Ga naar inhoud

Vergeten speciallekes door de jaren heen


Timo

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Niko80:

Mis poes, ik heb die al gepost, mijn moeder heeft zoals ik zei de 25 V6 Turbo gehad en erna een Safrane Baccara V6 Bi-Turbo. Die 25 was inderdaad cool want die kon "praten".

Dat praten deed de Safrane ook. Die vertelde zelf wanneer uw nummerplaatverlichting defect was. En uiteraard ook welke deur niet goed gesloten was, wanneer de tank bijna leeg was, wanneer je de ruitensproeiervloeistof bij diende te vullen,... En zat ook luchtvering op die harder werd wanneer je bochten ging pikken. Het ABC systeem zodat dat enkele jaren later bij Mercedes ging heten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat praten deed de Safrane ook. Die vertelde zelf wanneer uw nummerplaatverlichting defect was. En uiteraard ook welke deur niet goed gesloten was, wanneer de tank bijna leeg was, wanneer je de ruitensproeiervloeistof bij diende te vullen,... En zat ook luchtvering op die harder werd wanneer je bochten ging pikken. Het ABC systeem zodat dat enkele jaren later bij Mercedes ging heten. 

Dat moet dat bijna hetzelfde geweest zijn als een vrouw op de passagierszetel: 't zwijgt geen halve minuut
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Tjeu said:

Doet onvermijdelijk terug denken aan de film Ronin. 

Prijs was destijds echt wel hoog. Mijn vader heeft er nog naar gekeken, maar dan toch maar gesetteld voor een 'gewone' RXE 3.0 V6 (170pk). Is pas weggegaan na 380.000km. Zelf nog behoorlijk wat ritten mee gedaan. Heerlijke kar. Super comfort, pracht geluid, maar kut versnellingsbak. En je moest al een lang stuk weg hebben om een E34 520i los te trekken. Een 525i moest je zelf niet aan beginnen. 

amai!!! serieus? Dat moet nogal gezopen hebben neem ik aan! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

FSO Polonez, zo had 1 iemand bij ons in het dorp er ééntje.

Geen idee wat die mensen bezield hadden om dat te kopen. Voor de rest nooit gezien op Belgische platen.

fsopolonez10.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Tjeu:

Dat praten deed de Safrane ook. Die vertelde zelf wanneer uw nummerplaatverlichting defect was. En uiteraard ook welke deur niet goed gesloten was, wanneer de tank bijna leeg was, wanneer je de ruitensproeiervloeistof bij diende te vullen,... En zat ook luchtvering op die harder werd wanneer je bochten ging pikken. Het ABC systeem zodat dat enkele jaren later bij Mercedes ging heten. 

ABC is geen luchtvering, maar hydrauliek.

Airmatic is luchtvering

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Tjeu said:

Doet onvermijdelijk terug denken aan de film Ronin. 

Prijs was destijds echt wel hoog. Mijn vader heeft er nog naar gekeken, maar dan toch maar gesetteld voor een 'gewone' RXE 3.0 V6 (170pk). Is pas weggegaan na 380.000km. Zelf nog behoorlijk wat ritten mee gedaan. Heerlijke kar. Super comfort, pracht geluid, maar kut versnellingsbak. En je moest al een lang stuk weg hebben om een E34 520i los te trekken. Een 525i moest je zelf niet aan beginnen. 

Zoals je zei, had die ook maar 170pk en nogal wat gewicht mee te sleuren. Een 520i had 150pk... Dus zoveel verschil had je al niet. 

Zowieso ga je eigenlijk geen echt verschil hebben tussen autos die 140-150 pk hebben of 170-180. Allemaal 1 pot nat.

 

4 hours ago, Tjeu said:

Dat praten deed de Safrane ook. Die vertelde zelf wanneer uw nummerplaatverlichting defect was. En uiteraard ook welke deur niet goed gesloten was, wanneer de tank bijna leeg was, wanneer je de ruitensproeiervloeistof bij diende te vullen,... En zat ook luchtvering op die harder werd wanneer je bochten ging pikken. Het ABC systeem zodat dat enkele jaren later bij Mercedes ging heten. 

De Safrane zijn ophanging deed gewoon wat ze allemaal doen: verstevigen bij bochtenwerk. Het ABC van Mercedes en Activa bij Citroen duwt echter in de andere richting tegen bij bochtenwerk. Dus dat principe is toch nog serieus anders. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12-13 liter gemiddeld. Mijn E34 520i was makkelijk 25 procent zuiniger, mijn E39 523i 20 procent. Dus ja, de safrane was wel wat een zuipschuit, maar toch echt een heerlijke kar.
In 1993 gekocht en in 2006 vervangen door RR TD6, die heeft hij nog steeds, verbruikt hetzelfde (evenwel diesel) en heeft nu toch ook bijna 300.000km op de klokken. Wel al veel meer kosten aan geweest dan aan de Safrane.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Tjeu said:

12-13 liter gemiddeld. Mijn E34 520i was makkelijk 25 procent zuiniger, mijn E39 523i 20 procent. Dus ja, de safrane was wel wat een zuipschuit, maar toch echt een heerlijke kar.
In 1993 gekocht en in 2006 vervangen door RR TD6, die heeft hij nog steeds, verbruikt hetzelfde (evenwel diesel) en heeft nu toch ook bijna 300.000km op de klokken. Wel al veel meer kosten aan geweest dan aan de Safrane.

Een Range koop je niet voor de goedkoop. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Correct! Al ging die wel al automatisch lager liggen bij hoge snelheden en voelde de wagen zelf wanneer je bochten naam en ging die automatisch 'harder' gaan veren. Ik dacht dat dat toen vrij uitzonderlijk was, maar ik kan mis zijn. Ding ging wel extreem hard door de bocht.

Zelf heb ik helaas de meeste km ermee gereden toen hij op passieve veren stond. De luchtveren gingen te vaak lek en op bepaald moment zijn ze er vanonder gehaald. Mijn vader heeft daar daarna altijd spijt van gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peugeot 505 Dangel.

Dangel is een Frans bedrijf dat 4x4 versies maakt van gewone auto's/camionetjes meestal van Franse merken: Berlingo, Partner Jumper enzo. 

aventure-peugeot-museum-505-dangel-1.jpg

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote
9 minutes ago, Tjeu said:

Correct! Al ging die wel al automatisch lager liggen bij hoge snelheden en voelde de wagen zelf wanneer je bochten naam en ging die automatisch 'harder' gaan veren. Ik dacht dat dat toen vrij uitzonderlijk was, maar ik kan mis zijn. Ding ging wel extreem hard door de bocht.

Zelf heb ik helaas de meeste km ermee gereden toen hij op passieve veren stond. De luchtveren gingen te vaak lek en op bepaald moment zijn ze er vanonder gehaald. Mijn vader heeft daar daarna altijd spijt van gehad.

 

Met de meeste Franse autos kon je erg hard door de bochten gaan. Altijd betere wegligging gehad dan bij de meeste andere merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

FSO Polonez, zo had 1 iemand bij ons in het dorp er ééntje.
Geen idee wat die mensen bezield hadden om dat te kopen. Voor de rest nooit gezien op Belgische platen.
fsopolonez10.jpg


Dat ni alleen.... FSO, Volga en nen Daewoo, heb nooit begrepen waar je dat in de jaren 80 eigenlijk kon kopen!! [emoji854][emoji854]
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei The Swede:

Ooit wil een mens er 1.

 

renault_spider.jpg


Tegelijk gelanceerd met de Elise S1, die pakken lichter was.  Slechte timing dus :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, quadrifoglio said:


Tegelijk gelanceerd met de Elise S1, die pakken lichter was.  Slechte timing dus :D

Was en is echter zoveel cooler. In een Elisa zie je gelijk wat rondrijden. Hoe vaak zie je dit?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei W201:

FSO Polonez, zo had 1 iemand bij ons in het dorp er ééntje.

Geen idee wat die mensen bezield hadden om dat te kopen. Voor de rest nooit gezien op Belgische platen.

fsopolonez10.jpg

Kameraad op school had een FSO pick up :) stond altijd in panne.

 

41047e18344571dd7bb4aa845c5ac378.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei The Swede:

Was en is echter zoveel cooler. In een Elisa zie je gelijk wat rondrijden. Hoe vaak zie je dit?

1 keer in't wild gespot, nen blauwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, C_X said:

1 keer in't wild gespot, nen blauwen.

En waarschijnlijk niet met nen getatooeerden achter het stuur? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om bij 1 van mijn geliefkoosde landen te blijven: de enige berline met luchtgekoelde V8 achterin : Tatra T613

 

1976TatraT-613.jpg

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden zei The Swede:

Met de meeste Franse autos kon je erg hard door de bochten gaan. Altijd betere wegligging gehad dan bij de meeste andere merken.

Overhellen voor dood maar blijven grippen

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid