Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

We hebben een aanhangwagen om de Caterham mee te kunnen doen op verlof of naar circuit. Nu met de X5 45e van mijn vrouw gaat dit perfect. Is dit doenbaar met een I5 om daarmee naar Zwitserland te gaan? De X5 zal nog even blijven denk ik maar stel dat vrouw ook elektrisch gaat binnen een paar jaar… 🤔

IMG_5619.jpeg

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Zal wel een significant meerverbruik zijn, maar zal ook niet zo erg zijn als met een caravan, want volgt vrij mooi de stroomlijn van de wagen (het is niet dat het nog eens een meter boven de wagen uitsteekt).

Grootste zorg zal zijn filteren op laadplekken onderweg die trailer friendly zijn (zodat je niet moet zitten afkoppelen om op te laden). Meeste fastned stations zijn daar wel goed voor. 

Geplaatst:

Eigenlijk zou je nog moeten kunnen regeneren zonder dat de trailer remt. Moeilijk te doen wel met die puur mechanische remmen die we hebben. 

Ritje hieronder is vooral autosnelweg. Met een hogere voltage zou het verschil kleiner kunnen zijn, of andere verhouding. Ketels worden natuurlijk gemaakt om vooral efficiënt zichzelf te vervoeren. Want om het zuiniger te maken voor te trekken, gaat die minder zuinig uitkomen voor gewone ritten. 

IMG_20250323_125509.jpg

Geplaatst: (aangepast)
Op 19/11/2025 om 10:20, OlivierV zei:

We hebben een aanhangwagen om de Caterham mee te kunnen doen op verlof of naar circuit. Nu met de X5 45e van mijn vrouw gaat dit perfect. Is dit doenbaar met een I5 om daarmee naar Zwitserland te gaan? De X5 zal nog even blijven denk ik maar stel dat vrouw ook elektrisch gaat binnen een paar jaar… 🤔

Dat is al geen klein karretje meer, en de afstand ook niet. Hier zou ik al niet meer gewoon zeggen "weinig om u zorgen over te maken".

aangepast door glennvc
Geplaatst:
On 11/19/2025 at 10:20 AM, OlivierV said:

IMG_5619.jpeg

Slipstreamen achter de camions op het eerste vak.

Geplaatst:
14 hours ago, ir_fuel said:

Slipstreamen achter de camions op het eerste vak.

Of...

magnetic_car.png.bb6846b2027ac1023d6eae09dc794262.png

Geplaatst:
Op 19/11/2025 om 10:23, jan.van.gent zei:

Zal wel een significant meerverbruik zijn, maar zal ook niet zo erg zijn als met een caravan, want volgt vrij mooi de stroomlijn van de wagen (het is niet dat het nog eens een meter boven de wagen uitsteekt).

Grootste zorg zal zijn filteren op laadplekken onderweg die trailer friendly zijn (zodat je niet moet zitten afkoppelen om op te laden). Meeste fastned stations zijn daar wel goed voor. 

maar een i5 is lager dan een X5 dus dan gaat die aanhangwagen wel meer wind pakken.

Geplaatst:

The 2025 TÜV Report has delivered an unwelcome verdict for Tesla, with the Model Y topping the unreliability list among two to three-year-old cars with a 17.3% serious defect rate.

https://www.autoblog.com/news/the-bestselling-tesla-model-y-just-scored-the-worst-reliability-rating-in-a-decade

The 2025 TÜV Report analyzed approximately 9.5 million vehicle inspections conducted between July 2024 and June 2025, revealing that nearly one in five cars now fails inspection on the first attempt. The share of major defects has risen by almost a percentage point, indicating a deteriorating overall picture for vehicle quality in Germany. 

• 4 weken later...
Geplaatst:

image.png.bcb1bc867eec9a6d34ada54353e27cef.png

De ramp-up van nieuwe EV's in Vlaanderen is best wel indrukwekkend aan het worden. 

Op tien jaar tijd zijn er ongeveer 1 miljoen (!) diesels uit het Vlaamse straatbeeld verdwenen. Die zijn dus voor 70% vervangen door hybrides en maar voor 30% door EV's. Uiteraard zitten hier de Brusselse cijfers niet bij, waar het grootste aantal leasing wagens nog steeds ingeschreven zijn. Dat zou de ramp-up van de EV's waarschijnlijk wel nog wat vergroten. 

Tengen eind volgend jaar mogen we alvast verwachten dat er meer EV's op onze weg zullen rijden dan diesels. En zelf als het tempo afzwakt zal meer dan de helft van ons wagenpark in Vlaanderen tegen 2030 (deels) elektrisch zijn. Best indrukwekkend. Maar dus mogelijks ook nefast voor de tweedehandswaarde van 100% ICE's. Ik verwacht dat rond halfweg 2027, mss begin 2028, de tweede handsmarkt gaat flippen, dat EV's dan waardevaster gaan blijven dan ICE's, wat nu nog absoluut omgekeerd is. 
(en ook de reden waarom ik zelf voor eind 2026 de ICE wou gewisseld hebben voor een EV. Verhouding restwaarde ICE/aankoopwaarde 2de hands EV staat quasi op zijn optimum verhouding) 

Geplaatst:

Ik zie de 2e hands markt flippen inderdaad, ... met een overaanbod aan EV's die de particulier toch niet moet hebben.

• Grappig 1
Geplaatst:
35 minuten geleden, Logic zei:

Ik zie de 2e hands markt flippen inderdaad, ... met een overaanbod aan EV's die de particulier toch niet moet hebben.

Klopt, en dat het verbod op nieuwe wagens met verbrandingsmotoren vanaf 2035 op de schop gegaan is zal ook niet helpen.

Geplaatst:
1 uur terug, SB-01 zei:

Klopt, en dat het verbod op nieuwe wagens met verbrandingsmotoren vanaf 2035 op de schop gegaan is zal ook niet helpen.

De uitstoot moet met 90% dalen ipv 100%. Dat gaat in praktijk geen hol verschil maken. Het enige verschil is dat de Chinezen er klaar voor zijn en de Duitsers niet. Ongelooflijk maar waar, slagen de Duitsers er in om de fouten van de Engelsen tov de Jappen in de jaren 70 over te doen. 

Al lijkt BMW wel klaar te zijn - zij waren ook in mindere mate vragende partij. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
2 uren geleden, Logic zei:

De curve van 2de hands EV loopt 6 jaar achter op die van nieuwe EVs, maar neemt dezelfde vorm aan. Je kan voor of tegen zijn, maar de transitie is begonnen. Enkel een sterke toename van de elektriciteitsprijzen tov fossiele brandstofprijzen kan de ommezwaai nog tegen gaan. 

16 minuten geleden, Tjeu zei:

De uitstoot moet met 90% dalen ipv 100%. Dat gaat in praktijk geen hol verschil maken. Het enige verschil is dat de Chinezen er klaar voor zijn en de Duitsers niet. Ongelooflijk maar waar, slagen de Duitsers er in om de fouten van de Engelsen tov de Jappen in de jaren 70 over te doen. 

Al lijkt BMW wel klaar te zijn - zij waren ook in mindere mate vragende partij. 

Aanvullend, het blijft wel dat 100% ice wagens na 2035 verboden blijven. Enkel hybride mag nog een stukje ice hebben. 

Op dit moment is een EV al goedkoper te produceren dan een hybride. Wie gaat tegen 2035 dan nog een duurdere hybride willen kopen? Tegen dan ga je verder om moeten rijden om een tankstation te vinden dan wat je nu moet doen voor een snellaadpaal... 

Het is een non-overwinning voor de ice.

aangepast door Tjeu
Geplaatst:
Op 19/11/2025 om 10:20, OlivierV zei:

IMG_5619.jpeg

Ik denk dat je dan best je i5 trekt met de caterham :D

• Grappig 1
Geplaatst:
2 uren geleden, Tjeu zei:

De curve van 2de hands EV loopt 6 jaar achter op die van nieuwe EVs, maar neemt dezelfde vorm aan. Je kan voor of tegen zijn, maar de transitie is begonnen. Enkel een sterke toename van de elektriciteitsprijzen tov fossiele brandstofprijzen kan de ommezwaai nog tegen gaan. 

Ik ben niet voor of tegen, het interesseert me zelfs weinig. Alleen blijf je met bepaalde uitdagingen zitten waarvan ik nog wel eens wil zien hoe men ze concreet gaat oplossen.

Geplaatst:
2 uren geleden, Tjeu zei:

Tegen dan ga je verder om moeten rijden om een tankstation te vinden dan wat je nu moet doen voor een snellaadpaal... 

Hopelijk gaat snelladen tegen dan wel een pak goedkoper worden dan nu (of moet je 'hopen' dat benzineprijs fors zal stijgen) want aan de huidige prijzen is een zuinige hybride nog serieus in het voordeel qua brandstofkost.

Geplaatst:
6 uren geleden, Fr79 zei:

Hopelijk gaat snelladen tegen dan wel een pak goedkoper worden dan nu (of moet je 'hopen' dat benzineprijs fors zal stijgen) want aan de huidige prijzen is een zuinige hybride nog serieus in het voordeel qua brandstofkost.

Snelladen is toch niet extreem duur, althans, afhankelijk van de aanbieder.

Met mijn BMW charging account kost snelladen bij Ionity mij 45ct per kWh. Thuis laden kost volgens mij 30-35ct per kWh.

Allego is 49/59 ct afhankelijk van snelheid. Denk dat Electra nu ook aan gereduceerd tarief kan. Worst case rekenen (25kWh/100km) is dat 7,5/11,25/15 euro per 100km.

Als ik dan kijk naar mijn gebruik, BMW i4 M50, is dat altijd voordelig. Thuis laden VS lokaal tanken: 4-5l verbruik 95/98, Ionity langs snelweg 7l, Allego langs snelweg 9l.

Reken dat eens uit naar gemiddelden in benzine en dat blijft gewoon voordelig. En het begint al bij die 25kWh/100km. Mijn gemiddelde sinds dat ik hem heb is 20,x. En een m50 is niet echt zuinig. 

Geplaatst:
7 uren geleden, Fr79 zei:

Brandstofprijzen gaan sowieso de hoogte in gaan, dat staat buiten kijf. Of het door ets 2 zal zijn of een ander mechanisme/oorzaak is gewoon nog niet duidelijk. 

We zien nu al dat de kost van snelladen variabel is doorheen de tijd. Er zijn Tesla laders waar je buiten de kantooruren aan 22-30 cent per kWh kan laden. Dat is net tot aanzienlijk goedkoper dan thuisladen. 

11 uren geleden, Tjeu zei:

De curve van 2de hands EV loopt 6 jaar achter op die van nieuwe EVs (..)

Nóg een groter aanbod van EV’s, die de particulier niet moet hebben. De bedrijfswereld is zodanig gesubsidieerd, dat de discrepantie met de particuliere markt veel te groot is.

Die restwaarden zullen zo laag komen te liggen dat een particulier wel eens zal durven proberen, dat geloof ik ook wel, maar doordat de EU z’n teugels alweer lost en de bedrijfswereld de rekening van die lage restwaarden ook niet gaat willen betalen, let op hé, kan ICE (hybrid) nog een lange toekomst hebben. Voor de particulier die echt geen batterijen wil, is een ICE nog goud waard, zolang de taksen dat niet zullen doodknijpen.

aangepast door Logic
Geplaatst:
1 uur terug, Logic zei:

Nóg een groter aanbod van EV’s, die de particulier niet moet hebben. De bedrijfswereld is zodanig gesubsidieerd, dat de discrepantie met de particuliere markt veel te groot is.

Die restwaarden zullen zo laag komen te liggen dat een particulier wel eens zal durven proberen, dat geloof ik ook wel, maar doordat de EU z’n teugels alweer lost en de bedrijfswereld de rekening van die lage restwaarden ook niet gaat willen betalen, let op hé, kan ICE (hybrid) nog een lange toekomst hebben. Voor de particulier die echt geen batterijen wil, is een ICE nog goud waard, zolang de taksen dat niet zullen doodknijpen.

Maar dat is het net, de taksen knijpen de ice nu al dood en binnenkort nog meer. Een EV rijdt goedkoper dan een ice en is 2de hands ook goedkoper in aankoop dan een ice. (In mijn geval was een gelijkaardige niet EV 25 tot 50% duurder in aankoop, exclusief taksen)

Het enige wat mist is vertrouwen. Ondertussen is wel al duidelijk dat een EV best wel een tijd mee kan gaan en ook op langere termijn goedkoper blijft rijden dan een niet EV. Die omschakeling voor de particuliere 2dehands koper gaat zeer plots gebeuren en een heel groot sneeuwbal effect hebben. Met de energiecrisis hebben we in den bouw gezien welke hallicinante investeringen plots mogelijk waren ifv een beperkt oplopende kost. Wanneer je ook maar een beetje rommelt in de portemonnee van de burger, kan die heel extreem reageren. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Dat Wooter effect komt toch echt bij meerdere mensen terug hé, blijft iets absurd.
Tot vorige maand nog in een oude(re) ICE rijdende, en vandaag EV ambassadeur :D 

• Vind ik leuk 3
  • Grappig 1
Geplaatst:
35 minuten geleden, Tjeu zei:

Met de energiecrisis hebben we in den bouw gezien welke hallicinante investeringen plots mogelijk waren ifv een beperkt oplopende kost. Wanneer je ook maar een beetje rommelt in de portemonnee van de burger, kan die heel extreem reageren. 

In tegenstelling tot al het geroep van de EV lobby, dat een batterij 20j meegaat, gaan ze in de praktijk veel eerder stuk. Eén defecte cel (van de >300) is genoeg voor een gepeperde rekening (nog te zwijgen van de OBC of andere kostelijke onderdelen). Al is er de eerste 8j natuurlijk nog die batterij garantie, zal je het maar meemaken om ergens te stranden. Dat zijn dingen waar ik in 25j ICE rijden nooit van wakker heb moeten liggen. De zakelijke rijder die een jaartje of 4, 5 met zoiets rijdt, heeft er geen kosten aan. In principe ook minder problemen. Maar laat de particulier maar met zijn portemonnee kiezen inderdaad.

De 12j oude ICE van mijn vrouw is verdorie een goeie, onderdelen kosten niks en die heeft ons nog nooit in de steek gelaten. Dan mogen de taksen nog flink stijgen, staat helemaal niet in verhouding tot al het gedoe die ik met de EV al gehad heb. Ik twijfel dus zeer sterk om die wagen te vervangen met een EV (ook al rijdt het beter, gemakkelijker, enzovoorts), omdat EV’s naar mijn ervaring volgens mij een beperktere houdbaarheidsdatum hebben. We vinden het heel normaal om een 12v batterij na x aantal jaren te vervangen, maar de EV batterij, gaat 20j mee? Haha, goei’ke, eerst zien en dan geloven.

Moest ik niet zo masochistisch en nieuwsgierig zijn, had ik de GT nooit privé durven zetten. Maar ben als liefhebber wel een sucker voor deze wagen, of had ik toch beter een ICE gekocht om lang bij te houden? 

Geplaatst:
32 minuten geleden, Tjeu zei:

Maar dat is het net, de taksen knijpen de ice nu al dood en binnenkort nog meer.

Ik betaal 143 euro aan jaarlijkse rijtaks. Voor gezinnen die niet perse boven hun stand willen leven is een ICE dus nog steeds erg goedkoop in taks.
Ze gaan de komende jaren overal geld gaan zoeken, en op termijn zie ik nog de verschuiving naar een kilometerheffing komen.
Iedereen die auto rijdt zal moeten dokken, en als er dan te weinig ICE auto's zijn gaan ze het zeker ook bij de EV's gaan halen.

Geplaatst:
15 minuten geleden, Logic zei:

In tegenstelling tot al het geroep van de EV lobby, dat een batterij 20j meegaat, gaan ze in de praktijk veel eerder stuk. Eén defecte cel (van de >300) is genoeg voor een gepeperde rekening (nog te zwijgen van de OBC of andere kostelijke onderdelen). Al is er de eerste 8j natuurlijk nog die batterij garantie, zal je het maar meemaken om ergens te stranden. Dat zijn dingen waar ik in 25j ICE rijden nooit van wakker heb moeten liggen. De zakelijke rijder die een jaartje of 4, 5 met zoiets rijdt, heeft er geen kosten aan. In principe ook minder problemen. Maar laat de particulier maar met zijn portemonnee kiezen inderdaad.

De 12j oude ICE van mijn vrouw is verdorie een goeie, onderdelen kosten niks en die heeft ons nog nooit in de steek gelaten. Dan mogen de taksen nog flink stijgen, staat helemaal niet in verhouding tot al het gedoe die ik met de EV al gehad heb. Ik twijfel dus zeer sterk om die wagen te vervangen met een EV (ook al rijdt het beter, gemakkelijker, enzovoorts), omdat EV’s naar mijn ervaring volgens mij een beperktere houdbaarheidsdatum hebben. We vinden het heel normaal om een 12v batterij na x aantal jaren te vervangen, maar de EV batterij, gaat 20j mee? Haha, goei’ke, eerst zien en dan geloven.

Moest ik niet zo masochistisch en nieuwsgierig zijn, had ik de GT nooit privé durven zetten. Maar ben als liefhebber wel een sucker voor deze wagen, of had ik toch beter een ICE gekocht om lang bij te houden? 

Als ik terug een EV koop zou ik voor Toyota/Lexus gaan, dan ben je tenminste al 10 jaar gerust.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid