Ga naar inhoud

Wat zou de eigenlijke prijs van een oldtimer (youngtimer) moeten zijn.


The Swede

Aanbevolen berichten

9 uren geleden, Alexanderr zei:

Ja dat was een Cecotto @Ian :)

The way I see it

- ik heb het gehad

- ik heb ze goed verkocht

Voor mij was het de beste auto die ik ooit gehad heb. Ik reed daar enorm graag mee. Vandaag meer waard: ja, dat kan. Da’s allemaal makkelijk gezegd :) 

die was je in Wales gaan halen zeker?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, Jenkins said:

In zo’n gevallen lijkt het gezegde ‘wat de zot er voor wil geven’ van toepassing. Een rationele beslissing is het zelden hé, een oldtimer of een (future) classic aanschaffen.

Maar ze zijn vaak zoveel meer “auto” dan moderne bolides: eigenheid, karakter, ... en daar ligt volgens mij een grote aantrekkingskracht. 

 

1 hour ago, Soul said:

Als een verzamelaar zo'n auto wil kopen als belegging, moet die onbetaalbaar zijn.

Als een liefhebber zo'n auto wil kopen om mee te rijden, moet die betaalbaar zijn, zodat die er mee kan rijden.

OK, die auto's moeten bewaard worden, maar 't is toch veel leuker dat die al rijdend bewaard worden, niet ?

Wat interessant is, is juist dat de autos voor iedereen een andere waarde hebben. Voor de ene is er een "investeringswaarde", voor de andere een emotionele waarde wegens de historiek van het model, en dan zijn er die het gewoon nuchter bekijken als een "leuke auto om mee te rijden".

En ik denk dat wij hier van de opinie van @Soul zijn: we willen dat om mee te rijden.   

Mijn veronderstelling wanneer ik het topic startte, is dat we meer gaan kijken naar "is het leuk om mee te rijden" dan de rest of de markt en verzamelwaarde en historiek minder gewicht gaan geven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben zeker geen kenner, maar mijn maag keert als ik de prijzen van interessante jonge oldtimers zie. Alsof het goud is. Ik kreeg al tegenwind toen ik de GTI wou kopen, want voor dat bedrag had je ook nieuwe wagens en dan is het toch zot dat je een "oude" wagen koopt.

ik zou doodgraag een sportieve 75 of een E30 willen hebben, maar ik zou er echt niet meer voor willen/kunnen geven dan een andere doorsnee oldie uit die tijd. het blijft een ouwe auto

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Stephane said:

ik ben zeker geen kenner, maar mijn maag keert als ik de prijzen van interessante jonge oldtimers zie. Alsof het goud is. Ik kreeg al tegenwind toen ik de GTI wou kopen, want voor dat bedrag had je ook nieuwe wagens en dan is het toch zot dat je een "oude" wagen koopt.

ik zou doodgraag een sportieve 75 of een E30 willen hebben, maar ik zou er echt niet meer voor willen/kunnen geven dan een andere doorsnee oldie uit die tijd. het blijft een ouwe auto

Niemand is meer kenner dan een ander over welke prijs jij zou willen betalen. 

Welke autos zou je toevoegen? En welke rpijs zou jij er willen voor geven vergeleken met de marktprijs? Give us numbers :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, The Swede zei:

 

Wat interessant is, is juist dat de autos voor iedereen een andere waarde hebben. Voor de ene is er een "investeringswaarde", voor de andere een emotionele waarde wegens de historiek van het model, en dan zijn er die het gewoon nuchter bekijken als een "leuke auto om mee te rijden".

En ik denk dat wij hier van de opinie van @Soul zijn: we willen dat om mee te rijden.   

Mijn veronderstelling wanneer ik het topic startte, is dat we meer gaan kijken naar "is het leuk om mee te rijden" dan de rest of de markt en verzamelwaarde en historiek minder gewicht gaan geven.

 

Mijn mb 190 2.3-16 was superleuk, maar had teveel (verkoop) waarde om mee te raggen, achteraf gezien had ik enkel het belangrijkste moeten maken en gewoon knallen! Was maar een auto van 2000€ (aankoop) eens hij af was stak er 16k in.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ook, is de wagen gekocht om mee te rijden ?

Of om te verzamelen in de hoop er een dure collectie te kunnen op na houden ?

Of met de bedoeling hem te verkopen met grote winst ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Krikkie zei:

Mijn mb 190 2.3-16 was superleuk, maar had teveel (verkoop) waarde om mee te raggen, achteraf gezien had ik enkel het belangrijkste moeten maken en gewoon knallen! Was maar een auto van 2000€ (aankoop) eens hij af was stak er 16k in.

 

Zo'n wagen, met zoveel geld ingestoken,... Wellicht veel zelf aan gedaan... 

Dat zou voor mij dan echt een wagen zijn om niet weg te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minutes ago, Soul said:

En ook, is de wagen gekocht om mee te rijden ?

Of om te verzamelen in de hoop er een dure collectie te kunnen op na houden ?

Of met de bedoeling hem te verkopen met grote winst ?

Dat is voor elkeen verschillend. Daarom ook dat ik hier vraag wat elkeen zou geven voor die wagens. Waarom zet je er jouw mening niet neer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn 309GTi16 gekocht voor 2200€ Als ik er nu eens eentje te koop zie komen gaan die +10000€ ? (gerestaureerd zelfs +15000€)

Die was in mindere staat dan ik verwachtte en daarom de beslissing gemaakt om hem uit elkaar te trekken. Ga ik dat geld er ooit nog terug uit krijgen? Nope, maar daar terug mee rijden... Dat is dat dubbel en dik waard. 😍

En te bedenken dat ik de GTi16 gekocht heb omdat ik geen ph1 GTI vond. ☺️

Nu zou ik max 7500€ wilen geven denk ik. (Let wel GTi16, niet zomaar GTi)

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Soul zei:

Zo'n wagen, met zoveel geld ingestoken,... Wellicht veel zelf aan gedaan... 

Dat zou voor mij dan echt een wagen zijn om niet weg te doen.

Heb dat deels wel voor de winst gekocht, die waren toen serieus aan het stijgen in waarde, bij aankoop zat de waarde van een net exemplaar rond de 12-14k, bij verkoop twee jaar later rond de 16-20k.

Heb er 4k aan overgehouden... Toch veel van bijgeleerd en plezier aan gehad tijdens het rijden. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Krikkie said:

Heb dat deels wel voor de winst gekocht, die waren toen serieus aan het stijgen in waarde, bij aankoop zat de waarde van een net exemplaar rond de 12-14k, bij verkoop twee jaar later rond de 16-20k.

Heb er 4k aan overgehouden... Toch veel van bijgeleerd en plezier aan gehad tijdens het rijden. 

 

 

 

En hoeveel zou je zelf eraan geven om er weer ene te kopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, The Swede zei:

En hoeveel zou je zelf eraan geven om er weer ene te kopen?

8-10k meer is dat niet waard voor mij, het is niet dat dat superstrak of supersnel rijdt, al was dat in die tijd waarschijnlijk wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Krikkie zei:

 Toch veel van bijgeleerd en plezier aan gehad tijdens het rijden. 

Da's natuurlijk ook wat waard ! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Jenkins zei:

Rust roest, zeggen ze :).

imho het grootste probleem: je koopt dat en dat moet je er de 50 kleine niggles uithalen om hem echt betrouwbaar te maken

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, The Swede zei:

Dat is voor elkeen verschillend. Daarom ook dat ik hier vraag wat elkeen zou geven voor die wagens. Waarom zet je er jouw mening niet neer?

Awel…

 

Ik zou nooit kiezen volgens het idee : wat geeft dat als herverkoopwaarde.

Doe ik met mijn nieuwe wagens trouwens ook nooit.

 

Ik zou kiezen volgens : vind ik het nen toffe bak ?

Met als minimum toch een beetje power, een goeie wegligging, hedendaagse remmen, betrouwbaar.

Ik ben niet meteen iemand die een motor kan uit elkaar halen, en als dat toch zou lukken loopt het wel fout bij die terug in elkaar te steken. 😉

Dus moet een rijdend exemplaar zijn.

Rijdend, in de zin van : ik heb nu zin om te rijden, dus ik stap nu in en ik ben weg.

 

En “nen toffe bak”, wat gaat daar de aankoopprijs van zijn ? Als dat er eentje is die niet echt gezocht wordt en waarvan het aanbod groot is, evenals van de wisselstukken makkelijk verkrijgbaar zijn en betaalbaar zijn, dan kan dat best meevallen.

Maar zoals gesteld, ik kies volgens het principe “nen toffe bak” en ga dan pas zien of ik er plezier kan aan beleven binnen het budget dat ik er voor wil uitgeven.

 

Eentje om aan te klussen ?

Ja en neen.

Ja, lijkt mij een leuk tijdverdrijf, je leert nog iets bij, je kan nadien met het resultaat van je arbeid rond rijden,…

Neen, want ik ken er onvoldoende van en heb niet meteen iemand met kennis van zaken die op regelmatige tijdstippen mij kan helpen.

 

Ik heb eigenlijk ook geen plek voor een derde auto en nog minder plek om de deuren open te gooien tijdens het werken eraan…

 

Mijn keuze zou trouwens ook een beetje anders zijn dan de doorsnee forummer hier.

Renault 5 turbo, fase I. Of Renault 17.

Renault ALPINE GTA V6 GTURBO

Mercedes 500 CL (2000)

Jaguar XK8

Aston Martin DB7

1971 Chevrolet Camaro

Audi Quattro Urquattro 20V

BMW, e30 M3 voor mijn een leukerd, een e36 spreekt me dan weer niet aan.

 

Merk ook bovenstaande volgorde op.

 

Modellen liggen dus heel ver uit mekaar kwa wagen…

En ik denk dat de kosten voor een Renault 17 ook ver verwijderd zijn van die voor een Aston Martin DB7.

 

Wil je echt een bedrag ?

Ik denk dat ik er 25 à 30.000 € zou tegenaan gooien.

Valt de helft hierboven dan al niet af ?

 

Maar… nu heb ik 2 (hedendaagse) wagens van het type : als ik wil rijden, spring ik erin en ik rij. Wil ik er niet in rijden, staan die rustig bescherm in de garage. En dat vind ik super.

En ik doe niet zo veel kms, dus wagen 3 is niet nodig.

Tenzij ik met pensioen ben…

Tijd over heb…

De lotto win…

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, The Swede zei:

 

 

En ik denk dat wij hier van de opinie van @Soul zijn: we willen dat om mee te rijden.   

Mijn veronderstelling wanneer ik het topic startte, is dat we meer gaan kijken naar "is het leuk om mee te rijden" dan de rest of de markt en verzamelwaarde en historiek minder gewicht gaan geven.

 

 

Dat is dus de reden waarom ik anders reageerde: voor mij is het rijden belangrijk. Maar het leuk rijden is bij mij eerder anders dan voor het merendeel hier. Al altijd een zwak gehad voor limousines ofwel amerikaanse bucht met V8 zonder sportieve capaciteiten. Dat maakt dat ik nooit een oude Porsche zal kopen, ik vind dat te veel geld voor wat het voor mij betekent. Laat mij ermee rijden en ik apprecieer zoiets immens, maar om daar zo een smak voor neer te leggen, nee.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, flupke73 said:

imho het grootste probleem: je koopt dat en dat moet je er de 50 kleine niggles uithalen om hem echt betrouwbaar te maken

So true. Die W124 van mijn vrouw was op het eerste zicht een redelijke auto. Paar kleinigheden links en rechts. Maar eens al die kleinigheden opgelost moeten worden, zijt ge lang bezig en veel geld kwijt.
En als autoliefhebber wil je dat ding natuurlijk in perfecte staat.
 

2 hours ago, Bompa said:

 

Dat is dus de reden waarom ik anders reageerde: voor mij is het rijden belangrijk. Maar het leuk rijden is bij mij eerder anders dan voor het merendeel hier. Al altijd een zwak gehad voor limousines ofwel amerikaanse bucht met V8 zonder sportieve capaciteiten. Dat maakt dat ik nooit een oude Porsche zal kopen, ik vind dat te veel geld voor wat het voor mij betekent. Laat mij ermee rijden en ik apprecieer zoiets immens, maar om daar zo een smak voor neer te leggen, nee.

 

 

Daarvoor is die lijst die ik hier zette natuurlijk niet ideaal. Maar zet anders uw voorkeurwagens gerust neer met wat ze tegenwoordig kosten en wat jij er zou voor geven.

Beginnen met de Volvo 850R ? :P

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Bompa zei:

Al altijd een zwak gehad voor limousines ofwel amerikaanse bucht met V8 zonder sportieve capaciteiten. 

Jij hebt dus je nick name niet gestolen... :D

;)

Maar ik snap je wel volledig dat je voor een bepaalde soort wagens gaat, wagens die in jouw ogen iets meer hebben. :up:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, The Swede zei:

So true. Die W124 van mijn vrouw was op het eerste zicht een redelijke auto. Paar kleinigheden links en rechts. Maar eens al die kleinigheden opgelost moeten worden, zijt ge lang bezig en veel geld kwijt.
En als autoliefhebber wil je dat ding natuurlijk in perfecte staat.
 

 

Daarvoor is die lijst die ik hier zette natuurlijk niet ideaal. Maar zet anders uw voorkeurwagens gerust neer met wat ze tegenwoordig kosten en wat jij er zou voor geven.

Beginnen met de Volvo 850R ? :P

 

Nee, niet de 850R. Als ik dan toch bij Volvo moet blijven, is een 850 GLT al voldoende: soepele motor, mooie brom. 5 cil. En een pak goedkoper dan een 850R. Voor een 850 wil ik max 5000 eur geven. Voor een R ... goh, een beetje meer, 8000? Dat gaat makkelijk 10 a 15 000, geef ik er niet aan.

Mijn eigen oldie, de 940, heb ik 1 700 eur betaald, ik had er 3 000 voor over. Met weinig km, en de perfecte kleurencombo en schuifdak, turbo en intercooler erbij, ... zeker. Hier heb ik chance gehad.

Maar een e32 of e38 735i zou me ook ferm plezieren, dat zou me ook maar een 5 000 eur mogen kosten, en in perfecte staat max 10 000. Meestal gaat dat richting het dubbele. Idem e34 535i, kost dubbele van wat ik er zou willen voor geven.

Een first gen LS400 bv, zou ik ook maar 5 000 aan geven, die vind je iets makkelijker.

Een Cadillac Eldorado, max 10 000. Eentje die goed is gaat minimum 5 000 eur meer.

Een sixties Camaro zou me nog een 20 000 mogen kosten, maar die gaan ook vaak het dubbele.

Charger, Challenger idem, die prijzen zijn nog zotter.

1 uur geleden, Soul zei:

Jij hebt dus je nick name niet gestolen... :D

;)

Maar ik snap je wel volledig dat je voor een bepaalde soort wagens gaat, wagens die in jouw ogen iets meer hebben. :up:

 

M'n nickname is idd nogal stereotiep gekozen :) Maar ook een verwijzing naar de bezieler van mijn hobby, en 't feit dat ik niet bij de jongste van den hoop zit :) (nu wat minder prominent maar toen de meesten nog op de schoolbanken zaten soms grappig).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 hours ago, Bompa said:

Nee, niet de 850R. Als ik dan toch bij Volvo moet blijven, is een 850 GLT al voldoende: soepele motor, mooie brom. 5 cil. En een pak goedkoper dan een 850R. Voor een 850 wil ik max 5000 eur geven. Voor een R ... goh, een beetje meer, 8000? Dat gaat makkelijk 10 a 15 000, geef ik er niet aan.

Maar een e32 of e38 735i zou me ook ferm plezieren, dat zou me ook maar een 5 000 eur mogen kosten, en in perfecte staat max 10 000. Meestal gaat dat richting het dubbele. Idem e34 535i, kost dubbele van wat ik er zou willen voor geven.

Een first gen LS400 bv, zou ik ook maar 5 000 aan geven, die vind je iets makkelijker.

 

Die E32 735i en E34 535i staan ook nog steeds op mijn wishlist. Maar zoals je zegt: de prijzen zijn belachelijk geworden. Je koopt voor veel minder geld een E39 528i en als wagen is dat eigenlijk wel een heel stuk beter, terwijl het nog steeds een echte BMW blijft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich ongeveer inderdaad. Met enkele uitzonderingen (zoals de R129 die iets dichter in de buurt zit) en de E30 M3 en de Urquattro die echt wel hoog zitten qua marktprijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de meeste modellen die je hier ziet: de intrinsieke waarde is niet bepaald hoog, maar ze zijn iconisch. Als de oplage dan beperkt is, wordt het al snel belachelijk duur. Dingen als een verkeerd geprinte postzegel waarvan een slechts een handvol in circulatie zijn geraakt, zijn enorm waardevol in plaats van een waardeloos misbaksel te zijn (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Omgekeerde_Dendermonde )

Met andere woorden: voor hetzelfde geld zijn er altijd betere auto's te koop, maar die zullen niet even hard op je emoties inspelen. Moet jij weten wat je er voor over hebt. Sommige van die auto's worden amper gebruikt, vaak zelfs enorm gepamperd in plaats van er eens mee door te peren. Dan is het gewoon een heel luxueus hebbeding, beetje gelijk een duur horloge zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Legacy en fanbase zijn inderdaad factoren die enorm meespelen.

Ik kan zo bijvoorbeeld erg goed vergelijken tussen de BMW coupés uit de jaren ‘70 (E9 en E24) en de Jaguar XJ-C (1975-1977).

Ik vind die Jaguar fénomenaal rijden, een ‘natural beauty’ zonder weerga en qua stijl en elegantie quasi ongeëvenaard. Kwaliteit van materialen en afwerking is erg goed. 6-in-lijn met +- 170pk erin, veelal automaat weliswaar. Merkimago is bezwaarlijk een minpunt te noemen, de gepercipieerde betrouwbaarheid misschien wel.

Daartegenover staat de E9 of de E24 eveneens prachtige wagens, Duitse kwaliteit en betrouwbaarheid, eveneens met 6-in-lijn motoren onder de kap en uiteraard een pak sportiever qua inborst. Ze rijden eveneens (erg) goed.

Pricewise zit een E9 (ver) boven de Jaguar en de E24 gaat stilaan naar een gelijkaardig prijsniveau, afhankelijk van de uitvoering (M’s zitten er ook al ver boven).

Dan moet je weten dat die BMW’s in een veelvoud van aantallen zijn geproduceerd ivgl met de Jaguar...

Echter, ze hebben een pak meer geracet en een uitgebreid palmares op hun naam...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17/3/2020 om 19:37, Bompa zei:

Er spelen nog een aantal andere factoren mee denk ik.

Ik denk dat de prijs ook mee bepaald wordt door het gemak waarmee je onderdelen vindt.

Een Camaro, Challenger, Mustang, ... is duur. Iedereen wil dat. Niet alleen om het sfeertje maar ook omdat je er nog relatief makkelijk stukken voor vindt. Idem met al wat luchtgekoeld en VW is: velen willen dat, en het gemak om onderdelen te vinden speelt hierin ook een rol.

Anderzijds, een Peugeot 604 bv, reed al niet veel rond in zijn tijd, laat staan dat er nu nog makkelijk te vinden zijn, en idem voor de onderdelen. Ik ken de markt niet van de oude hothatches, maar een R5 turbo II zal vermoedelijk (ook al is hij nu duur) goedkoper geprijsd zijn als een BMW met even veel rijplezier uit die tijd denk ik?

Verder speelt ook een rol of er gekende problemen en gevoeligheden zijn? Het ene model roest makkelijk, het andere model heeft een zwakke motorkoppakking, enz ...

Soit, in elk geval speelt dat voor mij een rol als ik afweeg wat ik wil geven aan een auto. Zo zijn er veel oldies die ik zou willen, maar ligt mijn persoonlijke grens een stuk lager. Een grote factor die voor mij persoonlijk nog meespeelt en totaal overrulet wat de toekomstige waarde zal zijn, is "hoe snel zak ik hem beu zijn". Bij een auto die ik lang wil houden, dus niet snel beu zal zijn, zal ik graag iets meer betalen dan wat de rest wil geven.

Of het model roest, heeft een zwakke koppakking, rijdt bagger, heeft totaal geen comfort maar toch is het gewild en worden er zotte prijzen betaald -> landrover defender :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid