Ga naar inhoud

Keramische remmen of stalen ?


Germinal

Aanbevolen berichten

lichter is gewoon hoeveel kracht ge moet gebruiken om te draaien. Meer servo is lichter. Meer snelheid is zwaarder.

Die lichtheid is bij elke snelheid anders en komt voor een stuk van de servos.  Ik zou het zo voorstellen , met lichte wielen voelt het stuur bij 90 als de zware wielen bij 80.

Ik denk dat mensen die 'dat effect van lichtere wielen/schijven' merken, vooral dat lichter sturen merken, en toevallig is dat het stuk dat er niet toe doet en dat anderen dus vanzelf buiten beschouwing laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok volg ik. Een Exige met zijn lichtgewicht stuurt wel een stuk zwaarder idd. Maw het eventuele voordeel wordt voor het overgrote deel weggefilterd door servo/electrische sturing

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook verbetert bij het terugdringen van de roterende massa, is de manier waarop de auto z'n ophanging z'n werk kan doen over oneffenheden? Een lichter wiel kan door de demping sneller gecontroleerd worden dan een zwaarder wiel. Zo'n lichter wiel slaat daardoor met minder kracht door (wat je zou kunnen omschrijven als comfortabeler, of minder oncomfortabel // als je in termen van afstelwerk van het gehele ding spreekt, laat dat ook wat betere finetuning toe omdat je met een tik minder demping kan rijden, wat op zijn beurt weer impact heeft op andere onderdelen). Porsche legde op de 964 RS (ook) net om die reden toch magnesium 17" Cup-velgen (die er voorts zga identiek uit zagen als de alu versies)?

Of die 2 kg (and pocket change) per hoek echt voelbaar zal zijn, durf ik niet te beweren. Misschien wel, misschien niet. Ik vermoed: hooguit nuanceverschillen, voelbaar voor de betere popo, bij back to back vergelijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, gTa zei:

Wat ook verbetert bij het terugdringen van de roterende massa, is de manier waarop de auto z'n ophanging z'n werk kan doen over oneffenheden?

Terugdringen van onafgeveerde massa > ophanging, beter grip houden over bulten. minder naar buiten schuiven in hobbelige bocht.

Terugdringen van roterende massa> versnelling. Banden wegen hier meer door dan velgen, want buitenkant.

En toevallig is een groot deel van de onafgeveerde massa ook roterend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is allemaal waar en gaat om uiterst kleine verschillen. Maar ............ zou iemand van ons in staat zijn om dat te voelen, laat staan er een voordeel/genot uit te halen? We spreken van straatwagens van +1400kg en dan zwijgen we nog over onze eigen capaciteiten. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk niet. Ik heb wel een 2de setje gekocht voor de M2. In 18”. Vind ze mooi en ze rijden zachter. Ook al zijn ze een stuk lichter..  Voor de rest ben ik waarschijnlijk nog geen milisecond sneller dan op de 19”. Zit vooral in ‘t koppeke denk ik :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me wel af hoe kritisch de ophanging is op circuit. En dan bedoel ik niet uitlijning maar bv keuze van schokdempers. Hoeveel mensen voelen dat afgezien van hard/zacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Dat is allemaal waar en gaat om uiterst kleine verschillen. Maar ............ zou iemand van ons in staat zijn om dat te voelen, laat staan er een voordeel/genot uit te halen? We spreken van straatwagens van +1400kg en dan zwijgen we nog over onze eigen capaciteiten. 

Terechte nuance.

Ik denk wel dat er mensen zijn onder ons die dat verschil kunnen voelen, ja.
Maar het grootste deel van het 'verschil' zit in het hoofd. En dat moet elk dus uitmaken, of het relevant is, of niet.

Het 'gewoon hebben van' is vaak al een bron van contentement. Bijvoorbeeld "teveel" vermogen voorhanden hebben: zelfs als je het niet gebruikt (of zéér zelden) en het zelfs een minder zuinige wagen oplevert ... is 't toch tof om dat gewoon te hebben. Hetzelfde, mutatis mutandis, geldt voor "betere remmen" of "superlichte velgen" of "ne knoert van nen achterspoiler", nen lederen tableau een gepersonaliseerde plaque, ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Alexx zei:

Waarschijnlijk niet.

Ah jawel hé:

3 uren geleden, Alexx zei:

ze rijden zachter

Zachter rijden komt niet enkel door de hogere bandflank. Dat kan zeker ook het gevolg zijn van de lichtere wielen, die minder hevig oneffenheden doorstoten. Ook dat is "zachter".

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Le Capri Mauve zei:

Terugdringen van onafgeveerde massa > ophanging, beter grip houden over bulten. minder naar buiten schuiven in hobbelige bocht.

Terugdringen van roterende massa> versnelling. Banden wegen hier meer door dan velgen, want buitenkant.

En toevallig is een groot deel van de onafgeveerde massa ook roterend.

Ja, daarom vermeldde ik het, maar ik stelde het in vraagvorm (dus met vraagteken) om Jokke z'n mening te bevragen, niet omdat ik er aan twijfelde dat dat klopte. Je aanvulling is terecht. Als je er wat over doorleest, is het gewicht van de onafgeveerde, roterende elementen van een rijwiel (2 of 4 wielen) een bijzonder belangrijke factor/determinant in de afstelling, voor de driveability, voor de prestaties, enz. Maar ik volg Jokkes nuancering: is een 2 kg lichtere velg op een straatauto van anderhalve ton "voldoende" improvement of zelfs überhaupt voelbaar? Zeker niet voor iedereen, misschien wel voor sommigen. En wérkelijk, of enkel in het koppeke? Moeilijke discussie.

 

In dat opzicht, mijn eigen ervaring (objectief en hand-op-de-borst eerlijk, voor zover die relevant is): mijn ex E46 320d touring (Business editie met 126pk in plaats van 150pk, maar gechipt naar een dikke 180pk) stond standaard op de M135 velgen (18", staggered 225 en 255 setup) die aan de zware kant waren. Als wintervelg had ik Styling 34 (16") gekozen, een superlichte velg met daarop 205 winterrubber. Het verschil in gewicht tussen 1 zomerwiel (velg 11 à 12 kg, band ca 11 kg) en 1 winterwiel (velg ca. 6 kg, band ca. 7kg) lag dus tussen de 7 en 8  (!!) kg.

Het verschil in prestaties (acceleratie, van zodra grip/tractie geen issue meer was) was duidelijk voelbaar. Ik weet de cijfers niet meer, maar met de winterwielen hernam die auto niet alleen voélbaar maar ook meetbaar (PerformanceBox) sneller. Het ging over significante verschillen (genre een dikke tot enkele seconden verschil (!!) bij de langere hernemingen (van 60 naar 120 of van 80 naar 160 ofzo). Zal ook wel een deel te maken hebben met de smallere band (minder contact, minder wrijving, minder weerstand), maar vooral met het gewicht van de wielen, I reckon.

Het verschil inzake rijgedrag durf ik niet te wijten aan het gewicht van de wielen, want sterk overschaduwd door de totaal andere bandmaat en ander rubber. Kon ik daar dus allerminst uit afleiden.

 

Anyway: als je dus een Porsche GT3 met stalen remmen en standaard velgen upgradet naar PCCB's en superlichte velgen, kan je misschien ook wel een 4, 5 of zelfs 6 kg per 'hoek' winnen. Dat zit al (bijna) in de grootte-orde van wat ik op m'n E46 had. Dat dat verschillen in prestaties oplevert durf ik niet beweren en kan ik zeker niet garanderen, maar waarom zou dat niét het geval zijn? (Hierbij moet het effect nog vaker voelbaar zijn dan op mijn E46, want in het geval van de Porsche blijft de bandmaat dezelfde en is de grip uit stilstand dus gelijk gebleven, dus kan je vanuit stilstand de "winst" ervaren zonder dat die opgepeuzeld wordt door sneller gripverlies, wat ik dus wel bij mijn oude 16" winterbandjes had.)
Dat zulks géén voelbaar effect zou hebben op het weggedrag of op hoe de gehele auto zich gedraagt als de ophanging aan het werk mag/moet gaan, lijkt me ook nauwelijks te geloven. Of het echter voélbaar zal zijn: zeker niet voor iedereen, maar het zou me straf lijken dat er hier niémand is die dat niet kan voelen.

Maar ik zal het nooit kunnen "bewijzen".

 

En nogmaals: 't koppeke primeert. Altijd. Kijk maar naar het verkoopsucces van de kleur van de PCCB's euh pardon ik bedoel de véél betere remwerking van de PCCB's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, gTa zei:

Terechte nuance.

Ik denk wel dat er mensen zijn onder ons die dat verschil kunnen voelen, ja.
Maar het grootste deel van het 'verschil' zit in het hoofd. En dat moet elk dus uitmaken, of het relevant is, of niet.

Het 'gewoon hebben van' is vaak al een bron van contentement. Bijvoorbeeld "teveel" vermogen voorhanden hebben: zelfs als je het niet gebruikt (of zéér zelden) en het zelfs een minder zuinige wagen oplevert ... is 't toch tof om dat gewoon te hebben. Hetzelfde, mutatis mutandis, geldt voor "betere remmen" of "superlichte velgen" of "ne knoert van nen achterspoiler", nen lederen tableau een gepersonaliseerde plaque, ...

Je mist nog eentje: de bron van contentement om je hoeveelheid aan skills uit te bouwen........ dat is zelfs quasi auto onafhankelijk, goedkoop en veilig(er). Je kent dat zeker ook wel. Met een camionette en een shit ophanging zo snel mogelijk een bocht nemen met een zekere balans.

Zoals ik reeds paar keer heb aangehaald een GT3 of GT4 is standaard ZO goed dat de kans dat je opties die je performantie zouden moeten verbeteren gewoon niet KAN gebruiken. (tenzij op een afgesloten omloop)

En dan verwijs ik graag naar @PJH zijn topic, een van de beste opties is onze servo deleten :D (bij wijze van spreken) 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Je mist nog eentje: de bron van contentement om je hoeveelheid aan skills uit te bouwen........ dat is zelfs quasi auto onafhankelijk, goedkoop en veilig(er). Je kent dat zeker ook wel. Met een camionette en een shit ophanging zo snel mogelijk een bocht nemen met een zekere balans.

Zoals ik reeds paar keer heb aangehaald een GT3 of GT4 is standaard ZO goed dat de kans dat je opties die je performantie zouden moeten verbeteren gewoon niet KAN gebruiken. (tenzij op een afgesloten omloop)

En dan verwijs ik graag naar @PJH zijn topic, een van de beste opties is onze servo deleten :D (bij wijze van spreken) 

Ik denk dat ik wel meer mis dan dat alleen. :D Had geenszins de bedoeling om "volledig" te zijn, of alles te willen aanhalen dat van tel is, binnen dit thema.

Wat niet betekent dat jouw post (die ik nu quote) niet juist is; au contraire. Ik volg helemaal.

Al vind ik niet dat je elke mod pas "nuttig" mag verklaren als die zich vertaalt in tijdswinst op een rondje track. Als b.v. (zie mijn post hoger) een GT3 plots per hoek 6 kg lichter zou kunnen zijn (onafgeveerd roterend gewicht) en dat heeft z'n effect op de ophanging, de souplesse waarmee dempers/veren de wielen onder controle houden ... dan is zulks niet enkel van tel op circuit, maar ook (en misschien vooral?) op de openbare weg, bij slechtere oppervlakken. En ook over curbs.
In dat opzicht herinner ik me nog levendig de absurde (bijna mindblowing) souplesse waarmee Mich z'n ex-964RS curbs nam, wat een immens verschil vergeleken met de 964 van Steven (met ook 17" Cups maar de gewone alu versie), die daar veel "bonkiger" over ging. (Zal wel een verschil in ophanging geweest zijn ook.) 

 

En toch zijn er mensen die (b.v. op een M135i) een dikke chiptuning en grotere turbo verkiezen boven een sperdifferentieel. Of mensen die hun GT3 liefst met de gewone sportzetels willen en daar dan nog even dikke 5 cijfers bovenop gooien om dat interieur in het crème met paarse stikking te krijgen (assorti met PTS buitenkleur). 't Is maar wat elk voor zichzelf het belangrijkste vindt. En dat verschilt sterk van persoon tot persoon. Iemand zei hier: it's all in the head. Volg ik volledig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg dat wel, en dan vooral dat het tussen de oren zit en dat zeker een enorm verschil kan maken in je eigen beleving. 

Eigen ervaring: ik heb ooit magnesium wielen op mijn Lotus gehad, een PAK lichter. Ik zoek nog naar het verschil in gevoel (nochtans % gezien zou de impact daar toch nog groter moeten zijn)........ in rondetijden (circuit, sorry)  was er wel een verschil maar dat kon ik niet voelen in rijgedrag, alleen in, jawel, rondetijden. 

Moet ik mij nu generen als ik het woord circuit durf gebruiken? :D 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, gTa said:

 

Het 'gewoon hebben van' is vaak al een bron van contentement. Bijvoorbeeld "teveel" vermogen voorhanden hebben: zelfs als je het niet gebruikt (of zéér zelden) en het zelfs een minder zuinige wagen oplevert ... 

Hallo!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ik volg dat wel, en dan vooral dat het tussen de oren zit en dat zeker een enorm verschil kan maken in je eigen beleving. 

Eigen ervaring: ik heb ooit magnesium wielen op mijn Lotus gehad, een PAK lichter. Ik zoek nog naar het verschil in gevoel (nochtans % gezien zou de impact daar toch nog groter moeten zijn)........ in rondetijden (circuit, sorry)  was er wel een verschil maar dat kon ik niet voelen in rijgedrag, alleen in, jawel, rondetijden. 

Moet ik mij nu generen als ik het woord circuit durf gebruiken? :D 

JAAT JONG JAAT

altij dat natuur dodend stom rondgerij met fossiele brandstofmonsters voor uw eigen plezier

maar ondertussen wel de wereld verzieken voor alle kindjes en diertjes, met uw uitlaatgassen

ze zouden u allemaal moeten kapotbelasten zodat ge dat niet meer kunt doen en uw geld tenminste voor de gemeenschap wordt gebruikt

 

mvg,

The Watermelon League

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ICM zei:

Hallo!

Je was in m'n gedachten toen ik dat schreef, want ik had je recente post hier elders, die zulks poneerde, gelezen.

You inspired me. :inlove: 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pak gelijk welke fiets en voorzie hem van zware velgen en ballongbanden, monteer dan in dezelfde fiets  een racewiel en vertel mij dan achteraf eens wat er nog tss jullie oren zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, 0231 said:

Pak gelijk welke fiets en voorzie hem van zware velgen en ballongbanden, monteer dan in dezelfde fiets  een racewiel en vertel mij dan achteraf eens wat er nog tss jullie oren zit.

Ja want de verhoudingen zijn volledig gelijk ivm een auto

:lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, 0231 zei:

Bewijs dan het tegendeel.

Gisteren geprobeerd maar de wielkassen van m'n auto (nochtans een grote BMW 5-seeerie) zijn precies niet groot genoeg om het voorwiel van mijn mountainbike in te monteren. :cry: 

Ik zoek een andere oplossing, blijf geduldig aan de lijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, 0231 zei:

Wat wil je, jij hebt dan ook je mountainbike veel te groot gekocht.

Neet jong, te klein!

  • 't Is ne M en ik heb ne L nodig (of XL zelfs).
  • En 't is ne 26" terwijl dat zo outdated is, 't is allemaal 29" nu (of 27,5" als ge graag kanonskogel bergaf speelt).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid