Ga naar inhoud

Wallonië verbiedt vanaf 2026 alle wagens van voor 2009


Ian

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, Tjeu zei:

Nee, wij zouden beter eens kijken naar landen als Colombia, India, China en zelf Egypte als het gaat over vooruit gang. Die landen zijn de grootste afnemers voor alle 'revolutionaire' producten die met smartcity's te maken hebben. 

Steden die 100% op hernieuwbare energie werken, steden waar geen enkele auto nog boven de grond rijdt, maar alles ondertunneld is, waar alles in verbinding met elkaar staat en afgestemd is op elkaar (1). Al die dingen bestaan al in die landen. Die steden schieten daar als paddenstoelen uit de grond. En hier wachten we al decennia lang over een brug voor Antwerpen, een snelweg voor Limburg, een treintje naar Nederland en vier verkeerslichten na elkaar die op elkaar afgestemd zijn. We halen begod boten naar hier waar 60 jaar oude vliegtuigmotoren opstaan in een wanhoopspoging om elektriciteit te behouden wanneer het wat kouder wordt. 50% van ALLE hernieuwbare energie ter wereld staat in Azië... (2)

Wij zouden beter wat meer naar de groeilanden gaan kijken in plaats van neerbuigend te doen tegen anderen en ons verantwoordelijkheid af te schuiven. Als we zo blijven aanmodderen hangt België binnen maximaal 100 jaar te bengelen achter aan de beschaafde landen. Het is echt belachelijk aan welk tempo de wereld vooruit gaat en hoe halsstarrig wij maar stil blijven staan. 

1. Ik vrees dat dat in onze oude steden niet echt eenvoudig zal zijn... En daar zal ook wel een serieus prijskaartje aan hangen...

2. Het ergste is dat men al een hele tijd weet dat er een probleem kan opduiken, maar ipv het probleem aan te pakken, blijft men d'er over zeveren.

Kwa energiezuinig leven & bouwen is er hier toch geen visie. Waarom heeft men destijds de zonnepalen "gesubsidieerd" ? Niet vanuit een groen idee, wel om aan de boetes van Europa te ontsnappen... En van architecten die "vergeten" dat woningen op een rioleringsnet moeten aangesloten, kan je moeilijk verwachten dat ze energiezuinig gaan denken...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Soul zei:

1. Ik vrees dat dat in onze oude steden niet echt eenvoudig zal zijn... En daar zal ook wel een serieus prijskaartje aan hangen...

2. Het ergste is dat men al een hele tijd weet dat er een probleem kan opduiken, maar ipv het probleem aan te pakken, blijft men d'er over zeveren.

Kwa energiezuinig leven & bouwen is er hier toch geen visie. Waarom heeft men destijds de zonnepalen "gesubsidieerd" ? Niet vanuit een groen idee, wel om aan de boetes van Europa te ontsnappen... En van architecten die "vergeten" dat woningen op een rioleringsnet moeten aangesloten, kan je moeilijk verwachten dat ze energiezuinig gaan denken...

 

De energietransistie zal inderdaad moeilijk en duur worden. Maar het grootste deel van de moeilijkheidsgraad en de kostprijs valt dan ook te wijten aan het ontbreken van een masterplan waarin tussentijdse investeringen passen. We doen maar iets, al jaren lang, zonder dat er iemand enige visie heeft. Zoals je zelf zegt, iedere vorm van visie en beleid ontbreekt. Persoonlijk vind ik dat niet iets dat enkel met energie en techniek te maken heeft, maar gewoon in het algemeen in België. Er is geen beleid, op geen enkel gebied. 

Michael van Peel kan het mooi verwoorden. Van nature uit is er overal chaos. Maar in iedere vorm van chaos blijken na verloop van tijden structuren te komen, de chaos wordt een georganiseerd en gestroomlijnd. Wat onze beleidsvoerders doen is proberen om -na lange tijd- die structuur te ontdekken en die dan als regel naar voor te schuiven. Het nut van politici is daarom veel kleiner dan we denken. Het beleid loopt immers steeds achter ons aan en het is niet het beleid dat ons stuurt. Vrij lang interview, maar wel tof om te bekijken (op de interviewende hippie na). 

Maat goed, daar gaat het niet over hier. 

 

Ontopic : het is wat lullig. Maar anderzijds hebben we wel zo 'extreme' ingrepen nodig om eindelijk eens iets te laten veranderen. Het mobiliteitsplan in Gent was ook zo iets extreem, maar in een mum van tijd is iedereen het gewoon, past iedereen zich aan en lijkt het best goed te werken. 

Ik ben wel voorstander van wat extreme maatregelen, hoe mottig ze vaak ook zijn. Zo worden eindelijk veranderingen verwezenlijkt. Uiteraard hoop ik wel dat er ruimte blijft voor hobby gerij. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag is wellicht : welke politieke partij wil zichzelf een legislatuur(periode) uitsluiten door enkele stevige veranderingen er door te duwen ? Ook al zijn die veranderingen dringend nodig omdat we achterop hinken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag is wellicht : welke politieke partij wil zichzelf een legislatuur(periode) uitsluiten door enkele stevige veranderingen er door te duwen ? Ook al zijn die veranderingen dringend nodig omdat we achterop hinken...
Het mobiliteitsplan heeft Groen nochtans geen windeieren opgeleverd. Ze hadden wat kloppen verwacht, maar in plaats daarvan had het hen bijna een burgemeester opgeleverd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Tjeu said:

De energietransistie zal inderdaad moeilijk en duur worden. Maar het grootste deel van de moeilijkheidsgraad en de kostprijs valt dan ook te wijten aan het ontbreken van een masterplan waarin tussentijdse investeringen passen. We doen maar iets, al jaren lang, zonder dat er iemand enige visie heeft. Zoals je zelf zegt, iedere vorm van visie en beleid ontbreekt. Persoonlijk vind ik dat niet iets dat enkel met energie en techniek te maken heeft, maar gewoon in het algemeen in België. Er is geen beleid, op geen enkel gebied. 

da's hier toch ook wel de grootste ergernis. prutswerk van de ene regering na de andere. we werken hard, betalen veel belastingen, maar alles zou véél beter kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/20/2018 at 5:51 PM, Soul said:

Vraag is wellicht : welke politieke partij wil zichzelf een legislatuur(periode) uitsluiten door enkele stevige veranderingen er door te duwen ? Ook al zijn die veranderingen dringend nodig omdat we achterop hinken...

Dat kan gewoon niet in België omdat we een structuur hebben waar de verschillende niveaus mekaar kunnen blokkeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20/12/2018 om 19:35, teus_ zei:

da's hier toch ook wel de grootste ergernis. prutswerk van de ene regering na de andere. we werken hard, betalen veel belastingen, maar alles zou véél beter kunnen zijn.

 

37 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat kan gewoon niet in België omdat we een structuur hebben waar de verschillende niveaus mekaar kunnen blokkeren.

 

Hadden wij ook geen staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20/12/2018 om 17:57, Tjeu zei:

Het mobiliteitsplan heeft Groen nochtans geen windeieren opgeleverd. Ze hadden wat kloppen verwacht, maar in plaats daarvan had het hen bijna een burgemeester opgeleverd.
 

Dat zou ik nu niet meteen 100% aan het mobiliteitsplan toeschuiven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik nu niet meteen 100% aan het mobiliteitsplan toeschuiven.
Het was wel watteeuw die van op een vierde plaats met voorsprong het meeste voorkeurstemmen binnenhaalde dan gelijk wie in het kartel. Het grootste deel van het verkiezingsdebat ging ook over het mobiliteitsplan. Gezien dat plan watteeuw zijn naam draagt (al heeft hij er uiteraard niet veel aan ontworpen en was zijn inbreng eerder negatief op het originele plan), mag het succes van groen in Gent wel gekoppeld worden aan dat mobiliteitsplan. Het is echt die durf die gerespecteerd wordt.
In Brussel en Antwerpen ligt dat hoogstwaarschijnlijk anders.

Blijft wel een algemene tendens dat uitgesproken meningen en profielen scoren. Als je zegt waarop het staat en wat je doet of wilt, dat krijg je meer stemmen dan wie in algemeenheden spreekt. Dat deed Trump, dat deed Matthias in Gent, dat doet de PvdA en die profilering doet NVA sinds 18oktober ook meer dan ooit.

Je moet op dit moment geen schrik hebben van iets slechts te doen, je moet gewoon iets doen. Dan onderscheid je jezelf al.
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/19/2018 at 9:35 PM, Liquid Li0n said:

2026...dat is nog bijna 10 jaar. Belgie wil echt de wereld verbeteren terwijl ze een speldekop zijn op de wereldplaat...dat ze eerst eens cruiseboten afschaffen of naar Azie, Australie of Amerika kijken

Ik vind het knap om te zien hoeveel extreme maatregelen Belgie aan het nemen is wat het milieu betreft terwijl bepaalde EU landen hier helemaal niet zo ver in staan of in mee zullen gaan (bv. kostprijs inschrijving en belasting van grotere benzine motoren tussen BE en DE en andere landen). 

En dan kijk je naar Azië en Afrika en dan zie je dat alles wat wij hier opgeven daar binnen de dag teniet wordt gedaan omdat ze bv. nog altijd niet recycleren en alle troep in brand steken. BE en Europa moet eens naar zichzelf kijken in plaats van ons hier altijd af te straffen terwijl de rest van de wereld zijn gaan mag en kan gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/20/2018 at 2:15 PM, Tjeu said:

Nee, wij zouden beter eens kijken naar landen als Colombia, India, China en zelf Egypte als het gaat over vooruit gang. Die landen zijn de grootste afnemers voor alle 'revolutionaire' producten die met smartcity's te maken hebben. 

Ik weet dat China de laatste jaren heel veel geld heeft geïnvesteerd in groene technologie maar ik had nog een ander artikel gelezen dat ondanks dat het daar nog altijd niet gaat draaien zoals het moet. De cijfers zijn indrukwekkend maar werden teniet gedaan. Daarnaast wordt er daar nog altijd heel veel (onnodig) troep geproduceerd, stop daar ook eens mee.

In BE is het ook moeilijk om het wegennet aan te passen. In Aziatische landen heb je veel meer plek (en macht) om bepaalde zaken aan te passen en compleet te vernieuwen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, Timo said:

Ik vind het knap om te zien hoeveel extreme maatregelen Belgie aan het nemen is wat het milieu betreft terwijl bepaalde EU landen hier helemaal niet zo ver in staan of in mee zullen gaan (bv. kostprijs inschrijving en belasting van grotere benzine motoren tussen BE en DE en andere landen). 

En dan kijk je naar Azië en Afrika en dan zie je dat alles wat wij hier opgeven daar binnen de dag teniet wordt gedaan omdat ze bv. nog altijd niet recycleren en alle troep in brand steken. BE en Europa moet eens naar zichzelf kijken in plaats van ons hier altijd af te straffen terwijl de rest van de wereld zijn gaan mag en kan gaan. 

Je doet aan cherry picking door te wijzen naar Duitsland, die met hun grote auto-industrie heel conservatief zijn om daar in te grijpen. En je claim alsof ze buiten Europa alles in de fik steken is ook een plaat die grijs gedraaid is.

In 2017 was 17% van de gehele Chinese vloot van bussen elektrisch. https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-04-23/electric-buses-are-hurting-the-oil-industry Het tipping point is daar wereldwijd gepasseerd; er worden meer elektrische dan dieselbussen verkocht. Raad overigens welke bussenbouwer nog geen elektrische bus heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, wooter said:

Je doet aan cherry picking door te wijzen naar Duitsland, die met hun grote auto-industrie heel conservatief zijn om daar in te grijpen. En je claim alsof ze buiten Europa alles in de fik steken is ook een plaat die grijs gedraaid is.

In 2017 was 17% van de gehele Chinese vloot van bussen elektrisch. https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-04-23/electric-buses-are-hurting-the-oil-industry Het tipping point is daar wereldwijd gepasseerd; er worden meer elektrische dan dieselbussen verkocht. Raad overigens welke bussenbouwer nog geen elektrische bus heeft...

Ik zat afgelopen week nog in Kenia en dan zie je ook dat mensen maar doen waar ze zin in hebben (qua vervuilen/vervuiling). Heel moeilijk om het rond te krijgen in veel Aziatische en Afrikaanse landen maar als ze daar al zouden stoppen met hun afval op straat te gooien of in de oceanen dan zou dat al zo'n groot effect hebben maar dan moet de overheid wel met oplossingen komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20/12/2018 om 17:07, Tjeu zei:

 

 

 

Het mobiliteitsplan in Gent was ook zo iets extreem, maar in een mum van tijd is iedereen het gewoon, past iedereen zich aan en lijkt het best goed te werken. 

 

 

 

beetje dubbel, natuurlijk ben/wordt je dat gewoon en pas je je aan als je er alle dagen door moet. 

maar kijk eens naar buitenstaanders die nu gent misschien meer gaan mijden, of wel naar huis komen met een boete wegens bordje ergens niets gezien.

als ze hier in het dorp opeens overal enkel richting zouden maken, zou ook iedereen vloeken en roepen, na een paar maand zijn de inwoners dat gewoon, maar iemand die amper een paar keer per jaar hier moet zijn, zal zich ook hopeloos vastrijden

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, tuscani said:

beetje dubbel, natuurlijk ben/wordt je dat gewoon en pas je je aan als je er alle dagen door moet. 

Je schrijft het truukje om de dt fout niet te maken net voor de dt fout 😄

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid