Gast wooter Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 2 hours ago, ir_fuel said: Als je ook een Tesla moet opladen kom je er wel. Inderdaad. Vraag is wel wat het break even punt is. Ik heb wat berekeningen gedaan en ik heb het nog niet gevonden. Quote
Joske 922 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 2 uren geleden, ir_fuel zei: Als je ook een Tesla moet opladen kom je er wel. 9/10 niet, want die tesla is 5/7 dagen ook niet thuis als ge 'te veel' energie opwekt. Quote
Gast wooter Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 4 minutes ago, Joske said: 9/10 niet, want die tesla is 5/7 dagen ook niet thuis als ge 'te veel' energie opwekt. Met een accu die thuis overdag wordt opgeladen door zonne-energie en 's avonds wordt ontladen om je Tesla te laden? Quote
wabe 1.018 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 Had ook interesse om zo’n batterij te plaatsen maar kwestie TCO kan je dat helemaal niet verantwoorden in België. Krijg je gewoon niet terugverdiend. Quote
Joske 922 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 Ik ga 2018 afwachten, maar ik denk dat ik die met mijn warmtepomp wel kan terug verdienen. (Als er bidirectionele meters komen). Heb nu zelf ne extra bidirectionele teller gezet zodat ik elke dag kan monitoren. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 Volgens wat daar staat moet je je teller laten vervangen door een bidirectionele, en dan moet je geen prosumententarief meer betalen. Vraag me af waar het break-even punt zit. Wordt niet aanvaard. Als je een week op vakantie bent zal de batterij sowieso 'overlopen'. Dus de netwerkbeheerder gaat er vanuit dat er altijd terug kan vloeien, waardoor je prosumententarief moet betalen. De kost van zo een batterij haal je er op dit moment ook echt nog niet uit als particulier. Batterijen zijn enkel interessant in omgevingen waar piekshaving opbrengt. Ideaal is ergens waar je een mooi constante en voorspelbare baseload hebt en op gekende momenten piekstromen trekt. Een goed voorbeeld is een rusthuis waar de baseload vrij constant is en helemaal niet zo hoog, maar waar de warmhoudwagens van de catering voor zware pieken kan zorgen. Daar kan je baat hebben aan zoiets. Ook in een theater dat in baseload maar max een 10 kW trekt, maar drie keer per jaar 80kW trekt bij een uitzonderlijke voorstelling met speciaal theaterlicht, is dat interessant. Daar spreken we over een tvt van 5 tot 12jaar. Beetje situatie afhankelijk. In de eerste situatie, het rusthuis, is het beter om een beperkt aantal wagens per kwartier aan te schakelen en bij het tweede om geen voorstellingen meer te programmeren met meer dan 40kW aan theaterlicht, wat gaat door het minder precieze licht door led te vervangen. Mijn collega is dat op dit moment grof aan het uitrekenen. Heel boeiende materie. Binnenkort organiseren we ook een uiteenzetting over batterijen, met Stafco als spreker. Zeer benieuwd naar. Maar opnieuw niet op particulieren gericht. Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 1 hour ago, Tjeu said: Wordt niet aanvaard. Hoezo? Een bidirectionele meter wordt toch wel aanvaard? Quote
Gast wooter Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 Wat is een bidirectionele meter? Teller die terugdraait of 2 tellers met eentje van stroom afgenomen van het net en andere met stroom die op het net gezet is? Die laatste wordt wel aanvaard maar in ruil voor het opgeven van prosumententarief krijg je quasi geen geld voor de stroom die je terug op het net brengt. Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 6 minutes ago, wooter said: Die laatste wordt wel aanvaard maar in ruil voor het opgeven van prosumententarief krijg je quasi geen geld voor de stroom die je terug op het net brengt. Vandaar dus de batterij .... Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 Hoezo? Een bidirectionele meter wordt toch wel aanvaard?Verkeerde quote genomen. Evenwel denk ik voor dat ook van niet. Bidirectionele komt in principe bijna enkel voor bij gebonden klanten, al is dat geen voorwaarde. Daarnaast gaat het steeds over contracten met kwartier metingen en bijhorende variabele tarieven. Ik ken eigenlijk geen enkele particulier die zo een installatie heeft. Nu, onder de 50MWh wordt je automatisch terug ongebonden klant en dat in combinatie met minder dan 10kWp aan productie, lijkt me een moeilijke kaart om een bidirectionele installatie te mogen houden. Maar het brengt ons allemaal wat te ver... Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 5 minutes ago, Tjeu said: Verkeerde quote genomen. Evenwel denk ik voor dat ook van niet. Bidirectionele komt in principe bijna enkel voor bij gebonden klanten, al is dat geen voorwaarde. Daarnaast gaat het steeds over contracten met kwartier metingen en bijhorende variabele tarieven. Misschien eens op de website gaan kijken eerst? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 Misschien eens op de website gaan kijken eerst? [emoji4] Particulieren is mijn branche niet, maar geloof me vrij dat er bij netbeheerders een heel groot verschil is tussen theorie en praktijk. Het is allemaal heel complexe materie. En iets gedaan krijgen is nog moeilijker. Quote
Gast wooter Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 Kennis van me heeft anders toch wel een LG batterij via Eneco hoor. Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 12 minutes ago, Tjeu said: 58 minutes ago, ir_fuel said: Misschien eens op de website gaan kijken eerst? Particulieren is mijn branche niet, maar geloof me vrij dat er bij netbeheerders een heel groot verschil is tussen theorie en praktijk. Het is allemaal heel complexe materie. En iets gedaan krijgen is nog moeilijker. Quote Zolang je een terugdraaiende teller hebt, blijf je in Vlaanderen het prosumententarief betalen, ook indien je geen of minder stroom zou terugleveren aan het net of als je een batterij plaatst.Met een thuisbatterij maak je echter veel minder gebruik van het net en kun je overwegen een bidirectionele meter te laten laten plaatsen. Hierdoor betaal je qua netwerkkosten geen prosumententarief meer, maar enkel kosten pro rate je werkelijke, kleinere afname van het net. Daar leid ik uit af dat men u zo een meter kan leveren. Quote
Joske 922 Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 Van welke website komt dat? Ge moet bij u netbeheerder eens zo een aanvraag 'proberen'. En idd overwegen, want als uw batterij vol is is al de rest van de energie die ge opwekt kwijt. Ideaal zou zijn om een terugdraaiende meter te hebben waarbij t prosumententarief berekend wordt op basis van omvormer pv EN vermogen batterij, met eventueel een 'deftig' forfaitminimum. Quote
Gast wooter Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 17 minutes ago, Joske said: Van welke website komt dat? http://eneco.be/nl/thuisbatterij 17 minutes ago, Joske said: Ge moet bij u netbeheerder eens zo een aanvraag 'proberen'. Daar leken ze bij Infrax toch niet moeilijk over te doen. Quote
Soundstorm 2.632 Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 18 hours ago, WoKe said: Veel zon, dus veel opbrengst, en gij niet thuis dus amper verbruik -> prop die batterij vol 's Avonds geen zon meer maar gij wel thuis aan aan het koken en bvb sauna opgezet -> trek die batterij weer leeg Maar als ge bvb enkele dagen amper verbruik hebt (goed weer, alle dagen BBQ, enz ...) dan zit uw batterij na dag1 al vol en gaat ze 's avonds niet voldoende leeggetrokken worden. Resultaat, volgende zonnige dag zit ge met een batterij die na 5 min als terug vol zit en de rest van uw opbrengst zijt ge kwijt ... Batterij heeft eigenlijk enkel maar zin als ge ze elke avond kunt leeggebruiken Oplossing, in de zomer de opbrengst van de zonnepanelen gebruiken om meteen in de warmtepomp te steken die het zwembad verwarmt Als je een elektrische auto gaat opladen, zal je die batterij wel telkens leeg krijgen. Je kan je huis ook zo ontwerpen dat je in de winter weinig energie nodig hebt om te verwarmen, waardoor het in de zomer veel te warm wordt. Je overschot aan energie gebruik je dan voor de airco. Lekker efficiënt en comfortabel Ik blijf het nog steeds absurd vinden dat we eerst een samenlevingsmaatschappij maken waar "iedereen zijn taak heeft" en diensten verleent voor/aan anderen, wat uiteindelijk efficiënter en goedkoper is. En dat we nu door een dienstverlener in de richting worden geduwd om zelf ons infrastructuur te voorzien. Quote
Gast wooter Geplaatst: 12 januari 2018 Geplaatst: 12 januari 2018 http://www.roadandtrack.com/new-cars/first-drives/a15070866/tesla-model-3-test-drive-review/ Quote
Frekkel 9.309 Geplaatst: 15 januari 2018 Geplaatst: 15 januari 2018 Dat ze daar eens een break van maken. Quote
Rabbit 3.130 Geplaatst: 15 januari 2018 Geplaatst: 15 januari 2018 1 uur geleden, Frekkel zei: Dat ze daar eens een break van maken. Dit ! Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 16 januari 2018 Geplaatst: 16 januari 2018 Amerikaanse wagen. Ain't gonna happen Quote
0231 172 Geplaatst: 16 januari 2018 Geplaatst: 16 januari 2018 19 uren geleden, Frekkel zei: Dat ze daar eens een break van maken. Zoiets? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.