Ga naar inhoud

Wallonië verbiedt vanaf 2026 alle wagens van voor 2009


Ian

Aanbevolen berichten

Hoop dat dit een broodje aap verhaal is, maar het ziet er naar uit dat het binnenkort gedaan zal zijn met oldtimerritjes in de Ardennen.. :@

 

https://autofans.be/nieuws/overheid/42725-wallonie-verbiedt-vanaf-2026-alle-autos-van-voor-2009

 

Gezien Wallonië ook als eerste de fiscale oldtimerleeftijd van de ene dag op de andere verhoogde naar 30 jaar, waarop Vlaanderen volgde, vrees ik als oldtimerliefhebber het ergste..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het word tijd dat die "geel hesjes" eens wat ministers op hun bakkes gaan slaan ipv de gewone man de hele tijd te zitten ambeteren!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2026...dat is nog bijna 10 jaar. Belgie wil echt de wereld verbeteren terwijl ze een speldekop zijn op de wereldplaat...dat ze eerst eens cruiseboten afschaffen of naar Azie, Australie of Amerika kijken

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch wel bizar, voor zover ik weet is dit bericht enkel op autofans verschenen en dan nog zonder enig zicht op de herkomst van het nieuws...

Klopt (en op vroom), heb er ook niets van gehoord op radio of tv, dus daarom hoop ik dat het zwaar overdreven is. Maar dat zeiden ze van de oldtimerleeftijd en emissiezones ook.
Link naar reactie
Delen op andere sites

media is goed in het verdraaien van feiten en het opjutten van mensen. dat verkoopt goed.
nu heeft iedereen de indruk dat het oostblokkers na één dag hier al een werkloosheidsuitkering kunnen krijgen. er werd gewoon gestemd om te overleggen om bepaalde wetten te gaan hervormen. dat van de werkloosheid zou daar één puntje van zijn, die er toch niet zal door komen.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Luv4DLM zei:

Is inderdaad bevestigd voor heel Wallonië.

https://www.lecho.be/economie-politique/belgique/wallonie/les-vieux-moteurs-a-essence-bannis-des-routes-wallonnes/10079887.html



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
 

Quote

Le projet de décret intègre des dérogations. Les différentes interdictions ne concernent d’abord que les véhicules particuliers comportant 9 places assises au maximum. Ensuite, les véhicules qui parcourent annuellement moins de 3.000 kilomètres pourront continuer à circuler.

Enfin, les véhicules plus récents (au minimum Euro 4) qui auraient été acquis avant le 1er janvier 2019, pourront continuer à circuler pendant une durée complémentaire fixée par le gouvernement, pour autant qu’ils ne soient pas cédés à un tiers. "Cette mesure vise à ne pas piéger les citoyens qui ont acquis un véhicule au cours de ces dernières années sans avoir connaissance de ces futures mesures d’interdiction pour les véhicules les plus polluants."

Men voorziet dus uitzondering voor beperkt gebruik (= gelegenheidswagens).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Men voorziet dus uitzondering voor beperkt gebruik (= gelegenheidswagens).
3000km per jaar voor oldtimers heb ik begrepen.


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Luv4DLM zei:

3000km per jaar voor oldtimers heb ik begrepen.


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
 

Eender welke wagen die jaarlijks minder dan 3.000 km rijdt. ;)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, jvc zei:

Zou dus gewoon gaan om een LEZ van Charleroi en Luik.

Charleroi is straatarm. De spanning tussen milieunormen en centen zal serieus hoog zijn , veel mensen die met moeite hun oude diesel kunnen betalen

Mensen die 3000km met oldtimers rijden zijn een ander publiek. Die mogen wel nog rondrijden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eender welke wagen die jaarlijks minder dan 3.000 km rijdt. [emoji6]
Aha, niet gezien! Ergens wel logisch.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Luv4DLM zei:

Aha, niet gezien! Ergens wel logisch.
 

Ahja? Zijn er mensen die minder dan 3000km doen met een auto die ze nodig hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahja? Zijn er mensen die minder dan 3000km doen met een auto die ze nodig hebben?
Zin was verkeerde opgebouwd, doelde eerder op ceremoniewagens.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe gaan ze dat controleren dat je maar 3.000km doet?

2018 maart: 520km gereden dus passeer maar door Wallonië.

Eind 2018 toch 6.000km gereden, krijg je dan een boete omdat je in maart door de LEZ gereden hebt? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe gaan ze dat controleren dat je maar 3.000km doet?
2018 maart: 520km gereden dus passeer maar door Wallonië.
Eind 2018 toch 6.000km gereden, krijg je dan een boete omdat je in maart door de LEZ gereden hebt? [emoji3] 
Binnen 10 jaar is dat anpr netwerk zo gesofisticeerd dat alles automatisch berekend zal worden.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan er ergens in komen, 3.000 km/jaar haalde ik enkel in m'n jonge jaren met behoorlijk wat vrije tijd om handen.

Echter, als je al graag eens een meerdaagse rally rijdt, dan kom je er wel heel gauw...

En uiteraard zijn het voornamelijk de minder kapitaalkrachtige burgers die worden getroffen. Hoeveel procent van de bevolking zou er niet (dagelijks) rijden met een auto van +15j oud? Lijkt me geen evidentie om die zomaar in te wisselen voor een moderne ketel, met alle kosten van dien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid