glennvc 185 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 (aangepast) 2 uren geleden, Liquid Li0n zei: Maar vergeet niet om je af te vragen hoeveel daar zelf hebben voor gekozen? Als een werknemer nog de keuze kreeg tussen een diesel, benzine of EV. Hoeveel zou er dan voor de full EV gaan? 1 uur geleden, Redfive zei: Heel weinig denk ik... Er moet toch een serieuze delta zitten tussen de kennissenkringen van de leden hier, ofwel is het "IK vind een EV niet leuk, dus iedereen die een EV moest pakken van de werkgever zal ongetwijfeld meteen terug benzine-diesel pakken als hij dat kon". Ik moet in mijn omgeving de eerste nog tegenkomen die een EV heeft verworven (privé/op de zaak/salariswagen) die terug naar klassiek benzine/diesel zou gaan als hij daarvoor de kans kreeg met gelijkaardige kost. 29 juli 2025 aangepast door glennvc 1 Quote
Super95 413 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 53 minuten geleden, ir_fuel zei: Ik ben fiscaal overgestapt van een M340i naar een i4 m50. Als ze mij morgen zeggen dat ik terug M340i kan rijden voor exact dezelfde TCO als nu, ze mogen hem houden, de M340i. Je bent dan zuiver op zoek naar iets om van a naar b te rijden? Quote
Monterey Jack 6.501 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 9 minuten geleden, Super95 zei: Je bent dan zuiver op zoek naar iets om van a naar b te rijden? Want een M340i is een fun-auto? Om plezier te halen ben je veel beter af met een EV en daarnaast een kleine plezante auto. Anders heb je toch altijd een vlees noch vis oplossing. Ik met mijn i4 M50 ook hard rijden als ik dat zou willen, het enige dat je niet hebt is de 6-cilinder en iets minder scherpte, maar zoals fuel aangeeft is de i4 op vele vlakken gewoon een betere auto. Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 6 minuten geleden, Monterey Jack zei: een kleine plezante auto Kleine plezante auto's Ooit gaat het forum het licht zien 2 Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 Iedereen hier met een ev heeft een zware snelle met een grote batterij Voor velen is het puzzelen om een kale id4 in budget te krijgen of wordt het zo een ford capri, allemaal met de kleinste batterij. Mja. Ik ga het weten te zeggen over ene paar maand wat ik kan en mag kiezen. Is alleen maar full ev. 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 2 minutes ago, gewoon ik said: Iedereen hier met een ev heeft een zware snelle met een grote batterij Voor velen is het puzzelen om een kale id4 in budget te krijgen of wordt het zo een ford capri, allemaal met de kleinste batterij. Mja. Ik ga het weten te zeggen over ene paar maand wat ik kan en mag kiezen. Is alleen maar full ev. Ja want hun ICE alternatieven ervoor met een 1.4 diesel reden zoveel beter. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 42 minutes ago, DDke said: Ik heb een 330e gehad, en daarvan was de elektrische range zo goed als symbolisch. Nu met mijn X5 is dat anders. Vanmorgend stond er 110 km range op. Als ik mijn best doe, kan ik ook gewoon h/t naar kantoor volelektrisch. Dat zou dan willen zeggen dat ik op kantoordagen EV zou kunnen rijden, en voor langere ritten naft. Da’s trouwens de reden dat ik voor de 50e ben gegaan en niet voor de 45. Vandaag volledig normaal gereden, en ook nog wat in Sport zitten testen en denk dat ik op een verbruik van 1l zit. Heb nog te weinig stats, maar ik gok dat ik op jaarbasis onder de 4 à 5 liter ga zitten. Voor mij is hybrid perfect, maar hij moet wel een deftige EV range hebben. Welja, maar ik vind dat dus bij de meesten grappig om te lezen. Ze moeten allemaal aan de hybride "want zo nen EV dat is brol en daar geraak je nergens mee", maar dan is het wel de sport van zoveel mogelijk kilometers elektrisch te rijden, stats te tonen van hoe weinig ze de verbrandingsmotor gebruiken/verbruiken en overal waar ze kunnen toch maar proberen dat spel te laden (wat enkel over AC kan). + ik erger me blauw aan een automaat nu. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 23 minutes ago, Super95 said: Je bent dan zuiver op zoek naar iets om van a naar b te rijden? Ja zo een i4m50 dat is puur een dak op 4 wielen dat enkel dient om droog van A naar B te rijden. We behelpen ons maar he, met een beperkt budget. 1 Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 Zojuist, ir_fuel zei: Ja want hun ICE alternatieven ervoor met een 1.4 diesel reden zoveel beter. Het was een ander gemak. En eerlijk. Als ik op een rit van 300km ga moeten stoppen en laden. Ja sorry, die 1.4 diesel is dan beter. Ik doe nu ook al mijn kilometers met een diesel en dan nog een handgeschakelde. Er is geen mens die zich kan voorstellen dat je daarmee nog zou rondrijden. Onmogelijk in de files om dan op je gsm te zitten tokkelen. 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 15 minutes ago, Monterey Jack said: Want een M340i is een fun-auto? Dat is idd al een zwaar spel, komende van een M140i. Verschil is gigantisch. Quote
ex-Mooseman 14.597 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 ‘Onze’ iX1 zal ook maar een beperkte range hebben, maar nog meer dan genoeg voor wat die moet dienen. De dochter/schoonzoon van onze buren rijdt sinds anderhalf jaar met een i4 met de kleinste range. Vorig jaar moeten ze op vakantie enorm gesukkeld hebben om te kunnen laden, zodanig dat ze dit jaar met het vliegtuig op reis zijn. Voor de andere 350 dagen van het jaar is hij wreed content van zijn i4 (komende van een Octavia met een 1.6 diesel) Quote
josenjef 436 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 2 minuten geleden, ir_fuel zei: Ja want hun ICE alternatieven ervoor met een 1.4 diesel reden zoveel beter. Voila, mijn vrouw ging van Peugeot 5008 1.2 prultech met deftige uitrusting naar een kleinere en minder uitgeruste xc40 EV. Terug naar de Peugeot zou pijn doen. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 1 minute ago, ex-Mooseman said: De dochter/schoonzoon van onze buren rijdt sinds anderhalf jaar met een i4 met de kleinste range. Vorig jaar moeten ze op vakantie enorm gesukkeld hebben om te kunnen laden, zodanig dat ze dit jaar met het vliegtuig op reis zijn. Voor de andere 350 dagen van het jaar is hij wreed content van zijn i4 (komende van een Octavia met een 1.6 diesel) Dat is 67kWh. Zou ik ook niet moeten hebben. De kans is wel groot dat hij met dat budget een auto kon kiezen met meer batterij, maar dat de badge de doorslag gaf Quote
Super95 413 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 3 minuten geleden, josenjef zei: Voila, mijn vrouw ging van Peugeot 5008 1.2 prultech met deftige uitrusting naar een kleinere en minder uitgeruste xc40 EV. Terug naar de Peugeot zou pijn doen. Als ze de fiscale voordelen terugschroeven gaan we toch terug nr een Peugeot vrees ik. Quote
josenjef 436 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 4 minuten geleden, ir_fuel zei: Welja, maar ik vind dat dus bij de meesten grappig om te lezen. Ze moeten allemaal aan de hybride "want zo nen EV dat is brol en daar geraak je nergens mee", maar dan is het wel de sport van zoveel mogelijk kilometers elektrisch te rijden, stats te tonen van hoe weinig ze de verbrandingsmotor gebruiken/verbruiken en overal waar ze kunnen toch maar proberen dat spel te laden (wat enkel over AC kan). + ik erger me blauw aan een automaat nu. Ik heb nu mijn eerste PHEV bijna een week en er staan iets meer dan 2200 kilometer op na een trip naar de alpen. Ik ben er nog aan aan het wennen, maar had de EV versie een deftige range gehad ben ik zeker dat dat de betere keuze was geweest. Tot nu 600 km electrisch volgens de auto en maar 100 km geladen. Het is ook mijn eerste CVT ik mis wel al een automaat Quote
Fille 798 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 Wat noem je een kleine batterij/kleine range? Mijn model 3 RWD heeft 60kWh bruto, netto schiet daar een 56-57 kWh van over. De laatste tijd haal ik telkens minstens 450km mee zonder moeite te moeten doen om het er maximale uit te doen. Quote
josenjef 436 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 2 minuten geleden, Fille zei: Wat noem je een kleine batterij/kleine range? Mijn model 3 RWD heeft 60kWh bruto, netto schiet daar een 56-57 kWh van over. De laatste tijd haal ik telkens minstens 450km mee zonder moeite te moeten doen om het er maximale uit te doen. Eigenlijk moeten we het over verbruik hebben. Onze xc40 doet met gelijkaardige batterij maar 300 km Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 1 minute ago, Fille said: Wat noem je een kleine batterij/kleine range? Mijn model 3 RWD heeft 60kWh bruto, netto schiet daar een 56-57 kWh van over. De laatste tijd haal ik telkens minstens 450km mee zonder moeite te moeten doen om het er maximale uit te doen. Dat is een verbruik van 12kWh/100km. Je haalt daar 450km mee omdat je daarmee binnendoor zit te rijden en je dus 450km kan doen zonder laden over verschillende dagen/trips. No way dat je 450km in 1 keer met dat spel bolt op de snelweg. En uiteindelijk is dat de enige plaats waar je range van tel is. Dat je maar om de X dagen moet laden maakt eigenlijk niet uit. 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 9 minutes ago, Super95 said: Als ze de fiscale voordelen terugschroeven gaan we toch terug nr een Peugeot vrees ik. Want die 0% aftrekbare Peugeot met een hoog VAA gaat ineens interessanter worden? Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 7 minutes ago, josenjef said: Het is ook mijn eerste CVT ik mis wel al een automaat CVT ... de horror. Quote
Fille 798 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 4 minuten geleden, ir_fuel zei: Dat is een verbruik van 12kWh/100km. Je haalt daar 450km mee omdat je daarmee binnendoor zit te rijden en je dus 450km kan doen zonder laden over verschillende dagen/trips. No way dat je 450km in 1 keer met dat spel bolt op de snelweg. En uiteindelijk is dat de enige plaats waar je range van tel is. Dat je maar om de X dagen moet laden maakt eigenlijk niet uit. Ik doe ook geen snelweg qua woon-werkverkeer, doe mss 1-2x stukje autostrade per maand ofzo? Sinds nieuw is totaalverbruik rond de 12,5 kWh/100 idd, staan nu bijna 15k km's op en auto is ietsje ouder als een jaar. Dagdagelijks traject woonwerk is ongeveer 44-45km enkel 70-90 zone's (70/30) denk ik. In augustus komt er een lange autostraderit aan, zal het hier posten wat het verbruik is dan. Quote
ex-Mooseman 14.597 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 3 minuten geleden, ir_fuel zei: Welja, maar ik vind dat dus bij de meesten grappig om te lezen. Ze moeten allemaal aan de hybride "want zo nen EV dat is brol en daar geraak je nergens mee", maar dan is het wel de sport van zoveel mogelijk kilometers elektrisch te rijden, stats te tonen van hoe weinig ze de verbrandingsmotor gebruiken/verbruiken en overal waar ze kunnen toch maar proberen dat spel te laden (wat enkel over AC kan). + ik erger me blauw aan een automaat nu. Ik pleit schuldig…. Mei ‘23 heb ik onder tijdsdruk, wegens wisselende fiscaliteit, een leasewagen moeten kiezen. Het ging tussen een i4 35 of een 320e. Gezien nieuwe werkgever, en de carpolicy van ‘bij vertrek betaal je je het saldo van de maandelijkse opleg in 1 keer), wou ik zoveel mogelijk binnen budget blijven, en viel een i4 met grotere range buiten scope. Pak daar nog wat bangmakerij bij, en het feit dat de i4 toen veel langere levertijden had, en de keuze voor een hybride was snel gemaakt. Ik ervaar het elektrisch rijden in het dagelijkse verkeer echter als heel positief, smooth, stil,… en met een EV is dat nog meer dan met een hybride, waar het samenspel tussen elektrische en verbrandingsmotor wel goed is, maar niet altijd perfect. Ik doe redelijk veel baan, maar ik kan thuis en op kantoor laden. Snelladen is ook toegelaten, maar kan de 320e dus niet, (bij mijn vrouw haar werkgever is dat op eigen kosten). Als ik het zo bekijk, zou het tijdens het werkjaar zelfs amper nodig zijn. Enkel de zomervakantie zou wat meer gehassel zijn, maar ik heb deze zomer gemerkt dat we tegenwoordig toch elke twee uur eventjes stoppen, en dan een koffie’tje drinken of iets eten. In tegenstelling tot Drakenvliegske kiezen we wel voor tankstations, en je staat dan ook rap 20, 30 minuten stil. Even bij-laden zou dus geen issue zijn. Als er geen fiscale terugkrabbelingen zijn, en als de carpolicy blijft wat die is, zal de volgende, binnen 2 jaar, sowieso een full-EV zijn. Ik zie dat eigenlijk wel goed in. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 32 minuten geleden, gewoon ik zei: Iedereen hier met een ev heeft een zware snelle met een grote batterij Hoi Quote
ex-Mooseman 14.597 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 22 minuten geleden, ir_fuel zei: Dat is 67kWh. Zou ik ook niet moeten hebben. De kans is wel groot dat hij met dat budget een auto kon kiezen met meer batterij, maar dat de badge de doorslag gaf Dat is nog niet gezegd…. BMW in een lease-contract valt meestal héél goed uit. Weerom, we hebben de oefening gedaan voor mijn vrouw haar auto: een iX1 zat daar in dezelfde budgetcategorie als een Cupra Born, ID3/4, Peugeot 308e, Volvo EX30,… door de grote conventie-kortingen, tel daar nog de M-Edtionactie bij, en ‘BMW’ was een no-brainer Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 29 juli 2025 Geplaatst: 29 juli 2025 17 minuten geleden, josenjef zei: Eigenlijk moeten we het over verbruik hebben. Klopt. Ik heb over de laatste 50k km een 19,8 gemiddeld. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.