DHL 43 Geplaatst: 16 maart 2018 Geplaatst: 16 maart 2018 20 uren geleden, ex-Mooseman zei: ESP is mee geëvolueerd met de jaren: ik reed destijds met één van de eerste A-klasses na het eland-debacle (hence mijn nickname): als het ESP daar tussen kwam was dat niet echt subtiel te noemen: Je voelde de auto eerst een fractie van een seconde 'gaan', en dan was het precies alsof Hercules zelf je naar de binnenkant van de bocht sleurde, terwijl hij het weinige vermogen dat de auto had compleet dood kneep. Als de ESP nu tussenkomt, dan merk je dat bijna alleen nog aan een lichtje dat eventjes knippert op je dashboard. Het komt vroeger tussen, en veel genuanceerder. Veel mensen zullen het niet eens beseffen. Ja, dat is volledig juist. Heb ESP ook zien opkomen van optie tot verplichte uitrusting. Mijn vrouw kwam eens op een ijsvlek en zei dat er van alles knipperde op het dashboard. ESP heeft zijn werk gedaan, ze bleef op de baan lol. Heb destijds ook testen gedaan (werkte als verkoper bij een dealer) ivm de opkomende rijhulpsystemen. Testen gedaan met verschillende voertuigen met en zonder esp. Verschil is enorm natuurlijk. Vraag me af wanneer ze eindelijk het noodstopsysteem gaan verplichten voor alle nieuwe wagens en vrachtwagens. Quote
Gast wooter Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 https://www.hln.be/nieuws/buitenland/eerste-dodelijk-slachtoffer-ooit-tijdens-ongeluk-met-zelfrijdende-wagen~abb352c8/Eerste dodelijk slachtoffer ooit tijdens ongeluk met zelfrijdende wagen Quote
knight-rider 105 Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Ik begrijp dat toch niet, d'r zat nog iemand achter het stuur van die auto en die persoon heeft dus gewoon niet ingegrepen, want anders was dat ongeval nooit gebeurd. Quote
Gast wooter Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Kan ook zijn dat er niet veel meer aan in te grijpen was. Het ging blijkbaar over een overstekende fietser 's morgens vroeg... Als je voor een aankomende auto gaat in fietsen, dan zijn je kansen niet hoog. https://electrek.co/2018/03/19/uber-self-driving-prototyp-fatal-crash-police/ Quote According to Tempe Police, a woman with a bicycle was crossing the street at a cross walk when she was struck by the Uber self-driving prototype on autonomous mode with a Uber employee at the wheel. Quote
Jeroen_M5 1.893 Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Ja maar, "at a crosswalk". Dat moet die auto toch gewoon herkennen? Quote
teus_ 245 Geplaatst: 20 maart 2018 Geplaatst: 20 maart 2018 Wordt wachten op meer informatie. Het heeft in elk geval niet lang geduurd. Hopelijk krijgt Uber een eerlijke kans om zich te verdedigen, en kunnen we de beelden zelf zien. 7 hours ago, knight-rider said: Ik begrijp dat toch niet, d'r zat nog iemand achter het stuur van die auto en die persoon heeft dus gewoon niet ingegrepen, want anders was dat ongeval nooit gebeurd. Daar veronderstel je toch wel iets vreemd. Met een voldoende dom manoever zal eender welke chauffeur of computer je aanrijden. Quote
Gast wooter Geplaatst: 20 maart 2018 Geplaatst: 20 maart 2018 2 hours ago, teus_ said: Het heeft in elk geval niet lang geduurd. ? Quote
teus_ 245 Geplaatst: 20 maart 2018 Geplaatst: 20 maart 2018 als je vergelijkt met Tesla hun autopilot, is het eerste dodelijke accident wel vrij vroeg. ik dacht dat Uber nog altijd maar kleinschalig aan het testen is. intussen is er al wat meer info https://arstechnica.com/cars/2018/03/police-chief-uber-self-driving-car-likely-not-at-fault-in-fatal-crash/ zoals ik dacht, zou het ook moeilijk te vermijden zijn met een gewone chauffeur aan het stuur The chief of the Tempe Police has told the San Francisco Chronicle that Uber is likely not responsible for the Sunday evening crash that killed 49-year-old pedestrian Elaine Herzberg. “I suspect preliminarily it appears that the Uber would likely not be at fault in this accident," said chief Sylvia Moir. Herzberg was "pushing a bicycle laden with plastic shopping bags," according to the Chronicle's Carolyn Said, when she "abruptly walked from a center median into a lane of traffic." After viewing video captured by the Uber vehicle, Moir concluded that “it’s very clear it would have been difficult to avoid this collision in any kind of mode (autonomous or human-driven) based on how she came from the shadows right into the roadway." Moir added that "it is dangerous to cross roadways in the evening hour when well-illuminated, managed crosswalks are available." Quote
Joske 922 Geplaatst: 20 maart 2018 Geplaatst: 20 maart 2018 Maar dat legt wel het probleem van heel dat autonoom rijden bloot.Die Autopilot's kunnen nog zo goed zijn als ze zijn. Zolang er externe factoren zijn waar die dingen geen invloed op hebben hebt ge problemen.Blijf het straf vinden dat de autosector ineens alle problemen die automatisering in de industrie al jaren ondervind plots denkt te kunnen oplossen in een jungle. Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 20 maart 2018 Geplaatst: 20 maart 2018 12 minutes ago, Joske said: Die Autopilot's kunnen nog zo goed zijn als ze zijn. Zolang er externe factoren zijn waar die dingen geen invloed op hebben hebt ge problemen. En die problemen zijn er nu niet? Hoe wil je ooit een auto bouwen die moet kunnen voorspellen of iemand er voor gaat springen? Quote
Gast wooter Geplaatst: 20 maart 2018 Geplaatst: 20 maart 2018 4 hours ago, teus_ said: als je vergelijkt met Tesla hun autopilot, is het eerste dodelijke accident wel vrij vroeg. ik dacht dat Uber nog altijd maar kleinschalig aan het testen is. Geen idee hoeveel kilometers ze al hebben gedaan; in Arizona moet men dit niet melden, in California wel. https://www.theverge.com/2018/1/31/16956902/california-dmv-self-driving-car-disengagement-2017 https://www.wired.com/2017/02/california-dmv-autonomous-car-disengagement/ Quote
Gast wooter Geplaatst: 20 maart 2018 Geplaatst: 20 maart 2018 4 hours ago, Joske said: Blijf het straf vinden dat de autosector ineens alle problemen die automatisering in de industrie al jaren ondervind plots denkt te kunnen oplossen in een jungle. Nu is alles een jungle. Wat als je 3/4e ervan automatiseert, dan blijft er nog 1/4e jungle over. Quote
Joske 922 Geplaatst: 20 maart 2018 Geplaatst: 20 maart 2018 Dat is in de industrie nog steeds onaanvaardbaar. Zelfs elk bijna ongeval moet onderzocht worden en er moeten maatregelen genomen worden om dit te voorkomen.1 van de dingen die eerst zouden moeten veranderen in t verkeer om 'autonoom' te rijden is de 'ik ben zwakke weggebruiker en mij kunnen ze niks maken dus ik steek zomaar over'. Bij ons hebben heftrucks en AGV's altijd voorrang. Zelfs op de 'wandelpaden'. 1 Quote
DHL 43 Geplaatst: 21 maart 2018 Geplaatst: 21 maart 2018 Klopt, tegenwoordig wordt een auto steeds verondersteld te stoppen. Wanneer ik oversteek zal ik steeds oogcontact maken met de bestuurder om zeker te zijn dat hij me zag. Autonome voertuigen maken dit wel onmogelijk en zal je blindelings moeten op de techniek vertrouwen wanneer die afkomt. Anderzijds, een autonoom voertuig zal zich niet laten afleiden door de GSM en andere vaak onnuttige apps bij het sturen. Wie dat niet kan of wil, koopt best zo'n autonoom voertuig. Wat ik zeer goed merk bij mijn zonen is dat de interesse in techniek niet zo sterk meer aanwezig is als in mijn jonge tijd. Brommers wilden ze niet, auto rijden omdat het moet. En dat lijkt een beetje de algemene tendens onder jongeren te zijn als ik naar de vriendenkring kijk. Die mannen zijn inderdaad liever bezig met de mogelijkheden die de huidige electronica biedt. Maar ben ik nu fan van autonoom rijden...? Eerlijk gezegd niet. Ik rij te graag. Haal daar echt plezier uit. Waar ik wel enorm voorstander van ben is om de toekomstige wagens uit te rusten met systemen die nu gebruikt worden bij autonoom rijden om in te grijpen in kritische situaties. Je wordt onwel achter het stuur, ziet een wagen niet door laagstaande zon, gevaar achteraan te worden aangereden,... Een combinatie van de twee zou ik formidabel vinden. (voor die oude vijftigers zoals ik ) Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 21 maart 2018 Geplaatst: 21 maart 2018 On 3/20/2018 at 2:42 PM, Joske said: Dat is in de industrie nog steeds onaanvaardbaar. Zelfs elk bijna ongeval moet onderzocht worden en er moeten maatregelen genomen worden om dit te voorkomen. LOL. Misschien moeten we ons eerst eens afvragen waarom we allemaal met een auto mogen rondrijden als je gaat kijken hoeveel doden er vallen elk jaar. Misschien had men dat project ook maar moeten afvoeren na de eerste dode. Quote
Gast wooter Geplaatst: 21 maart 2018 Geplaatst: 21 maart 2018 12 minutes ago, DHL said: Maar ben ik nu fan van autonoom rijden...? Eerlijk gezegd niet. Ik rij te graag. Haal daar echt plezier uit. Waar ik wel enorm voorstander van ben is om de toekomstige wagens uit te rusten met systemen die nu gebruikt worden bij autonoom rijden om in te grijpen in kritische situaties. Je wordt onwel achter het stuur, ziet een wagen niet door laagstaande zon, gevaar achteraan te worden aangereden,... Een combinatie van de twee zou ik formidabel vinden. (voor die oude vijftigers zoals ik ) Dus als je onwel wordt gaat je auto veiliger worden dan als je zelf rijdt... capiche. Quote
DHL 43 Geplaatst: 21 maart 2018 Geplaatst: 21 maart 2018 2 uren geleden, wooter zei: Dus als je onwel wordt gaat je auto veiliger worden dan als je zelf rijdt... capiche. Op zo'n moment is het handig dat de wagen even overneemt, net zoals op die momenten dat je vriendin het in haar zotte hoofd krijgt om je tijdens het rijden.... neeje laat maar. Ge begrijpt zo ook wel al dat het op bepaalde momenten handig en veilig kan zijn. Quote
Jokke_vlo 16.909 Geplaatst: 21 maart 2018 Geplaatst: 21 maart 2018 Ik heb zonet 100 pagina’s geskipt en zie dezelfde persoon exact hetzelfde herhalen als 100 pagina`s geleden....... pure horror 2 1 Quote
teus_ 245 Geplaatst: 22 maart 2018 Geplaatst: 22 maart 2018 10 hours ago, ir_fuel said: Misschien moeten we ons eerst eens afvragen waarom we allemaal met een auto mogen rondrijden als je gaat kijken hoeveel doden er vallen elk jaar. Misschien had men dat project ook maar moeten afvoeren na de eerste dode. ha, ja. moest alcohol nu pas uitgevonden worden, zou het ook verboden worden. video is vrijgegeven van binnen & buiten de auto. op zicht valt de persoon onmogelijk tijdig te zien, maar de radar had haar wel moeten kunnen zien Quote
DHL 43 Geplaatst: 22 maart 2018 Geplaatst: 22 maart 2018 Had het filmpje ook al gezien en dacht eigenlijk net hetzelfde. Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 maart 2018 Geplaatst: 22 maart 2018 Inderdaad vreemd dat de radar niet reageert, maar Waymo en Uber rekenen ook op LIDAR en dat werkt op basis van een laserstraal die weerkaatst wordt. Er wordt niet veel weerkaatst op zwarte kledij... Quote
Waky 975 Geplaatst: 22 maart 2018 Geplaatst: 22 maart 2018 Volgens mij werkt radar even slecht op kledij. Hebben die nog geen warmtecamera aan boord? Fluo-vestje verplichten voor iedereen die zich buitenshuis begeeft! Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 22 maart 2018 Geplaatst: 22 maart 2018 46 minuten geleden, Waky zei: Fluo-vestje verplichten voor iedereen die zich buitenshuis begeeft! Is ook geen overbodige luxe als voetganger of fietser. Fluo als het nog licht is, in het donker is reflectie al voldoende Quote
Jeroen_M5 1.893 Geplaatst: 22 maart 2018 Geplaatst: 22 maart 2018 Was die vent actief bezig geweest met rijden, had ie ongetwijfeld kunnen uitwijken of tenminste toch een stuk hard kunnen remmen net voor de impact. Het zou veel onoplettende bestuurders ook overkomen, maar hier wordt de bestuurder net dankzij die autopilot onoplettend. Met zo'n autopilot moet je eigenlijk nog extra hard opletten, want soms moet je gewoon ingrijpen.. zeker in een testfase, wtf! Bottom line, dit had zeker vermeden kunnen worden. Zowel door autopilot als door de bestuurder zelf. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.