Ga naar inhoud

Laadpalen voor thuis.


Gast Dirk75

Aanbevolen berichten

Op 6/6/2018 om 23:32, Dirk75 zei:

Bij een bi directionele meter is er geen prosumententaks.

is geen terugdraaiende teller voor alle duidelijkheid.

vb: https://eneco.be/nl/faq/tarieven-en-producten/wat-is-een-bidirectionele-meter

Je vergeet hier wel een aantal zaken. Eerst en vooral moet je een vier kwadrantenmeter hebben, alvorens naar een injectie meter over te kunnen stappen. En dat kost je geld. 

Vervolgens zetten ze de injectiemeter, tevens een vier kwadranten exemplaar en ook die is niet gratis. 

Daarna dien je voor beide meters een jaarlijkse kost te betalen die samen zowat even veel zal kosten als uw prosumententarief en vaak nog een stuk meer, waarbij je bijna niets meer krijgt voor de stroom die je in het net steekt. 

Het zal je dus enkel geld kosten en zeker geen geld opbrengen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8/10/2018 at 4:04 PM, wooter said:
On 8/10/2018 at 4:00 PM, Race7 said:
Juist even gebeld met Tesla Aartselaar, wall chargers worden niet los verkocht. Enkel bij aanschaf Tesla op basis van VIN emoji849.png
 


Vreemd. Hetzelfde verhaal bij Tesla Hasselt, Gent of Zaventem?

Vrijdag ben ik nog even langs gegaan bij Tesla vestiging in Zaventem, en vandaag de lader kunnen gaan ophalen. Daar kon het blijkbaar dus wel. wall_connector.jpg.9f37ed936b354a47788cf05b360d1da6.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minutes ago, Race7 said:

Vrijdag ben ik nog even langs gegaan bij Tesla vestiging in Zaventem, en vandaag de lader kunnen gaan ophalen. Daar kon het blijkbaar dus wel. wall_connector.jpg.9f37ed936b354a47788cf05b360d1da6.jpg

 

Dit is niet voor een tesla he? Laat mij eens weten of je iets moet doen om ‘m vrij te schakelen voor andere merken ajb?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van wat ik online gevonden heb, is het volgende DIP switch die volgens de handleiding steeds omhoog moet staan.
Ik vermoed dat als je 'm omlaag zet dat hij enkel Tesla laadt. Maar zal het bevestigen eens geïnstalleerd.

dip.PNG.d9ef50ce42b60fccbf5192ab85905303.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is niet voor een tesla he? Laat mij eens weten of je iets moet doen om ‘m vrij te schakelen voor andere merken ajb?

Normaal worden de TMC’s geleverd zodat ze alle merken kunnen laden.

Jij wil misschien jouw Destination Charger met opschrift “enkel Tesla” open stellen, maar niet vergeten dat ernaast ook een Destination Charger staat die expliciet wel open staat voor andere merken. Ik weet niet of je negatieve commentaren op sociale media wil omdat je BMW aan een “tesla only” plek staat te laden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, Race7 said:

Van wat ik online gevonden heb, is het volgende DIP switch die volgens de handleiding steeds omhoog moet staan.
Ik vermoed dat als je 'm omlaag zet dat hij enkel Tesla laadt. Maar zal het bevestigen eens geïnstalleerd.

dip.PNG.d9ef50ce42b60fccbf5192ab85905303.PNG

Ik denk idd dat het dat is.

5 hours ago, wooter said:


Normaal worden de TMC’s geleverd zodat ze alle merken kunnen laden.

Jij wil misschien jouw Destination Charger met opschrift “enkel Tesla” open stellen, maar niet vergeten dat ernaast ook een Destination Charger staat die expliciet wel open staat voor andere merken. Ik weet niet of je negatieve commentaren op sociale media wil omdat je BMW aan een “tesla only” plek staat te laden.

Je hebt dit al gezegd;

Ik wil het graag weten, is daarom niet dat ik het ook ga uitvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Na wat opzoekwerk besloten dat ik voor mijn KIA Optima PHEV ook een Tesla Wall charger wou.

Zelfde prijs dan andere chargers maar wel 'Future Proof', ze kunnen zowel mono-fase als drie-fase (3*220V en 3*400V+N) aan, en tot 22KW (als je auto en elektriciteitsnet (3*400V + N) dit aankan natuurlijk).

Ik ben dan eerst naar Tesla en Sint-Martens-Latem gegaan, maar daar wouden ze er geen verkopen zonder VIN nummer van een Tesla.

Naar aanleiding van dit topic naar Zaventem gebeld. Daar was het geen probleem om als niet Tesla rijder zo'n laadpaal aan te kopen.

Dit weekend de laadpaal aangekoppeld (Mono-fase, 16A aangezien de auto zelf maar 3.7KW aankan). Dipswitches eerst laag, 2de hoog. Draaischakelaar staat op 5 (16A) bij mij.

Bij deze bevestig ik dus dat de Tesla laadpaal ook voor andere type wagens werkt zonder aanpassingen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

laad hij dan sneller dan de gewone lader van je kia? of is het puur voor het gemak? (dat je dus een wallbox hebt ipv een losse lader)

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, tuscani said:

laad hij dan sneller dan de gewone lader van je kia? of is het puur voor het gemak? (dat je dus een wallbox hebt ipv een losse lader)

Bij de Kia is de omvormer in de Kia beperkend. Maar wanneer hij zijn Kia wisselt voor een EV met omvormer die meer vermogen aankan, moet hij niet meer een wallbox kopen want de Tesla Wallbox geeft tot 22kWh als je 'm op het hoogste vermogen aan 3 fase kan aansluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 9/3/2018 at 12:41 PM, tuscani said:

laad hij dan sneller dan de gewone lader van je kia? of is het puur voor het gemak? (dat je dus een wallbox hebt ipv een losse lader)

Toch ietsje sneller.
Door een gewoon stopcontcact wordt de laadstroom meestal beperkt tot 10A. (Dit omdat normale stopcontacten niet gemaakt zijn om constant 16A door te laten.)

Met de wall charger is dit dus nu de volle 16A.

Maar inderdaad vooral gekocht voor het gebruiksgemak (De deur van de garage moet niet open blijven, er moet geen natte/vuile kabel in de auto bij regenweer). En gekozen voor de Tesla omdat deze naar de toekomst toe ook hoger amperages/wattages aankan.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 9/3/2018 at 6:55 PM, Dirk75 said:

Combineer je zonnepanelen met het Grid om extra laadvermogen te krijgen.

https://www.solaredge.com/products/ev-charger#/

Alleen als de zon schijn natuurlijk of met externe batterij.

Max 5 kw via de panelen, de rest via het stopcontact.

Even ook aan zoiets gedacht. Namelijk de Zappi lader (ook ongeveer het concept dat je alleen laad als je over hebt van de zonnepanelen).

Maar het feit dat ik 3*220V installatie heb deed de prijs al serieus stijgen (extra stroomklemmen aangesloten op een extra Harvi module).

Ik heb ook 2 aparte zonnepaneel-installaties (2de wordt deze maand geplaatst) waardoor de monitoring van de zonnepanelen door de Zappi eigenlijk ook niet bruikbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10/8/2018 om 17:07, Tjeu zei:

Je vergeet hier wel een aantal zaken. Eerst en vooral moet je een vier kwadrantenmeter hebben, alvorens naar een injectie meter over te kunnen stappen. En dat kost je geld. 

Vervolgens zetten ze de injectiemeter, tevens een vier kwadranten exemplaar en ook die is niet gratis. 

Daarna dien je voor beide meters een jaarlijkse kost te betalen die samen zowat even veel zal kosten als uw prosumententarief en vaak nog een stuk meer, waarbij je bijna niets meer krijgt voor de stroom die je in het net steekt. 

Het zal je dus enkel geld kosten en zeker geen geld opbrengen. 

Is voor meer dan 10kw, wat jij aanhaalt.

4 KWADRANTS KILOWATTUURMETER

kilowattuurmeter: 
Voor vermogens boven 10 kW (wisselstroomzijde van de omvormer) Zal de distributienetbeheerder een 4 kwadrantsteller plaatsen. Deze teller heeft 2 registers waarop gemeten wordt. 

Is er een hoger verbruik dan de opwekking zal op het register afname gemeten worden

Indien er een hogere opwekking is dan het verbruik gebeurt de meting op de register injectie.

Voor beide register wordt een EAN-nummer toegekend. De klant moet voor beide EAN-nummers een leveringscontract afsluiten. Dit moet niet noodzakelijk bij dezelfde energieproducent.

De huidige gemiddelde prijs voor afname is 0,16 €/kWh en injectie is 0,05 €/kWh.

Hierdoor komt de gemiddelde energiekost besparing meestel uit rond 0,09 €/kWh als er een verbruik is tijdens de opwekking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Iemand een idee over het rendement van zo een laadpaal?

https://www.teslarati.com/charging-tesla-model-s-cost-higher/

Toch wel een significant verschil, als je de kostprijs van de kWh per gereden km gaat berekenen.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360544217303730

Quote

One of the things that many electric vehicle owners don’t know is that the energy the cars report they use isn’t the same as what they draw from their power source. For many EVs, about 10-12% of drawn electricity is lost during the conversion process from AC to DC charge. This means that beautiful screen and counter you may have on your EV dash showing kWh’s used cannot be converted directly into dollars spent for transportation just using your power company’s rate per kWh.

http://teslaliving.net/2014/07/07/measuring-ev-charging-efficiency/

aangepast door Dirk75
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je quote daar wel een gigantisch oud artikel. Er is natuurlijk wel een verschil. Ik zie bij thuisladen een efficiëntie van 82% en bij supercharging een efficiëntie van 96%; dwz van 100kWh verbruik van het net hou ik thuis 82kWh over in de batterij, en aan een supercharger 96 kWh.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, wooter zei:

Je quote daar wel een gigantisch oud artikel. Er is natuurlijk wel een verschil. Ik zie bij thuisladen een efficiëntie van 82% en bij supercharging een efficiëntie van 96%; dwz van 100kWh verbruik van het net hou ik thuis 82kWh over in de batterij, en aan een supercharger 96 kWh.

Post dan maar iets recenter, ik houd je niet tegen. 

100 - 12 = 88%, jij spreekt zelfs over 82 %.

Bij de aankoop van een laadoplossing, ga ik toch naar rendement kijken...

aangepast door Dirk75
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk, maar ik denk niet dat je daar magische verschillen in gast vinden die je eenvoudig kan oplossen door een andere laadpaal te kiezen.

Rendement lijkt me afhankelijk van laadsnelheid. De auto verbruikt bij stilstand namelijk ook stroom; in het geval van een Tesla om de internetverbinding te onderhouden en in mijn geval om elke ochtend het interieur op temperatuur te krijgen, dus volgens de meting van het systeem geraken die kWh’s niet tot in de batterij. Ik zie bijvoorbeeld dat aan laadpalen die 17kW geven de efficiëntie stijgt naar 92%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, wooter zei:

Tuurlijk, maar ik denk niet dat je daar magische verschillen in gast vinden die je eenvoudig kan oplossen door een andere laadpaal te kiezen.

Rendement lijkt me afhankelijk van laadsnelheid. De auto verbruikt bij stilstand namelijk ook stroom; in het geval van een Tesla om de internetverbinding te onderhouden en in mijn geval om elke ochtend het interieur op temperatuur te krijgen, dus volgens de meting van het systeem geraken die kWh’s niet tot in de batterij. Ik zie bijvoorbeeld dat aan laadpalen die 17kW geven de efficiëntie stijgt naar 92%.

Waar zie jij dat ? Zelf gemeten?

Blijkbaar zou het algoritme softwarematig een grote invloed hebben. En harwarematig zullen er ook wel verschillen zijn.

aangepast door Dirk75
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, wooter zei:

Ik zie dat in mijn Teslafi account. Die leest dat uit mijn Tesla via de API.

Verschil tussen de input van de charger en de output?

aangepast door Dirk75
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, wooter zei:

Yup

Ik denk dat dat het rendement is van de(opslag) auto.... en niet van het laadpunt.

ah, toch te snel gereageerd.

Als we thuis 10% laadverschil kunnen verminderen op 2 voertuigen, dan loopt dit toch op?

aangepast door Dirk75
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid