Ga naar inhoud

Vergeten speciallekes door de jaren heen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
15 minuten geleden zei gTa:

Het was een verdienstelijke poging maar de Fransen hebben met die auto's nooit het globaal niveau van de Duitsers bereikt.

Als er één Franse ketel is die dat m.i. wél deed (tenzij je ook naar afwerking en interieur-ambiance kijkt, maar da's persoonlijk), dan is het de Xantia V6 Activa.

Niet vergeten (in termen van dit topic) omdat iedereen wel deze video op Youtube heeft gezien:

Maar eigenlijk was dat een serieus te duchten auto, in zijn tijd. De V6 activa woog wel een dikke 1,5 ton, wat veel was voor dat segment (de dichtste concurrent uit de BMW-stal uit die tijd was de E36 328i en die woog dik 150kg (of 10%) minder. Maar de Citroën perste ook 190pk uit z'n V6 (wel 3 liter) en maar een zuchtje minder Nm dan de 328i. Voor de leek was de Citroën een pak makkelijker snel te rijden, in die mate dat iemand met iet of wat stuurkunst met een Xantia V6 Activa eigenlijk niet bij te houden was door een 328i, zelfs met een zeer begenadigd piloot achter 't stuur. Menig politiedienst in West-Europa had er wel eentje (ook in België waren er enkele exemplaren, als ik me niet vergis) en die waren absoluut te duchten tegenstanders voor gelijk welke auto. 

Als ik me niet vergis is de Xantia Activa trouwens nog altijd de recordhouder (of was dat zéér lange tijd) op de elandtest (je weet wel, de test waarop de eerste Benz A-klasse omkieperde), sneller dan rasechte (super)sportwagens. Zegt genoeg...

Mooi? Nah. Sexy? Bezwaarlijk. Aantrekkelijk? Ja toch wel, door z'n ravissante techniek en het echt verbluffende eindresultaat.

citroen_xantia_activa_v6_5.jpeg

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
Zojuist zei Gastje:

Innocenti De Tomaso 

IMG_0068.JPG

Die was ik vergeten. Heeeerlijk. :inlove:   Top post!

Ik had zo'n dingetje als schaalmodelletje (Matchbox of Majorette o.i.d.) toen ik klein was, één van m'n favorieten.

Geplaatst:
Zojuist zei Gastje:

Saab 900 Safari

IMG_0069.JPG

:shock:  Nog nooit gezien. Is dat origineel Saab?

Geplaatst:

'k Vind 'm knap, die break-kont gaat 't chassis echt goed af, imo.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst: (aangepast)

Ik had verstaan dat die nooit echt in productie is gegaan.

Edith zegt u dat ge iets sneller moest zijn om den betweter uit te hangen :D

aangepast door C_X

De Bertoni ervoor was mooier en had iets weg van nen Bentley.

aangepast door C_X
Geplaatst:

Een grote hoekige maar fijne berline die op een audi leek begin jaren 90. Renault of opel, weet het niet goed. Vaak te zien in bordeauxkleur. :D

Geplaatst:
Heeft hij hem nog? Indien een V6, dan ben ik graag straatsteen [emoji6]

Al een hele tijd weg. Heeft er 2000 euro voor gekregen.
Vanavond bij het tanken kwam ik nog een vierdeurs in slechte staat tegen
89992ec8a57cb8a9f251d0c41af83c53.jpg
Maar wat verouderd dat model mooi.
(Al vond mijn vrouw dat het een oude lelijke auto was)
Geplaatst:

Afbeeldingsresultaat voor lancia dedra 2000 turbo

Afbeeldingsresultaat voor lancia dedra 2000 turbo

Lancia%20Dedra%20(3).jpg

Mijn grootvader reed toen ik klein was met zo één (identiek). Sindsdien nooit meer zo één gezien.

Geen idee of dat wat fijn rijdt, en of die spoiler duidt op een speciale versie of gewoon het M-pack van toen was, maar ik vind die dingen prachtig.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik kan me niet weerhouden door ook den dezen te vermelden: de R170 SLK 6.5 door Brabus.

2002_brabus_slk_v8_black-01.jpg

mercedes-slk-r170-brabus.jpg

De eerste generatie SLK was eigenlijk een razend knappe auto, best een succes te noemen. Helaas: 2 stuks echt amechtige moteurkes (de atmosferische 200 was om dood van te vallen van verveling en de geblazen 230 had dan wel wat pit en liet dat karakteristieke compressorgehuil horen, maar edel was die motor ook allerminst). Later stuurde Benz bij en legde een V6 in dat model (een gewone en een AMG-versie) ...

... maar Brabus vond het voordien al niet meer kunnen en lepelde er een 6.5 in met dik 450 pk. Kistje werd subtiel gehouden: de typische 2 schuin uitmondende Brabus-pijpen van weleer en een setje magnifieke (nu nog steeds, vind ik) 3-delige monoblocs eronder. Binnenin alles nappaleder wat de klok sloeg. En, niet te vergeten: Brabus zette een trend met die chroom rollbars, die prompt nadien via catalogi van D&W en andere tunermerken voor élke roadster werden gemaakt.

Ik was toen compleet gek van die auto en eigenlijk nu nog. Wat een kist. :inlove: 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Die Xantia Activa was inderdaad echt speciaal en vergeten. :(

Maar ge kon daar ongelofelijk hard mee de hoek om gaan :inlove:

@gTa... Nie over tuners beginnen he of ik stoof u een peer :D

Carlsson C37 RS :D   (kijk vooral naar den inlaat die ze bij een familielid gaan pikken zijn)

image73985.jpg

Calrsson C37-3.jpg

energiegeladener-exot-95er-mercedes-benz-carlsson-c37-rs-in-kleinstauflage-gefertigte-edelversion-des-w202-ist-heute-eine-raritaet-112707.jpg

aangepast door C_X
Geplaatst:

Op een bepaald moment in de jaren '80 vonden de Italianen dat de Britten hen poepie deden ruiken met die verdomde Range Rover. Die luxe-terreinwagen was in elk mondain oord in overvloed aanwezig en de Italianen hadden niks dat ook nog maar in de buurt kwam.

Dus maakten ze in de 2e helft van de jaren '80 dit:

79adfcb211542be37645b85e037a98e3--magnum

IMG_5014.jpg

InsideLF1.jpg

Buongiorno, we bringah you thee Italian competition for thee-ah Range Rowver: Rayton Fissore Magnum!

Helaas was het ontwikkelingsbudget absurd ondermaats en moesten ze overal stukken gaan lenen en kort door de bocht gaan bij heel wat zaken. In plaats van from scratch te beginnen, was men gedwongen om een reeds ontworpen militair/politievoertuig te nemen als basis, waardoor het eigenlijk een draak van een auto werd. Niet enkel qua looks...

De eerste versies werden aangedreven door de zowat méést beruchte Italiaanse motor van die tijd: een 2-liter 4-cilinder turbo van 140 pk die in de zware Magnum een gemiddeld verbruik van 25 liter / 100 km liet optekenen. Mijn pa heeft van de toenmalige importeur (die er hier in Vlaanderen helaas nooit eentje wist te verkopen) een exemplaar te leen gehad waarmee we een weekje zijn gaan wintersporten. Niks te klagen over comfort binnenin, maar een stevig tempo op de Franse autoroutes maakte dat je elk 1,5 uur de tank mocht volgooien. Het model werd ook met enkele vooroorloogse diesels geleverd. Later heeft men nog geprobeerd om met een Alfa Romeo V6 van 160 pk en met een BMW 'big six' zes-in-lijn van 208 pk een edeler motorenpalet aan te bieden, maar het succes kwam niet.

Men heeft in een laatste poging om het model rendabel te maken, dan over de grote plas geprobeerd om het ding met een aantal Ford V8 motoren (met als topper een 6-liter supercharged V8 van 425pk), onder de naam "Laforza" Magnum.

't Ding is een stille dood gestorven. Uiteindelijk is enkel het militaire model (of het model voor de Italiaanse politiediensten) 'succesvol' geweest:

MAGNUM-01-Polizia.jpg

• Vind ik leuk 5
Geplaatst:

Ha daarin was ik je al een paar pagina's voor :D

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in