Ga naar inhoud

Laadpalen voor thuis.


Gast Dirk75

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden, wooter zei:

Auto en laadpaal communiceren met mekaar... screenshot lijkt me ook duidelijk.

Vogel je het verschil in laadpalen voor thuis,  kwa rendement mee uit? Is nuttige info,voor iedereen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Dirk75 zei:

Vogel je het verschil in laadpalen voor thuis,  kwa rendement mee uit? Is nuttige info,voor iedereen...

Toch uitkijken aan wie ge voorstelt het verschil met uw laadpaal eens te vogelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, wooter zei:

Tuurlijk, maar ik denk niet dat je daar magische verschillen in gast vinden die je eenvoudig kan oplossen door een andere laadpaal te kiezen.

Rendement lijkt me afhankelijk van laadsnelheid. De auto verbruikt bij stilstand namelijk ook stroom; in het geval van een Tesla om de internetverbinding te onderhouden en in mijn geval om elke ochtend het interieur op temperatuur te krijgen, dus volgens de meting van het systeem geraken die kWh’s niet tot in de batterij. Ik zie bijvoorbeeld dat aan laadpalen die 17kW geven de efficiëntie stijgt naar 92%.

Snelle bedenking, Procentueel zal een lader met hogere capaciteit efficiënter zijn, maar in absolute cijfers.

20% verlies  van 3,7kwh   = 0,74 kwh

8% van 17 kWh = 1,36 kWh

4% verlies van 50kwh  = 2 kWh

maar aan 3,7kwh ga je langer laden, dus tijd in rekening brengen. 😂 Denkfout...

https://www.electronicdesign.com/power/electric-vehicle-charger-hits-new-efficiency-level

 

aangepast door Dirk75
Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Dirk75 zei:

maar aan 3,7kwh ga je langer laden, dus tijd in rekening brengen. 😂 Denkfout...

 

 

Ik zie de denkfout dat ge 3.7kw moet gebruiken , vermogen. 3.7kwh is totale hoeveelheid energie.

De hoogvermogenladers zijn efficienter. Ik heb niet gecheckt waarom maar ze moeten ook efficienter zijn, anders smelt de boel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vuistregel bij electrisch transport van energie is hoe hoger de spanning hoe minder verlies. De warmte opgewekt in een draad is evenredig met de stroom en de stroom is omgekeerd evenredig met de spanning voor hetzelfde vermogen dat ge erdoor stuurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 hours ago, Le Capri Mauve said:

Een vuistregel bij electrisch transport van energie is hoe hoger de spanning hoe minder verlies. De warmte opgewekt in een draad is evenredig met de stroom en de stroom is omgekeerd evenredig met de spanning voor hetzelfde vermogen dat ge erdoor stuurt.

Meer dan een vuistregel: de wet van Joule.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een vuistregel dat ge energietransport tussen A en B tot de wet van Joule op de draad ertussen kunt herleiden. De reele setup is gecompliceerder. Transfos hebben ook verlies. Ik heb geen idee wat de warmteproductie in een batterij is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minutes ago, Le Capri Mauve said:

Het is een vuistregel dat ge energietransport tussen A en B tot de wet van Joule op de draad ertussen kunt herleiden. De reele setup is gecompliceerder. Transfos hebben ook verlies. Ik heb geen idee wat de warmteproductie in een batterij is.

Semantiek. Een reële toepassing van een wiskundig model. De basis is de wet van Joule. De reden inderdaad waarom men hoogspanningslijnen gebruikt, en geen hoogstroomlijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Semantiek mijn oren. Ik had het over een vuistregel omdat ge uit het verlies niet rechtstreeks kunt afleiden welke spanning gebruikt wordt, maar wel kunt zeggen dat de spanning een stuk hoger ligt.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎28‎/‎10‎/‎2018 om 14:32, teus_ zei:

een moderne gsm laadt intussen ook op aan 12v in plaats van 5v gelijk vroeger


Gsm's herladen tegenwoordig toch met een usb kabel, usb dat is altijd aan 5 volt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, ir_fuel said:

?

 

18 minutes ago, knight-rider said:


Gsm's herladen tegenwoordig toch met een usb kabel, usb dat is altijd aan 5 volt.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Quick_Charge
Quick Charge is a proprietary technology which allows for the charging of battery powered devices, primarily mobile phones, at levels above and beyond the typical 5 volts and 2 amps for which most USB standards allow. Numerous other companies have their own competing technologies; these include Mediatek's Pump Express, OPPO's VOOC (licensed to OnePlus as Dash Charge).[1] To take advantage of Qualcomm Quick Charge, both the host providing power and the device must support it. In 2012 the USB Implementers Forum (USB IF) announced that their USB Power Delivery (USB PD) standard had been finalized which allows for devices to transfer up to 100 watts of power over capable USB ports.

https://en.wikipedia.org/wiki/USB_(Physical)#PD
In July 2012, the USB Promoters Group announced the finalization of the USB Power Delivery (PD) Specification (USB PD rev. 1), an extension that specifies using certified PD aware USB cables with standard USB Type-A and Type-B connectors to deliver increased power (more than 7.5 W) to devices with larger power demand. Devices can request higher currents and supply voltages from compliant hosts – up to 2 A at 5 V (for a power consumption of up to 10 W), and optionally up to 3 A or 5 A at either 12 V (36 W or 60 W) or 20 V (60 W or 100 W).[57] In all cases, both host-to-device and device-to-host configurations are supported.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd welkom :D
Daarom dat het loont om te zien welke spanning je gsm precies vraagt. Een moderne gsm zal met de juiste lader een pak sneller opladen. Ook durft de ene kabel sneller opladen dan de andere.
Om het precies te weten koop je een "usb doctor" voor een habbekrats in china, https://www.dx.com/p/digital-display-3v-30v-mini-current-voltage-charger-capacity-tester-478324

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid