Kartfreak 1.899 Geplaatst: 14 november 2025 Geplaatst: 14 november 2025 Ik had een wagen van een klant die binnen moest bij JLR Maastricht voor een probleem met de batterij. Wagen gaf "Hybride Accu Storing". Klant zet de wagen bij ons af met 80km rijbereik... Even aan de lader gehangen om toch wat meer juice te hebben. Er was geen laadkabel op 220V bij, dus thuisladen was uitgesloten... Vertrokken op de zaak met 111km rijbereik. Naar huis gereden (kleine 20km), daar aangekomen met 92km rijbereik, normaal dus. 92km rijbereik en ik had een ritje van 55km voor de boeg deze ochtend. 95% autosnelweg. Wagen stond binnen in de garage, maar ik was de straat nog niet uit of zat al maar aan 87km. Oprit autostrade werd dat al onder de 80km. Mij ondertussen rustig achter een vrachtwagen gezet (nooit boven de 100 km/u uit geweest). Beginnen tellen en gezien dat het wel heel erg nipt ging worden (ik zat op een bepaald moment onder de 20km overschot). Gestopt op een snelwegparking, daar de snellader aangehangen en hopen dat mijn laadkaart 't deed. Hoeray! Koffie'tje gedronken en weer ingestapt. 110km rijbereik zei 'ie. Ik zet 'm aan "laadmodule probleem". Allerlei rode meldingen, wagen ging in versnelling, maar verplaatsen lukte amper. Stuur had geen bekrachtiging. Even in R - D en terug P. Toen kon ik wel vertrekken, heel rustig de parking af gereden en dan de snelweg op. Kalm aan gedaan en rustig tot in Maastricht geraakt. Blij dat ik er was 1 Quote
bud wijzer 275 Geplaatst: 14 november 2025 Geplaatst: 14 november 2025 Je hebt daar nu ook wel de crème de la crème qua hybride kwaliteit mee zie ik op de badge 1 Quote
Kartfreak 1.899 Geplaatst: 14 november 2025 Geplaatst: 14 november 2025 4 uren geleden, bud wijzer zei: Je hebt daar nu ook wel de crème de la crème qua hybride kwaliteit mee zie ik op de badge Echte topketel! 2x batterijcellen vervangen. Nu waarschijnlijk er weer defect, dus een heel nieuw pack. Allemaal onder garantie gelukkig. Quote
Redfive 243 Geplaatst: 14 november 2025 Geplaatst: 14 november 2025 hopen dat mijn laadkaart 't deed. EV, no thanks.. Quote
Dawud 4.621 Geplaatst: 14 november 2025 Geplaatst: 14 november 2025 9 uren geleden, Kartfreak zei: Wat is die blauwe pistool aan de laadpaal? Onlangs ook zo één gezien in Duitsland. Quote
Polygoon 15.057 Geplaatst: 14 november 2025 Geplaatst: 14 november 2025 3 minuten geleden, Dawud zei: Wat is die blauwe pistool aan de laadpaal? Onlangs ook zo één gezien in Duitsland. Volgens mij een chademo (?) aansluiting. Quote
Dawud 4.621 Geplaatst: 14 november 2025 Geplaatst: 14 november 2025 6 minuten geleden, Polygoon zei: Volgens mij een chademo (?) aansluiting. Kan, paste niet bij mij. Terwijl ik daar 17min aan het laden was (maar 27% ) zijn er 2 auto’s proberen te laden waar het ook niet bij lukte, iets van Mercedes en een ID5 Quote
Parsifal 4.589 Geplaatst: 14 november 2025 Geplaatst: 14 november 2025 9 uren geleden, Kartfreak zei: Ik had een wagen van een klant die binnen moest bij JLR Maastricht voor een probleem met de batterij. Wagen gaf "Hybride Accu Storing". Klant zet de wagen bij ons af met 80km rijbereik... Even aan de lader gehangen om toch wat meer juice te hebben. Er was geen laadkabel op 220V bij, dus thuisladen was uitgesloten... Vertrokken op de zaak met 111km rijbereik. Naar huis gereden (kleine 20km), daar aangekomen met 92km rijbereik, normaal dus. 92km rijbereik en ik had een ritje van 55km voor de boeg deze ochtend. 95% autosnelweg. Wagen stond binnen in de garage, maar ik was de straat nog niet uit of zat al maar aan 87km. Oprit autostrade werd dat al onder de 80km. Mij ondertussen rustig achter een vrachtwagen gezet (nooit boven de 100 km/u uit geweest). Beginnen tellen en gezien dat het wel heel erg nipt ging worden (ik zat op een bepaald moment onder de 20km overschot). Gestopt op een snelwegparking, daar de snellader aangehangen en hopen dat mijn laadkaart 't deed. Hoeray! Koffie'tje gedronken en weer ingestapt. 110km rijbereik zei 'ie. Ik zet 'm aan "laadmodule probleem". Allerlei rode meldingen, wagen ging in versnelling, maar verplaatsen lukte amper. Stuur had geen bekrachtiging. Even in R - D en terug P. Toen kon ik wel vertrekken, heel rustig de parking af gereden en dan de snelweg op. Kalm aan gedaan en rustig tot in Maastricht geraakt. Blij dat ik er was Is dat een I Pace? grootste brol-EV ter wereld wel 1 Quote
ir_fuel 58.436 Geplaatst: 14 november 2025 Geplaatst: 14 november 2025 8 minutes ago, Dawud said: Kan, paste niet bij mij. Terwijl ik daar 17min aan het laden was (maar 27% ) zijn er 2 auto’s proberen te laden waar het ook niet bij lukte, iets van Mercedes en een ID5 1 Quote
ir_fuel 58.436 Geplaatst: 14 november 2025 Geplaatst: 14 november 2025 Ik zou trouwens niet weten wat hier vandaag nog rondrijdt dat zo een stekker gebruikt. Quote
tuscani 11.813 Geplaatst: 14 november 2025 Geplaatst: 14 november 2025 In de ardennen vorige maand ook zo´n stekker tegengekomen. Nochtans een nieuwe paal. Quote
OlivierV 219 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 (aangepast) Ik ben van plan volgend jaar te vernieuwen van bedrijfswagen. In het verleden zeer tevreden geweest van mijn F31 330d lichte vracht. Als ik bij benzine/diesel wil blijven moet ik dus opnieuw lichte vracht gaan om te kunnen afschrijven. Dan kijk ik opnieuw naar 330d / 340i / alpina D3 Andere optie is elektrisch gaan, dan kijk ik vooral naar een I5 break, gezien ik toch wat kofferruimte en trekhaak nodig heb. Wat kost laden van een I5 ongeveer per 100km? We hebben thuis een dynamisch contract en 15 zonnepanelen (digitale meter). Meestal rij ik max 150 km per dag... Waardeverlies zal een stuk hoger zijn op een I5 maar gebruikskost een stuk lager? Wat zouden jullie verkiezen? 18 november 2025 aangepast door OlivierV Quote
ir_fuel 58.436 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 Just now, OlivierV said: Waardeverlies zal een stuk hoger zijn op een I5 maar gebruikskost een stuk lager? Wat zouden jullie verkiezen? Ik zou pakken waar ik het liefst mee rijd, zeker als het is om elke dag 150km mee te bollen. Quote
Dawud 4.621 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 2 uren geleden, OlivierV zei: Wat kost laden van een I5 ongeveer per 100km? We hebben thuis een dynamisch contract en 15 zonnepanelen (digitale meter). Meestal rij ik max 150 km per dag... Verbruikt 20-25kWh/100km. Best zelf uitrekenen want wij weten noch wat de prijs is wanneer je hem oplaadt, noch hoeveel zon er gaat schijnen. Afhankelijk van hoe snel je wilt laden zit je nog eens met een mogelijke verhoging van uw capaciteitstarief. Quote
glennvc 185 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 (aangepast) 2 uren geleden, OlivierV zei: Ik ben van plan volgend jaar te vernieuwen van bedrijfswagen. In het verleden zeer tevreden geweest van mijn F31 330d lichte vracht. Als ik bij benzine/diesel wil blijven moet ik dus opnieuw lichte vracht gaan om te kunnen afschrijven. Dan kijk ik opnieuw naar 330d / 340i / alpina D3 Andere optie is elektrisch gaan, dan kijk ik vooral naar een I5 break, gezien ik toch wat kofferruimte en trekhaak nodig heb. Wat kost laden van een I5 ongeveer per 100km? We hebben thuis een dynamisch contract en 15 zonnepanelen (digitale meter). Meestal rij ik max 150 km per dag... Waardeverlies zal een stuk hoger zijn op een I5 maar gebruikskost een stuk lager? Wat zouden jullie verkiezen? Ik reken voor een benzine 7 liter/100 km en 1.5 euro per liter. Voor een I5 reken ik 0.25 kWh/km en 0.3 euro/kWh (=equivalent thuis laden maar alles uit het net trekken). Aan 150 km per dag komt de benzine dan op 15.75 euro per dag en de I5 op 11.25 euro per dag. Gesteld dat je een dagje volledig op de zon kan laden bij hoog zomer, dan kom je op 1.87 euro per dag uit voor de I5. Onderhoudskosten zou ik lager verwachten op een full electric, de iX3 thuis heeft nu 40000 km en gaat binnenkort eens naar de dealer voor nieuwe remolie, that's it. Waardeverlies is koffiedik kijken. Als je iets wil dat qua performance in de buurt komt van de I5 ben je toch al 540d of 530e aan het kijken. Die kosten nieuw even veel als de I5. De enige garantie op minder waardeverlies is significant goedkoper inkopen denk ik. Maar dan heb je een tam motortje vergeleken met een I5. Ikzelf (geen 5 dagen per jaar +500 km/dag) zou voor de I5 gaan. Want: sneller, stiller, minder tijd spenderen aan energie in auto stoppen en goedkoper per km waardeverlies buiten beschouwing gelaten. 18 november 2025 aangepast door glennvc 1 Quote
Liquid Li0n 982 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 als je die trekhaak vaak gaat gebruiken, dan lijkt me een EV niet echt geschikt. Quote
glennvc 185 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 6 minuten geleden, Liquid Li0n zei: als je die trekhaak vaak gaat gebruiken, dan lijkt me een EV niet echt geschikt. De gebruiksfrequentie maakt weinig uit, 't is wat je ermee wil doen. Je moet daar gewoon in beschouwing nemen dat uw autonomie een knauw krijgt. Ik zie niet in waarom je daar niet op regelmatige basis 100km lang 1500 kg mee kan trekken bijvoorbeeld. 1 Quote
jan.van.gent 4.979 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 2 minuten geleden, glennvc zei: De gebruiksfrequentie maakt weinig uit, 't is wat je ermee wil doen. Je moet daar gewoon in beschouwing nemen dat uw autonomie een knauw krijgt. Ik zie niet in waarom je daar niet op regelmatige basis 100km lang 1500 kg mee kan trekken bijvoorbeeld. Belangrijk dan gewicht, is wat de vorm is van wat je trekt. Een lage remorque met daar 1 ton stabilisé op gaat een heel ander verbruik geven dan een grote vierkante doos (aka caravan) trekken. Quote
Dawud 4.621 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 17 minuten geleden, jan.van.gent zei: Belangrijk dan gewicht, is wat de vorm is van wat je trekt. Een lage remorque met daar 1 ton stabilisé op gaat een heel ander verbruik geven dan een grote vierkante doos (aka caravan) trekken. Met een fietsdrager en 1 fiets verbruik ik minstens een kwart meer (5kWh in mijn geval) . Ik wil niet weten wat een caravan zou doen. Quote
ir_fuel 58.436 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 12 minutes ago, Dawud said: Met een fietsdrager en 1 fiets verbruik ik minstens een kwart meer Idem. Quote
CAS 8.074 Geplaatst: 19 november 2025 Geplaatst: 19 november 2025 16 uren geleden, jan.van.gent zei: Belangrijk dan gewicht, is wat de vorm is van wat je trekt. Een lage remorque met daar 1 ton stabilisé op gaat een heel ander verbruik geven dan een grote vierkante doos (aka caravan) trekken. Idd, gewicht maakt ver niks uit. Weerstand wel, zowel lucht als banden. Quote
Framfy 559 Geplaatst: 19 november 2025 Geplaatst: 19 november 2025 34 minuten geleden, CAS zei: Idd, gewicht maakt ver niks uit. Weerstand wel, zowel lucht als banden. Hangt vooral van het traject af, zou ik denken. lage aanhangwagen met veel gewicht zal minder verbruiken bij hoge constante snelheid dan een grote vierkante (en lichte) doos grote vierkante (en lichte) doos zal minder verbruiken bij lage maar wisselende snelheden (aka stadsverkeer) dan een lage aanhangwagen met veel gewicht Toch? Quote
jan.van.gent 4.979 Geplaatst: 19 november 2025 Geplaatst: 19 november 2025 6 minuten geleden, Framfy zei: Hangt vooral van het traject af, zou ik denken. lage aanhangwagen met veel gewicht zal minder verbruiken bij hoge constante snelheid dan een grote vierkante (en lichte) doos grote vierkante (en lichte) doos zal minder verbruiken bij lage maar wisselende snelheden (aka stadsverkeer) dan een lage aanhangwagen met veel gewicht Toch? In dat laatste geval zal een groot deel van de energie gerecupereerd kunnen worden bij een EV. Net daarom dat een EV "uitblinkt" in start-stop & traag verkeer. 1 Quote
josenjef 436 Geplaatst: 19 november 2025 Geplaatst: 19 november 2025 1 minuut geleden, jan.van.gent zei: In dat laatste geval zal een groot deel van de energie gerecupereerd kunnen worden bij een EV. Net daarom dat een EV "uitblinkt" in start-stop & traag verkeer. Merk ik ook bij mijn PHEV wanneer ik daarmee sleep. Die gaat in een modus om steeds zo een 60% van de batterij beschikbaar te hebben en toch rijdt die dan best nog veel op electriciteit op langere ritten. Met EV nog maar enkel kortere ritten gedaan met sleep en dan is dat een zaligheid. Instant koppel en mooi te doseren, ideaal containerpark voertuig Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.