niet echt een markt. Je kan je ook afvragen of er echt een 540d naast een instap i5 moet gezet worden, op basis van vermogen zeg ik ja, maar niet iedereen heeft dat nodig ook niet. Dit klopt volledig. Moet ik vaak uitleggen aan klanten. Een huidige EV is niet duurder dan een gelijkwaardige ICE. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 24 augustus 2024 Geplaatst: 24 augustus 2024 1 uur terug, Tommie zei: Dit klopt volledig. Moet ik vaak uitleggen aan klanten. Een huidige EV is niet duurder dan een gelijkwaardige ICE. Moh, daar verschiet ik eigenlijk wel van. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 24 augustus 2024 Geplaatst: 24 augustus 2024 1 uur terug, glennvc zei: Daar zijn we ondertussen toch ongeveer als je equivalente wagens naast elkaar zet? Snel paar voorbeelden gezocht: i5 edrive 40 Touring 76.300 euro 540d xdrive Touring 78650 euro Tiguan 1.5 TSI 150 pk 49890 euro ID.4 Pro 77 kWh 286 pk 47990 euro Golf 1.5 eTSI 7DSG 150 pk 38685 euro ID.3 Pro S 77 kWh 42.990 euro ID.3 Pure 52 kWh 37990 euro In al die gevallen is de elektrische versie sneller en stiller aan niet-duitsland-snelheden. Je kan natuurlijk wel "dieper" gaan bij de ICE modellen. In het segment sub 150 pk is er elektrisch niet echt een markt. Je kan je ook afvragen of er echt een 540d naast een instap i5 moet gezet worden, op basis van vermogen zeg ik ja, maar niet iedereen heeft dat nodig ook niet. PSA heeft toch veel 136 pk modellen? Quote
glennvc 185 Geplaatst: 24 augustus 2024 Geplaatst: 24 augustus 2024 4 minuten geleden, Tjeu zei: PSA heeft toch veel 136 pk modellen? Iets te snel geweest met mijn bewering, mijn interne catalogus bevat vooral VAG, BMW, Mercedes. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.