Ga naar inhoud

Olie


Simoni

Aanbevolen berichten

11 uur geleden zei The Swede:

Tiens... ik dacht dat die 120d de perfecte wagen was...

't is niet omdat ge met een rallye-kar rijdt (Evo) dat ge continu kort door de bocht moet gaan, Swede. :D   Ik vond dat "het perfecte compromis", ja.  En zo'n 120d is een verdomd goeie auto, all in all.

Voor zij die geen weet hebben dat je niet serieus bent, leg ik het toch nog maar even uit zodat er geen misverstanden zijn.

  • Mijn 120d (en bij uitbreiding ook alle andere '1 die ik gereden heb) had vooreerst RWD, wat een enorme plus is voor iemand die een sportief weggedrag zoekt en geen nadeel meer is in dagelijks gebruik. Geen enkele Koreaan, Japanner, Chinees, Fransoos of wat dan ook die dat aanbiedt.
  • Een '1 van die generatie heeft/had (h)eerlijke rij-eigenschappen en een bijzonder aangename intrinsieke balans. De af-fabriek afstelling is eerder conservatief en mikt op veiligheid, maar met wat kleine tweaks kon je een afstelling bekomen die een resoluut neutrale tot bijna uitdagende balans opleverde waar je op circuit op 't scherp van de snee écht veel lol aan had.
  • Ik ben allerminst de enige die getuigt dat de standaard remmen van de toenmalige 120d177 potent waren. Uiteraard, voor circuitgebruik heb je de noodzakelijke minimale mods nodig (pads, fluid en lines) maar eens dat gedaan kon je daarmee lange stints op circuit uitzingen zonder dat het remsysteem bezweek ... iets wat niet veel wegauto's, (kleiner/goedkoper/lichter of groter/duurder/zwaarder) hem na doen, zelfs heel wat auto's met sportievere roeping (met afkorting GSI of Sport e.d.) niet.
  • Grote troef: een volledig uitschakelbaar ESP (stabiliteitscontrole) en ASC (tractiecontrole). Zelfs veel echte hot hatches toen en nu laten niet toe dat je 't systeem volledig deactiveert, waardoor je als piloot eigenlijk ferm gekortwiekt wordt.
  • Gezien z'n achterwielaandrijving en volledig uitschakelbaar ESP kan je er ook perfect mee driften. Ik heb daar zijwaartse sessies (op natte ondergrond of op sneeuw) van kilometers lang mee afgehaspeld, schaterlachend van 't plezier. Een sperdifferentieel blijft aan te bevelen voor zo'n gebruik, maar zelfs zonder heb je aan zo'n platform een immense kwak lol wat geen één van z'n concurrenten (FWD of AWD) kan aanbieden.
  • En tot slot: 't ding had een echt competent onderstel. Mijn stomme 120d'tje maakte het véél sneller "sport"-spul op circuit vaak behoorlijk lastig, vaak genoeg tot groot ongeloof van die concullega's. Het mannetje doet uiteraard veel (of net niét veel), maar ik ben allerminst een pro en toch zijn er op Zolder b.v. veel Porsches of BMW M die mij in hun zog moesten dulden of me zelfs voor moesten laten gaan. Dat doe je niet met een Hyundatsun Kyrion Sportster 2.0 VDCDti en consoorten.

Op de openbare weg is dat uiteraard een aangename daily, met (voorin) voldoende comfort, goede zetels (de optionele sportzetels), behoorlijk wat pit, een bovengemiddelde (manuele en automatische) versnellingsbak, een bijzonder laag verbruik voor de geboden pit/souplesse, ...  Als compromis-auto voor iemand die met een eerder klein budget zowel dagelijks openbaar verkeer wil doen met een moderne/recente auto met wat présence, als occasioneel sportief circuitplezier wil genieten is dat dus, inderdaad, een bijzonder goeie auto, ja. Eigenlijk zonder concurrentie of onovertroffen.

 

Ode aan de 120d want het is fucking verdiend. :inlove: 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een heerlijk karretje was dat toen de facelift net uitkwam. LSE met de mooie velgen, chroom afwerking en dan dat interieur (klein heette dat zeker?) met die interieurlijsten...:inlove:

 

De meesten kozen voor zwart of bruin (Boston terra als mijn geheugen mij niet in de steek laat?) dus dat licht interieur was echt iets uniek om zien.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

0W20 in de mijne zoals voorgeschreven, omdat ik er van uit ga dat de meeste sleet op de motor gebeurt als em kou heeft (daarvoor dient die '0'). Ik weet eigenlijk niet welk merk ze erin kappen maar ga misschien in het vervolg toch zorgen dat het een van de aangeraden merken als Toyota of Mobil is omdat die er naar het schijnt goed in slagen de viscositeitsval in te tomen (hoge viscositeitsindex). Geruster geweten als ik nog eens het circuit opga.

23 uur geleden zei VanCamel:

Ik volg ook graag mee, op Bimmerboard was er een ambetanterik die beweerde dat dat allemaal hetzelfde was, maar dat lijkt me straf...

Als ge die uitspraak op zijn eigen pakt dan is het fout. Ge wilt toch min of meer de specificaties volgen. Als ge daarentegen een rustig gebruik hebt of ge hebt mensen die heel moeilijk doen over hun olie maar tegelijk geen enkele moeite doen om de motor deftig op te warmen, dan is het een goed advies om te zeggen dat de precieze keuze zo nauw niet steekt. Een flink deel van de uitdaging bij een straatauto is dat de olie moet smeren op 0 graden en op meer dan 100 graden.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 hours ago, gTa said:

't is niet omdat ge met een rallye-kar rijdt (Evo) dat ge continu kort door de bocht moet gaan, Swede. :D   

(...)

  • Mijn 120d (en bij uitbreiding ook alle andere '1 die ik gereden heb) had vooreerst RWD, wat een enorme plus is voor iemand die een sportief weggedrag zoekt en geen nadeel meer is in dagelijks gebruik. Geen enkele Koreaan, Japanner, Chinees, Fransoos of wat dan ook die dat aanbiedt.

Wie gaat er nu kort door de bocht?

Heb het ongenoegen gehad met heel wat 1-reeksen te moeten rijden en een 308 of Clio rijdt daar rondjes rond qua beweeglijkheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden zei The Swede:

Wie gaat er nu kort door de bocht?

Heb het ongenoegen gehad met heel wat 1-reeksen te moeten rijden en een 308 of Clio rijdt daar rondjes rond qua beweeglijkheid.

Die nieuwe 1-reeks is initieel onderstuurder dan sommige voorwielaandrijvers inderdaad, maar gTa had de eerste generatie én camberplates enzo... Je moet/kan er sowieso lichtjes anders mee rijden om het karakter van de RWD ten volle te benutten, misschien dat eens proberen Swede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei The Swede:

Wie gaat er nu kort door de bocht?

Heb het ongenoegen gehad met heel wat 1-reeksen te moeten rijden en een 308 of Clio rijdt daar rondjes rond qua beweeglijkheid.

Haal je nu één element aan om mijn standpunt (as a whole) te challengen, of wil je me gewoon op dat punt wijzen op het feit dat het ook anders kan? Indien dat laatste: fair enough.

Zolang je maar niet gaat beweren dat een 308 of een Clio in staat waren om te doen wat zo'n door jou verguisde 120d kon, namelijk op verdomd impressionante wijze de combinatie maken van comfortabele daily commuter met wat présence en veel koppel en pit, een bijzonder laag verbruik bij normaal/sportief weggebruik, en tegelijk een auto te zijn die je zo naar het circuit reed en die daar een intrinsiek (maar idd door de basisafstelling dialed out) neutraal uitdagend chassis/weggedrag etaleerde waarmee je zonder een driving God te zijn aanhoudend rondjes net boven de 2 minuten op Zolder en onder de 3:10 op Spa kon draaien (fyi: tijden waar een 308 GTI of Clio RS hun opperste best voor moeten doen), met remmen die niet opgeven maar blijven volhouden, met achterwielaandrijving waardoor je perfect drift days kon mee doen of in ondergesneeuwd Schwarzwald tientallen kilometers aan elkaar kon driften, waarmee je kon high speed reizen (retourtje Zuid-Frankrijk met een gemiddelde (!) van 140+, topsnelheid van 240 en een verbruik op zo'n rit van geen 8 liter), enzovoort.
Daarom had die 120d (voor mij, maar ik ben veeleisend itt de lease rijder of rental car peepz die misschien beter en vooral goedkoper af zijn met een 308 dieseltje, yep) absoluut geen concurrentie, en al zeker niet van een 308 of een Clio. Niemand zegt dat een 120d "de beste auto" is (jij lijkt dat continu te lezen maar dat staat er niet), wel dat dat een verdomd pretty perfect compromis is.

Trouwens, beweeglijker: ja. Aan normale snelheden. Veel merken van low(er) budget auto's stellen hun auto's zo af, want BEHOLD: aan stadssnelheid is 'ie daarmee even levendig of zelfs levendiger (dus sportiever, ha ja) dan de duurdere concurrent. Als je énkel dat bekijkt of belangrijk vindt - fair enough, maar your loss. Van zodra je stevig gaat doorperen blijkt dan dat die dingetjes FWD hebben (de uitzondering bevestigt de regel dat dat de duidelijk minder aantrekkelijke aandrijfvariant is) die helemaal niet zo stabiel blijft en absoluut niet in staat is om dezelfde skills te eisen en rewards te bieden aan iemand die graag wat wil piloteren, enz. Maar da's een andere discussie.

En niemand die anders beweert dan dat een BMW '1 allerminst perfect is. De pre-facelift van de eerste generatie dokkerde over z'n 1st gen runflatrubber dat het geen naam had, ze waren absoluut niet goed afgesteld voor iemand die een béétje aan een stuur kan draaien (dialed in understeer om te beginnen, en de levendige en competente achteras werd volledig lam afgesteld), de interieurkwaliteit van de 1st gen prefacelift was allerbelabberdst (niveau Fransoos van toen, zeg maar), bij de facelift hadden de diesels snel problemen met de distributieketting (die achteraan het blok zat), heel in het begin van de facelift zijn er gedurende een klein jaar zeer gevoelige KKK-turbo's gemonteerd, enz. Geen enkele auto is perfect, ook een BMW '1 niet.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na meer dan 150000 km in een lease-118d van de eerste generatie, zonder mods zoals die van Gilles, en een kleine 5000 in twee verschillende Peugeot 308’s, van de laatste lichting, moet ik@gTa toch bijvallen.
De Peugeot is in het dagelijkse verkeer veel nerveuzer: de achtertrein gaat wandelen als je een richel dwarst, op de snelweg zit je voortdurend te corrigeren (gelukkig is het een leuk stuurtje om vast te houden). Eens het wat nat of vettig ligt, heeft zelfs de basisdiesel het niet onder markt om het vermogen aan de grond te krijgen, zonder dat het binnenste voorwiel doorspint.
Mijn 1’tje reed op de snelweg veel relaxer. Verschillende mensen, die er korter of langere ritten mee gedaan hebben, omschreven het gevoel als zijnde van een auto van een paar categorieën hoger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen in de scheepvaart, grootste deel is transport en openbare werken. Met de analyses kan je kosten voorkomen en/ of intervallen gaan optimaliseren vokgens het gebruik (binnen de normen van de constructeur).
Bij mij op het werk analyseren ze inderdaad bij elke wissel en kijken ze totaal niet naar de intervallen van de constructeur. Die vrachtwagens worden achteraf door de constructeur aangeboden in hun eigen tweedehands netwerk. Op zich ook niet zo gek als je ziet hoe hard het gebruik kan verschillen binnen een vloot.
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 23/09/2017 at 3:55 PM, gTa said:

Haal je nu één element aan om mijn standpunt (as a whole) te challengen, of wil je me gewoon op dat punt wijzen op het feit dat het ook anders kan? Indien dat laatste: fair enough.

Zolang je maar niet gaat beweren dat een 308 of een Clio in staat waren om te doen wat zo'n door jou verguisde 120d kon, namelijk op verdomd impressionante wijze de combinatie maken van comfortabele daily commuter met wat présence en veel koppel en pit, een bijzonder laag verbruik bij normaal/sportief weggebruik, en tegelijk een auto te zijn die je zo naar het circuit reed en die daar een intrinsiek (maar idd door de basisafstelling dialed out) neutraal uitdagend chassis/weggedrag etaleerde waarmee je zonder een driving God te zijn aanhoudend rondjes net boven de 2 minuten op Zolder en onder de 3:10 op Spa kon draaien (fyi: tijden waar een 308 GTI of Clio RS hun opperste best voor moeten doen), met remmen die niet opgeven maar blijven volhouden, met achterwielaandrijving waardoor je perfect drift days kon mee doen of in ondergesneeuwd Schwarzwald tientallen kilometers aan elkaar kon driften, waarmee je kon high speed reizen (retourtje Zuid-Frankrijk met een gemiddelde (!) van 140+, topsnelheid van 240 en een verbruik op zo'n rit van geen 8 liter), enzovoort.
Daarom had die 120d (voor mij, maar ik ben veeleisend itt de lease rijder of rental car peepz die misschien beter en vooral goedkoper af zijn met een 308 dieseltje, yep) absoluut geen concurrentie, en al zeker niet van een 308 of een Clio. Niemand zegt dat een 120d "de beste auto" is (jij lijkt dat continu te lezen maar dat staat er niet), wel dat dat een verdomd pretty perfect compromis is.

Trouwens, beweeglijker: ja. Aan normale snelheden. Veel merken van low(er) budget auto's stellen hun auto's zo af, want BEHOLD: aan stadssnelheid is 'ie daarmee even levendig of zelfs levendiger (dus sportiever, ha ja) dan de duurdere concurrent. Als je énkel dat bekijkt of belangrijk vindt - fair enough, maar your loss. Van zodra je stevig gaat doorperen blijkt dan dat die dingetjes FWD hebben (de uitzondering bevestigt de regel dat dat de duidelijk minder aantrekkelijke aandrijfvariant is) die helemaal niet zo stabiel blijft en absoluut niet in staat is om dezelfde skills te eisen en rewards te bieden aan iemand die graag wat wil piloteren, enz. Maar da's een andere discussie.

En niemand die anders beweert dan dat een BMW '1 allerminst perfect is. De pre-facelift van de eerste generatie dokkerde over z'n 1st gen runflatrubber dat het geen naam had, ze waren absoluut niet goed afgesteld voor iemand die een béétje aan een stuur kan draaien (dialed in understeer om te beginnen, en de levendige en competente achteras werd volledig lam afgesteld), de interieurkwaliteit van de 1st gen prefacelift was allerbelabberdst (niveau Fransoos van toen, zeg maar), bij de facelift hadden de diesels snel problemen met de distributieketting (die achteraan het blok zat), heel in het begin van de facelift zijn er gedurende een klein jaar zeer gevoelige KKK-turbo's gemonteerd, enz. Geen enkele auto is perfect, ook een BMW '1 niet.

Waar gij uwe tijd nog in steekt ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 9/23/2017 at 11:42 AM, Lotuzzz said:

Die nieuwe 1-reeks is initieel onderstuurder dan sommige voorwielaandrijvers inderdaad, maar gTa had de eerste generatie én camberplates enzo... Je moet/kan er sowieso lichtjes anders mee rijden om het karakter van de RWD ten volle te benutten, misschien dat eens proberen Swede.

Altijd handig van die wagens die je eerst moet aanpassen met andere veren, velgen, etc voor hij is zoals hij moet zijn... :fp: 

 

On 9/23/2017 at 3:55 PM, gTa said:

Haal je nu één element aan om mijn standpunt (as a whole) te challengen, of wil je me gewoon op dat punt wijzen op het feit dat het ook anders kan? Indien dat laatste: fair enough.

Dit is AM ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Ceke said:

hoe zit het met additieven?

werkt dat echt ? ik heb gezien dat de motor van m'n mx5 vrij vuil was binnenin, zijn er additieven die dit kunnen reinigen? 

Jawel, die werken. De vraag is wel in welke mate er genoeg additief inzit.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei The Swede:

Altijd handig van die wagens die je eerst moet aanpassen met andere veren, velgen, etc voor hij is zoals hij moet zijn... :fp: 

Allerminst. Die auto reed bone stock stints van 20-25 minuten rondjes 2:08 op Zolder. Voluit. Zelfs de remmen (al werden ze erg sponzig) hielden het uit. Als je een beetje eerlijk bent tav jezelf, weet je dat zo goed als geen enkele auto dat doet (tenzij dedicated sportwagens, en dan nog).

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, gTa said:

Allerminst. Die auto reed bone stock stints van 20-25 minuten rondjes 2:08 op Zolder. Voluit. Zelfs de remmen (al werden ze erg sponzig) hielden het uit. Als je een beetje eerlijk bent tav jezelf, weet je dat zo goed als geen enkele auto dat doet (tenzij dedicated sportwagens, en dan nog).

Hoeveel rijden er met een 308 GTi of een Clio RS?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago, Ceke said:

hoe zit het met additieven?

werkt dat echt ? ik heb gezien dat de motor van m'n mx5 vrij vuil was binnenin, zijn er additieven die dit kunnen reinigen? 

meeste additieven zijn zever. tijdens een oliewissel een reinigingsproduct gebruiken, af en toe, kan je wel eens doen. elke 50 000km of 100 000km ofzo. versnellingsbakolie (voor een manuele) moet je in principe ook "nooit" doen, maar laten we zeggen dat elke 100 000km toch wel geen slecht idee is.
https://products.liqui-moly.com/engine-flush-plus-3.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei The Swede:

Hoeveel rijden er met een 308 GTi of een Clio RS?

Quasi nooit tegengekomen. Een 207 GTI (denk ik, ben niet zo goed thuis in die modelletjes) met wat mods en op semi slicks, loeihard gereden, was exact even snel als de mijne (altijd een zuchtje rapper, hij deed een hoge 3:06 op Spa en ik een lage 3:07, hij deed 2:01 op Zolder en ik 2:02). Maar die auto moet wel alle comfort e.d. missen bij gebruik als daily. En hij verbruikte 1,5 keer zoveel benzine als ik diesel tijdens circuitgebruik, op de openbare weg is dat minstens hetzelfde (of nog meer). Da's een auto van 1 of 2 segmenten lager, qua uitrusting en comfort (geluidsisolatie) en eentje die qua gebruik een véél enger inzetbereik heeft. Zijn trackdays kostten aan slijtage-onderdelen en brandstof zelfs meer dan de mijne (we hebben nog in detail vergeleken), ondanks het feit dat dat een kleinere, lichtere en goedkopere auto was.

Clio RS'jes zie je wel vaker en die doen dat goed op circuit, maar de versies die ook normaal gebruikt werden op openbare weg waren niet sneller dan mijn 120d. Enkel de licht gemodde versies die specifiek als tracktoy werden gebruikt, met een stevige piloot achter 't stuur, doken onder de 2 minuten, maar die waren bijzonder zeldzaam. (2 minuten rond is een tijd die niet veel mensen draaien op Zolder, tenzij avid trackers met stevig materiaal ... de occasionele AMG V8 berline baller of gesofisticeerde Aston- of Porsche targa-rijder komt daar nooit aan)

Zo'n Pug GTI of Clio RS zijn geen compromis-auto's, dat zijn hot hatches. Hun gebruik is véél beperkter dan mijn 120d toen (of indien niet, dan moet je serieuze toegevingen doen op heel wat vlakken, b.v. rijd maar eens aan een gemiddelde (!) van 150 per uur naar het zuiden met zo'n spel, idealiter ook nog eens aan 7,5 liter / 100 km gemiddeld ... ge gaat doof zijn, al drie keer gekraakt en dat zal een hel van een rit geweest zijn) maar de mijne was on track niet gevoelig trager noch minder leuk. (Ja, de dieselmotor is iets waar je moet leren mee rijden op circuit en dat is bovendien niet zo leuk als een potente benzine, maar hij maakte dat wél goed door RWD te zijn wat, zelfs tov. hot hatches, toch een streep voor heeft qua rijplezier voor mij, zeker op natte circuits b.v.). Wat me terug bij de basisconclusie brengt: die 120d is een verdomd goed karretje geweest en nagenoeg het perfecte compromis: zeer snel op circuit, zeer goeie daily, snel/soepel en bijzonder zuinig (gewone ritten deed ik aan een dikke 5 liter gemiddeld, circuitgebruik was 11 à 13 liter / 100 km). De kracht van dat model was z'n steengoeie chassis, zeer potent (als je 't er uit wist te halen, en met de standaard noob-afstelling was dat quasi onmogelijk) en evenwichtig.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, teus_ said:

meeste additieven zijn zever. tijdens een oliewissel een reinigingsproduct gebruiken, af en toe, kan je wel eens doen. elke 50 000km of 100 000km ofzo. versnellingsbakolie (voor een manuele) moet je in principe ook "nooit" doen, maar laten we zeggen dat elke 100 000km toch wel geen slecht idee is.
https://products.liqui-moly.com/engine-flush-plus-3.html

Dat is inderdaad iets wat ik wil doen. Cleaner, en dan verse olie erop

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei janvkn:

Hallo, ik zocht het "Gooi Olie op het Vuur" topic, zit ik hier juist?

Ik wilde gewoon even komen meedelen dat diesel de beste brandstof is, en dat alle auto's waar geen BMW badge op hangt rommel zijn.

Alsook, Anderlecht supporters zijn dikke nekken en Club Brugge is de beste ploeg van het land.

Het vervelende is dat het off topic is (tenzij ge er vanuit gaat dat BMWs van nature thuishoren in een olietopic..)maar de discussie is wel de moeite waard. Is eigen topic waard eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei janvkn:

Hallo, ik zocht het "Gooi Olie op het Vuur" topic, zit ik hier juist?

Ik wilde gewoon even komen meedelen dat diesel de beste brandstof is, en dat alle auto's waar geen BMW badge op hangt rommel zijn.

Alsook, Anderlecht supporters zijn dikke nekken en Club Brugge is de beste ploeg van het land.

Voetbal is voor mietjes.

Mgv,

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets anders, nu. En mensen zoals @Ugeken en @Frekkel e.d. gaan zeker wel wat te zeggen hebben erover.

Op een ander forum woedt een discussie tussen iemand die in de oliebusiness werkt (het is wel Ugeken niet :D ) en enkele hobbysleutelaars over hoe je 't best olie af laat. Moet die koud zijn, of warm? De ene zegt dat studies aantonen dat koud aflaten méér olie doet wegstromen en dat zo het vuil beter mee komt, anderen beweren dan weer dat warm aflaten sneller gaat (da's evident) maar dat er ook meer olie wegvloeit.

Wat is correct?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Frekkel:

ik zou zeggen: lauw

Dat kwam ook ter sprake. Niet meteen aflaten na het afleggen van de (warme) motor, maar een kwartiertje laten rusten totdat het grit wat is gezakt (samen met de olie).

Peet uit de oliesector beweerde dat zij studies hebben die aantonen dat het méést mee komt als je koud af laat (de moleculen plakken beter aan elkaar en trekken elkaar dus mee) maar dat je dus wel veel meer tijd nodig hebt daarvoor (nachtje laten druppen). De hobbysleutelaars wezen hem dan op het feit dat een opengevezen motor (koud) nog altijd erg veel olieresten heeft zitten die makkelijker te verwijderen zijn als die warm zijn... Koude olie zou ook meer inclusiekracht hebben, dus makkelijker en beter vuilpartikels insluiten en meetrekken. Hij zegt bovendien dat er méér vuil mee komt als je niet te snel laat aflopen, ze hebben tests gedaan tussen koud/warm aflaten door een groot en door een klein gat: in het laatste geval kwam er telkens meer vuil mee naar buiten dan wanneer de olie (te) snel wegstroomt. Probleem met de wetenschap vs. de praktijk, zo zegt hij, is dat mecaniciens niet enkel met de theorie rekening kunnen houden maar ook de praktijk moeten zien, en er is geen enkele die zich kan permitteren om een motor 12 tot 24u uit te laten druppen, dus vanuit die hoek ga je altijd warm/lauw horen omdat dat ook niet slecht is maar 't past wel beter in de commerciële realiteit van een business.

'k Vond dat wel een interessante discussie. Het heerschap dat die beweringen maakt heeft op dat forum een beetje de noob-anciens tegen zich, dus z'n mening wordt lacherig terzijde geschoven maar zo onnozel klinkt dat toch niet. Zou wel willen weten of er iets van aan is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, gTa said:

Quasi nooit tegengekomen. Een 207 GTI (denk ik, ben niet zo goed thuis in die modelletjes) met wat mods en op semi slicks, loeihard gereden, was exact even snel als de mijne (altijd een zuchtje rapper, hij deed een hoge 3:06 op Spa en ik een lage 3:07, hij deed 2:01 op Zolder en ik 2:02). Maar die auto moet wel alle comfort e.d. missen bij gebruik als daily. En hij verbruikte 1,5 keer zoveel benzine als ik diesel tijdens circuitgebruik, op de openbare weg is dat minstens hetzelfde (of nog meer). Da's een auto van 1 of 2 segmenten lager, qua uitrusting en comfort (geluidsisolatie) en eentje die qua gebruik een véél enger inzetbereik heeft. Zijn trackdays kostten aan slijtage-onderdelen en brandstof zelfs meer dan de mijne (we hebben nog in detail vergeleken), ondanks het feit dat dat een kleinere, lichtere en goedkopere auto was.

Clio RS'jes zie je wel vaker en die doen dat goed op circuit, maar de versies die ook normaal gebruikt werden op openbare weg waren niet sneller dan mijn 120d. Enkel de licht gemodde versies die specifiek als tracktoy werden gebruikt, met een stevige piloot achter 't stuur, doken onder de 2 minuten, maar die waren bijzonder zeldzaam. (2 minuten rond is een tijd die niet veel mensen draaien op Zolder, tenzij avid trackers met stevig materiaal ... de occasionele AMG V8 berline baller of gesofisticeerde Aston- of Porsche targa-rijder komt daar nooit aan)

Zo'n Pug GTI of Clio RS zijn geen compromis-auto's, dat zijn hot hatches. Hun gebruik is véél beperkter dan mijn 120d toen (of indien niet, dan moet je serieuze toegevingen doen op heel wat vlakken, b.v. rijd maar eens aan een gemiddelde (!) van 150 per uur naar het zuiden met zo'n spel, idealiter ook nog eens aan 7,5 liter / 100 km gemiddeld ... ge gaat doof zijn, al drie keer gekraakt en dat zal een hel van een rit geweest zijn) maar de mijne was on track niet gevoelig trager noch minder leuk. (Ja, de dieselmotor is iets waar je moet leren mee rijden op circuit en dat is bovendien niet zo leuk als een potente benzine, maar hij maakte dat wél goed door RWD te zijn wat, zelfs tov. hot hatches, toch een streep voor heeft qua rijplezier voor mij, zeker op natte circuits b.v.). Wat me terug bij de basisconclusie brengt: die 120d is een verdomd goed karretje geweest en nagenoeg het perfecte compromis: zeer snel op circuit, zeer goeie daily, snel/soepel en bijzonder zuinig (gewone ritten deed ik aan een dikke 5 liter gemiddeld, circuitgebruik was 11 à 13 liter / 100 km). De kracht van dat model was z'n steengoeie chassis, zeer potent (als je 't er uit wist te halen, en met de standaard noob-afstelling was dat quasi onmogelijk) en evenwichtig.

Héél weinig mensen met dit soort auto's geraakt zelfs maar in de buurt van een 2min5, laat staan 2min. Ik snap je punt wel over je 120d...maar ik denk dat je het in het verkeerde topic aan het maken bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid