SB-01 4.349 Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 Inderdaad, Jan Modaal heeft helemaal geen dure boot die hij als demo ergens moet gaan leggen dus dat probleem van die elektrische taxi doet zich sowieso al niet voor 3 Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 11 minuten geleden, Kartfreak zei: Je mag dat zeker zeggen. De plaat blijft alleen hangen Dit is een gebeurtenis van gisteren. Welke plaat? Het feit dat ik wat tegenwind geef tegen al dat euforie gedoe waaruit moet blijken dat de EV vooruitgang is? We kunnen ook een echo kamer ipv forum openen waar we allemaal zelfde zijn, gedaan met (leuke en soms treiterige) discussies. Wil je dat? Hoeveel keer heb ik hier dat taxi verhaal gepost? Zeg gewoon simpel: tegenwind geven is verboden. De plaat die bij mij blijft hangen is kritiek, misschien moeten we dan ook stoppen met de plaat van de euforie berichten, aka "ik ben naar het Zuiden gereden, en dat was absoluut geen probleem". Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 3 minuten geleden, SB-01 zei: Inderdaad, Jan Modaal heeft helemaal geen dure boot die hij als demo ergens moet gaan leggen dus dat probleem van die elektrische taxi doet zich sowieso al niet voor Goeike ! Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 1 minuut geleden, Jokke_vlo zei: misschien moeten we dan ook stoppen met de plaat van de euforie berichten, Ik ben voorstander want al dat gemelk begint me wat tegen te steken. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 Gewoon dit topic skippen 1 Quote
SB-01 4.349 Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 Ik vind ook wel dat het tegenwoordig een beetje te is met de zeer specifieke EV discussies, en dat in beide richtingen dus zowel het ophemelen als het afbreken ervan. Het gaat echt nog maar over de range, het verbruik, de laadsnelheden, de laadmogelijkheden, enz... Misschien moeten we daar eens mee minderen, dat kwam vroeger bij de ICE wagens ook niet aan bod. Akkoord, het was er niet maar toen waren er ook leuke dingen te lezen van de wagen zelf, het rijgedrag, bepaalde opties, modificaties, enz... Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 (aangepast) 11 minuten geleden, SB-01 zei: Ik vind ook wel dat het tegenwoordig een beetje te is met de zeer specifieke EV discussies, en dat in beide richtingen dus zowel het ophemelen als het afbreken ervan. Het gaat echt nog maar over de range, het verbruik, de laadsnelheden, de laadmogelijkheden, enz... Misschien moeten we daar eens mee minderen, dat kwam vroeger bij de ICE wagens ook niet aan bod. Akkoord, het was er niet maar toen waren er ook leuke dingen te lezen van de wagen zelf, het rijgedrag, bepaalde opties, modificaties, enz... ok deal. Sommige hier lijken wel gesponsord te worden door de EV lobby als je ze hier zo bezig hoort. Vroeger was het ook meer iedereen gelijk voor de wet. Iedereen moest naar het tankstation om de hoek. Nu kan de ene thuisladen en hemelt de EV op, de andere moet 30 minuten in de auto op een obscure parking aan een fastned, met de deuren op slot, op zijn smartphone liggen tokkelen.. dus SB-01, vertel eens een voordeel van de EV voor de ICE liefhebber te overhalen, als het niet over range, het verbruik, de laadsnelheden, de laadmogelijkheden mag gaan? 25 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Gewoon dit topic skippen Dat zouden inderdaad eens wat EV fanboys mogen doen ja, want die hun plaat blijft pas hangen in dit en andere topics 25 augustus 2024 aangepast door Liquid Li0n 1 1 Quote
SB-01 4.349 Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 Ongetwijfeld zijn er voordelen zoals de rust en stilte tijdens het rijden, het vermogen en de vermogensopbouw = instant power tijdens inhaalacties enz. 1 Quote
DDke 8.689 Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 In mijn geval (Hybride sinds 2017, eerste EV in 2020, 2de EV in 2024) is het zeer duidelijk. Ik rij in de basis elektrisch voor de fiscale kant. Als ik nu niet naar de kosten zou zien, dan zou ik niet EV rijden. Maar... er zijn ook voordelen. Ik moet bijna nooit meer gaan tanken (klein voordeel). Ik moest (bij Audi is dat anders blijkbaar) nooit meer op onderhoud, en da's wel handig. Ik heb na 4 jaar nog altijd een kleine vorm van range anxiety, van zodra ik in de auto stap. Bij mijn Tesla was dat beter, want daar kon ik het scherm op % zetten. In de Audi staat er ALTIJD een kilometertelling voor je neus, en daar word ik zenuwachtig van. Niet dat het nodig is, want ik laad misschien 5 keer op een jaar buitenhuis (buiten een eventuele reis). Ook heb ik een zeer ambetant gevoel bij mijn EV-rijden, nl het idee dat ik niet meer terug zou kunnen. Kortom: ik rij graag EV, en het rijdt goed en voor mijn gebruik niet teveel problemen. Maar als ik zou mogen kiezen, geef me dan maar een dikke naft/diesel. Ik ben wel zeer blij dat ik voor mijn eerste EV-ervaring, in 2020, voor een Tesla gekozen heb. Vandaag is dat veel minder van toepassing, maar toen kon je EV rijden of Tesla rijden. En dat was niet vergelijkbaar, vooral door het aanbod van de laders. 3 Quote
glennvc 185 Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 22 minuten geleden, Liquid Li0n zei: dus SB-01, vertel eens een voordeel van de EV voor de ICE liefhebber te overhalen, als het niet over range, het verbruik, de laadsnelheden, de laadmogelijkheden mag gaan? Al wat je daar aanhaalt zijn net dingen waar je een ICE liefhebber net niet mee gaat overhalen. Dat zijn probleempunten die worden aangehaald door de ICE liefhebbers maar die volgens de EV-rijders tegenwoordig vrij goed gemitigeerd beginnen te worden. Het blijven hoe dan ook aspecten waar de EV in het nadeel is t.o.v. de ICE. Ik ben vooral gecharmeerd door hoe makkelijk het is om met een elektrische aandrijving bijzonder assertief te rijden en beslissingen te kunnen nemen om toch nog ergens in te voegen waar het mij met mijn ICE niet meer zou lukken. Ik rij met de iX3 de oprit af en *baf*, pedaal tegen de grond, zonder schuldgevoel. Dat krijg ik met mijne naft niet over mijn hart. In praktijk wil dat zeggen dat ik met de passat de eerste 10 km met 100 pk onderweg ben in plaats van 280. Zelfs als de passat warm is, zit die niet constant in zijn startblokken aan 3000 toeren per minuut. Dus als ik even ergens rap rap wil zijn, wil dat zeggen 2 vitessen terug, wat met de DSG nog wel snel gaat, maar vooralleer alles wakker schiet ben je 1-2s kwijt, en uw invoegopportuniteit is al weg. Als passagier bij mijn vrouw zie ik nu ook wel dat ze met veel meer vertrouwen inhaalmanoeuvres lanceert. Ze kwam van 2 liter diesel 150pk ZF8. Naast dat alles is de rust in stapvoets verkeer ook zeer aangenaam, daar is het ook geen vergelijk met de passat of de 318d die hier was. De range blijft een psychologisch aspect dat voor velen wennen is, maar met de passat durf ik ook al wel eens een km of 10-20 met rijbereik "0" rondbollen (mss tricky met gemiddeld verbruik van 11-12 liter ), dus een rit plannen van thuis uit van 55 km, als ik de oprit verlaat met 70 km range, daar lig ik niet wakker van. In het ergste geval moet ik dan eens 5 min aan een snellader gaan staan, en ik had het probleem al helemaal kunnen vermijden als ik niet te gierig was geweest om te willen wachten op de zon. Quote
CAS 8.067 Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 41 minuten geleden, Liquid Li0n zei: dus SB-01, vertel eens een voordeel van de EV voor de ICE liefhebber te overhalen, als het niet over range, het verbruik, de laadsnelheden, de laadmogelijkheden mag gaan? Plankgas op koude motor (machine eigenlijk). Ben persoonlijk geen app man en gebruik mijn smartphone het liefst zo weinig mogelijk, moest ik kunnen, ik ging weer naar een oude Nokia 8210. Dus al die nieuwe snufjes is iets minder aan mij besteed. Echter, vind ik het nu wel enorm handig, auto staat ingesteld om op de dagen dat de dochter naar de creche moet, mijn vrouw of ik kunnen starten met een interieur dat 22° is. In de winter is dat dus ook met de zetels en het stuur al warm. Extra voordeel is dat die aan de laadpaal thuis hangt, dus op zich geen schrik van de range. Iets wat ik eigenlijk totaal niet moet hebben, want als die geladen is op 100procent kan die meer dan een week mee. Grootste voordeel is dan hier ook dat die kist alle kleine afstanden kan doen die niet met de fiets/te voet kunnen of wanneer we gewoon te lui zijn en snel de auto nemen (komt al vaker voor bij slechter weer) en dat zonder zorgen te moeten maken over warm rijden. Ben eigenlijk wel enorm aangenaam verrast van die EV, mega handig voor alle korte ritten en zelfs de langere. Voor op reis te gaan gebruik ik uiteraard nog de Nissan. V8 en Gullegem - Frankfurt - Gullegem zonder te moeten tanken, dat zal nog niet direct lukken met een EV die betaalbaar is. Op zich niet onmogelijk met de EV, maar in alle eerlijkheid heb ik geen zin om op vakantie te ontdekken hoe tanken in het buitenland gaat. Wel 2x gestopt wegens dochter van 15 maand en telkens gezien dat ik daar wel kon laden, en dit zelfs aan 300kw (maar geen idee of de auto dat eigenlijk aan kan). Voor gewoon woon werk is de stilte ook gewoon aangenaam en in spitsverkeer is dat dan ook nog eens ontzettend zuinig. Dus geen extra slijtage op remblokken en dergelijke wegens optrekken en weer te moeten remmen maar wel gewoon een lager verbruik. 1 Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 1 uur geleden, Jokke_vlo zei: Dit is een gebeurtenis van gisteren. Welke plaat? Het feit dat ik wat tegenwind geef tegen al dat euforie gedoe waaruit moet blijken dat de EV vooruitgang is? We kunnen ook een echo kamer ipv forum openen waar we allemaal zelfde zijn, gedaan met (leuke en soms treiterige) discussies. Wil je dat? Hoeveel keer heb ik hier dat taxi verhaal gepost? Zeg gewoon simpel: tegenwind geven is verboden. De plaat die bij mij blijft hangen is kritiek, misschien moeten we dan ook stoppen met de plaat van de euforie berichten, aka "ik ben naar het Zuiden gereden, en dat was absoluut geen probleem". Ik begrijp zeker je standpunt jokke, en het zal voor u heel moeilijk zijn om idd de volledige ev stap te zetten. Maar dit verhaal steek ik ook op het taxibedrijf. Ik zou ook aan het sakkeren zijn als ze opeens zeggen dat ze moeten laden of tanken. Dat is puur slechte planning van het bedrijf. Als ze weten dat het krap gaat zijn en een verre afstand. moesten ze een hybride of ice genomen hebben. En de plaat van euforie berichten "ik ben naar het Zuiden gereden,..." is voor velen geen plaat die blijft hangen maar eerder een melding van " het gaat nog steeds met de ev ondanks de jaarlijkse krantenkoppen van zwarte weekends en laadstress " * geschreven door geen evfanboy, maar door een fiscaalgeoptimaliseerde Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 Als ik kijk naar mijn schoonzus die net haar polo heeft weggedaan voor een BYD was dat als volgt * SUV en dat heeft kweetnie hoeveel ruimte. * premie van de vlaamse overheid en ze dus een auto van 35k gekocht hebben voor 30k * gratis laden want zonnepanelen (ze hebben geen overschot en is overdag 3 dagen gaan werken). * altijd 100% vol, want thuis laden (ze legt 30km/dag af op de dagen dat ze werkt en haar auto laadt dus op dinsdagavond, woensdagavond en donderdagavond) * auto kwam met leder en doorlopend achterlicht. Iets wat heel duur is want je ziet dat bij porsches en mercedessen. * al die rijsnufjes zoals acc, lane assist, ... zitten er standaard bij en dat maakt het veiliger. * het is het grootst was ze nieuw kon kopen voor haar budget * zoveel vermogen, amai! dat trekt op in een rechte lijn. * dat remt goed ook zonder te remmen (want snel optrekken naar 60 is een ding, maar een normale bocht aan die snelheid nemen is een ander). * het is een automaat * het heeft een groot scherm en ziet er modern en sjiek uit. * geen onderhoud nodig, er is niets dat kapot kan gaan. (behalve dat de voorstoelen schuren tegen de middenconsole en dat je na 3 maand dus al sporen op de plastiek en het leder ziet en problemen met hun airco die was lek) Dit gaat over een 2e wagen, de eerste wagen is een C300de die de familiewagen blijft want * firma wagen dus kost niets (hij is beginnend zelfstandige en de auto is te duur volgens zijn boeken) * hybride dus onderweg nooit laden (op weg naar de zee waar haar ouders wonen op 100km afstand van hun eigen huis). Hij heeft een tankkaart van Q8 en zowel hun woonplaats als haar ouders hebben in een straal van 20km idd een Q8 liggen (op iets van 18km) die niet eens op de route ligt. * onderweg laden is duur en lastig. * met de hybride laden ze ook veel, omdat die parkings dichter bij de ingang zijn en ze dan minder ver moeten stappen, want ja ze hebben toch 2 kleine kinderen. * die wagen een station is en dus meer kofferruimte heeft. En lager is dus de dakkoffer er makkelijker op gaat. * het is een mercedes dus dat is sowieso veiliger. Ik vrees dat ze niet alleen zijn in hun gekke en kromme redenering. En dat geen van alles echt te maken heeft met de aandrijving, behalve enkele vastgeroeste ideeen waarbij het voor de ene auto wel een probleem is en voor de andere magisch niet meer. 1 Quote
Ugeken 11.754 Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 De chauffeur had ook eerst kunnen laden en jullie dan 20min te laat oppikken . Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 10 minuten geleden, glennvc zei: de typische humor van een EVangelist Quote
glennvc 185 Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 3 minuten geleden, Liquid Li0n zei: de typische humor van een EVangelist Zo nu en dan overloop ik eens xkcd.com, allemaal comics met wetenschappelijke achtergrond, vaak met absurde benadering. Ik kwam deze tegen, en kon mezelf niet helpen. 1 Quote
Joske 922 Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 Op 24/8/2024 om 15:48, ir_fuel zei: De uitspraak klopt in het duurdere segment. (40K+). i4M50 vs M340i bv. Ik kan het weten want ik heb beide nieuw gekocht Als je sub 40K gaat wordt het een ander verhaal. Dan zit er soms 10K verschil tussen de twee, en heb je ook nog eens kleine batterijen (genre 50kWh). Idd, maar heel veel Vlamingen/Belgen shoppen noodgedwongen nog in dat sub40K segment... Niet iedereen kan of wil zoveel geld op een auto afkloppen. Ik hoef voorlopig geen full-ev meer als ik 'em nie van de baas krijg. Voor mijn privé situatie past die niet, en persoonlijk vond ik niet dat dat veel beter rijdt dan de gemiddelde zielloze diesel op de markt. Allemaal tegenwoordig zijn ze zo 'comfortabel' bekrachtigd dat ge totaal geen idee hebt wat de voorwielen nog proberen te doen. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 19 uren geleden, tuscani zei: Ik begrijp zeker je standpunt jokke, en het zal voor u heel moeilijk zijn om idd de volledige ev stap te zetten. Maar dit verhaal steek ik ook op het taxibedrijf. Ik zou ook aan het sakkeren zijn als ze opeens zeggen dat ze moeten laden of tanken. Dat is puur slechte planning van het bedrijf. Dat doet toch niet terzake, ik heb 25 minuten verscheten. Los van dat feit, mocht het gewoon diesel tanken zijn, 5. Het is een levensechte ervaring. Terugkoppelend: tijd staan verliezen op die manier is ECHT niets voor mij, de ervaring bevestigt dat Aansluitend zat ik te denken als je mij vraagt te kiezen tussen een dikke EV of ik moet een maat kleiner met iets op benzine, wel ik zou voor die benzine gaan, zonder een seconde te hoeven twijfelen. (zoals gezegd zou dat echt wel anders zijn als ik aan een zeker tempo +750km kan doen). En dat zeg ik als iemand die graag sportief rijdt, ik verkies liever minder prestatie, minder goed "rijden" boven een elektrische. En dat meen ik oprecht ! We vertrekken vrijdag naar Zuid Frankrijk, de kinderen ook met de V klasse, dat is echt careless driving in goede seats, ondanks de verschrikkelijke motorisatie. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 4 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Aansluitend zat ik te denken als je mij vraagt te kiezen tussen een dikke EV of ik moet een maat kleiner met iets op benzine, wel ik zou voor die benzine gaan, zonder een seconde te hoeven twijfelen Tiens, das nu het eerste dat ik daar van hoor. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 Klopt eerste keer dat ik dat zeg is vandaag, uw plaat blijft hangen. Ik buig niet voor intimidatie, nog censuur. Gijlle zijt just een bende sossen en groenen! Met 10% van de stemmen iedereen het zwijgen opleggen Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 14 minuten geleden, Jokke_vlo zei: We vertrekken vrijdag naar Zuid Frankrijk, de kinderen ook met de V klasse, dat is echt careless driving in goede seats, ondanks de verschrikkelijke motorisatie. Vraag of je de taxi terug mag gebruiken. Dan heb je ook careless driving in goede seats met een verschikkelijke motorisatie. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 5 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Klopt eerste keer dat ik dat zeg is vandaag, uw plaat blijft hangen. Ik buig niet voor intimidatie, nog censuur. Gijlle zijt just een bende sossen en groenen! Met 10% van de stemmen iedereen het zwijgen opleggen Alleen jouw waarheid is de juiste, excuseer. Ik zal me onthouden om nog over EV's te posten in het Elektrische Auto's topic notabene. 2 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 20 hours ago, Liquid Li0n said: dus SB-01, vertel eens een voordeel van de EV voor de ICE liefhebber te overhalen, als het niet over range, het verbruik, de laadsnelheden, de laadmogelijkheden mag gaan? Gasrespons. Lineariteit. Je moet al heel veel pk's meer hebben om op dat vlak een EV te verslaan. Aan 100 km/h met je automaat plankgas geven, dan mag je 300pk meer hebben, tegen dat dat ding 3 versnellingen is teruggeschakeld en begint te vlammen, is de EV al 300 meter verder. Daar kan geen enkele ICE tegen op. En zeker niet als er turbo's op zitten die moeten op toeren komen. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 6 minuten geleden, Polygoon zei: Alleen jouw waarheid is de juiste, excuseer. Ik zal me onthouden om nog over EV's te posten in het Elektrische Auto's topic notabene. Ja telkens ik kritiek fundeer blijft mijn plaat hangen. Als dat de argumenten zijn op een forum moet je gelijkgezinden opzoeken he. Waar staat dat ik gelijk heb? Integendeel graag discussiëren en plezier maken. Nadeel van een forum he, die zwart op witte letters interpreteer je met een bepaalde intonatie. Ik ga er vanuit dat het perfect zou kunnen dat je irl, als je mekaar bent, vrienden bent. Zo vat ik dat ook op. Er zijn er genoeg waar je in discussie mee gaat die irl gewoon leuke maten zijn. Ik ben zeker dat als ge samen op café zit dat helemaal anders klinkt. Zeker weten. Beetje relativeren gewoon en zoveel mogelijk inhoudelijk blijven. Aversie hoeft niet een discussie over zoiets "onnozel" als een auto. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.