Ga naar inhoud

Sportieve, betaalbare break


Daggie

Pick one  

44 leden hebben gestemd

  1. 1. Pick one

    • Skoda Octavia RS 
      17
    • Ford Focus ST Estate
      4
    • Seat Leon Cupra ST
      23


Aanbevolen berichten

Op 1-12-2017 om 22:25, Daggie zei:

Alles mag voorgesteld worden, binnen dat budget. Lichte voorkeur voor benzine.

Een 3 Touring nieuw met rond de 250pk is al snel wat duurder dan die eerste 3. Dus nieuw vallen die niet binnen budget.

Doel van de aankoop is een goeie vraag. Ik heb altijd een firmawagen gehad (momenteel 318 Touring), maar ik start binnenkort een eigen bedrijf en moet dus een auto kopen (het bedrijf that is). Ik doe ongeveer 25 000 km per jaar en de auto moet eigenlijk voor alles dienen: woon-werk, kids rondvoeren, vakantie, ... Het is niet de bedoeling om er mee op circuit te gaan of rondritten oid te doen.  Een sportieve look en interieur met "dynamische" rij-eigenschappen en een leuke sound verdienen pluspunten :-)

 

18 minuten geleden, Ambi zei:

Je moet ook wel het totaalplaatje bekijken, als je voor 20-25K al een mooie 335i vindt, kan je voor de 15K nog heel wat naft en taks betalen ten opzichte van de Seat in de hypothese dat je die kar privé koopt. Bovendien denk ik dat je de onderhoudsprijs van een 335i overschat, dat is geen M of AMG motor waarvan een onderhoud meer dan het dubbel kost dan een simpele 4 cilinder.  Je moet wel rekenen op een goeie 10-12 liter verbruik dat wel ja. 

Hypotheses zijn niet nodig. De wagen komt op de zaak. 

Als ik de onderhoudsprijzen van mijn ex-collega zijn recente 520d hoor, dan val ik toch steeds achterover. Liggen toch een stuk hoger dan wat ik met de Passat betaal, al moet ik zeggen dat ze er bij VW ook al lang niet meer naast slaan (640 euro voor onderhoud van 90.000km + wisselen wielen V<=>A + testrit + nieuwe ruitenwissers vooraan). Ligt toch ook snel 50% duurder dan wat je bij PSA betaalt. 

 

Kijk je op Autogids. be, dan lees je daar toch ook 0,68 euro/km voor een 335i tov 0.46 euro/km voor een Octavia RS. Dat die cijfers hoogstwss niet juist zijn, dat trek ik niet in twijfel. MAar de verhouding zal wel in die trend liggen. Niet te onderschatten verschil. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar Tjeu voor iemand die zo spaarzaam zou je toch moeten weten dan niemand je verplicht om naar de stealer te gaan :) Genoeg onafhankelijke BMW-garages die beter werk voor minder leveren, zeker op een occasie zou ik niet persé naar de dealer gaan. Bij een nieuwe begrijp ik het wel zolang er garantie op zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2/12/2017 om 12:45, flupke73 zei:

ik weet niet welke trajecten je gaat doen, maar ik zou echt geen "sportieve daily" meer kopen :(

meerwaarde is zo miniem in 't huidige drukte/files/dash-cam/flitscam verkeer

Ik geniet nochtans dagelijks van mijn ritten in mijn M3 en bij noodzaak :lol: in de D3, ik mag me niet inbeelden om enkel bij uitzondering met een sport(ieve) wagen te rijden.

Goed, on topic, enkel de Skoda ziet er als break goed uit en de aanwezige PK’s zijn best voldoende om plezier te hebben, al zou ik hem allicht wel van extra peper voorzien.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als beginnende zelfstandige is dat inderdaad de betere keuze, zeker als je een jonge tweedehands vindt. Maar als je toch wat meer wilt, dan zijn de voorgestelde wagens wel ok, zonder dat je direct op jaar basis een arm en een been kwijt bent, zoals bij een C63 AMG.
Ik weet niet of je destijds het topic van [mention=297]The Swede[/mention] zijn S-klasse volgde, maar de onderhoudsprijzen die daar in stonden... Een setje schijven is het veelvoud van het jaarlijks  waardeverlies van zo een RS. Die AMG prijzen waren echt absurd. 
Er was hier ooit iemand, (ik denk A160?) die schreef dat je voor een wagen 5% van zijn (nieuwe) aankoopprijs mag voorzien als gemiddelde jaarlijkse onderhoudsprijs. En al bij al is dat geen slechte regel. Klopt daarom niet volledig, maar de verhouding tussen onderhoudsprijzen van een RS ofzo en een  335i of C63AMG zal je met die regel wel goed in kunnen schatten. 
Met die regel kan je ook aannemen dat een Octavia RS ongeveer het dubbel zal kosten in onderhoud van een 1.6TDI. Maar een 335i zal bijna nog eens dubbel zo duur zijn, alleen is de laatste verdubbeling wel een zwaardere slok op de borrel dan de eerste. 

A160 zit op dat ander forum [emoji6], en t was hij niet. Doch, het lijkt me een goede gedachtengang.
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ex-Mooseman zei:


A160 zit op dat ander forum emoji6.png, en t was hij niet. Doch, het lijkt me een goede gedachtengang.

Was de nick van hier vergeten, vandaar dat ik deze even uit het schuif haalde. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-12-2017 om 18:43, ST TDCi zei:

Klopt niet helemaal hé. De Focus is eigenlijk de enige die er heel anders uit ziet dan een "standaard" versie. Bij de Skoda heb je niet eens side skirts om maar iets te zeggen.

Dat is juist maar de voorbumper van de Octavia RS is helemaal anders dan van de standaard modellen. Dit maakt een groter verschil dan wat skirts hier en daar (in mijn ogen toch).

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Speedhunter zei:

Dat is juist maar de voorbumper van de Octavia RS is helemaal anders dan van de standaard modellen. Dit maakt een groter verschil dan wat skirts hier en daar (in mijn ogen toch).

Ja en? De voorbumper van de Focus ST is ook anders. En die van de Leon Cupra ook. Dat is dus niet echt een argument.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎3‎-‎12‎-‎2017 om 16:52, Ambi zei:

Je moet ook wel het totaalplaatje bekijken, als je voor 20-25K al een mooie 335i vindt, kan je voor de 15K nog heel wat naft en taks betalen ten opzichte van de Seat in de hypothese dat je die kar privé koopt. Bovendien denk ik dat je de onderhoudsprijs van een 335i overschat, dat is geen M of AMG motor waarvan een onderhoud meer dan het dubbel kost dan een simpele 4 cilinder.  Je moet wel rekenen op een goeie 10-12 liter verbruik dat wel ja. 

Denkt @Porker er ook zo over? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Porker zei:

Ik getuig, een N55 motor is 2x zo duur als een GT3 RS in onderhoud. emoji18.png

Omdajemkapothereened! Jekugienierien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een testrit gedaan met een Skoda Octavia RS 245 Combi en eigenlijk heel aangenaam verrast.
Je moet dit natuurlijk vergelijken met een andere sportieve break en niet met bv. een 911. Maar perfect geschikt voor woon-werk verkeer, voor familiale uitstappen en om mee te gaan zwijnen. Met 245 pk is die best wel snel. De RS 245 is een speciaal model, wat betekent dat hij enkele exclusieve opties heeft zoals de mooie zwarte uitlaten en de lelijke 944 geïnspireerde velgen (die je niet kan wijzigen). 

GYbVsfq.png

GYbXL6G.png

GYbWUmB.png

Het zou wel kunnen dat ik zo eentje koop op korte termijn. De zwarte waar ik mee reed, was een DSG. Ik dacht initieel eerder aan een manuele, maar eigenlijk werkt die DSG wel heel goed. Zeker gezien zijn bestemming. Normaal ben ik ook niet voor deviated stitching maar dat rood in die kuipjes heeft me ook zwaar gecharmeerd. Ik maakte me wat zorgen over de afwerking, maar dat was eigenlijk niet terecht. Een nieuwe, mooi uitgeruste RS4 of C63 zal wel "fijner" afgewerkt zijn, maar dat kost dan ook een veelvoud. Alternatief zou een Seat Leon Cupra kunnen zijn, maar die heeft het oude interieur en dat oogt echt oud. Weliswaar met 300pk ipv 245pk, maar Skoda laat zich makkelijk chippen. Al zal er dan ook wel wat gefoefel aan de ophanging nodig zijn, want het blijft voortractie. Anderzijds had ik ook niet het gevoel dat meer vermogen was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ruime, vlotte en functionele break! Meer moet het niet zijn waarvoor jij het wil gebruiken, zou ik denken.

Ga je de andere kandidaten ook nog testrijden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik uit die 3 zou moeten kiezen dan werd het de Skoda, ziet er net dat ietsje beter uit dan de rest.
BTW, als het een wagen voor op de zaak is dan moet ge niet enkel naar de aankoopprijs kijken maar rekent ge beter met de TCO.
Een beetje verschil in co2 kan ervoor zorgen dat ge in een ander percentage qua aftrekbaarheid en VAA valt en daardoor bvb een verschil in aankoopprijs van enkele 1000'en euros teniet doen. Daarnaast speelt persoonlijke voorkeur voor een of ander model natuurlijk ook wel mee en moet ge voor 1000€ uw goesting ook niet laten staan ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou uit die lijst de ford willen, maar ik zou hem nooit kopen aangezien je dat tweedehands aan de straatstenen niet kwijt raakt. En ik spreek uit ervaring.

Dus doe maar een okkazie 3 touring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor de Seat gaan. Discreet en meeste pk.

Heb onlangs met een GTI 245 gereden met DSG en ik bleef wat op mijn honger zitten. Heel klinisch en lineair. Koppel tov diesel en DSG die sloom was of leek.

 

Dus daarom valt de skoda ook af, want gelijkaardig en trouwens is de facelift echt niet meer mooi.

 

Manuele seat leon cupra. Als je die zelfs nog pepert heb je, net zoals de Golf R 350 a 370pk

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Krikkie zei:

Gechipt, jak! Prijs is wel laag...

In dat segment zijn er veel meer dan het laat uitschijnen. De meeste terug normaal gezet om te verkopen. 

Bonnaerens zijn firma heeft niet voor niets veel succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@OlivierV Eigenlijk niet .. ik heb nu ook een 3 Touring, dus dat is meer van hetzelfde.  Bovendien vind ik die nu al zijn leeftijd tonen, zeker in het interieur. Zonder iets slecht te zeggen over afwerking en rij-eigenschappen.

@utah Golf R is knap. Maar 2dehands, gechipped, 25 000km, ... Spreekt me minder aan. Ik wil er ook wel een paar jaar mee rijden en dan begint de leeftijd ook te tellen. Mocht ik die nieuw kunnen kopen binnen mijn budget, zou ik hem waarschijnlijk verkiezen boven de Skoda. Maar hij is duurder. Ik ben wel van plan om eens te gaan horen wat voor korting daar zou op kunnen zijn. Vragen kan nooit kwaad. (Als ik een gelijkaardige korting zou krijgen op de Skoda, wordt die weer interessanter natuurlijk).

@Liquid Li0n Ik heb de Seat recent gezien en die zit nog met het oude dashboard en de oude GPS (met die grote plastic grill naast de kleine GPS) .. En dat oogt toch wel gedateerd. Ik vind dat wel belangrijk en de Skoda heeft me aangenaam verrast op dat gebied. De AWD vs FWD bij de Skoda is wel een pluspunt.

@Capitol Als ze de Golf nog binnen budget aanbieden wel .. Anders niet. Ik vrees er voor maw. Maar hier zijn wel al wat alternatieven vermeld, dus ik heb wel iets aan het topic gehad, waarvoor dank.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid