Ga naar inhoud

Verkeersnieuws


Gast wooter

Aanbevolen berichten

22 minutes ago, WoKe said:

Helaas, ik ben niet zo'n de toekomst will automagically solve everything optimist als jij.
We zijn NU en niet over 10 jaar wat in termen van technologische ontwikkeling nog heel ver en heel onzeker is. Voor hetzelfde geld rijden we over 10j niet meer met auto's en worden we allemaal Star-Trek-gewijs overgebeamed. Moeten we daarom nu niks meer doen?

Mijn punt is dat met de snelheid van beslissingen in onze overheid het goed kan zijn dat deze maatregelen pas vorm krijgen wanneer ze irrelevant worden.

22 minutes ago, WoKe said:

Wat betreft nultolerantie alcohol en verplichte alcohol tester in de auto.
Ik ben een liberaal en gruw van betutteling en "regeltjes".
Maak gewoon een logische en sociaal aanvaardbare regel -> drinken OF rijden, en enforce die.
Geen grijze zone ... 

Dat werkt niet. Die nultolerantie zal er niet magisch voor zorgen dat vanaf morgen iedereen stopt met drinken als ze nog moeten rijden; daarvoor is de pakkans gewoon te laag. Een verplichte alcoholtester in de auto is dan een relatief goedkope oplossing om toch zonder die pakkans ervoor te zorgen dat mensen toch zich aan de regeltjes houden.

Ik bedoel maar, ik denk dat 80% van het forum het levende bewijs is dat een liberale benadering van snelheidslimieten betekent dat we ons niks aantrekken van snelheidslimieten. Wat zou een nultolerantie dan betekenen zonder een quasi waterdichte controle?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, wooter said:

Mijn punt is dat met de snelheid van beslissingen in onze overheid het goed kan zijn dat deze maatregelen pas vorm krijgen wanneer ze irrelevant worden.

Is een non-argument he, in die optiek moet ge niks meer ondernemen

1 minute ago, wooter said:

Dat werkt niet. Die nultolerantie zal er niet magisch voor zorgen dat vanaf morgen iedereen stopt met drinken als ze nog moeten rijden; daarvoor is de pakkans gewoon te laag. Een verplichte alcoholtester in de auto is dan een relatief goedkope oplossing om toch zonder die pakkans ervoor te zorgen dat mensen toch zich aan de regeltjes houden.

Ik bedoel maar, ik denk dat 80% van het forum het levende bewijs is dat een liberale benadering van snelheidslimieten betekent dat we ons niks aantrekken van snelheidslimieten. Wat zou een nultolerantie dan betekenen zonder een quasi waterdichte controle?

Ik denk nu eerlijk gezegd dat het goedkoper gaat zijn om de pakkans te verhogen dan om 5,5 miljoen voertuigen van een alcoholslot te voorzien. En eenmaal ingevoerd gaat ge op (korte) termijn ook wel een mentaliteitswijziging krijgen waarbij alcohol + rijden sociaal compleet niet meer aanvaard zal zijn. Kijk maar naar het rookverbod. Waarom iedere chauffeur ambeteren met een alcoholslot om er een minderheid uit te halen?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171222_03257449

Weyts heeft de luxe om eigen statistieken te hebben waaruit blijkt dat trajectcontroles een duidelijk effect hebben op het aantal verkeersdoden en verkeersongevallen, maar ook statistieken uit een buurland (met betere infrastructuur) waar het aantal verkeersdoden verdrievoudigd is op stukken snelweg waar de snelheidslimiet verhoogd is van 120 naar 130 km/u. Dat is een godsgeschenk om daarop je beleid te kunnen verdedigen.

Ik zie het er niet door komen. Net zoals GB niet meer beweegt naar 75 of 80 mph (zitten nu op 70mph wat overeen komt met 112km/u), denkt Nederland er over na om terug naar 120 km/u te zakken. De topman van Volkswagen in Duitsland gaat er openlijk vanuit dat de onbeperkte snelheidslimieten in Duitsland de komende jaren gaan verdwijnen, en in Frankrijk is de snelheidslimiet rondom steden al stevig gezakt naar 90 km/u met bijbehorende snelheidscontroles. Zolang de statistieken positief evolueren na een beleidskeuze, is dat beleid het goede beleid... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, wooter said:

Overigens spreek ik hier dan nog over 10 jaar; analisten verwachten binnen 4 jaar en ik kwam er gisteren iemand tegen die niet in de sector zit die ook op 4 jaar rekende.

Kijk eens naar wat de analisten 5j geleden voorspeld hebben en wat er allemaal juist is/was.

The more you say the more chance you get it right once in a while ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, WoKe said:

Is een non-argument he, in die optiek moet ge niks meer ondernemen

Gezien de persoonlijke mobiliteit de komende 5 jaren aanzienlijk gaat veranderen, is dat voor een keertje mijn advies.

1 minute ago, WoKe said:

Ik denk nu eerlijk gezegd dat het goedkoper gaat zijn om de pakkans te verhogen dan om 5,5 miljoen voertuigen van een alcoholslot te voorzien. En eenmaal ingevoerd gaat ge op (korte) termijn ook wel een mentaliteitswijziging krijgen waarbij alcohol + rijden sociaal compleet niet meer aanvaard zal zijn. Kijk maar naar het rookverbod. Waarom iedere chauffeur ambeteren met een alcoholslot om er een minderheid uit te halen?  

Alle nieuwe auto's met een alcoholslot installeren. Als er 3K vanaf kan voor een navi pro, dan kan er ook 1K vanaf voor een alcoholtester en als elke auto daarmee moet uitgerust worden dan zakt de prijs per toestel.

Laten we duidelijk zijn: ik heb het liever niet, en liever dat men nog even wacht zodat we binnen 4 jaar met z'n allen lekker pintelieren en dan voor een paar euro ons naar huis laten rijden door een autonoom rijdende Uber.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geconsolideerd vervoer is het antwoord.

Er zijn teveel mensen op de baan met een auto die net zo goed openbaar vervoer zouden gebruiken. De jongere generatie is niet meer gehecht aan de auto, volgens mij net door de vele beperkingen die er tegenwoordig aan verbonden zijn. De charme van het rijden is voor velen weg.

Er is teveel vracht op de baan over te lange afstanden. Er zijn te weinig chauffeurs door diezelfde beperkingen. De charme van het rijden is voor velen weg.

Maak die shift en het rijden wordt terug veiliger en aangenamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, WoKe zei:

Moesten ze nu maar eens het lef hebben om een paar heilige huisjes neer te halen ipv enkel maar focus te leggen op snelheid.

Ik zeg zo maar:
-> nultolerantie voor alcohol
-> rijopleiding en vervolg-rijopleiding

Ik ben eens benieuwd hoeveel verkeersdoden ge daarmee zou kunnen vermijden.
En misschien toch eindelijk eens werk maken van een deftige strategie rond openbaar vervoer.

Gsm aan het stuur (ook bij vrachtwagens een zeer ernstig probleem !) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Verder lijkt dat hier een topic dat perfect aanleunt bij PVDA (communisme). :D 

Hm, ik ben recent nog een paar keer in aanraking gekomen met PVDA and

- het verband met communisme lijkt me vergezocht

- het verband met dit onderwerp ook. Go For Zero is geen thema voor mensen die moeten krabben om rond te komen. Die hebben andere prioriteiten.

En in de paar debatten die ik op youtube zag kwam Peter Mertens eruit als ne verstandige mens, en zijn tegenstanders als onbeholpen demagogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

Hm, ik ben recent nog een paar keer in aanraking gekomen met PVDA and

- het verband met communisme lijkt me vergezocht

- het verband met dit onderwerp ook. Go For Zero is geen thema voor mensen die moeten krabben om rond te komen. Die hebben andere prioriteiten.

En in de paar debatten die ik op youtube zag kwam Peter Mertens eruit als ne verstandige mens, en zijn tegenstanders als onbeholpen demagogen.

?????

 

:wacko:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, WoKe zei:

Moesten ze nu maar eens het lef hebben om een paar heilige huisjes neer te halen ipv enkel maar focus te leggen op snelheid.

Ik zeg zo maar:
-> nultolerantie voor alcohol
-> rijopleiding en vervolg-rijopleiding

Ik ben eens benieuwd hoeveel verkeersdoden ge daarmee zou kunnen vermijden.
En misschien toch eindelijk eens werk maken van een deftige strategie rond openbaar vervoer.

Het is niet zozeer die nultolerantie, het is de pakkans die gewoonweg te klein is. Met die nultolerantie straf je de mensen die zich houden aan een aperitiefje en een glaasje wijn als ze gaan eten of dat pintje aan de toog na de voetbal. Ik wil geen pleidooi houden voor alcohol in het verkeer. Maar zonder controles heeft die nultolerantie helemaal geen zin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jokke_vlo zei:

Gsm aan het stuur (ook bij vrachtwagens een zeer ernstig probleem !) 

Overal een probleem, zowel auto als truck. Als ik in de file sta en naar beneden kijk in de wagens dan is meer dan de helft op zijn gsm bezig hé...
Maar toch vind ik de boetes daarvoor hypocriet. Want via Apple Carplay of de Andriod tegenhanger zit je gewoon op je ingebouwde navi hetzelfde te doen en krijg je geen boete... Het gewoon vasthouden van de GSM (waarvoor de boete eigenlijk uitgeschreven wordt) is gewoon achterhaald. Zeker omdat ze er sinds kort zelf achter gekomen zijn dat handsfree bellen niet zozeer veiliger is dan gewoon bellen. Lijkt me ook gewoon logisch, want het is niet dat vasthouden van de gsm wat zorgt voor afleiding, maar wel het eigenlijke gesprek waardoor je met je gedachten elders bent. Dus ik noem dat makkelijk geld innen, want de veiligheid zelf verbeter je er niet drastisch door.

En dan praten we nog niet over alle rijhulpsystemen die er al zijn en nog gaan komen. Wat als je kar AP heeft, mag je dan op je GSM tokkelen? Neen, dat mag niet.
Gaan ze de wet aanpassen dan? Ik ben benieuwd.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs ongeacht de wet, zullen systemen zoals automatisch noodremmen, adaptieve cruise control met stopfunctie, lane assist en autopilot heel wat stomme ongevallen veroorzaakt door onoplettendheid vermijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Le Capri Mauve zei:

Hm, ik ben recent nog een paar keer in aanraking gekomen met PVDA and

- het verband met communisme lijkt me vergezocht

- het verband met dit onderwerp ook. Go For Zero is geen thema voor mensen die moeten krabben om rond te komen. Die hebben andere prioriteiten.

En in de paar debatten die ik op youtube zag kwam Peter Mertens eruit als ne verstandige mens, en zijn tegenstanders als onbeholpen demagogen.

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelp , ik volg de politiek heel hard, het faciliteren van partijen met dit soort standpunten is het einde van de welvaartstaat. Er is niet 1 voorbeeld in heel de wereld waar dit soort programma het "beter" doet dan eender wel Europees land. En toch halen die gasten meer en meer stemmen hoewel hun model al honderden keren geprobeerd. Soit ongelooflijk dat die gasten gefaciliteerd worden en telkens op tv opgevoerd worden. Communicatief sterk is blijkbaar voldoende om geloofwaardig over te komen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, wooter zei:

Zelfs ongeacht de wet, zullen systemen zoals automatisch noodremmen, adaptieve cruise control met stopfunctie, lane assist en autopilot heel wat stomme ongevallen veroorzaakt door onoplettendheid vermijden.

Klopt, en dan slaat het argument waarvoor ze de boete uitschrijven (de verkeersveiliheid) nergens meer op want de auto stopt zelf.
Ach, ze weten zelf ook goed genoeg dat het allemaal hypocriet is, maar het brengt geld op en dat hebben ze gewoon nodig.
Ik heb enkele jaren taxi gereden en in de wagens hadden we een CB zender. Nooit problemen mee gehad, ook al was ik in dat spel aan het praten als de politie het zag.
In hoeverre is dat anders dan een oproep met de GSM? Juist, niet....want het is niet handsfree. Daarnaast is er nog de vrijspraak van een chauffeur enkele jaren geleden die een boete voor GSM'en had gekregen terwijl hij een dicteerapparaat aan het gebruiken was (of dat zegt hij toch tenminste...). Alsof je niet met je gedachten elders bent als je een text voor een meeting zit in te spreken? Allemaal 1 pot nat, maar iedereeen heeft een GSM dus daarvoor beboeten is makkelijker en brengt meer op. Of mensen die achter het stuur een foto nemen met de gsm en daarvoor een boete voor GSM'en krijgen? Doe hetzelfde met een gewoon fototoestel en je krijgt geen boete... Het is gewoon een melkkoe, de GSM. En neen, ik ben niet verzuurd maar gewoon realistisch op dat vlak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, wooter zei:

Zelfs ongeacht de wet, zullen systemen zoals automatisch noodremmen, adaptieve cruise control met stopfunctie, lane assist en autopilot heel wat stomme ongevallen veroorzaakt door onoplettendheid vermijden.

Wil jij eigenlijk nog autorijden? Jij wil gereden worden he, imo iets helemaal anders. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Jokke_vlo said:

Wil jij eigenlijk nog autorijden? Jij wil gereden worden he, imo iets helemaal anders. 

Ik wil absoluut gereden worden. Dat wil niet zeggen dat ik op circuit of op een kartbaan ook gereden wil worden, maar op de openbare weg is je laten rijden productiever dan zelf rijden. Daarom dat zoveel politici en een aantal CEO's een chauffeur hebben.

Van mijn rit deze middag van 1u15 heb ik pakweg 30 minuten actief moeten rijden en 45 minuten iets anders, nuttigers kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, ST TDCi said:

Klopt, en dan slaat het argument waarvoor ze de boete uitschrijven (de verkeersveiliheid) nergens meer op want de auto stopt zelf.
Ach, ze weten zelf ook goed genoeg dat het allemaal hypocriet is, maar het brengt geld op en dat hebben ze gewoon nodig.
Ik heb enkele jaren taxi gereden en in de wagens hadden we een CB zender. Nooit problemen mee gehad, ook al was ik in dat spel aan het praten als de politie het zag.
In hoeverre is dat anders dan een oproep met de GSM? Juist, niet....want het is niet handsfree. Daarnaast is er nog de vrijspraak van een chauffeur enkele jaren geleden die een boete voor GSM'en had gekregen terwijl hij een dicteerapparaat aan het gebruiken was (of dat zegt hij toch tenminste...). Alsof je niet met je gedachten elders bent als je een text voor een meeting zit in te spreken? Allemaal 1 pot nat, maar iedereeen heeft een GSM dus daarvoor beboeten is makkelijker en brengt meer op. Of mensen die achter het stuur een foto nemen met de gsm en daarvoor een boete voor GSM'en krijgen? Doe hetzelfde met een gewoon fototoestel en je krijgt geen boete... Het is gewoon een melkkoe, de GSM. En neen, ik ben niet verzuurd maar gewoon realistisch op dat vlak. 

Dat is omdat de wetgever expliciet de GSM in de wetgeving heeft vernoemd, in tegenstelling tot je CB bakje of dicteerapparaat. Dat weet jij ook.

En nee, die GSM is niet een melkkoe. Er gebeuren nog altijd heel veel ongevallen omdat mensen afgeleid zijn door hun GSM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid