Jump to content
The Swede

Wat zou de eigenlijke prijs van een oldtimer (youngtimer) moeten zijn.

Recommended Posts

The Swede    2,909
The Swede

@Jules_W maakte in een ander topic een opmerking die me aanzette deze "poll" hier te zetten. 

Hij zei dat de oldtimers tegenwoordig overpriced waren. Puur logisch gezien, betekent dat dat er een reële prijs bestaat en dan een marktprijs op dit moment die hoger ligt. 

Dat riep de vraag op "Wat is die marktprijs dan eigenlijk?" (en hoe erg zijn de oldtimers dus overpriced?).

In werkelijkheid wordt de prijs van een oldtimer uiteraard bepaald door hoe gegeerd het model is op de markt. Gezien de markt niet gereguleerd is en er geen minimumprijzen zijn, kan het economisch dus niet dat de prijzen hoger liggen dan waar vraag en aanbod mekaar vinden.  

Soit, overpriced bestaat dus misschien niet, maar ik hoor er hier regelmatig zeggen dat er te zotte prijzen worden gevraagd. Dus wil ik wil de economische theorie achterwege laten en vragen wat jijzelf vindt een redelijke prijs is voor een bepaalde oudere wagen. Met redelijke prijs, bedoel ik "aan deze prijs zou jij bereid zijn er 1 te kopen". (subjectieve oefening, enkel voor de lol). 

Gezien "youngtimers" tegenwoordig redelijk hot zijn en dacht ik hieronder dit lijstje te zetten van redelijk klassieke modellen waarbij ik me afvraag wat jij denkt hun "eigenlijke waarde" is. (Punt is niet te bediscuteren wat de huidige prijs is voor een redelijke auto. Dat kunnen we allemaal online vinden)

Als guideline: Neem een auto in redelijke staat, i.e. geen duidelijk weggeroest wrak of ene waar de motor/boite/... kapot is, of die 450000km heeft. Maar ook geen auto met 5000km waar de stickers van de fabriek nog ophangen.
(Ik ben efkes gaan kijken wat tegenwoordig "gangbaar" is als vraagprijs (hieronder in italics) en zocht daarvoor als voorbeeld, via autoscout voor wagens met maximaal 200'000km, en tot maximum 1992 want oldtimer) 

Audi Ur-Quattro:                     (45000-75000)

BMW E30 M3:                          (40000-50000)

BMW E34 M5:                          (19000-30000)

Mercedes 190E 2.5-16 (manueel):          (18000-25000)

Mercedes 500E:                      (25000-35000)

Mercedes R129 (mainstream 300SL-24 of 500SL):      (10000-20000)

Porsche 911 964 C2 Coupe (manueel):                     (45000-70000) 

 

Ben geinteresseerd om te zien wat dit geeft :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    31,426
ir_fuel

Ik vind het eigenlijk nog niet simpel om daar op te antwoorden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
The Swede    2,909
The Swede
24 minutes ago, ir_fuel said:

Ik vind het eigenlijk nog niet simpel om daar op te antwoorden.

Het is ook niet simpel. Helemaal mee akkoord. Maar we mogen toch af en toe es wat zetten waar je efkes bij stilstaat? ;)

Om de vraag voor mezelf te beantwoorden "aan welke prijs zou ik er eentje kopen?", kijk ik niet enkel naar "hoe erg wil ik die auto", maar ook

Wat kan ik voor dat geld nog op de markt krijgen? Zo wil ik ook wel een E30 M3 op mijn oprit. Maar als ik een E34 M5 voor 20K kan hebben en een M3 kost er minstens 40 tegenwoordig... dan kies ik voor een E34 M5.

en/of hoe duur is zo een auto om mee te leven? Een E30 M3 of 190E 2.5-16 is bvb een stuk simpeler om "goed te zetten" dan een R129 SL bvb met zijn 37 electrische toebehoren, complexe kap, etc.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
The Swede    2,909
The Swede

Efkes zelf mijn mening ook geven over wat ze in mijn ogen waard zijn. Op zich betekent dat dat ik ze maar liever laat staan als ze echt duurder zijn en wat anders met mijn geld doe.

 

Audi Ur-Quattro:  20000-23000

BMW E30 M3:     18000

BMW E34 M5:     12000-15000

Mercedes 190E 2.5-16 (manueel):  11000-13000

Mercedes 500E:   15000

Mercedes R129 (mainstream 300SL-24 of 500SL):  15000-17000

Porsche 911 964 C2 Coupe (manueel):    25000-30000

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    31,426
ir_fuel

Gezien niks in uw lijst mij boeit behalve de 964 zou ik daar ook afhankelijk van de staat 20-35K op plakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lotuzzz    8,659
Lotuzzz
10 minuten geleden, The Swede zei:

Efkes zelf mijn mening ook geven over wat ze in mijn ogen waard zijn. Op zich betekent dat dat ik ze maar liever laat staan als ze echt duurder zijn en wat anders met mijn geld doe.

 

Audi Ur-Quattro:  20000-23000

BMW E30 M3:     18000

BMW E34 M5:     12000-15000

Mercedes 190E 2.5-16 (manueel):  11000-13000

Mercedes 500E:   15000

Mercedes R129 (mainstream 300SL-24 of 500SL):  15000-17000

Porsche 911 964 C2 Coupe (manueel):    25000-30000

Gewoon de prijzen van 8-10j geleden bedoel je.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
DDke    5,302
DDke

Waarom is een E30 M3 2x zo duur als een Merc 190 16-klepper?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
gewoon ik    3,593
gewoon ik

Omdat het een bmw is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
The Swede    2,909
The Swede
1 hour ago, DDke said:

Waarom is een E30 M3 2x zo duur als een Merc 190 16-klepper?

 

2 hours ago, The Swede said:

(...)

(Punt is niet te bediscuteren wat de huidige prijs is voor een redelijke auto. Dat kunnen we allemaal online vinden)

(...)

Zoals gezegd is de huidige marktwaarde en waarom die prijzen zo zijn, niet het punt van het topic want dan gaan we lang bezig zijn.

Wel: "Indien we denken dat de huidige prijzen te hoog zijn, wat zijn dan de prijzen die wij denken dat die autos waard zijn?" (onder het motto: Value is what a damn fool will pay for it)

Share this post


Link to post
Share on other sites
The Swede    2,909
The Swede
1 hour ago, Lotuzzz said:

Gewoon de prijzen van 8-10j geleden bedoel je.

 

Dat kan toeval zijn. Maar voor mij is dat prijs die ik zou willen geven. 

Nu leer je me daar wel iets van mezelf: wanneer een auto in waarde zakt met de jaren, dan wordt die niet plots meer waard na een tijd. Het is en blijft een hoop onderdelen die in mekaar gevezen zijn. En een BMW M5 E34 die 15 jaar oud is, heeft zijn kuren en noden qua onderdelen en werk. Eentje die 30 jaar oud is, is plots niet minder veeleisend (of goedkoper) om mee te leven.
Op de markt mag hij dan wel omhoog gaan in prijs wegens minder aanbod (en meer vraag), voor mezelf gaat wordt die niet meer waard.

Share this post


Link to post
Share on other sites
DDke    5,302
DDke
30 minutes ago, The Swede said:

 

Zoals gezegd is de huidige marktwaarde en waarom die prijzen zo zijn, niet het punt van het topic want dan gaan we lang bezig zijn.

Wel: "Indien we denken dat de huidige prijzen te hoog zijn, wat zijn dan de prijzen die wij denken dat die autos waard zijn?" (onder het motto: Value is what a damn fool will pay for it)

Wij denken dat een 190 16-klepper niet minder duur zou moeten zijn dan een E30 M3. Wij menen zelfs dat die exclusiever is.

  • Funny 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    31,426
ir_fuel
3 minutes ago, DDke said:

Wij denken dat een 190 16-klepper niet minder duur zou moeten zijn dan een E30 M3. Wij menen zelfs dat die exclusiever is.

Wij mogen dat misschien wel denken, maar het is niet omdat er minder van iets bestaat dat het daarom ook meer waard is :D Mensen moeten het nog willen ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Carlito    5,049
Carlito
2 uren geleden, The Swede zei:

 

Audi Ur-Quattro:                     (45000-75000)

BMW E30 M3:                          (40000-50000)

BMW E34 M5:                          (19000-30000)

Mercedes 190E 2.5-16 (manueel):          (18000-25000)

Mercedes 500E:                      (25000-35000)

Mercedes R129 (mainstream 300SL-24 of 500SL):      (10000-20000)

Porsche 911 964 C2 Coupe (manueel):                     (45000-70000) 

 

 

Ur-Quattro: 10.000-15.000

E30 M3: 10.000-15.000

E34 M5: 10.000-15.000

2.5-16: 10.000-15.000

500E: 15.000-20.000

R129: 10.000-15.000

964: 20.000-25.000

Dat is mijn buikgevoel. 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
DDke    5,302
DDke
1 minute ago, Carlito said:

 

Ur-Quattro: 10.000-15.000

E30 M3: 10.000-15.000

E34 M5: 10.000-15.000

2.5-16: 10.000-15.000

500E: 15.000-20.000

R129: 10.000-15.000

964: 20.000-25.000

Dat is mijn buikgevoel. 

 

Voila.. Stel u voor dat die karren echt aan die prijs komen... 😅

Share this post


Link to post
Share on other sites
Carlito    5,049
Carlito
3 minuten geleden, DDke zei:

Voila.. Stel u voor dat die karren echt aan die prijs komen... 😅

@RRD zijn SL ga ik daarvoor kopen.

  • Funny 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
The Swede    2,909
The Swede
21 minutes ago, DDke said:

Wij denken dat een 190 16-klepper niet minder duur zou moeten zijn dan een E30 M3. Wij menen zelfs dat die exclusiever is.

En hoeveel euros zou een E30 M3 en een 190E 2.5-16 waard zijn in uw ogen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
DDke    5,302
DDke
1 minute ago, The Swede said:

En hoeveel euros zou een E30 M3 en een 190E 2.5-16 waard zijn in uw ogen? 

10-15K?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
DDke    5,302
DDke

Die had je niet moeten wegdoen..

Share this post


Link to post
Share on other sites
flupke73    4,531
flupke73

ik ben in 2008 nog naar volgende gaan kijken

964c2: 17000€ ik herinner me de onaangename geur

993Turbo; mint, 79K, kwamen Oostenrijkers naar kijken (hadden optie gekregen) en die waren er mee weg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
RRD    8,071
RRD
54 minuten geleden, Carlito zei:

@RRD zijn SL ga ik daarvoor kopen.

Je biedt reeds winst!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Avantus    5,050
Avantus

Er zijn voor al die besproken modellen nog genoeg echte liefhebbers.

Voor topmateriaal wordt nog steeds dik betaald. Probleem is echter dat er vaak geadverteerd wordt als zijnde top terwijl dit niet zo is. Echt topmateriaal is zeldzaam imo ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
The Swede    2,909
The Swede
12 minutes ago, Avantus said:

Er zijn voor al die besproken modellen nog genoeg echte liefhebbers.

Voor topmateriaal wordt nog steeds dik betaald. Probleem is echter dat er vaak geadverteerd wordt als zijnde top terwijl dit niet zo is. Echt topmateriaal is zeldzaam imo ;)

Jij bent een gepassioneerd liefhebbers van oudere wagens sinds vele jaren, @Avantus. Zet uw mening hier eens over cijfers.

Share this post


Link to post
Share on other sites
The Swede    2,909
The Swede
38 minutes ago, Alexanderr said:

Mijn M3 heb ik destijds 13k betaald, dat was in 2009.

10398560_62294422311_3750408_n.jpg.c75e73f367482f89c646579ab1e7d32a.jpg

 

 

Mijn 993 in 2011 ergens 25-27k als ik me goed herinner

387501_10150359069647312_862279775_n.jpg.c6b3ecc89c41175f4cba3644da03877d.jpg

 

 

@Alexanderr Mooi voorbeeld dat je aanhaalt. Nu, als je de wagens nu zou willen kopen. Zou je die M3 dan eerder 13k waard vinden? Of zou je echt 45k willen betalen?  (Om er mee te rijden, niet om er als handelaar mee te speculeren).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Carlito    5,049
Carlito
32 minuten geleden, RRD zei:

Je biedt reeds winst!

Ja, maar ik ken u, winst bieden =/= bieden om te hebben 😁

  • Funny 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • XavierBE
      By XavierBE
      Ik kan wat hulp gebruik van de Porsche kenners / liefhebbers.
      Mijn vader verkoopt binnenkort zijn Porsche 911 Targa (small body) uit 1976. Ik wil er een eerlijke prijs voor betalen, maar heb geen idee van waarde.
      Deze zal in orde gezet worden en herspoten worden in "een" originele kleur uit 1976 voor deze verkocht wordt.
      Bijgevoegd een foto waarbij enkele stickers uit gephotoshopt zijn. Dus zal er ongeveer zo uit zien bij verkoop (buiten de kleur dan).

      Rekening houdende met volgende zaken kan ik er moeilijk een prijs op plakken.
      - Km-stand van rond de 240.000 km.
      - De wagen heeft een 3.2L motor (origineel was een 2.7L dacht ik, maar de 3.2L is betrouwbaarder).
      - Heeft waarschijnlijk een recentere G50 versnellingsbak ipv de originele 915.
      - Zal het interieur krijgen van een Porsche 911 SC.
      - Niet originele lak.
      - Komt met goeie soft top en hard top.
      - Originele Fuchs wielen.
      - Motor is in orde, wagen rijdt goed.

      Volgende zaken kunnen waarschijnlijk met klein budget terug origineel gebracht worden:
      - Spiegels zijn van een ouder Porsche 911 model en niet elektrisch verstelbaar.
      - Side skirts ontbreken.
      - Motorkap is van een recentere 964.
      - Sport stuurtje ipv origineel stuur

      Hoeveel schatten jullie de wagen?

    • Porker
      By Porker
      Beste forumleden,
      Ziehier uw kans om uit de anonimiteit te treden, en uw leven verder te zetten op een permanente rode loper.
      Alle aanbiedingen zijn welkom de auto moet weg, geen plaats, niet mijn ding, vastgoed,  ...
      https://www.pistonheads.com/classifieds/used-cars/mercedes-benz/300-pre-1970/1969-mercedes-300-sel-6-3/10257030
      Geniet.
    • Matteus
      By Matteus
      Zo'n topic mag hier toch ook niet ontbreken, dacht ik zo.




      Enzovoort.
      Alles over en voor de 124!
    • Wouterr
      By Wouterr
    • Pestel
      By Pestel
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions