Ga naar inhoud

Sportieve, betaalbare break


Daggie

Pick one  

44 leden hebben gestemd

  1. 1. Pick one

    • Skoda Octavia RS 
      17
    • Ford Focus ST Estate
      4
    • Seat Leon Cupra ST
      23


Aanbevolen berichten

2 uren geleden, Daggie zei:

Die heeft 180pk als ik het goed heb? Dat verschilt toch stevig van 245 bij de Skoda en 300 bij de Seat. 

Dat getal op zich vind ik niet zo extreem belangrijk, maar een kuipstoel, wat leuke sound (al dan niet "echt") en stoere looks maken toch een verschil in de dagelijkse beleving. Zelf al is dat in de file. 

205 in benzine. Wel een 1600 tgo. tweeliters in die andere wagens, dus wat minder koppel ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij de Octavia RS, is de enigste die echt de uitstraling heeft van een sportief model zoals de M's bij BMW of de AMG's bij Mercedes. De andere twee zijn veel te braaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben voor de skoda gegaan. Dit is de enige in het lijstje waarbij ik niet het gevoel heb dat ze er gewoon een stuk bij aangeplakt hebben. De Seat zal wel de snelste zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Speedhunter zei:

Voor mij de Octavia RS, is de enigste die echt de uitstraling heeft van een sportief model zoals de M's bij BMW of de AMG's bij Mercedes. De andere twee zijn veel te braaf.

Klopt niet helemaal hé. De Focus is eigenlijk de enige die er heel anders uit ziet dan een "standaard" versie. Bij de Skoda heb je niet eens side skirts om maar iets te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Daggie zei:

Die heeft 180pk als ik het goed heb? Dat verschilt toch stevig van 245 bij de Skoda en 300 bij de Seat. 

Dat getal op zich vind ik niet zo extreem belangrijk, maar een kuipstoel, wat leuke sound (al dan niet "echt") en stoere looks maken toch een verschil in de dagelijkse beleving. Zelf al is dat in de file. 

Ik persoonlijk zou dat extra geld voor de 245pk versie tegenover de 230pk versie er niet voor over hebben. Tenzij je het doet voor de iets andere looks al kan je dat "blackpack ook gewoon op de 230pk versie krijgen als ik me niet vergis. En als je voor chiptuning zou gaan haalt men er toch hetzelfde uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Lotuzzz zei:

205 in benzine. Wel een 1600 tgo. tweeliters in die andere wagens, dus wat minder koppel ook.

225 in benzine bij de facelift dacht ik, samen met de nieuwe 8  traps automaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Daggie zei:

(...) 245 bij de Skoda en 300 bij de Seat (...) 

Ik twijfelde hard tussen die twee. Niet gehinderd door grondige kennis van wat die auto's wérkelijk inhouden, koos ik dan maar op basis van looks en dan werd het de Skoda (met nipte voorsprong), maar nu ik lees dat de Seat toch een pak extra paarden heeft... hmmmm.

Zijn ze allebei ook FWD of is die Seat een Golf R-kloon ahw, met 4Motion?

Edit: beide beschikbaar

image.png.d71e5cb385869c7cea09f4b411772d35.png

Wat zou je verkiezen? FWD of 4Motion?

 

Edit2: zo heerlijk, als je bij niet-"premium"-merken koopt, dan zijn die opties een pak betaalbaarder. Panodak 1k, full driving assist pack incl. afstandsradar 750, virtual cockpit 430, full navi plus 1.150, ...  Bij BMW of Benz kost dat allemaal makkelijk 1,5 tot 3 keer zoveel.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Easy voor mij.

De Skoda is gewoon pakkken knapper ! De Seat zijn looks spreken me absoluut niet aan.

Het paardenverschil is wel groot, ik zou de Skoda dan ook een kuurtje geven.

De Seat zou ik niet over mijn hart krijgen. Als ik looks echt niks vind mogen er bij wijze van spreken 500 paarden meer inzitten......

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Seat is toch knap? Iets minder dan voor de facelift, de voorkant dan toch, maar nog steeds een mooie auto. Doe me die maar, in het blauw. De enige beschikbare velgen vind ik maar mottig. Focus zou ik alleen al omwille van het interieur niet over m'n hart krijgen, miljaar zeg. En de Skoda vind ik minder mooi dan voordien, met die rare lichten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua familycar: Skoda Superb 2.0 TFSI 280 lijkt me wel iets. Niet het chassis van een Octavia RS maar je hebt wellicht nog een Porsche ernaast?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, 3000 zei:

Qua familycar: Skoda Superb 2.0 TFSI 280 lijkt me wel iets. Niet het chassis van een Octavia RS maar je hebt wellicht nog een Porsche ernaast?

@STA911 aan de kassa gevraagd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Seat , Madam rijdt momenteel met een Leon als vervangwagen en dat valt goed mee .

Zelf de navi is een stuk beter dan haar golf .

Met de rest geen ervaring .

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, 3000 zei:

Qua familycar: Skoda Superb 2.0 TFSI 280 lijkt me wel iets. 

Die begint bij 48K ... Heel knappe kar wel. Maar ik hou echt wel vast aan een totaalprijs < 40K.
Anders kwam de Golf Variant R ook in aanmerking, maar die begint bij 44K. Als ik die een heel klein beetje aankleed (GPS, sound systeem, performance pack) zit ik zelf > 51K. Tweedehands in DE wel te vinden voor minder centen, maar dan moet je het met een hele kale doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-12-2017 om 23:43, McLovin zei:

Cupra.

Iets helemaal anders, maar is een tweedehands vorig generatie C63 AMG Break geen leukere optie? Zit in dezelfde prijsklasse dacht ik.

 

15 minuten geleden, Ambi zei:

Een occasie 335I touring blijft ook altijd een topper in dit segment.

Op 1-12-2017 om 23:37, janvkn zei:

Overtollige kinderen opgeven voor adoptie zodat je geen break meer nodig hebt en dan een M140i kopen.

 

Gezien TS een 'beginnende' zelfstandige wordt, zijn bovenstaande niet bepaald verstandige adviezen. 

Véél hogere rijkosten en indien er VAA aan de orde is, scoren die ook nog eens massaal slecht. 

Op 2-12-2017 om 11:41, Joske zei:

Peugeot 308 GT ?

Dat is dan wel een waardig alternatief als je met die 'cockpit' om kan. Scoort ook heel goed qua laadvermogen en afwerking. Is binnenin iets minder 'saai/droef' van den VAG producten en aan buiten zijde iets frisser dan de focus. Onderstel is ook leuker dan het MQB platvorm, waar ik persoonlijk maar niets aan vind. 
Dus als wegligging van belang is, dan de Focus of de 308. Maar gezien ik zelf geen ideale zit kan vinden in de 308, zou het dus de Focus worden. Trekt me het minste aan, maar gezien zelf een standaard focus al leuk rijdt, zou ik me toch durven laten verleiden. 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Tjeu said:

Gezien TS een 'beginnende' zelfstandige wordt, zijn bovenstaande niet bepaald verstandige adviezen. 

Véél hogere rijkosten en indien er VAA aan de orde is, scoren die ook nog eens massaal slecht. 

Zonder kinderen komt er natuurlijk ook wel wat budget vrij, en dan heb ik de inruilwaarde van die kinderen nog niet in rekening gebracht. 

Om maar te zeggen: je neemt mijn reactie veel serieuzer dan ze bedoeld is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Daggie said:

Die begint bij 48K ... Heel knappe kar wel. Maar ik hou echt wel vast aan een totaalprijs < 40K.
Anders kwam de Golf Variant R ook in aanmerking, maar die begint bij 44K. Als ik die een heel klein beetje aankleed (GPS, sound systeem, performance pack) zit ik zelf > 51K. Tweedehands in DE wel te vinden voor minder centen, maar dan moet je het met een hele kale doen.

Ik heb zo’n Superb Combi 280. Steengoede auto, echt waar. Veel auto voor zijn geld. 

Toch wel wat minder sportief dan zijn kleinere broer Octavia RS. De mijne is een L&K en mist 4 opties van de hele lijst. 

Qua sound mist ‘ie ook wat noten tov een RS, net als de sportzetels. 

Als ik de juiste prijs er voor krijg mag hij weg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, janvkn zei:

Zonder kinderen komt er natuurlijk ook wel wat budget vrij, en dan heb ik de inruilwaarde van die kinderen nog niet in rekening gebracht. 

Om maar te zeggen: je neemt mijn reactie veel serieuzer dan ze bedoeld is.

Uw reactie is altijd een 1-reeks (of toch minstens een BMW), ongeacht de vraag. Je bent bij gevolg moeilijk serieus te nemen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Joske zei:

225 in benzine bij de facelift dacht ik, samen met de nieuwe 8  traps automaat.

Vanaf 1/12 te bestellen idd in 225pk EAT8.

Voor een 31-32k heb je dan een full uitgerust exemplaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Ambi zei:

Mja Tjeu als je een verstandige keuze wilt maken moet je een Octavia 1.6 TDI kopen he.

Als beginnende zelfstandige is dat inderdaad de betere keuze, zeker als je een jonge tweedehands vindt. Maar als je toch wat meer wilt, dan zijn de voorgestelde wagens wel ok, zonder dat je direct op jaar basis een arm en een been kwijt bent, zoals bij een C63 AMG.

Ik weet niet of je destijds het topic van @The Swede zijn S-klasse volgde, maar de onderhoudsprijzen die daar in stonden... Een setje schijven is het veelvoud van het jaarlijks  waardeverlies van zo een RS. Die AMG prijzen waren echt absurd. 

Er was hier ooit iemand, (ik denk A160?) die schreef dat je voor een wagen 5% van zijn (nieuwe) aankoopprijs mag voorzien als gemiddelde jaarlijkse onderhoudsprijs. En al bij al is dat geen slechte regel. Klopt daarom niet volledig, maar de verhouding tussen onderhoudsprijzen van een RS ofzo en een  335i of C63AMG zal je met die regel wel goed in kunnen schatten. 

Met die regel kan je ook aannemen dat een Octavia RS ongeveer het dubbel zal kosten in onderhoud van een 1.6TDI. Maar een 335i zal bijna nog eens dubbel zo duur zijn, alleen is de laatste verdubbeling wel een zwaardere slok op de borrel dan de eerste. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet ook wel het totaalplaatje bekijken, als je voor 20-25K al een mooie 335i vindt, kan je voor de 15K nog heel wat naft en taks betalen ten opzichte van de Seat in de hypothese dat je die kar privé koopt. Bovendien denk ik dat je de onderhoudsprijs van een 335i overschat, dat is geen M of AMG motor waarvan een onderhoud meer dan het dubbel kost dan een simpele 4 cilinder.  Je moet wel rekenen op een goeie 10-12 liter verbruik dat wel ja. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid