gTa 28.022 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 1 minuut geleden zei The Swede: Nee, ik begrijp wel dat een BMW 318d die nieuw aankomt een hogere waarde gaat hebben dan zijn homoloog die nu al bestaat. Maar dan verwacht ik dat de inkomsten van de staat gigantisch omhoog gaan en dat de iedereen een pak meer taks gaat betalen, gelijk welken auto die hij koopt. Mijn post (die jij quotet) is nog uitgebreid ondertussen. En ja, 't gaat ferm opbrengen voor zij die belastingen mogen heffen, da's evident. Alhoewel, niet helemaal zeker of dat overal eenzelfde impact gaat hebben. In België en Vlaanderen laten we die co²-uitstoot ferm doorwegen, elders is dat misschien anders? (geen idee) Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 1 minuut geleden zei Framfy: Interessante denkpiste. Eens nagaan wat er in mijn geboortejaar in het verkeer nog allemaal toegelaten was om te zien welke regels niet met terugwerkende kracht op mij van toepassing mogen zijn. Zo uit het hoofd: - 60 in de bebouwde kom, 90 of 120 erbuiten - (minstens) 0,8 promille alcohol - geen gordelplicht - ... En mobiel telefoneren aan het stuur met een kloeft van 3 kilo! n.b. dit hoort er voor de volledigheid wel bij: 1 uur geleden zei gTa: Wat wél een valabel argument zou zijn, is dat de basisregel (nl. 'onmiddellijke werking') niet enkel inhoudt dan een nieuwe regel enkel maar van toepassing op alles wat ontstaat vanaf dat moment, maar óók effect heeft op reeds bestaande situaties (voorafgaand aan de inwerkingtreding) voor zover de rechtsonderhorige niet moet inboeten op definitief verworven rechten. In dat opzicht maakt een verschuiving van de datum van 21/10/17 naar 01/01/18 dan wél een verschil. Een wet in de (verre) toekomst in werking laten treden met effecten die vanaf "nu" spelen, betekent m.i. dat je niet meer de tijd hebt om in redelijke mate de gevolgen van die wet te voorzien. Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 1 minute ago, gTa said: Mijn post (die jij quotet) is nog uitgebreid ondertussen. En ja, 't gaat ferm opbrengen voor zij die belastingen mogen heffen, da's evident. Alhoewel, niet helemaal zeker of dat overal eenzelfde impact gaat hebben. In België en Vlaanderen laten we die co²-uitstoot ferm doorwegen, elders is dat misschien anders? (geen idee) Ik moet toegeven, in UK heb ik geen enkel benul hoe we getakseerd worden. Ge krijgt gewoon een factuur van een £300-400 en ge betaalt die. In Frankrijk is het voor inschrijving nog steeds op basis van de "fiscale PK's". Een systeem antiek als de straat. Afhankelijk van cc's en eindverhouding van de boite. Maar eens de inschrijving is betaald (SL kostte me iets van een 580 Euro) hebt ge geen jaarlijkse taks meer. Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 13 minutes ago, gTa said: Bestaande auto's krijgen geen nieuwe waarde toegekend, afaik. (Wat nog niet is kan uiteraard ooit wel veranderen, maar dat zie ik praktisch gewoon niet doenbaar tbh.) Karren met een NEDC-uitstootcijfer op hun papier blijven dat behouden. Enkel nieuwe homologaties gaan dus met de nieuwe WLTP-cijfers zijn en ja: daardoor gaat de effectieve te betalen tax toenemen voor (identieke of zeer gelijkaardige) auto's die voorheen goedkoper waren. Soms misschien zelfs sterk. Zeker voor auto's die nu net onder die (zachte/subjectieve) grens van 'betaalbaar' zitten door allerlei tweaks om hen op NEDC goed te laten scoren maar die in WLTP een pak meer gaan verbruiken (= meer conform realiteit) en daardoor boven die grens gaan wippen. Ik denk aan midsize SUV's met potentere motoren (zeker benzines) die nu met een compleet onrealistisch normverbruik van een dikke 8 liter pronken terwijl de realiteit bijna altijd rond de 11 à 12 liter draait... die gaan van 180 à 190 naar 220 à 240 gaan en dat is (in Vlaanderen) BIV x 2 of zelfs x 3 en ook op jaarlijkse rijtax (federaal) toch een paar tientallen procent extra. Al is dit een "logisch gevolg van jarenlang een verkeerde norm te hanteren", hierin treft de gebruiker hier géén "schuld" want er is geen alternatief, nu. Welk type wagens gaat het meest omhoog gaan? (ik heb de nieuwe cyclus nog niet vergeleken met de oude). Hybrides is logisch. Maar ik had eerder verwacht dat de diesels het ergst zouden omhoog gaan. Als ik de cijfers daarvan bekijk en dan zie wat ge er in realiteit mee verbruikt, dan si dat verschil % wel erg stevig. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 De fictie "fiscale PK" wordt ook in België nog gebruikt, dacht ik. Niet voor alles en afhankelijk van welk landsdeel enkel maar voor jaarlijkse rijtax (en niet voor BIV), maar niet helemaal zeker hoe de vork nu in de steel zit. PK is hier enkel maar gebonden aan de cilinderinhoud, niks anders. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 1 minuut geleden zei The Swede: Welk type wagens gaat het meest omhoog gaan? (ik heb de nieuwe cyclus nog niet vergeleken met de oude). Hybrides is logisch. Maar ik had eerder verwacht dat de diesels het ergst zouden omhoog gaan. Als ik de cijfers daarvan bekijk en dan zie wat ge er in realiteit mee verbruikt, dan si dat verschil % wel erg stevig. Geen idee. De nieuwe cyclus is bekend maar hoe bestaande wagens er op scoren is (denk ik) nog niet geweten. Er zijn nog maar een paar nieuwe auto's in 2017 die gehomologeerd zijn op de WLTP, ik dacht enkele Mazda's alvast, misschien nog andere. Ik vrees/hoop dat ook al die overdreven gedownsizede motoren serieus gaan stijgen. NEDC liet toe om met een piepklein motortje met drukvulling en ingewikkelde injectiesysteem om heel diene NEDC af te lopen in 'lean mode' zonder dat de turbo enig werk moest doen (of bijna niks). Dan scoren die natuurlijk superlaag, genre 3 à 4 liter. Maar als ge daar normaal mee rijdt, vraagt ge vermogen en dan moet de drukvulling plots wél meedraaien en dan gaat het verbruik naar 'normale' hoogtes die grotere motoren ook ongeveer halen. Al gezegd: vroeger (in de jaren '90 en 't begin van deze eeuw) kon je met een normale rijstijl het normverbruik makkelijk benaderen. Als je dat nu wil doen met nieuwe of zeer recente auto's, moet je een ronduit gevaarlijke, ultra-trage rijstijl toepassen. Quasi onmogelijk omdat te reproduceren. Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 2 minutes ago, gTa said: De fictie "fiscale PK" wordt ook in België nog gebruikt, dacht ik. Niet voor alles en afhankelijk van welk landsdeel enkel maar voor jaarlijkse rijtax (en niet voor BIV), maar niet helemaal zeker hoe de vork nu in de steel zit. PK is hier enkel maar gebonden aan de cilinderinhoud, niks anders. Die regel was nog begrijpbaar. Al hadden ze steeds gewoon "cc" kunnen gebruiken als maatstaf. in Frankrijk moet ge ingenieur zijn om hem te begrijpen. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 Bwoah, valt nog mee vind ik: https://fr.wikipedia.org/wiki/Cheval_fiscal . Vóór 1998 was het behoorlijk complex, ja. Ik heb vroeger als klein ventje nog uren in de Stasseyns zitten "studeren" op de formule voor de voertuigen met sportkenmerken. Dat was ook zo'n onnozele fictie met een behoorlijk ingewikkelde formule achter. Herinner me nog dat gewicht, wielbasis, aantal zitplaatsen e.d. mee in de formule zaten. Had b.v. tot gevolg dat een bepaalde motorisatie van E-klasse (denk de 260E of de 300E of 't kan ook de 190E 2.6 zijn, weet het echt niet meer) géén sportkenmerken had, tenzij je een Sportline nam want die had maar 4 zitplaatsen en dan had 'ie wel sportkenmerken en kostte 'ie meer tax. Heerlijk eigenlijk. 1 Quote
Phil 12.490 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 Onze 120d was voor de verzekering zelfs een sportwagen. Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 9 minutes ago, gTa said: Bwoah, valt nog mee vind ik: https://fr.wikipedia.org/wiki/Cheval_fiscal . Vóór 1998 was het behoorlijk complex, ja. Ik heb vroeger als klein ventje nog uren in de Stasseyns zitten "studeren" op de formule voor de voertuigen met sportkenmerken. Dat was ook zo'n onnozele fictie met een behoorlijk ingewikkelde formule achter. Herinner me nog dat gewicht, wielbasis, aantal zitplaatsen e.d. mee in de formule zaten. Had b.v. tot gevolg dat een bepaalde motorisatie van E-klasse (denk de 260E of de 300E of 't kan ook de 190E 2.6 zijn, weet het echt niet meer) géén sportkenmerken had, tenzij je een Sportline nam want die had maar 4 zitplaatsen en dan had 'ie wel sportkenmerken en kostte 'ie meer tax. Heerlijk eigenlijk. Was dat niet gebaseerd op de cc's en kW's? Boven 156pk en boven 3000cc zat ge zowieso met die 33% BTW. De rijtaks was dan weer gewoon afhankelijk van de PK's. Maar er was inderdaad dat gegeven van "sportief karakter" was inderdaad een vaag verhaal. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 27 minuten geleden zei The Swede: Was dat niet gebaseerd op de cc's en kW's? Boven 156pk en boven 3000cc zat ge zowieso met die 33% BTW. De rijtaks was dan weer gewoon afhankelijk van de PK's. Maar er was inderdaad dat gegeven van "sportief karakter" was inderdaad een vaag verhaal. Er was alleszins ooit een ingewikkeld berekeningssysteem voor die 'sportkenmerken' of 'sportief karakter'. Als ik me niet vergis stond dat in de blauwe katern vroeger ook lijn per lijn (= motorisaties) extra aangeduid met een P'tje in een zwart bolleke, ofzo. In Stasseyns (ik las daarin als 'ontspanningsliteratuur' soms) vond ik dan die berekeningsformule terug. Vermogen (maar ook gewicht) speelden zeker mee, significant zelfs, waardoor je boven een bepaald niveau d'office sportkenmerken had en dus de luxe-tax mocht dokken. Toch ne keer naar zoeken, naar die formule. Wie weet is dat nog online te vinden. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 36 minuten geleden zei Phil: Onze 120d was voor de verzekering zelfs een sportwagen. Zie maar dat Swede dat niet leest. Quote
Framfy 559 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 42 minuten geleden zei Phil: Onze 120d was voor de verzekering zelfs een sportwagen. Fiat 500 met 105pk ook. Dat is wel benzine, natuurlijk. Quote
Phil 12.490 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 Dus meer dan 0,1 pk/kg is genoeg om een sportwagen te hebben, dat noteren we zo. Of hoe zit het juist, gTa? Quote
Germinal 464 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 Ik vraag mij ondertussen wel af welke regel ze nu gaan uitvinden om echt ecologisch gebruik van hybrides etc aan te moedigen. Onmogelijk volgens mij.. ondertussen heb ik een kleine 2 weken ervaring met hybride rijden en het is effectief zo dat ik 17 liter kan verstoken of 0 liter per 100 km.. iets van een 400 (??) gr CO2 tov 0 gram Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 1 minuut geleden zei Germinal: Onmogelijk volgens mij.. ondertussen heb ik een kleine 2 weken ervaring met hybride rijden en het is effectief zo dat ik 17 liter kan verstoken of 0 liter per 100 km.. iets van een 400 (??) gr CO2 tov 0 gram Went het? Leuk? Maak eens topicske aan, benieuwd ! Quote
ICM 24.869 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 1 hour ago, The Swede said: Die regel was nog begrijpbaar. Al hadden ze steeds gewoon "cc" kunnen gebruiken als maatstaf. in Frankrijk moet ge ingenieur zijn om hem te begrijpen. Allemaal arbitraire zever. In Nederland rekenen ze met kg. Go figure. Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 58 minutes ago, gTa said: Er was alleszins ooit een ingewikkeld berekeningssysteem voor die 'sportkenmerken' of 'sportief karakter'. Als ik me niet vergis stond dat in de blauwe katern vroeger ook lijn per lijn (= motorisaties) extra aangeduid met een P'tje in een zwart bolleke, ofzo. In Stasseyns (ik las daarin als 'ontspanningsliteratuur' soms) vond ik dan die berekeningsformule terug. Vermogen (maar ook gewicht) speelden zeker mee, significant zelfs, waardoor je boven een bepaald niveau d'office sportkenmerken had en dus de luxe-tax mocht dokken. Toch ne keer naar zoeken, naar die formule. Wie weet is dat nog online te vinden. Da was een sterreke dat erbij stond. Dat kwam ook in mijn gedachten op. Ik kijk uit naar uw formule. 56 minutes ago, gTa said: Zie maar dat Swede dat niet leest. Touche. 35 minutes ago, Germinal said: Onmogelijk volgens mij.. ondertussen heb ik een kleine 2 weken ervaring met hybride rijden en het is effectief zo dat ik 17 liter kan verstoken of 0 liter per 100 km.. iets van een 400 (??) gr CO2 tov 0 gram Dit gereden. Ik kan dat met mijn kisten ook, om eerlijk te zijn. Zelfs met de AMG. 29 minutes ago, ICM said: Allemaal arbitraire zever. In Nederland rekenen ze met kg. Go figure. Ik begrijp die helemaal. Mijnen beste maat viel altijd op Azische popkes en nu 'em met een Hollandse samenwoont rekent hij ook in kg. Quote
Germinal 464 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 Met een AMG 0 liter ? Als hij stilstaat ja Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 9 hours ago, Germinal said: Met een AMG 0 liter ? Als hij stilstaat ja Just. En niet draait. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 Ja, AMG's schijnen vooral bijzonder weinig te verbruiken in Polen! Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 2 hours ago, gTa said: Ja, AMG's schijnen vooral bijzonder weinig te verbruiken in Polen! De tijd dat gestolen autos naar Polen gingen, ligt wel al een tijd achter ons, mr Xenophobe. Quote
tuscani 11.791 Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 2 uur geleden zei gTa: Ja, AMG's schijnen vooral bijzonder weinig te verbruiken in Polen! beter nog, ze rijden daar op water Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 7 uur geleden zei The Swede: De tijd dat gestolen autos naar Polen gingen, ligt wel al een tijd achter ons, mr Xenophobe. Neet maar 6,2-literblokken van dat huis worden daar graag nog hersteld, dacht ik? Quote
msxx 7.823 Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 4 minuten geleden zei gTa: Neet maar 6,2-literblokken van dat huis worden daar graag nog hersteld, dacht ik? Het Oostblok, 1 pot nat allemaal Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.